Korg Karma <-> Korg Triton

thommy98

Ingeburgerd
Lid sinds
15 Maart 2005
Berichten
35
Locatie
Leuven
Halllo,

een aantal dagen geleden had ik de vraag gesteld welk music workstation ik zou kopen. Mijn oog was gevallen op de triton le omdat die zo laag geprijsd is.
Iemand heeft me toen ook de korg Karma aangeraden. Ik heb die ondertussen beluisterd en ben erg onder de indruk van het geluid dat het produceert. Ik vroeg me nu af wat precies het verschil is tussen de triton le en de karma ? Wat kan de karma dat de triton le niet kan en vice versa ?
Ik ben van plan om te musiceren via internet, vooral progressieve metal.

Alvast bedankt voor de reacties !

Tom
 
Dit is echt een vraag voor de zoekmachine; er is al zo vaak uitgelegd welke romplers er zijn en wat je ermee kunt en hoe alle Tritons van elkaar verschillen (de Karma is gewoon een soort Triton), dat kun je zo terugvinden.

Bijvoorbeeld:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=26618
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=39621 (mijn post heeft een stapel verwijzingen)

Als je progmetalfan bent moet je eigenlijk aan de Kurzweil natuurlijk; Jordan Rudess (Dream Theater) is lang Kurzweil-endorser geweest (nog?) en gebruikte toen vooral (alleen?) zijn K2x00 (2600? 2500?). Maar goed, de Triton is ook niet van de metal-met-toetsen-podia af te slaan...
 
Laatst gewijzigd:
Bekijk de links van Cheimoon maar es ;) .


Maar in het kort gezegd (en ook niet helemaal correct maar toch) ... de Karmasynthengine is eigenlijk een die van een Triton (de gewone, niet de LE). Als extra heeft ie de KARMA-arpeggiator. Da's een uitgebreide arpeggiotor/phrase generator die je realtime kan beïnvloeden. Dit is echt een topapparaat dat je zeker een keer moet uitproberen.

Zoals Cheimoon ook al zei ... je kan ook voor een Kurzweil K2x00 gaan, maar ik weet niet of die binnen je budget valt.

Succes met de zoektocht :okdan:

:doei:
 
Origineel geplaatst door Danny
Bekijk de links van Cheimoon maar es ;) .


Maar in het kort gezegd (en ook niet helemaal correct maar toch) ... de Karmasynthengine is eigenlijk een die van een Triton (de gewone, niet de LE). Als extra heeft ie de KARMA-arpeggiator. Da's een uitgebreide arpeggiotor/phrase generator die je realtime kan beïnvloeden. Dit is echt een topapparaat dat je zeker een keer moet uitproberen.

Zoals Cheimoon ook al zei ... je kan ook voor een Kurzweil K2x00 gaan, maar ik weet niet of die binnen je budget valt.

Succes met de zoektocht :okdan:

:doei:

Ok, is de synthengine van de gewone triton minder dan die van de triton le ?
De kurzweil is echt wel te duur, ik zal me moeten beperken tot een triton le of een tweedehands karma...
 
Origineel geplaatst door thommy98
Ok, is de synthengine van de gewone triton minder dan die van de triton le ?
De kurzweil is echt wel te duur, ik zal me moeten beperken tot een triton le of een tweedehands karma...

Neen hoor, de Triton LE (Light Edition) is minder dan de 'gewone' Triton. M.a.w. de synthengine van de Karma is dus beter dan de LE ... was niet zo duidelijk door mij verwoord ;)

Succes :okdan:

:doei:
 
Origineel geplaatst door Danny
Neen hoor, de Triton LE (Light Edition) is minder dan de 'gewone' Triton. M.a.w. de synthengine van de Karma is dus beter dan de LE ... was niet zo duidelijk door mij verwoord ;)

Succes :okdan:

:doei:

Ok, als dat zo is; dan moet ik enkel nog beslissen of ik met 61 toetsten tevreden kan zijn.. Ik heb zo het gevoel dat die karma vooral gemaakt is voor house en techno... daarom dat ik serieus twijfel. Ik weet ook niet of ik die 8 knoppen wel ga gebruiken om in realtime effecten toe te passen.. maar als ik het resultaat hoor...
 
