Welke synth moet ik kiezen?

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.262
Locatie
Grou
Bericht door een moderator:
In dit forum wordt vaak de vraag gesteld: "Welke synth te kiezen?" Om een wildgroei aan threads te voorkomen en te leren van elkaars keuzen is er deze sticky thread. Wanneer je met deze vraag zit, meld dan wel even:

- Het bedoeld gebruik is:
- Mijn budget is:
- Eventueel andere gear die je hebt

Mochten er onverhoopt toch weer losse threads ontstaan dan worden ze aan deze toegevoegd.
 
Ik wil een synth! Welke is de beste?
Foute vraag :). Dit is net zoals bij een willekeurige autodealer binnenstappen en dan vragen "welke is de beste?". Sommige autodealers verkopen sportauto's (en die gaan hard maar zijn waardeloos op ruw terrein, of als je zwaar materiaal moet vervoeren), sommigen verkopen vrachtauto's (niet geschikt voor racen of om de familie mee op uitjes te nemen) - kortom, voor wat voor soort geluiden wil je de synth gaan gebruiken?

Dan komt er ook nog bij:

- wat heb je al staan aan synthesizers? (zodat je geen dubbele aanschaft)
- hoe lang werk je er al mee?
- live of studio-gebruik?
- gebruik je een computer om mee te componeren / sequencen?
- wat voor soort geluiden wil je?

Ik wil realistische geluiden.
Dan kom je dus bij synthesizers uit die hun geluid genereren gebaseerd op samples. "Realistische" geluiden (vaak "bread & butter" genoemd omdat ze vrijwel overal te vinden zijn in de muziek) zoals piano's, violen, blaasinstrumenten en zo vind je in dit soort synthesizers terug. Bekende voorbeelden zijn de Roland XP/JV serie en de nieuwere XV/Fantom-serie, of bij Yamaha de S-30/S-80 en Motif/Motif ES. Bij Korg heb je dan de Trinity/Triton en Triton Le lijn. Kurzweil heeft de PC2 en (K)ME-modellen, en Alesis de Fusion en QuadraSynth (QS).

Dit zijn de meest recente synthesizers in die klasse; er ligt nog een hele reeks synths voor maar dit is wat er op dit moment beschikbaar is.

Ik heb niet veel te besteden.
Dan moet je naar oudere modellen gaan kijken. Die klinken vaak niet zo realistisch als de nieuwere maar het verschil wordt steeds kleiner (een JV/XP klinkt in de meeste gevallen realistischer dan een D-50, maar het verschil met bijvoorbeeld een Fantom is al stukken minder groot.)

Een andere manier is om dan niet meer naar complete toetsenborden en alles te gaan kijken maar naar modules. Deze kosten minder en een controller-keyboard (ook niet duur) hoeft verder geen geluiden te hebben, of het kan zelfs een gewoon home-keyboard zijn met voorbeeldritmes; zolang er maar een MIDI-uitgang op zit zit je goed.

Ik wil vette synthsounds zoals in trance!
Da's mooi, maar trance kan met vrijwel elke synthesizer gemaakt worden; een hele hoop hangt af van de productie en hoe je het geluid opbouwt en programmeert. De klasse van synthesizers die voor elektronische muziek over het algemeen gebruikt wordt heet "virtueel-analoog". Dit omdat de manier van bediening en geluidsgeneratie is afgekeken van oudere analoge (zgn. subtractieve) synthesizers.

Het idee is dat je niet met een sample begint maar met een wiskundige vergelijking van een golfvorm. Samples zijn statisch - je kunt ze alleen afspelen, maar bij zo'n wiskundige vergelijking die elke keer opnieuw wordt uitgerekend kun je dus de golfvorm zelf veranderen.

De meeste VA-synthesizers van tegenwoordig bieden veel meer mogelijkheden dan hun voorvaderen, maar het geluid is niet identiek (al wordt daar hard aan gewerkt). Omdat VA-synths software zijn die op een speciale processor (DSP) draait is elke 0 en elke 1 elke keer hetzelfde; dit in vergelijking met oudere analoge synthesizers waar de onderdelen nog invloed kunnen uitoefenen op het eindresultaat. De waardes van de weerstanden veranderen als de synth "opwarmt", en de continu variatie daar in zorgt voor een geluid dat "levendig" klinkt en niet statisch; al zijn er wel manieren om een VA levendig te laten klinken, en als het geluid eenmaal goed in de mix zit is het lastig om een VA te onderscheiden van een echte analoge synth.

