Photo Theremin!

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Ik zag vanmiddag op Ebay dat er een levendige handel is in de zgn. Photo Theremins, d.w.z. een Theremin die niet met een antenne werkt maar met een foto-elektrische cel.

Deze worden door zelfbouwers (neem ik aan) uit de VS in diverse uitvoeringen geadverteerd op Ebay (soms als veiling, soms als Buy-It-Now) voor $50 tot $100. Met de huidige dollarstand is dat dus niet duur!
Als piep- en kraak liefhebber had ik al gauw besloten dat zo'n ding er écht moest komen - en een echte Theremin vond ik altijd nogal aan de dure kant.

De leveranciers die ik tot nu toe heb gevonden:

XLPC Theremin levert een viertal modellen, maar op Ebay zag ik dat kruisingen ook mogelijk waren. Een interessante variant is de Motorized Theremin, die middels een klein spiegeltje het geluid zelfstandig beinvloedt.

Professor Television levert naar mijn smaak mooiere Theremins, maar is wel wat duurder. De prof levert maar één soort, de Photo Theremin met ingebouwde LFO.

pt5colors.jpg


Twee mooie samples door Professor Television:
Theremin met reverb
Theremin met delay

Ik heb inmiddels dus een Professor Television Photo Theremin besteld, hij zou binnen twee weken geleverd worden...
Afwachten maar, dus!
En tot die tijd nog maar even wat Clara Rockmore beluisteren... :dj:
 
Origineel geplaatst door etaoin
Hanz, wat waren de verzendkosten voor die Professor Television?

Da's een beetje vaag, want het verschilt per advertentie van de Professor.
In die van mij staat: "Shipping and handling to Europe is $13.95".
Ik had geluk, er stond een "buy-it-now" voor $89.95 ipv. de normale $99.95, en de andere veilingen waren al veel duurder... zoeken op Ebay naar "photo theremin" en goed kijken naar "view seller's other items", dus!

Origineel geplaatst door Arv
deze is te gek!

Als je die Dome Theremin al te gek vindt, wacht maar tot je de Dome Flex Theremin ziet!
 

Attachments

  • b3_1_b.jpg
    b3_1_b.jpg
    15,7 KB · Bekeken: 45
Ik kwam ook nog de Thereminix modellen van Doll Head Products tegen.
Heel eh... bijzonder...

De Mikey...

thereminix%20mikey%20pic.jpg


De Steevo ziet er wel erg goed uit, qua specs!

thereminix%20steevo%20pic.jpg


OPTICALLY CONTROLLED PITCH
OPTICALLY CONTROLLED VOLUME
OPTICALLY CONTROLLED LFO MODULATION
THREE TYPES OF LFO MODULATION - TRIANGLE, SQUARE and PULSED
INTERNAL SPEAKER AND 1/4" JACK FOR AUDIO OUT
LFO MODULATION RATE LED DISPLAY
BATTERY OR AC ADAPTER POWERED (AC ADAPTER INCLUDED!)

(sorry voor de groto foto's :D)
 
cool

maar eh, volgens mij kan je er zelf ook makkelijk 1 in elkaar prutsen? Misschien een leuk DIY project

Voor de dome van XLPC Theremin zijn de shipping costs best hoog: $24.50
 
Het bedrijf Jaycar uit Engeland verkoopt goedkope theremin-kitjes:

Ref: Silicon Chip August 2000.
As used in the Beach Boys classic hit "Good Vibrations" Create your own weird science fiction sounds with this modern implementation of an old idea. The theremin synthesiser produces those familiar science fiction movie sound effects when you move your hand between a metal plate and antenna. The kit features an in-built loudspeaker for practice sessions and line output for connection to an amplifier or recording equipment.
- Kit includes case, silk screened front panel, metal plate, antenna, speaker and all electronic components.
- 9-12VDC plugpack required

RRP: £13.05

productLarge_5734.jpg


http://www1.jaycarelectronics.co.uk/productView.asp?ID=KC5295
 
Ik heb nog nooit gehoord van een theremin, wat is het juist ? Spijtig dat ik dan via ebay moet kopen, heb het nog nooit gedaan, weet niet goed hoe het werkt. Maar krijg je er enkel random sound uit, of kan je ook midi-gestuurd stuff eruit zwieren ? Of vraag ik teveel voor 50 Euro ? :D

Cheers
 
Midi heeft het niet, en daar is het ook niet voor. Een theremin is een simpel elektronisch instrument met een vco waarvan je de toonhoogte enz. kunt bepalen door binnen een bepaald gebied met je hand (of iets anders..) te bewegen. Je kunt er dus wel dergelijk melodieën mee spelen en niet enkel random geluid, maar het vergt wel een boel oefening.
 
