Drumstation V2 vs Jomox Airbase

RedTitan

wordt ooit nog eens Josti
Lid sinds
24 oktober 2002
Berichten
482
Locatie
Amersfoort
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik krijg toch geen helder beeld van hoe deze apparaten zich tot elkaar verhouden.

Wat ik wil is een lekkere punch in mijn tracks, zonder allerlei poespas en vst effecten. Gewoon een lekkere knallende kick. Nu is een 909 of een machinedrum boven mijn budget, maar een tweedehands jomox Airbase niet. De bedoeling is dat het niet op pad gaat, maar gewoon lekker door Cubase aangestuurd wordt, genre dance met ballen.

Mijn vraag: als ik moet kiezen tussen een Drumstation v2 voor 275 euro en een Jomox airbase voor 375; wat levert het meeste 'kick' voor mijn geld? Of kan ik net zo goed een Xbase kopen (ik gebruik de sequencer toch niet). Wie kan me uit dit dilemma helpen?


NB De optie om een jomox MBase01 te kopen voor 250 en dan alleen een kick vind ik btw net weer helemaal niets. Call me weird, maar daar ben ik teveel nederlander voor ;)
 
Airbase Airbase Airbase. Je krijgt er geen spijt van :). Ik heb zelf een Drumstation gehad en ik heb even met het dilemma gezeten om 'm in te ruilen voor een Airbase. Uiteindelijk heb ik 'm verkocht en mis ik 'm niet - de MPC kan met een goedgebouwde kit behoorlijk meekomen.

Hoewel je met een Drumstation en een Mbase ook erg ver zou komen mis je dan nog steeds de filters en LFO's voor de hihats etc. die in de Airbase zitten.

Vergis je niet, beide bakken (inclusief de 909) hebben best wat nabewerking nodig om "zoals op vinyl" te klinken. De DS is 'zachter', de Airbase is bruter en droger.
 
voor punchy drums heb je twee dingen nodig: een steil filter met snelle envelopes EN een retestrakke midi response. IMHO wint de Airbase op beide punten met ruim verschil...
 
Drumstation vs Airbase

Drumstation vs Airbase

Had zelf op een gegeven moment zowel de Drumstation als Xbase.
Uiteindelijk vond ik de Xbase niet echt overtuigend zoveel beter dan de Drumstation.
Van beide heb ik enkel de Drumstation nog over, waarom :
-veel meer outputs zodat je elk geluid op apart spoor van je mixer kan zetten (Xbase maar 3 outs)
-veel meer verschillende geluiden (Xbase een stuk of 4/5 waarvan ik de Clap onbruikbaar vond, persoonlijke mening uiteraard)
-zowel 808 als 909 emulatie en redelijk bruikbare 'on board' distortion.

Ik vind de Drumstation voor zijn prijs echt een prima drummodule.
Maar uiteindelijk is dit allemaal zeer subjectief; en het is maar wat je wil uitgeven voor je
perfecte kick...maar ik ben er van overtuigd dat als je de Drumstation door je Sherman haalt (doe ik ook)
dat je weinig klachten gaat hebben over je Kick ;-)
Maar, in the end, nothing beats the TR-909 kick...daarvoor heb ik de Xbase verkocht ;-)
 
misschien dat je 't al gedaan hebt, maar lees ook even deze thread:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=37508&highlight=airbase

drumstation heeft echt alleen 909/808 geluiden (en klinkt naar horen zeggen) niet zo punchy als de echte... de airbase heeft dat al van zichzelf zonder effecten enzo. dat ding knalt gewoon. ik kan de 909 kick prima namaken met de airbase, 808 niet... 't is een vrij goede 909 kloon, maar 808 of CR78 (waar die ook wat samples van heeft) kun je d'r in de verste verte niet mee benaderen.

succes met je keuze!
 
De drumstation kan je ook wel behoorlijk punchy laten klinken hoor. Het hangt allemaal wat af van hoe je het afmixt...

De drumstation is gewoon een nauwkeurigere V/A 808/909-kloon, maar is enkel een beetje cleaner als de originele. De Airbase is een analoge 909 pseudo-kloon. Je hebt erg veel parameters, maar de interface is soms wel nogal onhandig om mee te werken en als je niet de laatste OS EPROM hebt steken, heb je soms wel wat met erg vervelende bugs te kampen : MIDI-noten die soms niet gespeeld worden, irritante bijgeluiden op de hihats en vreemd gedrag van de interface...
 
Origineel geplaatst door oli303
De drumstation kan je ook wel behoorlijk punchy laten klinken hoor. Het hangt allemaal wat af van hoe je het afmixt...

tsjah, met wat effecten en een goede mix klinkt een hamsterscheet ook punchy, de drumstation klinkt droog gewoon een beetje flets... misschien heeft 't maken met het vrij zachte output signaal, maar dan gooi je gewoon de gain van je mixer open, idd. een kwestie van mixen.
 
Bedankt iedereen voor jullie input; ik heb besloten een Airbase te kopen, en sinds gisteren hangt ie in mijn rackje. Heb al even gespeeld met Jomox+Sherman en dat is fantastisch. Maar alleen klinkt ie ook ontzettend vol; ik snap de hausse om software niet, in mijn ogen (oren) klinkt dit toch allemaal veel voller en punchier.

Nu nog ff een update Rom regelen ;) Iemand al een idee? Misschien zijn er wel meer mensen die hun Jomox willen updaten, en met een mannetje of 4/5 kunnen we diegene die het zou willen regelen toch een leuke vergoeding bieden?
 
Haha waarom gaat die discussie altijd om de kick van de modules. 909 kick is niks vergeleken met de Vermona DRM1 dus als men een goede kick wil kun je beter naar die bak kijken. Je heb de kick zelfs los in een rack versie. Ik heb zelf een drumstation en kan prima mee uit de voeten. Kick van de drumstation gebruik ik simpelweg niet DRM1 4 life.........rezz tanx
 
Back
Top