Roland's RS7000 tegenhanger?

Ik ben wat later in bezit van een RS7000 gekomen. Toch wel een onovertroffen sequencer samen met dat ledkeyboardje.

Ik heb daar wel meer goeie dingen over gelezen, net als de RM1X.
Ik zag gisteren een clip van de RX-5, da's ook een leuk ding met die glide enzo...
Yamaha schijnt in het verleden erg goeie sequencers te hebben gemaakt, jammer dat ze al een tijdje niets meer doen wat dat betreft.
 
Yamaha schijnt in het verleden erg goeie sequencers te hebben gemaakt, jammer dat ze al een tijdje niets meer doen wat dat betreft.
Zeker, de sequencer in de RS is de fijnste die ik ken. Als Yamaha die standalone uit zou brengen met nog wat leuke features in een compact bakje dan waren ze spekkoper. Gemiste kans m.i..
 
De RM1x was ook tof!! Maar de visuele feedback in het keyboard ontbrak daar.. super doordacht apparaat, die Yamaha RS7000!! Het jammere is wel dat je in sommige modussen moet stoppen om naar record te switchen.. en hij is best groot inderdaad.
Ik heb ook een Deluge en Akai Force.. en toch biedt de sequencer op de Zoom AR48 weer iets wat ik nog niet kende.. zo flexibel om steps kunnen selecteren.. ook met steps in een andere volgorde experimenteren is iets wat soms ook verrassend kan werken.

Ik moet nog even kijken hoe ik em ga inzetten.. meerdere sequencers vereist sowieso midi mergers en kan soms leiden tot midilussen.. anders maar gewoon die steps sampelen oid

Maar vreemd dat Yamaha het qua sequencers zo heeft opgegeven ja. De sequencer in de Montage is qua edit futures ook niet zo heel rijk uitgerust..
 
Ik zag gisteren een clip van de RX-5, da's ook een leuk ding met die glide enzo...
Yamaha schijnt in het verleden erg goeie sequencers te hebben gemaakt, jammer.....
..... dat ze dat in geen van de RX-RY series hebben...
tis allemaal live inspelen of handmatig stapsgewijs instrument voor instrument inkloppen...
dan werken de TRx0x's fijner (ook al kan je, muv de 606, die weer niet tijdens het spelen van pattern in write krijgen.. zo heeft alles ergens wel een beperking)..

de sounds van de RX-RY kan je dan wel heel uitgebreid per step in een pattern bewerken/editten/opslaan...
:luv: my RX5 en 707 :luv:
ook al lijken ze veel op elkaar, verschillen ze net zoveel van elkaar...
 
..... dat ze dat in geen van de RX-RY series hebben...
tis allemaal live inspelen of handmatig stapsgewijs instrument voor instrument inkloppen...

Ik vertelde het misschien niet zo handig want in dat geval had ik het meer over de eigenschappen zoals die glide, ik vond dat best bijzonder op een drumdoos en leuk ook van die handmatige schuiven.
Ik heb zelf helmaal niets van die oude Yamaha's gehad, ja een DX-21 maar niets met een sequencer dus ik ken ze verder niet maar als je over de RM1X of de 7000 leest wordt bijna altijd de sequencer aangehaald omdat die zo goed is.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat er in het afgelopen jaar zoveel groovebox en sequencer achtig spul uitkomt dat Yamaha helemaal niets laat horen, als je ziet hoeveel succes Akai met de One heeft bijv dan zou Yamaha toch ook een graantje kunnen meepikken.
En het is niet dat er geen know how is als één van de grootste concerns ter wereld in muziekapparatuur en instrumenten, ze maken echt van alles.
 
Yammie handleidingen plus nog es mijn steenkolen Engels.... bij de DX100/FB01 ging het al mis. Verder dan de presets kwam ik niet. :bekdicht:

Ik heb nog best wat Yamaha gehad. De RX5, RY30 en CS15 vond ik de tofste ervan. Nu heb ik alleen nog de RX5....

