Ion troubles :(.

Yoozer

vorbei
Lid sinds
6 november 2002
Berichten
9.558
Locatie
Thuis
Verdorie. "Dit heb ik weer, natuurlijk", dacht ik. Ion gehaald bij The Music House, een paar maanden geleden, nog met opzet een jaar gewacht met aanschaf omdat de eerste exemplaren wat hardware-gekkigheid hadden. Braaf nieuwe firmware geinstalleerd toen die uitkwam. Vrijwel geen ghost editing gehad. Alles naar wens.

Alles? Nou, nee. Als je de volumeknop van een synthesizer op 0 draait verwacht je eigenlijk dat er geen geluid uit een synthesizer komt. Niet bij de Ion - de aux outputs staan altijd aan en staan stukken harder dan de normale outputs. De main outputs luisteren wel braaf. Nouja - soms niet. Je draait je volume op 0 en het linkerkanaal blaast vrolijk op wisselende niveaus geluid eruit, en dit gaat begeleid met gekraak.

Enfin, mailtje naar Alesis. Uitgelegd dat laatste firmware (1.06) erop staat, serienummers netjes doorgegeven, uitgelegd dat het storen van de main outs meerdere keren is voorgekomen (het gaat ook wel weer over, dat niet, maar het komt terug), dat braaf aan & uit zetten niet helpt. Na 3-4 dagen een mailtje terug : "Probeer de laatste firmware eens".

Ach ja, ik werk zelf op een helpdesk dus ik had zoiets een klein beetje verwacht ;). Maar het terugverschepen van het ding baart me een beetje zorgen. Ik ben er sowieso niet echt dol op het idee dat het ding terug naar de winkel moet en dan naar de dealer, om dan vervolgens pas weer terug te komen na een maand of 2 of zo, als dit iets software-achtigs is (en als de volumeknop alleen de software doet besturen ipv de outputs) wacht ik liever op een vers OS dat dit oplost. Zeker omdat ik me al best aan het ding heb gehecht; hij werkt erg fijn.

Iemand dezelfde verschijnselen? Of heb ik toch nog een 1e-generatie-exemplaar (OS 1.00 stond er op toen ik 'm kocht) gescoord? Of moet ik gewoon niet zeuren en geheel conform De Nieuwe Klant(tm) op hoge toon een nieuw exemplaar eisen?

Of zijn 't de ongebalanceerde kabels? (lijkt me stug, volume op 0 == volume op 0).
 
maandagmorgen monster?
 
Ik draai nog steeds op het allereerste OS en heb geen enkel probleem. Moet haast wel een hardwareprobleem zijn lijkt me, anders waren de klachten niet van de lucht geweest.
 
Maar kunnen de "goede" Ionbezitters dan wel het volume van de aux regelen? Of moet dat perse met "level" gebeuren? Raar dat die rode knop anders 'master' volume heet.

Als ik even mag aannemen dat Alesis maar 1 NL dealer heeft en ze aan alle winkels hier verkopen, en ik neem even aan dat Feedback meer Ions verkoopt dan Music House lijkt 't me toch heel raar dat ik misschien een 1e generatie-exemplaar heb gekregen, omdat die van mij besteld moest worden.
 
Even vriendjes maken dan maar: hier ook een *zeer* ontevreden Ion-'bezitter' (waar blijkt dat nog uit?).

Even mezelf verklaren: ik heb mijn Ion in mei gekocht (OS v1.00). Meteen al deden de knoppen voor de waveforms het slecht (soms geen reactie, soms wel, soms twee stappen in één keer). Vreemd genoeg werd dit opgelost met een upgrade naar v.1-5. Binnen week viel een stuk toets eruit (1,5x1,5 cm uit het verticale deel; niet echt dodelijk dus). Twee maanden later gingen de waveformknoppen opnieuw storen. Niet onoverkomelijk, maar voor zoiets heb ik niet betaald, dus ik wilde 'm de dag voor ik op vakantie ging terugbrengen naar de winkel. Eén dag daarvoor een nieuw probleem: tijdens het spelen valt het geluid opeens zo goed als weg en is er vooral veel ruis (nee, geen white of pink noise!). Van alles geprobeerd, niets helpt, maar na een kwartier verdwijnt de ruis spontaan weer. Ion teruggebracht. Wachtijd: zes (6!!!) weken. Bij terugkomst: knoppen en toets gefixd, ruis erger dan eerst. Na het aanzetten kan ik (meestal) een paar minuten spelen, daarna ruis, variërend van veel ruis met weinig geluid, achtergrondruis met verder normale output en totaal geen output. Opnieuw maar weer ingeleverd (15 september). Huidige status: 0,0! De Ion is nog steeds niet terug. Uiteindelijk ben ik er maar eens goed achteraan gegaan bij de verkoper (Eigenhuijsen) en de Alesisfabriek in Duitsland: ze blijken nog steeds niet te weten wat het probleem is. Na nog wat rijp beraad lijkt het er op dat ik binnenkort (volgende week?) een nieuw exemplaar ga krijgen.