Welke synth is goed voor trance / techno / deep house / italo / disco / Haagse underground electro ?
Geen. Allemaal. Wat is bepalend in de bovenstaande genres? Niet welke synth je gebruikt; het gaat erom -hoe- je 'm gebruikt. Dit is een van de moeilijkste dingen om door te hebben, vandaar dat we het maar nu even vertellen. Het voorkomt teleurstellingen. Als je idool de Waldorf Q heeft en daar kickass muziek mee maakt - mooi. Dan kun jij er ook een kopen, maar als je vervolgens dan niet dezelfde kickass muziek kan maken, wiens schuld is het dan?

Zo'n synthesizer heeft knopjes. Die zitten er niet voor niks op - je wordt geacht er aan te draaien om het geluid te veranderen. Als er een preset op je synthesizer zit die je niet leuk vindt - geen probleem, draai wat totdat het geluid je aanstaat en overschrijf die preset. Klaar!

Ja maar Tiƫsto heeft een Access Virus, als ik die ook koop ben ik er toch?
Nee, dan ben je nog helemaal nergens. Je moet met het ding kunnen omgaan en er geluiden uit kunnen halen, en als je een reeks VA's test kom je er al gauw achter dat er overlap is; sommige geluiden uit de Virus kun je ook uit andere machines halen. Dan nog - welk deel van de muziek bestaat uit die geluiden, en wat is de rest? Percussie en ritme, samples - en heel belangrijk, de saus die er over heen gaat zodat alles professioneler klinkt.

Software is toch beter dan hardware!
:doei: Is al vaak langsgekomen, en toch kopen mensen nog hardware en toch maakt zo'n synth meer indruk dan een kartonnen doos met een CD erin. Ook werkt die synth ongeacht je Mac of PC draait, ProTools, Cubase of Logic. De keuze soft/hard hangt er van af:

- wat heb je te besteden?
- waar werk je zelf het meest comfortabel mee?
- moet je live spelen of in de studio?

Wat voor jou goed werkt werkt voor iemand anders misschien niet.

Hardware is toch beter dan software
:doei: Zie boven, en elke minuut die je aan dit soort kwesties besteed is een minuut waarin je geen muziek maakt. Heeft die gast die software gebruikt toch weer mooi een minuut extra!

Analoge synths zijn beter dan digitaal!
Als jij niet meer kunt horen wat analoog en wat digitaal is in een dubbelblinde test is deze claim nutteloos. Is sowieso een nutteloze claim - elke minuut die je aan dit soort kwesties besteed is een minuut waarin je geen muziek maakt.

Ja maar analoog klinkt warmer!
Zie bovenstaande.

Ja maar echt!
Nou, dan hoepel maar op en ga lekker op Analogue Heaven zitten of zo, wij gaan vrolijk door met muziek maken ipv heilige oorlogen te voeren :).

Ik krijg geen gave geluiden uit m'n synthesizer! Help!
Wat is 'gaaf' en heb je al meer geprobeerd dan gewoon een nieuwe te kopen of alle presets af te gaan? Anders is het natuurlijk een echt dure hobby.

Okee.. maar ik weet niet hoe het ding werkt en hoe je die geluiden eruit krijgt!
Handleiding lezen en blijven proberen; niemand kan het -voor- je uitleggen. Er is natuurlijk wel hulp; je kunt een cursus sounddesign volgen of je kunt het jezelf leren. Online is er heel veel over te vinden; zie de Synth Secrets serie van artikelen in Sound On Sound. Ook hebben de verschillende synthesizer-fabrikanten handleidingen hiervoor; Access (van de Virus-serie) heeft een tutorial, en de handleiding van de Nord Modular (plus de workshops) zijn ook nuttig.

Een andere manier is om gewoon die geluiden te kopen bij mensen die het sounddesign al voor jou hebben gedaan. Ook leuk, maar zo wordt die synthesizer wel een duur geintje, en zij doen eigenlijk niks wat je zelf niet kan (er komt geen magisch poeder of voodoo aan te pas).

