Welke synth moet ik kiezen?

Microkorg lijkt me niet zo handig: erg weinig knoppen. Zie het als een miniversie van de MS2000b waar op alles bezuinigd is behalve op het binnenwerk (klinkt dus hetzelfde), en je krijgt het idee. Maar er zijn genoeg synths die je zouden kunnen interesseren, bijvoorbeeld ook de AN1x, Ion, Virus A of B, JP8000, Nordlead 1, enz. Misschien wel handig iets te nemen waar al fx in zitten, als je echt met één synth vooruit wilt. Of bijvoorbeeld een Ion met delay-pedaaltje. Maar over al deze synths is eerder in deze thread al vaak geschreven en geadviseerd, dus ik zou zeggen: spit de thread 's door en doe er je voordeel mee!

Ik vind die synths alleen maar tweedehands, en ik wil graag een nieuw toestel met garantie. Ik heb trouwens graag iets compact dat ik op mijn bureau kan leggen en makkelijk opzij kan zetten. Ik heb immers niet veel vloerruimte meer over.

Bestaan er niet zo'n bakken met knoppen die je aan de Microkorg kan aansluiten om het gebruikersgemak te verhogen?

Waarom zou je trouwens een groovebox willen?
Waarom zou ik geen Groovebox willen? Ik weet niet zoveel over synths en grooveboxen, ik wil me gewoon wat bezighouden met synthese.
 
Niet zeiken en een Juno 106 kopen...Simpele synthese met alle funkties onder schuiven en lekkere playmobil kleuren. Plus hij 6 stemmig polyfoon met midi en sysex(google/wiki) aansturing van alle funkties. Als je niet al te impulsief bent kan je hem over paar jaar voor hetzelfde of meer geld weer kwijt.
 
De Juno 106 is me wat te groot. Ik heb liever iets compact. Het is niet dat ik echt serieus ga beginnen, ik speel er gewoon graag mee. Als het me uiteindelijk echt ligt zal ik dan wel plaats maken op men kamer.
 
De Juno 106 is me wat te groot. Ik heb liever iets compact. Het is niet dat ik echt serieus ga beginnen, ik speel er gewoon graag mee. Als het me uiteindelijk echt ligt zal ik dan wel plaats maken op men kamer.

Te groot?, niet serieus beginnen?, uiteindelijk 'n x plaats maken.
Koop jij maar een Microkorg.

Kan me niet groot genoeg, ik wil serieus aan de slag, ik maak wel plaats!!
Koop een Roland Juno 60 of iets met midi, de 106
 
Je hebt dus drie eisen: klein, knoppen en nieuw. Is een Ion te groot voor je? Anders kom je bij een combinatie uit, lijkt me. Controllertje met knoppen voor de bediening (eventueel inclusief klavier, afhankelijk van of die op je synth-engine zitten), plus een synth, wat dan ook de Microkorg kan zijn (of een Alesis Micron, of een Clavia-module, of enz.).
 
Je hebt dus drie eisen: klein, knoppen en nieuw. Is een Ion te groot voor je? Anders kom je bij een combinatie uit, lijkt me. Controllertje met knoppen voor de bediening (eventueel inclusief klavier, afhankelijk van of die op je synth-engine zitten), plus een synth, wat dan ook de Microkorg kan zijn (of een Alesis Micron, of een Clavia-module, of enz.).

Ik kan niet zoveel vinden over die Ion. Waar kan ik hem krijgen? Hoeveel kost hij? Wat zijn de belangrijke verschillen tov de Microkorg?

En werkt zo'n controller met knoppen echt op de Microkorg? Ik vind er met Google niets over (zal wel aan mijn slechte search skills liggen).
 
Ik zit niet zo in de controllers, maar op zich zou je bij een geval met knoppen elke knop aan een bepaalde functie kunnen toewijzen, zodat je je andere synth daarmee kunt aansturen. Dus knoppenbak + Microkorg zou moeten kunnen doen wat jij wil.

Een Ion is net zo'n soort synth als de Microkorg, maar uitgebreider met wél specieke knoppen. Grotere variant op de MS2000, als het ware. Maar op synths kun je eenvoudig googlen; gewoon zoeken op naam en 'review', dan leer je al snel van alles. Of kijken op sites als http://www.synthwiki.nl/ of http://www.vintagesynth.nl/.
 
Aankoop Eerste Synth - Advies gevraagd

Aankoop Eerste Synth - Advies gevraagd

Hallo,

Na enkele jaren te hebben gewerkt met softsynths en Logic besloot ik dat de tijd rijp was om een hardware synth te gaan halen. Vermits ik student ben en voor mij het geld niet aan de bomen groeit is mijn budget een beetje gelimiteerd (max 900 euro).