Je moet zelf natuurlijk zien wat je wil. Toch moet je jezelf enkele zaken afvragen:
Heb je echt die 76 toetsen nodig? Als het enkel en alleen voor synthwerk is volstaan 61 toetsen in 99% van de gevallen. Kom je toch niet toe, dan kan je nog altijd via je MIDI-controller/piano gaan en dan heb je 88 toetsen (weliswaar gewogen).

Laat je niet misleiden door een reputatie die door anderen worden opgebouwd. De Virus C is de trancebak bij uitstuk ... maar je kan hem even uitgebreid gebruiken voor new age en andere stijlen (niettegenstaande dat ie wel enkele features heeft die in trance veel gebruikt worden). Zo is het ook met de Karma. Ga eens op zoek naar een model dat je ergens kan testen en geef je oren de kost.

Bevalt ie je, dan weet je waar voor moet gaan ... zo niet, ga je gewoon op zoek naar een andere synth ;)

Een knap voorbeeld vind je in deze aktuele thread https://www.synthforum.nl/forums/sh...16054&perpage=20&highlight=koren&pagenumber=2. Beluister daar de koorsamples maar es van Shappy. (niet dat dat met een Triton niet kan, hoor).



:doei:
 
Origineel geplaatst door thommy98
Ik heb zo het gevoel dat die karma vooral gemaakt is voor house en techno... daarom dat ik serieus twijfel

Trek je niks aan van opmerkingen dat een synth alleen voor een bepaald genre te gebruiken is. Het is wel zo dat bepaalde synths een specifiek genre sounds aan boord hebben waardoor je op het verkeerde been wordt gezet. Heel veel synth eigenaars programmeren geen geluiden of downloaden niks van het internet. Daarom lijken er zo veel nummers op elkaar....1-heids-worst :)

De Karma en Triton's ken ik heel goed en ik kan je verzekeren dat het allround synths zijn die je overal voor kunt gebruiken.
 
Ach, ik doe het gewoon toch! Inconsequent zijn heerst!

Dit is de Triton-stamboom:

Triton Classic
Triton Studio (= Classic, plus recording extra's)
Karma (= Classic, plus KARMA-engine; zie post van Danny)
Triton Le (= Classic, min recording opties. min touchscreen, min een aantal insert fx, min nog wat dingen)
Triton Extreme (= Studio + plug-in-boards, extra polyfonie, OS-update, grofweg gesproken)

Allemaal zijn ze te verkrijgen in drie uitvoeringen: 61 toetsen, 76 toetsen (=Pro) en 88 verzwaarde toesten (Pro-X). Alleen de Karma is er alleen in een 61 toetsen-versie.

Het is eigenlijk telkens zo goed als hetzelfde instrument met wat extra's erop of eraf. Pas bij de Extreme is de enige wat veranderd (maar vast niet wezenlijk). Dat de Karma meer op dance gericht zou zijn is dus onzin; de andere Tritons zijn dat ook niet (de Triton is zo ongeveer de meest gebruike band-synth op het moment, zeker in hardere genres) en de karma-engine kan handig zijn bij van alles en nog wat. Er zijn wat tracks met alleen de Karma gepost en dat was nooit dance (sowieso: dance-producers willen geen romplers). Luister anders ook eens naar de demo's die hier (site van Korg; even zoeken misschien, naar bij alle varianten staan wat demo's) bij de synths gemaakt zijn. Nou zijn demo's over het algemeen slecht en niet representatief, maar dan hoor je in ieder geval iets van de veelzijdigheid. Om nog even op dezelfde naam terug te komen: bij de Extreme staat zelfs een demo van Jordan Rudess. Da's deze.
 
