Cwejman VS Macbeth

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Stel, er loopt iemand in Nederland rond die heel erg twijfelt tussen een Cwejman S1 en een Macbeth M5. Wat zou jij die persoon aanraden en waarom? (mag elke reden zijn…)

Naar mijn mening zijn beide synths nogal gewaagd aan elkaar en is het verstandig dat als je interesse hebt in de een, je ook even een blik werpt op de ander.

Ben benieuwd naar de reacties!
 
He Erwin
Ik stond een half jaar geleden voor dezelfde keuze.
Ik heb inmiddels een Cwejman S1. Voor mij lagen hele practische redenen aan deze keuze ten grondslag.

Cwejman pluspunten:
Was toen meteen leverbaar
Goede midi interface
Compact (voor mij persoonlijk een belangrijk voordeel)
Iets goedkoper dan de M5

Macbeth M5 pluspunten:
Heel mooi !!
6.3 mm jacks (voor sommigen doorslaggevend)
Ingebouwde reverb
2 LFO's

Ik had al spullen van Macbeth waar ik erg van hou, dus het was zeker geen makkelijke keuze.
Qua geluid zijn ze volgens mij ook verschillend, maar ik zie het toch ook als gelijkwaardige synths.

n0_key heeft een M5 besteld, dus vraag hem eens als ie binnen is.
Je mag natuurlijk ook een keer met m'n Cewjman komen spelen
 
Hey Levka,

De MIDI-OUT op de S1 wat kun je daar allemaal mee? m.a.w. sturen de knoppen allemaal MIDI uit, of is dat teveel gevraagd?
 
... als ik nou zou concluderen dat een Cwejman meer ARPy is, en een MacBeth meer MOOGy - sla ik dan de plank ontzettend mis?
 
Origineel geplaatst door Hanz
... als ik nou zou concluderen dat een Cwejman meer ARPy is, en een MacBeth meer MOOGy - sla ik dan de plank ontzettend mis?

Nee ze zijn meer OB, die ronde top weet je wel8o)
 
Nee volgens mij niet (nooit getest)

Origineel geplaatst door Lacertus
Hey Levka,

De MIDI-OUT op de S1 wat kun je daar allemaal mee? m.a.w. sturen de knoppen allemaal MIDI uit, of is dat teveel gevraagd?
 
Origineel geplaatst door levka
n0_key heeft een M5 besteld, dus vraag hem eens als ie binnen is.
Je mag natuurlijk ook een keer met m'n Cewjman komen spelen

Ha die Joost,

Nou, bedankt voor de uitnodiging hoor! Zal het zeker in mijn achterhoofd houden. Ja, die M5 is sowieso al een verschrikkelijk mooie bak om te zien, ik denk dat de meesten het daarover wel eens zijn. Het mag geen rol spelen bij een eventuele keus (hou ik mezelf voor), maar toch....

Aan de andere kant, mijn eerste indruk was dat ik de sounddemo's van de S1 beter vond klinken dan die van de M5. Nogmaals, het was natuurlijk maar een eerste indruk en het kan bijvoorbeeld ook te maken hebben met makers van de demo's (toch?), maar het is niet onbelangrijk. Ik ga ze zeker nog eens beluisteren.

Ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van n0_key straks, als hij de Macbeth binnen heeft. Zelf heb ik wel een M3X maar daar kun je natuurlijk niet veel uit afleiden; het is een fijne synth maar dat zegt nog niets over de M5.

Ander aspect van de Macbeth is nog: wordt deze nu in een gelimiteerde oplage gemaakt of is daar helemaal niets over bekend? Heb wat geruchten gehoord / gelezen dat er maar 100 stuks van gefabriceerd zullen worden. Als dit klopt dan A) wordt het een zwaar zeldzame bak en B) ben je misschien nu al te laat met bestellen (!). Persoonlijk denk ik dat dit niet het geval is, maar vroeg het me toch even af.

Overigens hebben de patchpunten onderaan de S1 misschien als voordeel dat de kabels niet voor de knoppen hangen; het lijkt mij dat je bij de M5 sneller overzicht hebt van welke onderdelen met elkaar verbonden zijn. Oftewel: Elk nadeel hep z'n voordeel :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nooit een keuze hoeven maken. Ik heb niet echt iets overtuigends van de S1 gehoord, het ding heeft van die ********* ******** ***** ******* minijacks en face it, is in vergelijking met de M5 zo cool als een tropisch zwembad :D

Nee, serieus verder. Zolang ik het financieel kan bijbenen blijf ik kopen wat Ken maakt. Ik heb een M3x en Moroco en die apparaten klinken niet alleen zoals ik wil dat ze klinken, ze voelen zoals ik wil dat ze voelen. Grote dikke knoppen, een kast die WW3 proof is. Daarnaast verwerkt Ken mijn input direct in z'n prototypes. Macbeth is gewoon de shit.

