Ervaringen Virus TI

avs

Virus T(D)I User
Lid sinds
7 juli 2003
Berichten
475
Locatie
Leeuwarden
Nou daar gaat ie dan....De userexperience van dit lang verwachte apparaat.


Vooralsnog klinkt het geweldig maar toch heb ik iets ontdekt wat mij een beetje verontrust namelijk :

Wanneer de Virus in VST mode draait kan ik niet via mijn klavier (KC) de virus triggeren. Is dit by design, doe ik iets fout, of praten we over een bug.

Wanneer de TI in VST mode draait, krijg ik geen geluid uit mijn standaard outs. Is dit bij design?


CosmicDreamer?


groet,

avs
 
Hoe is je setup net? heb je een ti desktop ? hoe hangt die aan je pc, met USB of met de gewone midi ?

Als je de usb midi gebruikt (en niet de normale midi van de ti) dan moet je natuurlijk eerst de "virus TI" midi poort kiezen vooraleer je die kan horen. de "ti synth" poort is de normale midi poort.

Over de tweede vraag: ALs de TI in vst mode is komen de signalen standaard uit de USB inputs, je moet dan in de "common" page instellen dat de output van bv part 1 naar de analoge outs moet.
 
Thanx voor je snelle reactie :D

Origineel geplaatst door CosmicDreamer
Hoe is je setup net? heb je een ti desktop ? hoe hangt die aan je pc, met USB of met de gewone midi ?

Ik heb de desktop en deze is aanggesloten op USB en ik heb em aangsloten via MIDI op mijn Midex 8.

Wanneer ik de usb loskoppel en de input en output voor het midikanaal selecteer dan krijg ik geluid..prima!
Maar op usb aangekoppeld krijg via MIDI dus geen geluid wanneer ik op de KC speel.
Ik ga wel even kijken of het wil met die synth poort.


Origineel geplaatst door CosmicDreamer
Over de tweede vraag: ALs de TI in vst mode is komen de signalen standaard uit de USB inputs, je moet dan in de "common" page instellen dat de output van bv part 1 naar de analoge outs moet.

Ga ik even proberen :D


thnx
 
Re: Ervaringen Virus TI

Origineel geplaatst door avs
Vooralsnog klinkt het geweldig maar toch heb ik iets ontdekt wat mij een beetje verontrust namelijk :

Wanneer de Virus in VST mode draait kan ik niet via mijn klavier (KC) de virus triggeren. Is dit by design, doe ik iets fout, of praten we over een bug.

Wanneer de TI in VST mode draait, krijg ik geen geluid uit mijn standaard outs. Is dit bij design?

Dat klinkt als een virus8o)
 
die dingen zijn gewoon zo geïmplementeerd om double notes en loopbacks te voorkomen. Je moet , net zoals bij een echt VSTI instrument de virtual port instellen vooraleer de klankbron wordt aangesproken.
 
Mayhem

Mayhem

Hier even een update van mij over mijn ervaringen dusver.

Na lang gepield te hebben toch maar besloten om mijn hele systeem te refreshen, het werkte allemaal niet naar behoren.

Nu heb ik SP2 over mijn windows heen gezet, ging prima evenals het installeren van SX en mijn Midex drivers...helaas is dit dan ook het enige wat nagenoeg gesmeerd liep.

Aangekomen bij het TI gebeuren, de laatste updates gedownload en installeren maar. Na een aantal maal het plaatsen en verwijderen van de USB en het updaten van het OS melde de installatie mij dat ik mijn computer opnieuw op moest starten om de software te kunnen gebruiken.

Na een soft-boot te hebben uitgevoerd, heb ik met bibberende vingers het SX 3 icoontje op mijn desktop aangeklikt an zie daar GEEN VIRUS CONTROL. godverdegodver, wat is hier nu weer aan de hand !?!?!?...

Nou ja eerst maar eens verder kijken of mijn midi gebeuren het nu wel goed doet.

Virus afgekoppeld van USB en een trackje geladen.. perfect ... ree te strak en zonder problemen.
Virus weer aangekoppeld aan de USB enn... verhip... waarom krijgt mijn midex nu geen signaal meer binnen?????
SX opnieuw opgestart, trackje weer ingeladen , en nog steeds niks.

Ik begin nu aardig de smoor in te krijgen en heb dus maar naar de access supprt gemailed... waarvan ik gewend ben zeer snel antwoord te krijgen, alhoewel ik vermoed dat ik dus echt niet de enige ben met problemen...


Tot zover de update... :stupid :stupid :stupid


groet,

avs
 
Access is weer es ree te snel met antwoorden .....