OK, bedankt voor de interessante informatie. Ik zal beide toestellen eens uittesten in de winkel en dan beslissen. Op dit moment voel ik wel wat voor die karma maar de demo's kunnen soms bedrieglijk zijn..
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Dit is echt een vraag voor de zoekmachine; er is al zo vaak uitgelegd welke romplers er zijn en wat je ermee kunt en hoe alle Tritons van elkaar verschillen (de Karma is gewoon een soort Triton), dat kun je zo terugvinden.

Bijvoorbeeld:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=26618
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=39621 (mijn post heeft een stapel verwijzingen)

Als je progmetalfan bent moet je eigenlijk aan de Kurzweil natuurlijk; Jordan Rudess (Dream Theater) is lang Kurzweil-endorser geweest (nog?) en gebruikte toen vooral (alleen?) zijn K2x00 (2600? 2500?). Maar goed, de Triton is ook niet van de metal-met-toetsen-podia af te slaan...


Juist! Met jou kan ik praten. Jordan Rudess, mijn held. Hij heeft geen endorsement meer met Kurzweil, maar gebruikt het nog wel vollop. Zijn officiele endorsement heeft hij nu met Korg, de Triton Extreme 88. Maar van Kurzweil gebruikte hij nog de k2600XS en wat K2600RS (Racks). Moet wel ff bij zeggen dat hij live ook altijd Triton racks had vanaf het begin. K2600XS is een super instrument, heb hem zelf ook maar voor de patches is Korg toch een betere oplossing. Ik doel ook nog op een mooie extreme.
 
Origineel geplaatst door Progsounds
Juist! Met jou kan ik praten. Jordan Rudess, mijn held.

Heh-heh... :D Leuke vergissing: als ik Rudess noem ben ik nog geen fan van 'm! Sterker nog: ik vind Rudess echt 10x niks; hij belichaamt wat mij betreft alles waardoor mensen een hekel aan prog krijgen (net als Wakeman met zijn solo-albums).

Wat niet wegneemt dat hij een goede toetsenist is (technisch) en een handig Kurzweil-voorbeeld, maar muzikaal kan ik hem niet uitstaan... :o:
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Heh-heh... :D Leuke vergissing: als ik Rudess noem ben ik nog geen fan van 'm! Sterker nog: ik vind Rudess echt 10x niks; hij belichaamt wat mij betreft alles waardoor mensen een hekel aan prog krijgen (net als Wakeman met zijn solo-albums).

Wat niet wegneemt dat hij een goede toetsenist is (technisch) en een handig Kurzweil-voorbeeld, maar muzikaal kan ik hem niet uitstaan... :o:

Dan toch te mooi om waar te zijn? *D
 
Origineel geplaatst door Progsounds
Dan toch te mooi om waar te zijn? *D

:confused: Now you lost me... Wat is te mooi om waar te zijn? Dat ik Rudess niet gaaf vind? :D
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
:confused: Now you lost me... Wat is te mooi om waar te zijn? Dat ik Rudess niet gaaf vind? :D

hehe, het zijn er (helaas vind ik) weinig die hem waarderen. Maar ben toch wel benieuwd wat je dan wel vet vindt. Het tegenovergestelde zou Ali B zijn, klopt dat?:D
 
Ali B... Ik zou eerder aan muzak denken: te veel tegenover te weinig.

Voor het overige ben ik overtuigd progrocker en neig gezellig richting toetsenisten als Emerson en Banks, enzovoorts. Hoewel ik tegenwoordig steeds minder fan ben van solo's (als in: even snel raggen tussen twee coupletten door), maar goed, too much information. Sowieso is generaliseren een beetje zinloos, want eindeloze en richtingloze jams zijn Emerson ook niet vreemd natuurlijk... :D

Waar waren we... Oh ja! Heeft Thommy98 al besloten intussen?
 
Origineel geplaatst door Progsounds
Ja, thommy98 heb je ze al uitgeprobeerd?

Ik heb de karma nog altijd niet kunnen uitproberen, de muziekzaken in de buurt van Leuven hebben er geen in stock...
 
Back
Top