Hoe universeel zijn modulaire synthcomponenten?

Lacrosse

Rise of the Machines
Lid sinds
4 juni 2002
Berichten
1.231
Vaak zie ik threads verschijnen m.b.t. de beste keuze als het gaat om modulaire systemen.
Stel dat je nou niet kiest voor een bepaald merk module maar een mix maakt van verschillende merken?!
Ik vind bijvoorbeeld de VCO's van Oakley erg lekker klinken maar zou het signaal misschien liever door een Analogue Systems Synthi VCF gooien dan door een Oakley filter. De ADSR module van ModCan spreekt mij daarnaast erg aan.
Is het goed mogelijk om een molular te bouwen op basis van modules van van verschillende fabrikanten?!?
M.a.w. hoe universeel zijn modulars eigenlijk? Wordt er gewerkt met standaard voltages? Zijn de afmetingen van de modules enigszins gelijk? Ik ben benieuwd naar ervaringen/bevindingen van forumleden!
 
ik geloof dat er op dit forum al een draadje over bestaat, maar op volgende site vind je al een mooi overzicht :

vergelijkings tabel

afhankelijk van het model is het natuurlijk ook mogelijk om een module om te bouwen, meestal kwestie de inbouwmaten en jacks compatibel te maken.
sommige merken zijn onderling vrij simpel uitwisselbaar, zoals .com en MOTM, de inbouwmaten schillen minimaal en er bestaan adaptertjes voor de voeding.
 
Interessant onderwerp dit. Ikzelf vind dit het meest irritante onderdeel aan modulars.

Helaas zijn veel van jouw vragen realiteit.. of te wel.. voltages, triggers, formaten en dergelijke zijn verschillend.
Dat HOEFT geen probleem te zijn, als je het maar weet..

Allereerst de formaten en voedingen:
http://www.synthesizers.com/formfactors.html

Eigenlijk kun je het best de moderne modulars in vier groepen verdelen..
  1. FracRack
    Blacet, Wiard, PAiA en o.a. cynthia leveren modules in dit formaat.
  2. EuroRack
    Doepfer, Analogue Solutions, Analogue Systems, Cwejman en o.a. cynthia, ear-group, voxglitch, lindhof leveren modules in dit formaat. Dit formaat lijkt terrein te winnen aan leveranciers.
  3. moog formaat
    synthesisers.com, MOTM en o.a. cynthia en ear-group lever modules in dit formaat.
  4. Andere
    modcan (en cynthia), serge, wiard, synton, formant, bohm soundlab en dergelijke hebben een eigen formaat.[/list=1]
    Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik niet veel interracial bezig ben. Wel binnen elke groep, maar niet echt tussen de verschillende soorten. Binnen 1 groep gelden vaak dezelfde voltages qua ADSRs / LFOs en hebben ze doorgaans dezelfde soort connectors. Daardoor zijn ze bijna altijd goed door elkaar te gebruiken. Soms kom je nog iets raars tegen zoals reset triggers of zo, maar dat is met andere modules op te lossen.

    Soms zijn verschillen in control voltages helemaal niet erg.
    Stel je hebt twee verschillende modulars. Modular A heeft control voltages (bijvoorbeeld ADSR) tussen 0 en 7 volt en Modular B heeft control voltages tussen 0 en 10 volt. Als je een ADSR van modular A gebruikt om de pitch van een VCO in Modular B te besturen dan is er niets aan de hand. De ADSR is dan tussen 0 en 7 volt en dat is 7 octaven!!! dat lijkt me voldoende... Gebruik je diezelfde ADSR van modular A om een Exponentiele VCA in modular B te openen, dan heb je een probleem... (zie plaatje: bij 7 volt is de output ongeveer 3 van de 10)

    Zaak blijft dus om erbij na te blijven denken.. :)
 

Attachments

  • doepfer_vca_response.jpg
    doepfer_vca_response.jpg
    10,6 KB · Bekeken: 44
:)
 
[Modular] De Grote C-Tabel

[Modular] De Grote C-Tabel

De C van Compatibiliteit!!!