Origineel geplaatst door FLechdrop
Midi heeft het niet, en daar is het ook niet voor.

Integendeel, Moog (ja, die van de synthjes) levert Theremins mét MIDI!
 
Werkelijk? Dat lijkt me nou weinig nuttig op een theremin, het gaat toch vooral om de speciale manier van spelen? Dan moet je dat toch niet via midi gaan doen :confused:
 
Denk dat je toch leuke filtersweepjes met zo'n ding kan maken als je met de theremin het filter aanstuurt (Roland D-Beam bijvoorbeeld)
Is alleen wel veel MIDI data denk ik....
 
Als controller lijkt het me juist heel handig... als geluidsbron via MIDI aanstuurbaar wat minder...

pro-evox.jpg


Ethervox® MIDI Theremins

This product is currently not in production. Moog Continues to support Ethervox Users.

Since the 1920's the theremin has intrigued people with its space-controlled, highly expressive sound. Now you can have a theremin that combines classic tone and playability with the latest music technology -- the world's first MIDI theremin: The Ethervox.

On stage, in the production studio, or in your home music room the Ethervox performs in the tradition of the finest musical instruments. The visual appeal of its unique hand-crafted and hand-finished mahogany cabinet perfectly complements the instrument's carefully crafted state-of-the-art circuitry. Antenna response has been adjusted to give the best possible combination of range and playability. Three specially designed tone color controls enable you to tailor the sound quality to your music.

The Ethervox integrates easily into any MIDI studio or stage setup. Several menu options let you match your Ethervox's MIDI data to the other resources of your MIDI setup. Many MIDI sequencers provide editable high resolution graphic displays of pitch bend and control change data streams, which enable you to use standard techniques to modify your MIDI recording. The Ethervox's MIDI data can be played back through the Ethervox itself, or through any MIDI sound generator that is capable of wide-range pitch-bend. Thus you can create a virtually limitless array of dramatic and expressive continuously varying musical gestures simply by moving your hands around the Ethervox's antennas, and you can fine-tune each gesture once you've recorded it in your sequencer.

The Ethervox's front panel provides convenient access to all controls, switches and MIDI parameters.

http://www.moogmusic.com/detail.php?main_product_id=11&
 
Nope, die vent heeft m'n geld, maar zelfs na een kluit mailtjes is het (nog) niet gelukt dat ding hier te krijgen.
Vage excuses en raar gedoe van de verkoper.
Zelfs als dat ding nog zou komen is het wat mij betreft een vette afrader. :(
 
Origineel geplaatst door Hanz
Nope, die vent heeft m'n geld, maar zelfs na een kluit mailtjes is het (nog) niet gelukt dat ding hier te krijgen.
Vage excuses en raar gedoe van de verkoper.
Zelfs als dat ding nog zou komen is het wat mij betreft een vette afrader. :(

Thx Hanz, wel handig om te weten. Op z'n site geeft hij nu korting, maar als het ding nooit aankomt, ben je er vet mee natuurlijk. :gaap:
 
Ik kwam er laatst een tegen van Moog. Ik zit er aan te denken om er een te kopen. Die van Jaycar Electronics vind ik best een optie. Kost helemaal niks en als het bevalt kan je altijd een betere kopen: De Moog Etherwave Pro! Jaja :P

EtherwavePro_sm.jpg
 
Zelf heb ik deze een keer besteld als kit.
Toen ook heel haastig in elkaar geflanst, nooit 1 geluid uitgehaald, verder ook niet na gelopen.

Misschien is er hier iemand op het forum die mij (evt. tegen een kleine vergoeding) er mee kan helpen.
Weet namelijk zelf zo goed als niks van elektronica (doormeten enz.).
Ik ben er zeker van dat er slechts een onderdeeltje kapot is, of een contact niet goed
gesoldeert is.

Hij ligt nu alleen maar in de weg... beetje jammer ja ;{
therspls.jpg


Ps mijn behuizing is iets minder knap...
 
Back
Top