GEM S2 schuifknoppen programmeren?

- -

Ouwe rot
Lid sinds
7 februari 2003
Berichten
3.750
ik heb hier een GEM S2 , maar de schuifknoppen reageren niet.
moet ik deze eerst programmeren en opslaan op discette?
vind t raar dat ze niet zelf meteen reageren...is dit normaal???
 
De schuifjes zijn multi functioneel :{

In eerste instantie staan ze ingesteld op het volume van de layers/parts van een performance (als het lampje bij de volume knop brandt.

Als je dus schuif 1 naar beneden schuift, gaat het volume van part 1 omlaag. Dit kan je checken door op de 'show' knop te drukken.

Als je op het attack, release, filter 1 enz. knopje drukt verandert de functie van de schuiven. Zo kun je van elke part een andere parameter bedienen.

Onder de master volume schuif staat nog een user panel knopje. Daarmee kun je aan de schuif voor custom parameters activeren. Deze stel je in bij perf.control en dan de 4e pagina van het menu.

Ik hoop dat je hier wat wijzer van wordt :)
 
Origineel geplaatst door mc_kwok
De schuifjes zijn multi functioneel :{

Als je op het attack, release, filter 1 enz. knopje drukt verandert de functie van de schuiven. Zo kun je van elke part een andere parameter bedienen.


Ik hoop dat je hier wat wijzer van wordt :)

er gebeurt niks als ik aan die schuiven draai, alleen de volume werkt.
staan ze automatisch ingesteld op filter dan enz??
 
jazo o vet, zeker makkelijk voor multi-space-patches te maken.
maar jammer dat die de zelfinstelbare alleen van discette leest, onbetrouwbaar medium.
 
Als je een G2 Turbo hebt kun je er ook een ramdisk in (laten) zetten en de settings daar op opslaan.
 
Maar die ramdisk kun je denk nergens meer krijgen gok ik zo?
 
Origineel geplaatst door mc_kwok
Maar die ramdisk kun je denk nergens meer krijgen gok ik zo?

Dat zijn generieke SRAM chips. Op die geheugenchips na zit alle elektronica van de ramdisk al standaard in de Turbo.
 
Hmm, da's interessant. Zijn er nog leveranciers van dit spul dat je weet?
 
Origineel geplaatst door mc_kwok
Hmm, da's interessant. Zijn er nog leveranciers van dit spul dat je weet?

Ik had ze destijds voor mijn S3 van een leverancier in Engeland, ik zou even moeten opzoeken wie dat was, is alweer een dikke drie jaar geleden. Ze worden niet meer gemaakt maar er zou nog genoeg NOS beschikbaar moeten zijn her en der.

Voor een 2MB ramdisk gaan er vier 512k x 8 5V SRAM chips in. Ik had chips van Samsung. Exacte type moet ik ook even opzoeken. De K6T4008C18-DB70 werkt, maar ik had eentje die net even anders was.

Voor een 512kB ramdisk gaat er vier keer 128k x 8 in. Naast de NEC UPD431000 die GEM meeleverde,
schijnen ook te werken:
SAMSUNG K6T1008C
HITACHI HM628128
BRILLIANCE BS62LV1024
MOSEL/VITELIC V62C5181024
NEC D431000ACZ - 70LL

Als je die lijst ziet zou je haast denken dat elke 5 volt 128k x 8 SRAM zou moeten werken.

Een ramdisk van 512kB lijkt me overigens niet handig. Vandaar dat ik zelf destijds voor 2MB ging. Dan past de volledige inhoud van een floppy erin en kun je bijvoorbeeld ook custom samples bewaren (ik had er standaard een iets betere piano in zitten).

Als je Italiaans een beetje goed is, staat hier aardig wat info:
http://xoomer.alice.it/turbopage/uso.html#sram
en anders lukt het met de Babelfish ook best redelijk...
 
Super. Ik ga es neuzen. Bedankt voor de info :)
 
ola dat is intresant. ik heb de s2 turbo.
kunnen die chips er dan gewoon ingeklikt worden of solderen ed ??
 
Origineel geplaatst door mr space
ola dat is intresant. ik heb de s2 turbo.
kunnen die chips er dan gewoon ingeklikt worden of solderen ed ??

Kwestie van inprikken en eventueel een dingetje omzetten voor 512kB/2MB.
 
Er zijn trouwens ook redelijk wat Turbo's geleverd MET ramdisk, dus eerst even checken of je er niet al eentje hebt ;)
 
Origineel geplaatst door etaoin
Als je een G2 Turbo hebt kun je er ook een ramdisk in (laten) zetten en de settings daar op opslaan.

waarom alleen bij een S2 turbo?
 
Origineel geplaatst door mr space
waarom alleen bij een S2 turbo?

Omdat daar een extra board en elektronica in zitten waar die chips in moeten, plus een oplaadbare back-up batterij zodat de data bewaard blijft als je 'm uitzet.

turbokit1.jpg
 
Origineel geplaatst door etaoin
Er zijn trouwens ook redelijk wat Turbo's geleverd MET ramdisk, dus eerst even checken of je er niet al eentje hebt ;)

als ik op de synth op DISK knop druk zie ik staan: "ram.d *" als ik deze selecteer
geeft die "RAM D error, ram disk not presented, operation aborted"

dus geen ram disk.

bij 1 drukken op de linkse OPTION knop geeft die: "option not loaded" .
als ik op de rechtse OPTION knop druk geeft die in het diskplay bij iedere part 1- in plaats van 1& (note)
 
maar het is wel een Turbo versie, al kan ik dat nergens aan merken, op de sticker na die erop staat.
 
Origineel geplaatst door mr space
maar het is wel een Turbo versie, al kan ik dat nergens aan merken, op de sticker na die erop staat.

Je zou het moeten merken aan de extra geluiden die erin zitten (300-zoveel in een gewone, 500-zoveel in een Turbo, dacht ik), 32-stemmige (single oscillator) geluiden (een gewone gaat tot 16), general midi opties en dingen als de Sample Converter die er standaard in zitten. Dit uit mijn hoofd, ik heb zelf geen GEM meer, maar wel zowel turbo als non-turbo S2's en S3's gehad.
 
downloads sounds S2

downloads sounds S2

zijn er goede geluiden voor de Gem S2 te downloaden? de standaard aanwezige trompet b.v. is niet veel soeps
 
Back
Top