Welke synth moet ik kiezen?

Ik ben van plan om een ultranova aan te schaffen. In principe vanwege de vocoder. Heeft iemand ervaring met dat ding ? een andere optie zou zijn om een mini ms20 of minibrute oid te kopen, ik mis mijn analoge bakjes ben ooit overgestapt op vst ivm klein behuisd en een tweeling op komst.

Maar vocoder heeft voorkeur over analoog in dit geval. iIk denk dat het klankenpallet v/d ultranova icm de vocoder toch zeer interessante resultaten moet opleveren. Dan neem ik het niet analoog zijn en de beperkte knoppen aan boord maar voor lief. Iemand nog tips ? een andere synth met een goede vocoder is ook interessant.

ik vraag hier dus eigenlijk of iemand wat voorbeelden heeft van de vocoder v/d ultranova, of dat iemand een alternatief weet waar ik nog niet op ben gekomen.

Bvd Man-T
 
VT-3 is wel erg beperkt als vocoder, zo heb je geen carrier input wat de mogelijkheden om met toonhoogte / harmonie en klank te spelen erg beperkt.
 

Ja heb ik bekeken, maar lijkt me inderdaad wel iets beperkt, zeker aangezien ik meestal voor de wat exotischer klanken ga zeg maar.
Maar op zich wel interessant apparaatje. Ik denk dat ik iets zoek met meer klankbewerkingsopties.
 
de vocoder van de korg R3 is ook wel erg leuk. Je kunt ook enkele seconden input opnemen en opslaan, en als carrier gebruiken bij vocoder klanken, en andere audiosignalen als carrier gebruiken.
 
Nord Micro Modulair heeft ook een heel flexibele vocoder en kost momenteel 2x niets...
 
Bedankt voor de tips allen :) ik zal eens wat van jullie tips gaan uitpluizen :)
 
De Yamaha DX 1 de biggest in de DX line.Eigenlijk 2 DX 7 in één.
 
Lijkt me een beetje appels en peren. De Moog is een volledige synth met toetsen. En heeft volgens mij minder sequence mogelijkheden dan de Metropolis. Ik ken de klank van de Atlantis niet, maar een Moog heeft natuurlijk *de* klassieke sound. Ik zou voor de Sub 37 gaan, maar dat zegt niets. :stupid
 
Atlantis heeft een roland SH-101 achtige sound. Iets meer "rubberig" en wat cleaner kwa geluid.
Moog is veel zwaarder en dirty-er. Hangt beetje van je muziekstijl, overige synths en hoe je m wil gaan toepassen af.

Ik zou zeggen voor Bass sequences en meer de analog feel de Moog kiezen.
En voor meer lead sequences en jare 80 stijl de Atlantis.

Maargoed das heel persoonlijk natuurlijk :P...
 
Beste forummers,
Ik ben op zoek naar een synt met de volgende eigenschappen
- max 76 toetsen, minimaal 49. (Mag module zijn, plug uk er een midi-keyboard aan.)
- heel erg veel presets
- mogelijkheden om presets iets te veranderen en op te slaan in bv. Een bank ivm bepaalde volgorde.
- wel: piano's, strings, organs, lead synths, niet: drums, techno sounds, ed.
- stevig (podium)
- budget: max 1500 euri
- voorkeur: nieuw
 
Alle grote merken hebben wel een synth in jouw budget die daar aan voldoet, dus dat zal dan vooral een kwestie zijn van welke klank je het meeste aanspreekt. Een keer naar de muziekwinkel en uitproberen lijkt me.
 
Volk van het goede leven,

Graag wil ik wat advies inwinnen hier op het forum.
Ik heb het afgelopen jaar wat rond geprutst met goedkope synthesizers zoals de Korg Monotron/Kaossilator, en de Waldorf Rocket. Maar ik ben nu op zoek naar een iets serieuzer model.