Aan de hand van een artikel in EM over de nieuwe modulars zijn er bij mij wat vragen opgekomen.
Ik krijg nooit duidelijk een overzicht waarin staat wat compatible is met wat. Er staat wel een tabelletje bij het artikel, maar keer op keer vind ik zo'n tabel behoorlijk tekort schieten. Het geeft voor een leek misschien wel een beeld, maar als je erin zit wil je meer weten.

Eens kijken of ik kan opsommen waarin een modular kan verschillen. Vervolgens som ik zoveel mogelijk modulars op.
Aan jullie kenners de vraag: wat hoort waar.
Zodat we wellicht tot een heilige tabel komen waarin je al je modular-compatibiliteitsvragen kunt opzoeken.... mocht deze tabel er al zijn, hoor ik graag van je waar, want ik mis altijd een aantal kolommen.
Komen er nieuwe vragen die er niet in beantwoord staan, zetten we ze in de tabel erbij.

Ik ben absoluut geen kenner, dus vul me alsjeblieft aan, ik probeer een discussie los te krijgen, ik wil 's echt ALLES op een rij krijgen.
Wat ook handig kan zijn misschien, is een discussie over interfacing over en weer. Als je +/-5 Volt +5V geeft, heb je 0-10 Volt... dat soort zaken.

Verschillen:

voltages:
v/oct en hertz/volt
envelope voltage
waveform voltage
Trigger type en voltage
Gate type en voltage
+/-5, 0-10V, of...
(de meeste tabellen tot nu toe die ik gezien heb denken in dit gebied te kunnen volstaan met +/-5 Volt, en dan denk ik altijd meteen: jamaar de triggers dan, de gates, etc.)

voeding:
DC power (deze bestaat meestal uit 3 elementen: +15V, -15V, +5V. Waarom eigenlijk?)

formaat van de panelen: (typefamilie)
fracRak, Euro-rack, etc.

Outputs:
Type: Jacks, minijacks, banana, etc.
Speciale kenmerken: gebufferd, "beschermd tegen misvoltage", etc.

Zijn er nog meer verschillen? Vast wel.

Bouwers:

Moog, Modcan, Cynthia, Synthesis technology MOTM, Synthesizers.com, Buchla, Wiard, Metalbox, Bananalogue, Magic Smoke Electronics, Livewire, Cwejman, Oakley Sound Systems, Doepfer, Analog Systems, Analog Solutions, Blacet Research, Encore Electronics, Metasonix, Paia, Technosaurus.... en ik mis er vast nog wel een paar.
Ik wil overigens geen kleine bouwers erin die maar een paar aanvullende modules maken; deze zijn meestal erg gericht op aanvulling van een bestaand en genoemd systeem, en vallen dan derhalve onder diezelfde specificaties. Wel is het nuttig misschien deze te noemen en aan te geven waar ze aanvullend op (kunnen) zijn. Er zijn er vast al een paar genoemd die eigenlijk alleen aanvullend zijn.
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
We hebben het hier al een beetje over gehad in de volgende thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=64387

Een overzicht is inderdaad wel handig. Ik zal dit weekend eens een voorzetje gaan maken.

Gaarne :)

Ik heb al zooo vaak ff snel willen opzoeken hoe een bepaald merk zit qua trigger, gate, formaat of voltage... hoe mooi zou het wel niet zijn om b.v. op www.synthforum.nl/<goeienaamervoor>.html een tabel voor je neus te krijgen, met alle harde feiten :D

Ik weet dat er al tabellen zijn en discussies, maar het ontbreekt gewoon aan een oppertabel. Ook zouden we prijsindicaties kunnen opnemen, landen van herkomst, bouwkwaliteit, etc., laat ideeen maar komen. Al gaan deze dingen misschien alweer wat buiten het doel van de tabel.... het moet vooral een technische specs iets worden, toch?
Misschien ook aantal modules, maarja dan moet je de tabel continue onderhouden.
 
Bericht door een moderator:
samengevoegd
 
misschien ook handig om ook semi-modulaire synths te vermelden als de ms-20 en ARP-2600.

die tabel van synthesizers.com is aardig goed. misschien is dat een handige basis om vanuit te werken.

bliepbliep
 
Back
Top