De RMX1 en 7000, beide nooit gehad of mee gespeeld, zijn van een latere periode dan de RX-RY series...

Soms is een bedrijfstrategie niet te bevatten en de Japanse beleving is toch anders dan onze westerse.

Zo heeft Roland nooit 1 op 1 de befaamde reeks opnieuw uitgebracht, omdat je als bedrijf naar voren moet kijken en niet achterom. Zit op zich wel iets in maar als de markt erom vraagt waarom niet? Je bestaansrecht ligt bij de consumenten/gebruikers/kopers.
 
De sequencers van de RM1x en RS7000 is echt top. Bij de RM1x moet je idd stoppen om te switchen tussen play en record, maar bij de RS7000 is dat opgelost. Ja ze zijn groot, maar ook stevig, plaatstaal bij de RM1x, bij mij werkt ie nog steeds prima. Echt solide spul, behalve die "key switches" dan, die worden soms wat gaar door de onderliggende membraan. Maar dat is wel te repareren ook.

Het is jammer dat veel fabrikanten de kennis over goede sequencing firmware laten verstoffen of verdwijnen..dat zie je bij Yamaha, maar ook bij Roland en Akai (NuKai eigenlijk). Alsof het originele team en/of de broncode verdwenen is. En dat die kennis niet is overgedragen en verdwijnt. Eeuwig zonde want nu zitten ze overal het wiel opnieuw uit te vinden. Behringer huurt straks gewoon die gast van de Alesis Ion in, en JJ van JJOS, en is dan spekkoper. Want het gaat niet zozeer om grote teams, en veel geld, maar om unieke kennis, talent, en ervaring. Dan heb je meer aan 1 "rockstar guru" dan aan een team van 10 mediocre 9-to-5 engineers.

Anyway, vooral de "Grid Groove" is echt fantastisch: je kunt alle belangrijke parameters zoals pitch, velocity, timing, length op een 16 steps grid veranderen in realtime. Hiermee kun je echt fantastische resultaten krijgen. En het is allemaal MIDI, dus ook voor externe devices. https://www.manualslib.com/manual/196937/Yamaha-Rm1x.html?page=55

Tel daarbij op de "Play fx" om midi unison, octavers en harmonisers te creëren, en je snapt wel dat dit een top sequencer is: https://www.manualslib.com/manual/196937/Yamaha-Rm1x.html?page=57#manual

En al die "jobs" zijn ook supernice, splitten, mergen, etc. allemaal super easy: https://www.manualslib.com/manual/196937/Yamaha-Rm1x.html?page=80#manual

Voor mij is het allerbelangrijkste van de RM1x/RS7000 dat alles logisch en gestructureerd is gepositioneerd: je weet altijd waar je zit, en wat er links/rechts, onder en boven van je zit qua menu. Daarmee kun je supersnel navigeren en muscle-memory creëren. Dat is imho voor een sequencer essentieel, die moet niet in de weg zitten maar bijna automatisch met je meewerken.

Kortom: still in love ;P
 
olafmol Zeer goede omschreven; ik ben zelf ook fan van de RS7000. Inderdaad de sequencer is top. Ik zit de laatste tijd nogal aan het Elektron spul en die hebben ook goede sequencers. Toch blijf ik de RS7000 appreciëren want die oude bak kan dingen die Elektron niet kan.

Over de switches kan ik nog zeggen dat dit tact-switches zijn en dus zonder onderliggend membraam.

Grootste hekelpunt is de Smartmedia opslag. Recent verloor ik al mijn projecten vanwege een plots onleesbare kaart.
 
Grootste hekelpunt is de Smartmedia opslag. Recent verloor ik al mijn projecten vanwege een plots onleesbare kaart.

Als het de kaart is, en niet de contactpunten aan apparaatzijde die slapper worden of smerig zijn. Recentelijk had ik hetzelfde met een splinternieuwe kaart (niet in een RS7000), kon van het ene op het andere moment niet meer gelezen worden. Na hem een aantal keren in en uit te hebben gestoken werkte het weer.
 
Back
Top