Het budget ligt rond de 600,-

Ik zoek een synth met een goede hands-on feel, lekker knopjes draaien.
Voor mij is het belangrijk dat ik er jaren 70/80 basjes, orgeltjes en leads uit kan halen.
Ik hou van die Italo-Disco / Miami Vice / De Jeugd van Tegenwoordig sounds!).
Ik speel funk, r&b, disco, rock maar vind het ook leuk om gewoon lekker te prutsen met geluid.
Ik heb echter niets met dubstep/techno/house/acid of soundscapes.

Toetsen zijn leuk, maar niet een must.
Wel ben ik een groot voorstander van compacte formaten.

Ik heb op basis van internet onderzoek de volgende synths gevonden.

+ MicroKorg
+ MicroKorgXL
+ Nord Lead 2X
+ DSI Mopho
+ DSI Tetra
+ Novation MiniNova
+ Novation UltraNova
+ Roland Gaia SH-01

Dit zijn voornamelijk recente synthesizers.
Ik hoop hier op het forum wat tips te krijgen omtrent deze synths en misschien suggesties voor oudere modellen die beter bij mijn smaak passen.

Wie helpt mij uit de brand?

EDIT: momenteel neig ik het meest naar de Gaia en de Lead2X
 
Ik zoek een synth met een goede hands-on feel, lekker knopjes draaien.
-> Dan blijft nog over:

+ Nord Lead 2X
+ DSI Mopho (kb of SE)
+ Roland Gaia SH-01

Tja wat wil je dan, analoog en monofoon of digitaal en polyfoon?
En als ik jou was zou ik de Gaia eerst eens in de winkel gaan uitproberen, of luister eens naar de geluiden online. Ik vind die namelijk heel zwak klinken - maar jij hebt misschien een andere mening daarover. ;)
 
...Ik zoek een synth met een goede hands-on feel, lekker knopjes draaien.
Voor mij is het belangrijk dat ik er jaren 70/80 basjes, orgeltjes en leads uit kan halen.
Ik hou van die Italo-Disco / Miami Vice / De Jeugd van Tegenwoordig sounds!).
Ik speel funk, r&b, disco, rock maar vind het ook leuk om gewoon lekker te prutsen met geluid... Ik hoop hier op het forum wat tips te krijgen omtrent deze synths en misschien suggesties voor oudere modellen die beter bij mijn smaak passen.

Een Nord Lead is altijd vet, dus bij twijfel gewoon aanschaffen. :okdan:

Maar je hebt nogal tegenstrijdige eisen. Jaren 70 basjes vragen om een analoge synth of een digitale emulatie ("virtual analog") daarvan, zoals o.a. de Nord Lead (of de Novations). Miami Vice achtige muziek is weer veel meer 80's en digitale synths... Als de Nord Lead ook FM synthese bevat, dan kan ie ook digitaal klinken, maar ik ken 'm vooral als een vet analoog klinkend beest.

Van de synths die je noemt hebben de UltraNova en de MiniNova volgens mij de uitgebreidste sound engine. Maar ze hebben niet zo veel knoppen. Dan kun je beter kijken naar tweedehands Novation synths zoals de K-Station, KS4, KS5 of X-Station. Bijna dezelfde sound engine, maar veel meer knoppen. Misschien kun je zelfs naar de Nova (II) of de SuperNova kijken.

Als je van de DSI sound houdt, dan heeft de Mopho keyboard de meeste knoppen. Misschien dat een tweedehands Mono Evolver (keyboardversie van de Evolver, ook met meer knoppen dan de module) ook nog binnen budget ligt. Ik heb zelf overigens niet zo veel met monofone synths, dus zou zelf voor een polyfone gaan.

Succes met de keuze!
 
Ik zou ook zeker de AN1x op je lijstje zetten. Daar haal je alles uit wat je wilt.

Nadeel is dat hij niet erg compact is en je even aan de INterface moet wennen. OP de NOrd zit overigens ook een (beperkte) FM. Qua UI ishij natuurlijk fantastisch.. Naast de ULtraNova kun je ook nog denken aan de SuperNovaRack. Deze heeft ook FM (volgens mij).
 
Back
Top