De demo van Synth X klinkt veel beter als die van Synth Y dus ik moet X kopen.
Niet doen. Ga kijken of je ze beiden kunt uittesten in de muziekwinkel. Demo's worden gemaakt door personeel of mensen die er voor ingehuurd zijn; sommigen doen de klus beter dan anderen. Aangezien dat niet de mensen zijn die jou in de studio gaan helpen zijn demo's dus niet de juiste manier om uit te vinden of zo'n synth iets voor jou is.

De presets van Synth X klinken veel beter als die van Synth Y dus ik moet X kopen.
Wederom, niet doen, tenzij je alleen de presets gaat gebruiken (wat hetzelfde is als alleen maar linksaf slaan omdat dat het enige knopje was waarvan de functie was voorgedaan door de autodealer). Met enig programmeerwerk zou je er zelf meer uit moeten krijgen dan die presets, en dan kan het zelfs zijn dat Y opeens veel beter geschikt is als X.
 
Laatst gewijzigd:
Workstations? Sequencers? Keyboards? Controllers? Modules? Wat?
De rol van synthesizers is nu anders dan vroeger. In plaats (zoals vroeger) van aparte instrumenten voor aparte taken op te lossen in bands (lead synthesizers, bas-synthesizers en string ensembles) heb je nu synthesizers die in feite alleskunners zijn, maar dan aangepast op budget, beschikbare ruimte, en benodigdheden.

Het helpt als je even het deel van de synthesizer dat geluid maakt (de 'engine') losziet van de rest. Dit is belangrijk. In feite zijn de toetsen die je indrukt niks anders dan een manier om berichten door te geven aan de engine. Het kan de toetsen niks schelen waar hun berichten naar toe gaan en het kan de engine niks schelen waar de opdrachten vanaf komen.

MIDI
De manier waarop dit werkt is MIDI. MIDI geeft alleen de berichten door maar maakt verder geen geluid - vergelijk het met een dirigent; die bespeelt ook geen instrument maar vertelt de rest wat ze moeten spelen.

Dit is heel handig. Het zorgt er voor dat je niet voor elke synthesizer een fysiek toetsenbord nodig hebt. Als je al zo'n toetsenbord hebt (met MIDI) kun je de module-versie kopen (wat in feite de engine in een compacte verpakking is).

Controllers
In zo'n geval noemen we het toetsenbord een controller of MIDI-controller of masterkeyboard.

In de meest eenvoudige versie geeft de controller alleen berichten door. Zelf hoeft het ding immers geen geluid te maken; dat doet de engine wel. Het kan echter wel; als je een bestaande synthesizer met MIDI-uitgang gebruikt heb je een controller met geluiden erin.

Modules
Een module-versie van een synthesizer (ook wel racksynthesizer of tabletop / desktop genoemd) heeft over het algemeen dezelfde opties erin zitten. Sommige opties zijn echter niet nuttig voor een modulesynthesizer; meestal omdat je het ding gewoon ergens inbouwt en er dan verder niet meer aan komt omdat je 'm toch van een afstand bedient. Een van die opties is de sequencer.

Sequencer
Opnemen van muziek kan op verschillende manieren. Je kunt het resultaat opnemen (samplen) en dan weer opnieuw afspelen. Als er ergens midden in het liedje een fout zit of je wilt een stuk wijzigen, dan moet je dit er tussenuit knippen en compleet overnieuw doen. Als je de gitaarsolo wilt vervangen door een saxofoon, dan kun je eigenlijk ook weer overnieuw beginnen terwijl de rest van de instrumenten hetzelfde blijft. Jammer eigenlijk.

In plaats van het resultaat op te nemen kun je ook opnemen welke noten (berichten) er gespeeld worden. Wijzigen van enkele instrumenten is dan geen kwestie meer van iedereen opnieuw inhuren, maar je wijzigt alleen dat ene spoor en je vertelt de engine die eerst de gitaarsolo deed dat 'ie nu maar saxofoon moet spelen.

Dit kan ook met het resultaat als je elk instrument apart opneemt; je moet dan wel voor elk instrument aparte opnames hebben. Dit noemt men multitracken.