Okee, mij hart gelucht. Mijn probleem was dus vooral die ruis. Of het iets met de auxen te maken heeft weet ik niet; ik heb 'm te kort gehad en in een te drukke periode om er veel mee uit te proberen. Maar jouw probleem moet in ieder geval wel een hardwareprobleem zijn, evenals het mijne. Zulke fouten zitten er nu eenmaal niet in de firmware.

Maar als je hem inlevert: misschien kun je wat garanties bedingen om ervoor te zorgen dat je je Ion niet, net zoals ik, uiteindelijk een paar maanden kwijt bent?
 
ik weet dat de eerste batches Ion's andere hardware hadden dan nieuwere batches..volgens mij hebben ze later iets van andere draaiknoppen ofzo erop gezet..... check bij alesis ff vanaf welke serial number de "nieuwe" ions zijn, en check dit dan met MH...
 
Bij mij regelt die mastervolume knop ook alleen het volume van de main outs. Dat is volgens mij geen 'fout', maar meer een vreemde ontwerpkeuze.

Ik heb ook een foute Ion gehad. Die had problemen met kraken en ruis op de main outs. Teruggestuurd naar Feedback en gelijk een nieuwe gehad, die het nu al een half jaar prima doet. Erg tevreden mee.
 
Nou, daarnet heb ik even gebeld met Music House. Het zouden de DACs kunnen zijn, morgen ga ik naar de HCC dus gaat de Ion in de doos en gelijk mee naar Utrecht toe :). Ik zal 'm wel missen ;{.
 
Ik wou die van mij ook terug sturen maar heb dat ook nog steeds niet gedaan ivm. de lange wacht tijd. Als ik noise in een patch gebruik dan hoor je een duidelijke storing in DA converter. Heel vaak ook nog, Volgende week ga ik hem toch maar eens terug sturen, want mijn knoppen doen ook af en toe raar. Volgens mij is er gewoon een serie met kinderziektes.

BjB
 
Hmm, er gaat hier wel een beerputje open over de Ion...

Hopelijk krjig ik inderdaad een nieuwe en is het er dan één van de nieuwe serie!
 
Ik heb alleen een kapot m2 wheel gehad. Das perfect gerepareerd door de importeur.
verder doet mijn ion het dikke prima!
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Hmm, er gaat hier wel een beerputje open over de Ion...

Hopelijk krjig ik inderdaad een nieuwe en is het er dan één van de nieuwe serie!


hoezo "hopelijk"??? dat soort dingen moet je zelf regelen hoor lijkt me........
 
Origineel geplaatst door olafmol
hoezo "hopelijk"??? dat soort dingen moet je zelf regelen hoor lijkt me........

Dat dacht je... Als ze bij de reparateur bepalen dat mijn Ion perfect gefixd is, dan kan ik zeuren en klagen wat ik wil (en wat ik ook probeer), maar dan gaat de verkoper mij écht geen nieuw model geven. Misschien dat ik de garantie er op moet nalezen en ermee moet dreigen of zo (als er iets toepasselijks in staat) , maar anders maak ik geen kans. Wat vast redelijk klinkt (wanneer ze zeggen dat-ie perfect gefixd is), maar aangezien ze 'm de vorige keer ook terugstuurden zonder volledige reparatie en aangezien ze het tot nu toe nog niet hebben kunnen vinden vertrouw ik er niet meer op dat mijn oude model het echt goed gaat doen en zit ik daar dus niet op te wachten. Maar zoals ik zei: als de reparateur een perfecte reparatie claimt, dan heb ik niets te zeggen, vrees ik. :erm:

Misschien belangrijk: Eigenhuijsen is geen Feedback. Synths hangen er een beetje bij, dus zij hebben geen Ion op voorraad die ze meteen maar meegeven. Het liefst wachten ze de reparatie af. Nu pas, nu het alweer zo'n twee maanden duurt en na mijn telefoontje naar de reparateur blijkt dat er geen vooruitgang in de reparatie zit, vinden ze dat er iets moet gebeuren en ondernemen ze actie. En nog steeds is een nieuw model dan de laatste optie (waar ze intussen gelukkig ook naar neigen).