Hello Arie,

Thank you for your mail. My guess is, since you wrote about the Midex 8 that you are exceeding the bandwith of your USB controller. The Virus takes between 65% to 71% of USB1.1 bandwidth (depending heavily on the system), so this is, why we recommend to use the TI on its own USB controller and not sharing any other devices at that controller (note, that most boards have 1 controller and show up to 4 ports, which *share* the bandwidth).

You should consider leave other usb devices away or get an USB PCI Adapter so you have a single USB controller just for the TI.

Hope that helps, if not, please report again here.
 
Hmmm,

Dan kost je dus weer een extra usbcontroller.......
 
Origineel geplaatst door Septic
Hmmm,

Dan kost je dus weer een extra usbcontroller.......

Ja dat kan er ook nog wel bij...Die dingen kosten wel een tientje!!!

ach, als dat mijn probleem oplost heb ik het er wel voor over :D
 
Hoi Dudes,

Hier even mijn voorlopige ervaringen met de TI:

Voor wat betreft de hardware:
Zoals ik eerder in de "vertraagd" thread aan heb gegeven had ik een hele enge 2 minuten de allereerste keer dat ik em aanzette: allemaal lichies, maar verder niks. Stroomkabeltje eruit en opnieuw erin en het daarna werkte het wel. Booten duurt trouwens wel lang in vergelijking met een standaard Virus C, maargoed, dan heb je ook wat.

Midikabeltjes + audiokabeltjes, beetje patchen en vlammen met dat ding. Gauw wat random presetjes geprobeerd, super vet geluid. Daarna meteen maar de hypersaw uitgeprobeerd. Het is echt belachelijk eenvoudig om de allerrrrrdikste super mega superzagen te maken. Nou maar hopen dat die niet uit de mode raken ;) Gelukkig zitten er maar zat leuke wavetables in om mee te experimenteren.

Toch weer even terug naar de presets: BANK A t/m Q : godskolere! wat een HOOP!

Which brings me to the following: the need for software!

Voor wat betreft de software:
Bij de doos zaten 2 A4-tjes met een hoop geblaat over installatie zooi en de stringente opmerking dat je vooral naar de website moest gaan om software te downloaden. Junk dat ik ben: ik had de software update hier al gedownload staan nog voordat ik de TI had.

Installatie: beetje enter hakken as usual. Daarna vraagtie: sluit de Virus aan. Uit mijn ervaring is het echt verstandig om een USB apparaat pas aan te sluiten als de SOFTWARE SETUP erom vraagt. Of pas _post install_ het apparaat aansluiten. In het geval van de Virus vraagt hij pas tijdens de software setup of je hem aan wil sluiten. Zogezegd zogedigidaan.

Ik laat Windows lekker zelf z'n zooi uitzoeken (dat hij zelf de drivers automatisch probeert te vinden). Het enige vreemde wat mij opviel is dat de setup ineens begon te vragen om een CD die ik nog niet eens uit de doos had gehaald. Hij vroeg geloof ik om 2 .sys filetjes (vti_audio.sys oid?). Ik de CD erin. Geen vti_audio.sys. Dus ik annulleer gewoon dat bestandsdialoogscherm, de installatie gaat gewoon verder. Dus ik denk: nou, dan zal die driver zooi wel helemaal gaar zijn. WRONG: Apparaat beheer geeft gewoon netjes de Virus aan.

Direct na de installatie van de software krijg je een Firmware update. En maar goed ook! De 1.0 beta versie die uit de fabriek komt rollen had gewoon audio glitches soms en ook de sync-to-midi-clock was ZEER sloppy te noemen. Firmware update gaat via die tool gewoon over USB, dus het is meteen een goeie test of je USB goed werkt :D. Dit duurt ongeveer een minuutje of 5 a 10.

Na de firmware upgrade maar eventjes mijn PC gereboot voor de zekerheid. Daarna Logic 5.5 opgestart om te kijken of er een VSTi in mijn mapje erbij is gekomen. Warempel! Een Virus Control VSTi in een mooi Access Music mapje.

Als je de VSTi voor de eerste keer opstart gaat hij de RAM banks synchronizen, dat duurt wel effe, maar dan heb je ook wat.

TIP: In de browser zie je standaard 2 banks. Je kunt navigeren. Access is zo lief geweest om de RAM banks (A t/m D) alvast voor je te backuppen zodat je zelf sounds kunt opslaan zonder de patches uit de factory bank kwijt te raken. In de Personal Patches folder tref je trouwens nog 2 leuke cadeautjes! Een signature bank van DAD (wie dat ook mag zjin) en de Tiesto Virus Soundset van Mike Clark (scheelt weer 50 pleuro voor als je die wou aanschaffen :D hij zit dus gebundled bij de TI).