Workstation
Een sequencer kan een apart apparaat zijn of ingebouwd zijn in een synthesizer. We hebben dan opeens 3 delen in 1 verpakking - de engine die het geluid maakt, de controller die de invoer regelt, en een sequencer die luistert naar wat de controller geeft en de berichten vervolgens weer door kan geven aan de engine. De combinatie van dit noemen we een workstation.

Waar is een workstation goed voor? Nou, omdat het sequencen ook aan een computer overgelaten kan worden is het voor situaties waar een computer te zwaar/lomp/te gevoelig is om mee te nemen. Voor live-situaties kan het de beste oplossing zijn, of voor mensen die liever niet met computers werken voor muziek te maken.

Omdat workstations vaak de vlaggeschepen zijn van de beschikbare productenrange hebben ze de beste engine erin zitten. Wil je deze engine hebben maar zonder de bijbehorende sequencer omdat je toch met de computer (of iets anders) werkt, dan ben je min of meer gedwongen om toch voor de workstation zelf te gaan, of te kiezen voor de module, die je vervolgens dan met een controller bedient.

Keyboards
Nogal verwarrend, allemaal die termen; zeker omdat ze soms dubbel worden gebruikt :). Een keyboard (eigenlijk home keyboard, entertainment keyboard of arranger keyboard) is een workstation waarvan enkele eigenschappen bevroren zijn. Zo is het bij de lagere modellen vaak niet mogelijk zelf geluiden samen te stellen en wordt er een reeks voorgeprogrammeerde ritmes meegeleverd waaruit je kunt kiezen.

Dit scheelt werk als je zelf geen trek hebt om alles van de grond af aan de sequencer te voeren. Omdat keyboards vaak voor een bepaalde serie genres muziek zijn bedoeld is het wel lastig als je het wil gebruiken om house / techno / drum 'n bass mee te maken; als je zelf geen geluiden kunt bewerken en zelf geen ritmes kan programmeren kom je op een doodlopende weg uit.

De meeste hogere keyboards hebben hun engines gelijk aan die van de workstations - toch is dit ook pas een recente ontwikkeling. De vrijheid van zelf sequencen is hier wel vaak aanwezig, maar omdat de bediening niet altijd even meezit heb je met een workstation vaak een betere keus. Je betaalt dan ook extra geld voor features die je misschien niet gebruikt (zoals de bijgeleverde begeleidingsritmes of de ingebouwde speakers).
 
Wat ook handig kan zijn is de Synth Finder van Vintage Synth Explorer. De prijsindicaties van de verschillende apparaten zijn niet altijd even correct maar je kunt met behulp van deze zoekmachine toch al enigszins te weten komen wat er allemaal op de markt is voor hetgeen je zoekt in een synth.
 
Last edited by a moderator:
En als ik nou naar hardware synth opzoek waar ik dit soort dingen uit kan halen. * Kan iemand mij dan adviseren? Want ik hoor altijd dat synths meestal geschikt zijn voor alle muziek stromingen, maar sommige synths hebben, lijkt mij, meer zulke kenmerken als weer andere synhts...

De lead & bass die ik bedoel komt erin bij 34 seconden!

* http://c.decks.de/sound/sound_s/slam_human_ab2-fw+2.mp3

Thanks :)
 
Origineel geplaatst door Peekay
En als ik nou naar hardware synth opzoek waar ik dit soort dingen uit kan halen. * Kan iemand mij dan adviseren?

Ja en nee. Ja - We kunnen je vertellen hoe je het bouwen/samenstellen van het geluid het beste kan aanpakken, en dan mag je zelf uitvinden hoe dat op jouw apparaat werkt, en we kunnen je ook vertellen uit welk apparaat iets hoogstwaarschijnlijk komt (is tegenwoordig wat moeilijker). Nee - het kopen van zo'n ding garandeert niet dat je het geluid eruit krijgt, en het kan zijn dat je met alleen het kopen nog steeds niet klaar bent.

Want ik hoor altijd dat synths meestal geschikt zijn voor alle muziek stromingen, maar sommige synths hebben, lijkt mij, meer zulke kenmerken als weer andere synhts...
Mwa, da's meer een kwestie van karakter. Een Nord Lead klinkt over het algemeen wat 'kouder' en kan goed door de mix snijden, een Alesis Ion klinkt wat warmer en 'romiger' (sorry voor de termen :P ) terwijl een Virus goed is in aggressief en duister klinken. Muziek uit de jaren '80 klinkt anders als die uit de jaren '70, en dat ligt voornamelijk aan de nabewerking en het totale proces, maar met een synth wil je dan liever vrij snel "zo'n sound" hebben en dan telt karakter meer mee.

