virus soundesign vraag...pitchcorrectie???

musica

Trance is my middle name
Lid sinds
4 juli 2003
Berichten
339
Locatie
Eindhoven
Hi,

Ik weet niet goed wat ik voor topictitel aan mijn probleem moet koppelen maar goed...Het is een nogal technische vraag denk ik...
Ik ben zelf geluiden aan het maken in mijn virus b. Ik heb nu zelf een hele vette trance lead gemaakt. Ik heb echter een probleem:

Om het geluid echt vet te krijgen heb ik in het edit menu bij 'oscillator 2 FltEnv-Ptch' een +waarde van 16 gegeven. Dit is echt nodig want het maakt het geluid veel dikker.

Het geluid is nu echter 'vals' ten opzichte van mijn baslijn. De toonhoogte zit zegmaar tussen 2 semitones in...Ik kan dus niet de hele notenlijn een semitoon omhoog of omlaag zetten, want dit is al teveel.

Ik moet dus een hele kleine pichcorrectie kunnen geven om het geluid dezelfde toonhoogte te geven als mijn baslijn. Ik heb dit al geprobeerd door in Cubase in de Key Editor de pitch met -16 te verlagen maar dit gaat niet...je kunt niet een waarde van -16 geven, omdat de pitch functie niet nauwkeurig genoeg is...

Voor die personen die weten waar ik het over heb....HELP! Hoe kan ik de pitch in Cubase zo krijgen dat ik de synthlijn gelijk krijg met de baslijn???

Thanx!!!
 
komt die baslijn ook uit je virus? anders zou je je mastertune kunnen gebruiken om het geheel wat beter te stemmen

maar zo te lezen denk ik dat je geluid vals zal blijven, tenminste bij dikke tranceleads zul je vast wel de andere oscillators gebruiken en is 't alleen de tweede oscillator die het probleem geeft, dus als je m anders gaat stemmen zijn je andere oscillators weer vals denk ik
 
De baslijn komt niet uit mijn virus dus ik kan het geheel niet gelijktrekken...Het is idd de 2e oscillator...de andere moet ik laten staan zoals ze nu staan. Dan heb ik een redelijk mooie lead...door de 2e oscillator op +16 te zetten krijg ik echt een nog veel vetter geluid. Het verschil is gewoon te groot...
 
als de baslijn niet uit je virus komt kun je t juist wel gelijktrekken (mastertune stemt je hele virus af op andere apparaten, als die baslijn ook uit de virus kwam zou die meegetuned worden en bleef het verschil hetzelfde), moet je ff zoeken op de mastertune functie van de virus weet zo uit m'n hoofd niet waar die zit :) misschien is er een makkelijkere manier maar de mastertune is de enige die ik kan bedenken, volgens mij kun je de patches zelf niet tunen
 
Origineel geplaatst door musica
De baslijn komt niet uit mijn virus dus ik kan het geheel niet gelijktrekken...Het is idd de 2e oscillator...de andere moet ik laten staan zoals ze nu staan. Dan heb ik een redelijk mooie lead...door de 2e oscillator op +16 te zetten krijg ik echt een nog veel vetter geluid. Het verschil is gewoon te groot...

Welkom bij 'verhoudingen'. Zet osc 1 op -8, zet osc 2 op +8, klaar ;). En als dat faalt - mastertune. Pitchcorrectie vernaait de golfvorm -altijd-, en bij subtiele verschillen is dat bij synths lelijk - vocals overleven het nog min of meer.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Welkom bij 'verhoudingen'. Zet osc 1 op -8, zet osc 2 op +8, klaar ;). En als dat faalt - mastertune. Pitchcorrectie vernaait de golfvorm -altijd-, en bij subtiele verschillen is dat bij synths lelijk - vocals overleven het nog min of meer.

Even voor de duidelijkheid: Ik ben geen technicus mbt sounddesign...maar na heel lang proberen heb ik een aantal hele vette sounds kunnen maken door andere geluiden te bewerken. Ik kan echter niet beredeneren wat elke functie nou precies doet....Dus spaar me aub als ik domme dingen vraag/zeg... ;)

De te veranderen waarden van osc1 en 2 zijn volgens mij anders in de virus. Zal even schematisch het menu doorlopen en mijn instellingen weergeven:

Osc 1:
wave - sin
semitone - +0
keyfollow - +32

Osc 2:
wave - sin
FM Mode - PosTri
Keyfollow - +32
FltEnv-Ptch - +16
FltEnv-FM - +16

Welke waarden moet je dan precies op +8, -8 zetten?

Ik kan het probleem in zoverre oplossen door mijn bas te finetunen...gaat prima, maar ben bang dat ik dadelijk problemen krijg mbt andere synths....Ik trek dus liever de virus gelijk met de huidige toonhoogte van de baslijn...
 
Maakt ook niks, maar dat had je beter even eerst kunnen zeggen :). Maargoed -

Osc 1:
wave - sin
semitone - +0
keyfollow - +32

Een positieve waarde voor Keyfollow wil in dit geval zeggen dat "iets" (in het oscillatormenu dus de pitch, bij de filter de cutoff) hoger wordt op het moment dat je noten hoger worden. Dit staat standaard op 32 (speel eerst een C - speel dan een oktaaf hoger; bij een waarde van 16 moet je 2 oktaven hoger wil je dezelfde noot horen) dus dit klopt allemaal voor de rest.

Osc 2:
wave - sin
FM Mode - PosTri
Keyfollow - +32
FltEnv-Ptch - +16
FltEnv-FM - +16

FltEnv-Ptch geeft de aansturing van de filter envelope naar de toonhoogte weer - afhankelijk van hoe je Attack-Decay-Sustain-Release eruit ziet wipt 'ie even omhoog. FltEnv-FM stuurt de mate van FM aan - als oscillator 2 oscillator 1 moduleert (of andersom) wordt die modulatie omhooggesmeten wat afhankelijk van de instelllingen voor een hard 'randje' kan zorgen.

Wat je moet hebben is de Detune 2/3 - daarmee kun je oscillator 2 omlaag gooien, maar oscillator 1 niet (als je oscillator 1 op +5 zou hebben, 2 op +10 en 3 op +15 is dat hetzelfde als 1 op 0, 2 op +5, en 3 op +10 - beetje raar, maar een hoop synths 'denken' zo - een extra tuningknop maakt het lastiger).

Als je de makkelijkste manier wilt hebben en verder geen sounds uit je Virus gebruikt, want die worden dan vrolijk mee omlaaggestemd : SYSTEM/MULTIMODE > en dan net zo lang naar rechts met de cursor tot je bij "MASTER TUNE" staat. Paar tikjes omlaag, klaar. Ik kijk nu even naar het hi-res plaatje van een Virus Indigo 1 en ik heb zelf een Virus C, dus als het niet gelijk lukt - geef niet op.

Ik dacht namelijk zelf dat je met detune aan het werken was (omdat een hoop 'vette' sounds daar op gebaseerd zijn - 3 oscillators, 2 ervan een beetje detune, en dan unison erop), en in dat geval zou osc 1 op 0, osc 2 op +16 hetzelfde zijn als -8 en +8.
 
Back
Top