Op de common page kun je on the fly kiezen of hij je physical outputs of over USB moet streamen. Dus ik DENK (nog niet uitgeprobeerd) dat het zelfs mogelijk is om audio te outputten naar zowel je 3 stereo outputs als 2 USB outputs voor een whopping 5x2=10 bussen. Maar dat ga ik nog wel uitzoeken.

Het enige wat ik nog niet door heb is: als je USB eenmaal is aangesloten knalt ie op Sequencer mode en ik krijg hem dan met geen mogelijkheid op Single mode. Niet dat dat nou zoveel uitmaakt, aangezien de patches in multimode nu net zo goed klinken als in single mode vanwege het feit dat je nu elke part gewoon z'n eigen fx kan hebben ipv. "global fx" in multimode zoals je dat wellicht bij oudere viri gewend was.

De USB audio stream gedraagt zich trouwens tot op heden zeer goed. Sta ik zelfs een beetje van te kijken eigenlijk :). Had eigenlijk meer gezeik verwacht. Wat ik nog het grootste pluspunt vind aan de VSTi: automation niet meer via irritante Continuous Controllers (met nietszeggende namen), maar gewoon echt op parameter naam.

Korte samenvatting:
- download de laatste versie van de software van access website
- installeer die versie
- SLUIT TIJDENS DIE INSTALLATIE PAS DE VIRUS AAN
- negeer eventuele vragen om CD'tjes voor .sys filetjes (staan immers toch niet los op de cd - en bij mij werkt het ook prima zonder)
- Reboot voor de zekerheid je PC na de installatie
- Fire up your sequencer
- Vlammen maar ;)

Ik ben iig. een happy camper!

Cheers!
Joost.
 
"gaan met die banaan" :P

Ik had het zelf niet uitgebreider kunnen zeggen :P. En dat dat nog zo goed ging in logic, (ik ben een cubase 3.x tester :P
 
@Cosmic:

Ik gebruik Logic 5.5 (PC) en een Midex8 en da's nou niet echt een goed huwelijk ;) Maar ik heb hier ook nog Cubase SX 2 liggen waar ik vandaag ook nog mee ga testen. Op de een of andere manier werkt Cubase weer beter met multichannel VSTi's.

De reden dat ik toch stiekem weer terug ben geswitcht van Cubase naar Logic heeft puur te maken met de kwaliteit van de standaard meegeleverde plugins van Logic die beter mijn wensen invullen kwa mogelijkheden. En de Logic Control implementatie van mijn 01x is een miljoen keer beter dan de Mackie Control implementatie.

Dat is trouwens wel een aardige (voor mensen met Controllers): ik moest bij de eerste keer Logic 5.5 opstarten meteen Logic weer afsluiten omdat de Virus TI nu ook de Controller uit gaat hangen. Althans, de Virus TI USB-midi poorten worden enabled en er komt meteen een berg informatie overheen en dat gaat keihard flippen. Oplossing: Virus TI midipoorten disablen in win.ini [Logic] sectie. Nadeel: je kunt dan geen controller informatie meer recorden over USB. Maar boeit dat? Nee, want de automation werkt nu super makkelijk door ze gewoon naar de juiste parameter van de VSTi te sturen (en die hebben gewoon namen als 'Filter 1 Cutoff' dus dat scheelt weer boekjes lezen om de goeie CC te vinden :D.

Ik vind het trouwens ook nog een klein wonder dat dat USB allemaal goed gaat. Momenteel zijn al mijn USB poorten in gebruik (waaronder een Midex8). Tegelijkertijd heb ik ook nog een firewire rig (01x+i88X) waar vanalles overheen loopt. Op zich twee gescheiden zaken, maar in het verleden heb ik wel eens gemerkt dat ze toch elkaar beinvloeden op de een of andere manier.

Maar goed, dit zijn voorlopige indrukken. De echte stresstest in productie moet nog komen. Maar dat zal even op zich laten wachten aangezien ik eerst effe het apparaat verder moet ontdekken.

Cheers.
Joost.
 
mja,

qua automation zit het wel snor, je hebt niet echt andere control survaces nodig (tenzij je dus echt verknocht bent aan een bepaalde controller) maar dat snap ik dus niet, daar ik echt een prutser ben. Ik wil alles via die curve handlers doen in cubase zelfs, ik raak geen een controller aan, alles wat ik heb is de virus ti keyboard, roland xv5080, absynth3 en intakt. Verder pruts ik alles tesamen op de pc (ik ben raar... ja :P)

Iedereen had zo'n beetje wantrouwen voor de usb, maar men moet wel denken dat roland en m-audio successvol USB producten gerelased heeft die nog meer channels heeft dan de virus. het heeft ook allemaal een beetje te maken met de kwaliteit van je onboard usb controller.

de hele latency/timing handel gaat pas stressy worden als je onorthodox vst gebruik gaat toepassen tijdens het tracken/mixen van je muziek met cubase. Persoonlijk mix is nooit af (met vst effects) vooraleer ik alles op wave file heb.
 