Dus: voortaan geen Eigenhuijsen meer voor mij. :(
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Dat dacht je... Als ze bij de reparateur bepalen dat mijn Ion perfect gefixd is, dan kan ik zeuren en klagen wat ik wil (en wat ik ook probeer), maar dan gaat de verkoper mij écht geen nieuw model geven. Misschien dat ik de garantie er op moet nalezen en ermee moet dreigen of zo (als er iets toepasselijks in staat) , maar anders maak ik geen kans. Wat vast redelijk klinkt (wanneer ze zeggen dat-ie perfect gefixd is), maar aangezien ze 'm de vorige keer ook terugstuurden zonder volledige reparatie en aangezien ze het tot nu toe nog niet hebben kunnen vinden vertrouw ik er niet meer op dat mijn oude model het echt goed gaat doen en zit ik daar dus niet op te wachten. Maar zoals ik zei: als de reparateur een perfecte reparatie claimt, dan heb ik niets te zeggen, vrees ik. :erm:

Misschien belangrijk: Eigenhuijsen is geen Feedback. Synths hangen er een beetje bij, dus zij hebben geen Ion op voorraad die ze meteen maar meegeven. Het liefst wachten ze de reparatie af. Nu pas, nu het alweer zo'n twee maanden duurt en na mijn telefoontje naar de reparateur blijkt dat er geen vooruitgang in de reparatie zit, vinden ze dat er iets moet gebeuren en ondernemen ze actie. En nog steeds is een nieuw model dan de laatste optie (waar ze intussen gelukkig ook naar neigen).

Dus: voortaan geen Eigenhuijsen meer voor mij. :(

ai da's minder...........
 
Die dingen worden toch door Nederlan Muziek geïmporteerd?

Laat daar toevallig ons aller Pim werken die ook nog eens toevallig bij het ontwerp van de ION betrokken was.
PB hem eens, misschien kan hij het eea verklaren, ook wbt Cheimoon's probleem.
 
Ik heb een half jaartje geleden een Nord Lead 3 gekocht en af en toe na een tijdje restart die wel eens van zichzelf of wel en dat is eigenlijk erger .. als ik gewoon wat speel gaan sommige noten gewoon superhard resoneren waar je echt pijn van aan je oren krijgt. Echt een PIIIIIIIIIIIEEEEP om u tegen tegen zeggen en als ik aan de volume knop draai als ik die noot dan effe indruk is het net een pitch knop..

Ik zou hem in feite moeten binnenbrengen maar wil echt niet 5 maanden wachten en/of schade oplopen (hoewel er eigenlijk interne schade is blijkbaar haha) .. Tsja kijk ... ik moet er niet mee optreden dus als ik mijn midi omzet naar audio en hij piept niet is het goed he .. Sommige dagen doet hij perfect zijn werk maar andere dagen kan je om de vijf minuten hem effe uitzetten en terug starten.. Net alsof er iets te warm wordt of zo ?!

Had hem een week toen ik het ontdekte en meestal is het als ik met FM modus speel.
Had Clavia effe mail gestuurd en ik kreeg terug: Your synth needs a service eh.. beurt.
Hij was een week oud :frons:

Fred
 
zou ik hem toch maar terugsturen. volgens mij hebben ze bij clavia wel een oké service!
tenminste als dat niet zo zou zijn, dan zou je dat de afgelopen jaren hier wel gelezen hebben
lijkt me!

heb uberhaupt nooit over een kapotte nordlead gehoord / gelezen hehe :okdan:
 
ion - volume / master / aux

ion - volume / master / aux

even een vraagje over de alesis ION

kan het zo zijn dat als je een signaal naar de master-out stuurd deze veel zachter is
dan dat je het signaal naar de aux-uit stuurd?
 
Volgens mij is dit meestal zo op de meeste synths en drums.

Stel dat je de de ION 4x multitimbraal gebruikt en alle geluiden vol naar de master out stuurt, dan krijg je volgens mij behoorlijke oversturing van het kanaal.

Ben verder geen natuurkundige... 8D
 
Back
Top