Als ik dan die kleine knopjes, jackjes en volgepropte lay-out van de S1 zie, dan is dat al een substantieel verschil. En dan natuurlijk die faders. Dat is een portie hitsig, niet normaal. Over die geluiden. Vond je die van de S1 echt beter dan de M5? Ik vond die S1 demo's juist een beetje mwoah.... Eerlijk gezegd hebben de voorbeeldjes van Joost me ook niet echt kunnen overtuigen. Ik weet dat hij er erg gek mee is, maar wij hebben dan ook een hele andere stijl, dat wisten we al van elkaar. Die S1 klinkt in mijn oren wat scherper, wat venijniger, die M5 wat ronder en warmer. Kan puur psychologische ellende zijn hoor :)

Aantallen dan. Tot aan de Messe had hij er 11 verkocht, die 100 die jij noemt gaat hij nooit halen. Al blijft ie 30 jaar in productie. Ik verwacht dat Ken wederom vrij snel zal moeten gaan kijken naar de M3x2. De M5 zal niet zo snel een volumemodel worden. Terwijl het ding maar een paar honderd ballen meer kost dan zo'n saaie Voyager.

De S1 is erg compact. De M5 is echt een flinke buffel, dik 70cm breed en 65 hoog, dat is iets totaal anders en niet bepaald giggable.
 
Nou ik heb laatst een Voyager gehoord en dat klonk verdomd goed hoor.
Ik ben zelf niet kapot van dingen zoals cewjman en mc beth.
Persoonlijk zou ik zelf wat uit een andere hoek kopen.
 
niet vies van

niet vies van

Origineel geplaatst door mono-poly
Nou ik heb laatst een Voyager gehoord en dat klonk verdomd goed hoor.
Ik ben zelf niet kapot van dingen zoals cewjman en mc beth.
Persoonlijk zou ik zelf wat uit een andere hoek kopen.

persoonlijk denk ik dat we in europa , hiero
ken=scottisch & cwejman [swedish orso]
best trots mogen zijn op het sublieme wat "we "maken,....dikke minimoog like analoge midigestuurde synthj ,....
ik denk als je mc-beth mag vergellijken met de se 1x "what else " hij dik wint
waar moet je in godsnaam de cwejman mee vergelijken [ 1] ,....tis een semi modulaire synth ,...Fatte midi implementatie,...
heeft studio electronics iets waar je hem mee kan vergelijken ,...oq sound layout van frontplate
-[ik vindt het wel heel overzichtelijk,...!]
en die kleine jacks is toch alleen mar handiger
als je grote jacks wil ,...koop dan een dikke mod.[synthesizers.com ,...geliijk goeie training,..]
[1]=o ja je had vroeger een oberheim obmx ,...oietsje latur die synsun ,....iemand ooit zo,n ding bij iemand thuis zien staan ,.....ik niet
doe mij maar OOK zo,n mc cwej-ding
HEIL ken

:halleluja
 
Stel, er loopt iemand in Nederland rond die heel erg twijfelt tussen een Cwejman S1 en een Macbeth M5. Wat zou jij die persoon aanraden en waarom? (mag elke reden zijn…)

Naar mijn mening zijn beide synths nogal gewaagd aan elkaar en is het verstandig dat als je interesse hebt in de een, je ook even een blik werpt op de ander.

Ben benieuwd naar de reacties!

mmm ik dacht dat de m5 vooral groter was en een groter geluid had, maar de extra ruimte in de kast wordt toch wel goed gebruikt: spring reverb, maar de m5 heeft bv ook gewoon een stuk of 5 modulatiebronnen per vco en voor het filter, om maar wat te noemen.
het is toch wel een meer uitgebreide synth dan de cwejman, die dat echter voor en belangrijk deel goedmaakt met een aantal uitgekiende schakelingen en zo.

voor mij is het toch de cwejman geworden (uiteindelijk ??) en reden nummer 1 daarvoor was de M5-kast, die is gewoon veel te groot voor iemand die kleinbehuisd is. daarbij komt voor mij toch ook het gemak van de midi in en sowieso denk ik dat de cwejman wat meer kant-en-klaar is, ook wat makkelijker te doorgronden, met in het verschiet toch plenty jonge onderzoekersplezier.

en het is dan wel geen sonische krachtpater als de M5, de cwejman klinkt toch echt heerlijk analoog, dat blijft staan. nu de s1 zelf nog. ;)
 
oww, deze was wel oud al... sorry.

en omdat er toch off topic op de voyager werd overgegaan: de litte phatty heeft me erg verrast, is toch echt de scheurtegenhanger van de voyager, zoals de source dat van de mini was.
 