Kleine issue:

Tempo Sync To External Midi zorgt voor BPM fluctuaties met als resultaten dat arps niet goed lopen. Zowel in USB mode als traditioneel met midi, zowel in Cubase als in Logic, zowel USB disconnected als connected.

Work around: sync to midi tempo uitzetten en gewoon song BPM instellen als Patch tempo en Sync To Midi Clock uitzetten.

Waarom ik denk dat het aan de TI ligt: mijn MD en Lexicon programs geven het actuele tempo weer en die staan allemaal poepstrak op 128bpm. Hetzelfde program in mijn Virus Rack XL loopt ook strak. Al mijn gear zit aan een Midex8.

Check de bijlage.

Links: Synced to External Midi
Rechts: Internal Sync

Zowel links als rechts zijn losse takes, beiden met de metronome click. Beide tracks zijn dus netjes gealigned. Je hoort duidelijk het verschil. Deze take is genomen in Cubase SX 2 op de traditionele wijze (midi via Midex8, dus niet via USB), USB cable disconnected en in Single Program mode. Dit om uit te sluiten dat het komt door USB-midi lag :).

Cheers.
Jostiii.
 

Attachments

  • virustisynctomiditimefluctuation.mp3
    290,1 KB · Bekeken: 139
Is het geen feature ;-)

Bijzonder is het in ieder geval wel.

Is er al een prijsoverzicht van wat de Virus TI her en der nu kost?
 
dat is idd een probleem met die latency, maar als ik mijn hdsp op 1.5 zet en ik reset alles deftig dan loopt die wel goed voor de rest van de sessie

(de audio demo is trouwens iets dat ik in de final stages voor de releae had doorgestuurd) met ook een 12ms versie die sloppy is... Ik wilde gewoon even testen of het allemaal koosjer loopt als je van die dunne tegen-maatse arps gebruikt, en dus op low latency gaat dat zeer goed hoor,

Als low latency echt niet kan door een zwaar project ofzo, dan doe ik wel ff arp notes send en stuur ik de arpeggios gewoon als ingespeelde noten door en dan loopt het natuurlijk perfect!
 

Attachments

  • virusarpstriggers64samples.mp3
    999,5 KB · Bekeken: 158
Origineel geplaatst door jostiii

Ik vind het trouwens ook nog een klein wonder dat dat USB allemaal goed gaat. Momenteel zijn al mijn USB poorten in gebruik (waaronder een Midex8). Tegelijkertijd heb ik ook nog een firewire rig (01x+i88X) waar vanalles overheen loopt. Op zich twee gescheiden zaken, maar in het verleden heb ik wel eens gemerkt dat ze toch elkaar beinvloeden op de een of andere manier.

Tja, sommige mensen hebben mazzel, anderen hebben pech..... :(
 
Heb zojuist Access Support gemailed met een verhaaltje over die arp die uit de maat gaat lopen bij sync to Midi Clock.

Wat trouwens ook funky is:

Ik zat net in VST mode een beetje wat te pielen. Had op een gegeven moment 4 parts: 2 over USB1, 1 over USB2 en 1 naar een physical output.

De parts die over USB lopen zijn rete strak en sample accurate en loopt bovendien GELIJK met de metronome click van Cubase.

Het part wat gelijktijdig naar de physical out werd gestuurd kwam echter TE VROEG aan ten opzichte van de USB audio (ahead of the metronome dus).

Dus eigenlijk zou er ook iets moeten komen dat je de delay van de output naar physical outputs kunt gelijktrekken met de audio die over USB naar de sequencer gaat. (Hoe krom het ook klinkt :D)

Cheers,
Joost.
 
The saga continues :)

Ik zat net op de plee de handleiding van dat gekke ding te lezen (DE ideale plek to RTFM) en wat me eigenlijk opviel is:

WAAR DE FUCK is de informatie van de SysEx en Midi implementation?
Waar kan ik in godsnaam de Continuous Controller assignments vinden?

Nou zal het denk ik wel redelijkerwijs overeenstemmen met oudere Viri, en tuurlijk: er is natuurlijk ook wel achter te komen door tijdens het recorden van je midi aan wat knoppen te draaien, maar dan nog is het altijd wel handig om een boekje te hebben met dat soort reference materiaal.

Ik bedoel: is toch jammer voor traditionele midi users die niet de Control VST willen gebruiken, toch?

Cheers.
Joost.
 
Back
Top