Nieuwe Clavia Nord op Frankfurter Messe

Cool apparaat. Wel veel te veel opties om in te stellen als je het zo ziet. Je moet bijna een ingenieursopleiding gehad hebben om al die instellingen te snappen (x-faden met je modwheel, en dan morphen door de B3 presets door middel van aftertouch?!). Indrukwekkend!
 
Origineel geplaatst door RedTitan
Cool apparaat. Wel veel te veel opties om in te stellen als je het zo ziet. Je moet bijna een ingenieursopleiding gehad hebben om al die instellingen te snappen (x-faden met je modwheel, en dan morphen door de B3 presets door middel van aftertouch?!). Indrukwekkend!

Valt juist wel mee! Wel veel opties, maar op romplers zit je dan in subsubmenu's te hanessen (okee, daar heb je dan ook nog tig extra's opties paraat, maar goed), terwijl het er naar uit ziet dat bij deze Stage alles lekker bereikbaar zit zonder al te veel menu's. Even weten wat wat doet, maar daarna best wel gemakkelijk, volgens mij.

Ik las trouwens ergens dat de synthsectie 1-osc zou zijn. Lijkt me toch wel sterk, aangezien er een FM-optie op zit (en een beetje wavetabling! Virus Ti move over! :D ); dan zullen er toch wel twee oscs zijn. Misschien dat je dan een shiftknop hebt bij de synthsectie om de andere osc te editen, want de interface is nogal beknopt. Maar dat was juist ook het doel volgens de demonstrateur, dus dat komt dan mooi overeen.

Misschien trouwens dat de wavetable-synthese een vooruitwijzing is naar ontwikkelingen voor een NL4? Het lijkt me immers sterk dat ze zoiets speciaal voor deze Stage ontwikkeld hebben, die niet echt als supersynth bedoeld is, maar juist als combo zonder ál te veel diepgang per sectie.
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Ik las trouwens ergens dat de synthsectie 1-osc zou zijn. Lijkt me toch wel sterk, aangezien er een FM-optie op zit (en een beetje wavetabling! Virus Ti move over! :D ); dan zullen er toch wel twee oscs zijn. Misschien dat je dan een shiftknop hebt bij de synthsectie om de andere osc te editen, want de interface is nogal beknopt. Maar dat was juist ook het doel volgens de demonstrateur, dus dat komt dan mooi overeen.

De bezitters van een NordLead3 weten dat die synth twee oscillatoren heeft, beide geschikt voor FM synthese. De modulator is echter 'verborgen', zodat er wel vier oscillatoren het geluid maken, maar dat er maar een beperkte toegang tot de modulator is. Dit is ook het geval in de Stage. De FM wordt in vaste modulator stappen aangeboden. Dit zal wel door de 'Timbre' knop worden gedaan, dus 'bruikbare' verhoudingen. De totale Pitch, dus de carrier, wordt door de OctShift van het synth deel gedaan, want die moet tov de andere geluiden ook bruikbaar blijven.
 

Attachments

  • stageosc01.jpg
    stageosc01.jpg
    37,6 KB · Bekeken: 38
Er wordt gesproken van een AudioIn, want er is een 'Extern' module op het panel, maar dat slaat op de Midi Out, dus in de Master Keyboard mode.

Wout
 
Origineel geplaatst door divi
iemand iets zinnigs hierover te zeggen?

Tja...

Clavia stelt dit zo op deze wijze, zodat de Electro bezitters niet meteen het gevoel krijgen dat ze op een verlaten platform zitten te spelen... Dus daar gaan ze ook mee verder, na een tijdje.

Klinkt dit zinnig?

Wout
 
Origineel geplaatst door adb
hallo wakker worden.....het is de Nord stage...

blijkt maar weer dat ik de helft van 't topic had gelezen....lekker wakker was ik weer....
 
Eff het filmpje gekeken, maar dit is echt een heel leuk apparaat. Het unieke zit hem (denk ik) in de aparte module voor orgel, piano en synth. Vooral dat je de piano kan combineren met een geluid uit de synth is een leuke toepassing. Wat mij erg aantrekt in het apparaat is het feit dat het klassieke geluiden heeft (orgel, piano), maar dat je die erg kan moderniseren en op vele andere manieren kan toepassen, met name door het layeren van de modules.

Ik ben alleen bang dat de prijs van dit apparaat niet gering zal zijn.
 
Okee! Dat is nou wat ik afgelopen donderdag de hele tijd in m'n hoofd had. Clavia heeft hier wel degelijk iets nieuws op de markt gezet. Die synth is er alleen maar om wat effecten aan het geluid toe te voegen en is niet bedoeld om als solo instrument te gebruikden. Het kan wel, natuurlijk, maar erg beperkt.

Verder is het een goed master keyboard, want de Midi Out is goed te regelen.

Wout

PS let wel, alles kan nog veranderen...
 

Attachments

  • extern.jpg
    extern.jpg
    64,1 KB · Bekeken: 41
vandaag naar musicmesse geweest.even gevraagd naar prijs...rond de 3000 € incl.btw zou hij kosten.
Wie gaat dit betalen dacht ik......
 
Het is nog een prototype he dus ik wacht wel tot ie helemaal af is :D

Maar als er een ander (kleiner, geen pianohamer) klavier op zit dan is het een super gig machine...

Want Clavia gaat ook een 76 keys versie maken (even geduld hebben mensen.... tot Messe 2006 ofzo) en ik heb beloofd dat als die dan in de winkels ligt ik em meteen ging kopen......


Maar dat zullen dan wel meer mensen doen gok ik.....

ahhhh

Nord Stage 76 plus Nordlead 3 = super GroovyB3Solo 2006


:halleluja: CLAVIA :halleluja: :kroon: :okdan:
 
Back
Top