Ik ben door volgende zeer gecharmeerd en heb er als meermaals op kunnen spelen maar ik kan niet kiezen:

Nieuwe Korg R3
Korg X-50
Korg TR66
Waldorf Blofeld

Tweedehands Yamaha CS-6X voor 400 euro

Ik heb al wat ervaring met synthese (Korg Legacy Collection zowel Analog als Digital Edition en Minimonsta) maar ik tweak liever geluiden dan zelf van scratch te beginnen.

Enig advies zou vriendelijk zijn,

Bij voorbaat dank
 
Ik zou in jouw geval voor een tweedehands Virus B of Virus C keyboard versie gaan denk ik. Deze synths zijn zeer veelzijdig, ze hebben audio-in waar je leuk mee kunt spelen, lekker veel draaiknoppen om sounds mee te tweaken en er zijn ongelooflijke hoeveelheden gratis danwel betaalde soundbanks te koop. Ook heb je lekker veel polyfonie en kun je meerdere patches tegelijkertijd aansturen om dikke arrangementen te maken. En met de gescheiden outputs kun je al die losse parts mooi inmixen.

Kortom: een ect werkpaard met superveel mogelijkheden (en toch eenvoudig te bedienen) en naar mijn bescheiden mening de beste hoeksteen om op verder te bouwen.

Een Blofeld lijkt me ook erg leuk, maar als enige/eerste hardware synth zou ik niet kiezen voor een apparaat met kinderziektes (zie de Blofeld thread) en zulke beperkte controls. De Korgs ken ik niet goed genoeg om een mening over te hebben.
 
ja ik zal mezelf een beetje meer specifiëren.

Ik zoek een synth die veelzijdig is, gemakkelijk te hanteren valt en niet al te groot uitvalt (ja die CS-6X dat ik kan kopen is wel 61 keys, maar die scheurt wel lekker). Ik ben zeer gecharmeerd door zowel de Korg R3 en de Korg X50, maar bij die laatste denk ik dat ik er snel op uitgekeken ga zijn wegens het feit dat het echt zo'n preset bak is. De MicroX vond ik leukere presets hebben maar 2 octaven is voor mij veel te weinig, en heb geen zin om deze te besturen via mijn midi-controller
 
Bericht door een moderator:
samengevoegd


Nog een stem voor een Virus B hier. Micro-X heb ik zelf ook gehad, maar ik was niet echt dol op het toetsenbord.
 
Ik ben in de luxepositie dat ik een CS6x heb staan en een virus C. In de CS6x heb ik nog een extra kaart de PLG150AN (dus de Yamaha AN1x). De CS6x was mijn eerste synth en ik vind het nog steeds een super apparaat. ALs je alleen de rompler functie gebruikt dus zonder de PLG150AN kaart dan kan hij redelijk scheuren. Kijk maar eens dit youtube filmpje, je ziet de S80 maar zijn bijna identiek van binnen (patches zijn gratis te downloaden van zijn site):

http://www.youtube.com/watch?v=AH52RHm0CJA

Daarnaast heeft hij ook voor de AN1x wat patches gemaakt en een demo (dus dit geluid haal je ook uit de CS6x met nog extra effecten):

http://www.youtube.com/watch?v=PK4pNCEdn7Y

In de CS6x kun je ook de PL150DX kaart stoppen. Dan heb je ook nog FM synthese erbij. Erg lekker! NOg een voordeel is de 16 sporen. Naast dance/trance geluiden zit er ook gewoon een (slechte) piano in en een sax etc.

Er staat ook een geluiddemo op:

http://www.vengeance-sound.de/eng/indexFLASH.html

Daar staan ook demo's van de virus (weet niet welke muziek je maakt, maar de demo is wel trance etc. georienteerd).

Zelf heb ik de Virus C erbij gekocht omdat deze in mijn oren krachtiger is voor Leadsounds etc. De strings zijn ook erg vet en de bassen, maar met de PLG150AN kom je ook ver, maar de Virus windt wel tot nu toe. Iig is dit voor mij een zeer mooie setup.

Je kunt ook de Rackversie kopen van de CS6 serie, de CS6r. Zag ik laatst voor €250 euro oid. Dan kun je een DX of AN kaart erbij kopen en nog een Virus B (tweedehands natuurlijk) en wellicht nog een controller keyboard. Dan denk ik iig dat je een erg lekkere set up hebt! Bij mij werkt hij iig erg goed. Zal niet nieuw kopen.

Succes!
 
Zal niet nieuw kopen.

Nee, dat zou ik ook zeker niet doen. Tweedehands krijg je veel meer waar voor je geld, en je kunt ook makkelijker apparaten doorverkopen als ze niet aan de verwachtingen voldoen of als je aan iets beters toe bent. Bij nieuwkoop heb je direct te maken met veel hogere prijzen en veel groter waardeverlies. Pas als je echt 100% zeker weet wat je wilt of per se top-of-the-line wilt, is het verstandig voor nieuw te gaan.
 