Dan is het ook nog zo dat bijv. een Virus een hoop trance presets zitten. Zo ga je automatisch denken "hee, deze synth is geschikt voor trance". Op de Ion zitten een groot aantal emulaties van vintage synths, dus ga je denken "deze synth is geschikt voor rock uit die tijd". Enzovoort.

De lead & bass die ik bedoel komt erin bij 34 seconden!
Sorry, ik zit nog even op m'n werk, maar ik zal m'n best doen. Eigenlijk had je dit wel beter in klank, geluid & theorie kunnen vragen :).
 
Sorry ik vond t wel aansluiten bij dit topic. Maar zal me de volgende keer aan de regels houden;)

Ik hoor t nog wel!
 
Da's volgens mij een presetbasje uit de Virus B/C/TI (soundsets zijn compatible) :)

Maar het geluid zelf is gebaseerd op een basgeluid van een analoge bak. Er zit een hele lichte S&H/random LFO op de pitch, en een sinus/triangle LFO op de cutoff. Draaien aan de resonantie doet men denk ik zelf.

Met 1 pulsgolf met PWM en een zaagtand oscillator, en dat door een filter - daarmee zou je al eigenlijk klaar kunnen zijn.

Deze is met een hoop synths te doen, omdat het qua filteren binnen de perken blijft. Als je de cutoff automatiseert in je sequencer of aan de velocity vastknoopt komt er zelfs geen LFO meer aan te pas, behalve voor de pitch dan (omdat dat veel werk is voor automatiseren ;) .

Automatiseren is overigens het "intekenen" van knopveranderingen - wat je normaliter zou doen door aan de knoppen zelf te draaien. Omdat je kunt tekenen kun je bijvoorbeeld heel makkelijk een zaagtand/triangle maken en "bespaar" je dus op de beschikbare LFO's op je synth.

Origineel geplaatst door Wiseguy
Ik denk dat je met een Nord Modular G2 een heel eind komt......
Alleen als je er een kwijt moet :p - maar echt, een Micromodular is al genoeg - een AN1x zelfs al.
 
kijk eens aan! Ik begrijp wat je bedoeld weet alleen nog niet precies hou je dat dan uitvoert. Maar dat zal ik vast wel stap voor stap gaan leren. Ik zat zelf al aan een virus C te denken.
Dus ik ga maar eens voor een tweedehands kijken.

Thanks 8)
 
Welke synth kan ik nu het best gebruiken om grootse soundscapes te maken?

Heb hier eens gezien: hier

maar dit zonder de gewenst resultaat. Vooralsnog gebruik ik de Voyager (+ VX351 + CP251) hiervoor, maar nog niet tevreden over wat ik er uit kan halen. Moet ik misschien een wavetable synthgebruiken? Voor wat ik verder heb staan: zie gierlijst.

Software is ook een optie [bijvoorkeur freeware], maar heb slechts een 1.1 gHz Athlon staan, dus moet wel licht kunnen draaien.
 
Welke module moet ik kopen?

Welke module moet ik kopen?

Ik ben een Rush fan en speel bas. Nu heb ik een Roland PK-5 aangeschaft, maar heb alleen nog geen module.
Ik speel ook in een coverband waarin we nummers van Bryan Adams, R.E.M etc. spelen.
Welke module raden jullie me aan? Dus ik zoek gewoon wat rustig strijk/orgel geluiden en het liefst ook wat lage bas, want een hele zaal kan vullen zeg maar.
Zoals je misschien kunt lezen ben ik een echte beginneer op het gebied van synths, dus ik hoop dat jullie me advies kunnen geven ;)

Grtz,
Philip

EDIT: Het liefst zo goedkoop mogelijk. Tot ongeveer 200 euro (2ehands). Ik zat zelf te denken aan de Yamaha TX81Z, alleen schijnt die niet echt gebruiksvriendelijk te zijn. Of misschien de NanoBass..
:doei:Help!:doei:
 
Laatst gewijzigd:
Re: Welke module moet ik kopen?

Re: Welke module moet ik kopen?

