virus c standalone besturen?

Martino

Wit konijntje
Lid sinds
3 april 2005
Berichten
386
Locatie
in een zwart gat
Ik wilde graag weten of je via een virus c (zonder laptop of pc) ook geluiden kan creëren, horen en live spelen? Kan iemand me helpen want ik wil weten hoe je zo'n ding precies bestuurt voor ik er een koop... (Ze klinken heerlijk) Is het makkelijker met een laptop of pc? (ja natuurlijk) maar hoe werkt bvb. de sounddiver?

alvast veel dank

Martino het virus groentje
 
edit knop en nog een knop tegelijk indrukken en dan speelt ie dus de centrale C noot...

Niet echt spannend.

Koop een midi keyboard ofzo en aansluiten op de midi in....

edit( ik weet niet meer precies welke andere knop het was dus lekker useful)
 
je kunt met een computer geluiden toch ook niet live spelen of ligt dat nou aan mij.

aanklikken en live spelen is NIET hetzelfde
 
Origineel geplaatst door Alex Omega
edit knop en nog een knop tegelijk indrukken en dan speelt ie dus de centrale C noot...

Niet echt spannend.

Koop een midi keyboard ofzo en aansluiten op de midi in....

edit( ik weet niet meer precies welke andere knop het was dus lekker useful)

Je moet die 2 knoppen onder de semitone tegelijk indrukken. (die naast de FM zit)
 
Dus ik kan op het bakje de geluiden niet programmeren? Moet dus echt een laptop of midi keyboard hebben. Ok bedankt!
 
tuurlijk kan je geluiden programmeren. daar is het immers en synthesizer voor toch ? of ben ik nou gek ?

trek een kabeltje van de midi outvan je juno naar de mixi in van je virus.

kanalen goedzetten en... veel plezier !
 
Als de juno een midi-out heeft wel.. maarre dan neem je anders toch een indigo(2)? kan je tegerlijk editen en kort bij noten spelen?
 
Neen wat ik eigenlijk weten wilde was, hoe maak je een volledig nummer met een virus, moet je dat via cubase of kan je ook verschillende patches tegelijk afspelen? kan je ook noten ingeven op een programmatische wijze (à la fasttracker of reason bvb. ) rechtstreeks in de virus en kan je de verschillende out's zelf bepalen? slaat de virus dit in een geheugen op of is de pc het geheugen van de virus?
 
Origineel geplaatst door Martino
Neen wat ik eigenlijk weten wilde was, hoe maak je een volledig nummer met een virus, moet je dat via cubase of kan je ook verschillende patches tegelijk afspelen? kan je ook noten ingeven op een programmatische wijze (à la fasttracker of reason bvb. ) rechtstreeks in de virus en kan je de verschillende out's zelf bepalen? slaat de virus dit in een geheugen op of is de pc het geheugen van de virus?

Zo ver ik weet heeft de Virus geen geheugen voor song's en kan het het eens niet. Je moet sequencer hardware of software gebruiken als je wilt songs maken met je Virus.
 
Wat heb ik daar dan allemaal voor nodig qua midi controllers en zo? Qua software: Gaat dit met bvb. fruityloops, of moet ik echt dure dingen hebben zoals cubase? Hoe kan ik de virus dan in een "live" set-up ten volle benutten?
 
Origineel geplaatst door Martino
Wat heb ik daar dan allemaal voor nodig qua midi controllers en zo? Qua software: Gaat dit met bvb. fruityloops, of moet ik echt dure dingen hebben zoals cubase? Hoe kan ik de virus dan in een "live" set-up ten volle benutten?

Je kunt met de virus C desktop alleen geluiden programmeren en geen songs. Daarvoor heb je een extern apparaat nodig dat midi verstuurd naar de virus. Dit kan fruitloops zijn, Ableton, Cubase of een hardware sequencer. Wat je maar wilt, zolang je er maar midi uit kunt krijgen. Op de pc heb je dan dus een midi interface nodig.

Aan de hand van de voorgaande posts en de vraag begrijp ik dat je relatief nieuw bent in de wereld der synthese. ALs dat zo is weet ik dat de virus leuk klinkt enzo, maar ik zou toch aanraden om als eerste synth een wat makkelijker apparaat te kiezen. De virus is namelijk niet bepaald de makkelijkste synth op de markt.
 
ik lees net even deze thread door enne...
zou je voordat je zo'n duur en ingewikkeld apparaat koopt niet eerst een hoop lezen en leren?
en ik bedoel dit niet neerbuigend of zo hoor, echt niet maar ik probeer je gewoon te behoeden voor een te grote sprong in het diepe.
anyway veel succes en plezier

ps weet je al wat die virus c kost, aangezien je cubase al duur vindt?
 
Je kan de Virus volledig programmeren op het gebied van geluid zonder dat je een computer nodig hebt (ik gebruik er zelf ook geen). Je hebt 2 modes binnen de Virus: Single en Multi. Single stelt je in staat om één geluid volledig op te bouwen en te bespelen vanuit een MIDI-keyboard (of vanuit het intern klavier als je een KC of IndigoII hebt). In ieder geval kan je nooit meer dan één geluid te gelijkertijd horen.

In Multimode wordt ie 16 parts multitimbraal. Dit houdt in dat je via een hardwaresequencer (of software) op ieder van de 16 MIDI-kanalen een andere sound kan aansturen. Op die manier kan je dus via je sequencer een volledig song op de Virus laten afspelen.

Je hebt dan ook nog een speciaal geval Multi/Single mode. In deze mode kan je multitimbraal je geluiden aanpassen via het frontpaneel. Je selecteert het part van het geluid dat je wil editeren ... en dan maar volop tweaken.

Je hebt dus echt geen computer nodig om met een Virus een complete song neer te zetten.

Het is een complexe synth met een steile leercurve ... maar eens je'm doorhebt, kan je er héél veel mee en is ie zeker de moeite en het geld waard :okdan:

Succes

:doei:
 
Origineel geplaatst door Danny
Je hebt dus echt geen computer nodig om met een Virus een complete song neer te zetten.

En waarmee ga je sequencen dan? Virus speelt niet uit zichzelf leuke synthlijntjes! (arp+lfo gerommel daargelaten)
 
Origineel geplaatst door Acidfever
En waarmee ga je sequencen dan? Virus speelt niet uit zichzelf leuke synthlijntjes! (arp+lfo gerommel daargelaten)

Hardware sequencers? Danny heeft niet eens een computer, dussuh... :)

(maar dus niet via de Virus zelf nee...)
 
@ AcidFever : Gelieve aandachtig te lezen ;) ...

[citaat]
In Multimode wordt ie 16 parts multitimbraal. Dit houdt in dat je via een hardwaresequencer (of software) op ieder van de 16 MIDI-kanalen een andere sound kan aansturen. Op die manier kan je dus via je sequencer een volledig song op de Virus laten afspelen.
[/citaat]

Bij mij wordt de Virus C aangestuurd door de sequencer van een Roland W30 (dus geen computer ;) ).

En neen ... ik heb echt geen computer tussen de synths staan ... echt niet :D.


:engel:
 
Back
Top