Ik vond de M5 wel heel erg groot.
Je heb wel veel modulatie inputs op bv het filter.
Ik vond het jammer dat de lfo's niet voltage controled waren en ook geen reset input hadden.
Tevens zag ik volgens mij ook geen sync input op de oscilators.
De Sample N Hold zat al meteen aan de noise gekoppeld helaas.
En was niet apart te clocken volgens mij en sampled dus altijd van de noise bron volgens mij.

Ik zou denk ik voor de Cwejman gaan dan.
 
Ja, dit draadje is van toen ik met het idee speelde om een M5 te gaan kopen :) Inmiddels heb ik hem al weer ruim drie jaar en ben nog steeds blij dat ik toen de beslissing genomen heb, ook al was het veel geld. Geinspireerd door de ervaringen van Leo zat ik vorige week weer eens een lekker avondje te patchen, en de M5 kan me nog steeds verbazen... heb er weer echt lekkere sounds uit getoverd die ik niet 1,2,3 had verwacht uit deze bak. Wat dat betreft valt er nog genoeg te ontdekken volgens mij!

Tuurlijk heeft Mono met zijn kritiek wel een beetje gelijk, maar je moet de M5 ook niet zien als een bak met onbeperkte mogelijkheden vind ik. Inderdaad zijn de LFO's bijvoorbeeld niet voltage controlled, maar als ik dat wil gebruik ik gewoon de LFO uit m'n MS-50. Dat is natuurlijk het mooie van modular, wat er niet op zit haal je gewoon ergens anders vandaan. Oscillators hebben geen sync input ook, alleen osc. 2 is aan 1 te syncen. De oscillators hebben trouwens wel een enorm bereik, zijn loepzuiver en klinken bruut!

De inputs van beide S/H's zijn overigens geheel vrij te patchen, net als de clock van S/H 2. De klok van S/H 1 staat inderdaad standaard op LFO 2, maar al met al heb je denk ik voldoende flexibiliteit zo. Het blijft tenslotte semi-modulair he? ;) Er zitten ook nog twee lag-processors op die je eventueel in serie kunt gebruiken.

Goed, hij klinkt dus erg lekker, maar ik zit er wel aan te denken tzt dus een setje Modcan B modules te kopen om flink wat meer mogelijkheden te verkrijgen. Of Serge, want Mono heeft me daar wel een beetje gek mee gemaakt. Moet ik wel even kijken of Serge spul goed te combineren is....het is natuurlijk wel 1 V/Oct, maar je zit hoe dan ook met een verloopsysteem voor de kabels. En ik moet ook nog even zien wat voor trigger soort Serge gebruikt. Maar het jeukt wel, verdorie :D
 
Als je Serge met ander spul wil gebruiken moet je bv een converter paneel gebruiken van bv flight of the harmony.
Dit om aardings problemen tegen te gaan voor de rest is er geen gekkigheid.
 
Maar het jeukt wel, verdorie :D

;)

dat gevoel ken ik -maar nu moeten de s1 en LP eerst een goede kans krijgen, staat ook nog een evolver.
off topic sta ik voor een vervelende aankoop: pc of notebook met geluidkaart en midi interface. ik ben daar helemaal niet (meer) in thuis.
laatste dat ik had was een opcode 8portse en een delta1010 van m-audio.
geen idee wat nu fijn werkt en goed is. wil een computer met simpele cubase voor midi en hd recording, misschien een enkel vst effect, audio met 8 in en uit, flexibel te routen en een mid interface die niet moeilijk doet.
dit soort spul verliest snel zijn waarde en is lastig te doorgronden. koop je niet zomaar, om op je gemak thuis uit te proberen en eventueel weer weg te doen.

maar goed, on topic: er is intussen wel erg veel moois bijgekomen, naast de m5 en de s1. serge animal lijkt me ook erg leuk.
 
Als je Serge met ander spul wil gebruiken moet je bv een converter paneel gebruiken van bv flight of the harmony.
Dit om aardings problemen tegen te gaan voor de rest is er geen gekkigheid.

Thanx! Als mijn plannen vaste vormen beginnen aan te nemen zal ik misschien nog wel het nodige aan je te vragen hebben Dennis!

Tsja Leo, die computers en zo, daar ben ik ook niet meer zo in thuis. Zijn ook niet echt de spannendste aankopen zullen we maar zeggen...vond Cubase (MIDI only) altijd wel okee, maar werk al een hele tijd met alleen maar hardware en dat bevalt me prima!

Je hebt overigens wel een lekker setje spullen zo weer! Little Phatty heb ik ook staan en het is gek genoeg een van de synths die ik het meeste gebruik. Klinkt gewoon goed en die geheugens zijn erg makkelijk. Dat dan weer wel :) Evolver wil ik ook ooit nog eens uitproberen, vooral die MEK is natuurlijk een paradijs voor monosynth verslaafden.

Als ik iets van Serge koop zal het waarschijnlijk zo'n combi setje worden inderdaad, of hoe ze dat ook noemen. Misschien wel gelijk twee... doe es gek :D
 
Back
Top