Origineel geplaatst door anoukane
Ik ben een Rush fan en speel bas. Nu heb ik een Roland PK-5 aangeschaft, maar heb alleen nog geen module.

Ik zat zelf te denken aan de Yamaha TX81Z, alleen schijnt die niet echt gebruiksvriendelijk te zijn.
En niet echt realistisch meer. Een alleskunner waar je mee vooruit kunt is denk ik een Roland JV-1080, alleen zijn die weer net wat prijziger. De Roland JV-1010 is ook een optie. "De zaal vullen" - naja, dat ligt nog altijd aan de PA :). Of een half-rack Korg module (half-rack is formaat Nanobass) - X5DR, 05R/W of zo, die kun je al voor errug weinig krijgen.

Of misschien de NanoBass..
Daar zitten volgens mij echter geen strijkers in.

Maar, hoe wil je dit precies gaan aanpakken?
 
Oke :) Bedankt voor je antwoord. Ik zal eens wat meer info winnen over de modules die jij noemt.

Hoe ik het precies wil aanpakken?

Nou bij optredens wil ik die module(s) aansturen met de Roland PK-5 met behulp van mijn voeten. En ondertussen kan ik dan gewoon bas blijven spelen.
Of bedoel je dat niet?
Thanks
:walker: (Leuke smiley's hier trouwens) :yamaha:
 
Misschien is een E-mu Proteus 2000 iets voor je. Veel (!) en goede bassen, orgels ook veel keuze en prima (geloof ik, gebruik ik niet veel), strings, tja, niet helemaal top misschien maar als achtergrond goed geschikt, wel een paar heel leuke synth strings. Kan je 2ehands echt wel voor 300 Euro (of nog minder?) scoren tegenwoordig, en je kunt echt veel aan je geluiden veranderen.
 
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Welke synth kan ik nu het best gebruiken om grootse soundscapes te maken?

Heb hier eens gezien: hier

maar dit zonder de gewenst resultaat. Vooralsnog gebruik ik de Voyager (+ VX351 + CP251) hiervoor, maar nog niet tevreden over wat ik er uit kan halen. Moet ik misschien een wavetable synthgebruiken? Voor wat ik verder heb staan: zie gierlijst.

Software is ook een optie [bijvoorkeur freeware], maar heb slechts een 1.1 gHz Athlon staan, dus moet wel licht kunnen draaien.

Iemand?
 
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Iemand?

ARP "2600
 
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Iemand?

Wat voor soort soundscapes wil je maken? Afhankelijk van het type klanken kan je daar een hele hoop verschillende synths voor gebruiken .. van de obscuurste modulars tot de populairste romplers. Ik neem aan dat je ingewikkelde evoluerende melodieuze geluiden bedoelt?

Met je arp moet je een eind kunnen komen, bijvoorbeeld. Met je Nord Modular ook.

Als je juist zoekt naar iets wat je niet hebt, dan zijn er nogal wat synths die iets hebben dat ze specifiek geschikt maakt voor soundscapes. Ik denk bijvoorbeeld aan een Dave Smith ontwerp als de Prophet VS, Korg Wavestation of Poly Evolver.

Ingewikkelde algoritmes synths als een Yamaha VL of een Korg Z1 kunnen ook wonderen als het om soundscapes gaat, door complexe (zelf-) modulatie en feedback, maar om die te programmeren moet je wel aardig wat in huis hebben.

Ik heb ook hele bijzondere dingen uit de Korg Karma en vooral de Ensoniq Fizmo gehoord. Die laatste zou ik ook zelf nog wel eens willen aanschaffen, specifiek voor soundscapes.
 
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Iemand?
NI Absynth misschien? Of zo'n als VSTi vermomde sample-DVD als Zero G Morphology ofzo?

Ik denk bij soundscapes iig niet aan recht-toe-recht-aan analoge synths, maar meer aan creatief gebruik van veel effecten en (geloopte, gelayerde) samples. Als je echt zelf bizarre soundscapes wil maken, dan zou ik gewoon aan het experimenteren gaan: van alles en nog wat aan elkaar hangen en je niet beperken tot 1 synth.

Maar uit sommige romplers kun je volgens mij ook best wat soundscape achtige dingen halen: Kawai K4, Yamaha TG500 ofzo.
 
Back
Top