Hey forumleden,

Ook ik zoek ook een synth. Het moet een uitbreiding worden op de gitaar, bass en virtuele drum muziek die ik nu opneem. Ik zoek goede samples (met name piano, strings en drum) en een synth voor 300 tot 400 euro. Een goede arp is een must, en een sequencer en opneem mogelijkheden heb ik niet echt nodig (dat gebeurt op de pc). Een beetje dezelfde situatie als Polyfusion eigenlijk, zij het met een keiner budget. En een keyboard, module, software of een combinatie zijn allemaal opties waar ik open voor sta, al neig ik naar een module + controller (en evt. + software). Dat is goedkoper uit te breiden, eenvoudiger in gebruik dan alleen software en mogelijk compacter dan een synth met toetsen (3 octaven is voor mij genoeg), dacht ik zo.

Ik heb de Juno-D, MM6 en MicroX kunnen proberen (dus bijna dezelfde als elders op het forum) - maar de Juno-D had een zeer slechte arp, de MM6 wordt vrees ik een teleurstelling vanwege de synth en het hoge PSR gehalte, en de MicroX heeft een zeer slechte piano. Dit schijnt echter beter te zijn op de X-50, dus daar heb ik ook ik nu mijn ogen op gericht wat synths met toetsen betreft. Voor modules, software, extra kaarten en evt. oudere keyboards heb ik mijn weg nog niet kunnen vinden.

Geldt advies voor Polyfusion ook voor mij, of moet ik het ergens anders zoeken? De CS6x + kaart klinkt ok, maar ik vrees voor het piano geluid... In elk geval alvast bedankt!
 
Hey forumleden,

Ik zoek goede samples (met name piano, strings en drum) en een synth voor 300 tot 400 euro. Een goede arp is een must, en een sequencer en opneem mogelijkheden heb ik niet echt nodig (dat gebeurt op de pc).

Ik heb de Juno-D, MM6 en MicroX kunnen proberen (dus bijna dezelfde als elders op het forum) - maar de Juno-D had een zeer slechte arp, de MM6 wordt vrees ik een teleurstelling vanwege de synth en het hoge PSR gehalte, en de MicroX heeft een zeer slechte piano. Dit schijnt echter beter te zijn op de X-50, dus daar heb ik ook ik nu mijn ogen op gericht wat synths met toetsen betreft. Voor modules, software, extra kaarten en evt. oudere keyboards heb ik mijn weg nog niet kunnen vinden.

Als je goede basis set zoekt met piano's, strings, etc. zou ik even doorsparen en voor een tweedehands MO6 gaan. Die zie je regelmatig voor rond de 600. JunoD, MM6, X50 zijn allemaal stuk dunner.
Je kunt ook voor module en controller gaan (KME1, JV****, etc), maar ik betwijfel of je dan veel goedkoper uit gaat komen. Software heb ik geen verstand van, maar als 't mooi moet is 't ook niet goedkoop.
 
Hmm, dat is wel 200 - 300 euro meer... Moet ik eens goed over na denken, ik weet niet of ik aan zulke dure apparatuur toe ben. Dan zal ik de Juno-G en TR61 ook moeten bekijken neem ik aan, tenzij de MO6 duidelijk beter is. Ik heb de Juno-G eventjes geprobeerd, hij speelde heel goed, maar toen zag ik het prijskaartje... :/

Hoe dan ook zou ik een module en controller prima vinden, ook al is het even duur. Dan is het formaat van je toetsen vrij te kiezen, en kan je geluid makkelijker worden meegenomen. Verder ben ik wel een beginner, ik weet niet hoe lastig het is om een controller goed op een module aan te sluiten en zo.

Wie weet kan je voor die 600 euro op een gegeven moment wel tweedehands een ME1 én een Blofeld krijgen? :B
 
Laatst gewijzigd:
Hoe dan ook zou ik een module en controller prima vinden, ook al is het even duur. Dan is het formaat van je toetsen vrij te kiezen, en kan je geluid makkelijker worden meegenomen. Verder ben ik wel een beginner, ik weet niet hoe lastig het is om een controller goed op een module aan te sluiten en zo.

wel, ik ben zo begonnen, als beginner (sommigen zullen mij nu nog een beginner vinden, maar dat even ter zijde:engel:).
Het is nogal simpel, eigenlijk (en ik ben er een voorstander van). Je sluit de midi-out van de controller aan op de midi-in van de module (staat er vaak boven geschreven: in-out) de 2 aansluitingen zijn hetzelfde, dus de midikabel kan je niet verkeerdelijk omdraaien ofzo (ook is er maar 1 manier om deze in het contact in te steken).
wiki
Een groot voordeel van module-controller is dat je, eens je een goede controller hebt, goedkoper van synth kan verwisselen... Enkel de klankdoos:eureka:.:eureka:
Dus ik stel wel voor om van het begin een degelijke controller aan te schaffen.
En ik geef je de tip mee: 2dehands is prachtig!:maffia:
succes!
 
Back
Top