Korg M1. ja/nee?

Brooke

Nieuwkomer
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
21
Locatie
Wervershoof
Is dit model goed als instapper of moet ik eerder kiezen voor iets simpelers?

Kheb nog geen plannen echte voor producen met synths, dus gewoon voor live spelen voorlopig.. is ie gebruiksvriendelijk e.d.. graag geen zware termen :D :D :D
 
Die zware termen komen er toch wel aan, hoor. Wat wil je er mee doen? Wat is je budget? De M1 is simpel, behalve in het bewerken van geluiden (klooien met een menu en 3 knoppen, jeuj).

Ik denk dat je misschien beter uit de weg zou kunnen met iets als een Roland Juno-D als het toch om live gaat. Kost een klein beetje meer, maar is nieuw, en de geluiden zijn (objectief bekeken) beter.
 
Die zware termen komen er toch wel aan, hoor.

Wat zei ik nou, verdomme? :P


Wat wil je er mee doen? Wat is je budget?

Vooralsnog live spelen dus.. liever waarbeetje een beetje goeie dance-leads uit kan halen, maar vooralsnog gewoon voor het simpele lead of solo-werk (zoals ik zei, ik hoef em dus niet voor componeren of zoiets dergelijks)

Budget = klein (rond 300 euro), k kan dus die Korg M1 voor 300 eurie krijgen bij iemand, goeie keus an sich of niet?

De M1 is simpel, behalve in het bewerken van geluiden (klooien met een menu en 3 knoppen, jeuj).

OK, 3 knoppen + het live willen spelen = No good?

Verder bedankt voor de reactie (Y)
 
Dance leads haal je eerder uit een VA (virtueel-analoge synthesizer - een op een DSP-gebaseerde nabootsing van een klassieke synthesizer) dan uit een ROMpler (sample-playback synth, oftewel geluiden worden in een vast (ROM) geheugen gezet en daaruit weer afgespeeld) - en de M1 is een ROMpler. Daar komt bij dat alle "lagere" Korg synths geen resonante filters hebben, dus van die typische Airwave-filtersweeps kun je vergeten. Aan de andere kant zijn ze best aardig in atmosferische geluiden.

De Juno-D is wat dat betreft nieuwer en heeft geluiden uit verschillende expansion-boards voor de Roland serie; dus er zal vast wel wat dance-achtigs tussen zitten. Deze synth heeft weer wel resonante filters, en realtime controle zodat je gelijk er aan kunt draaien.

3 knoppen en 1 menu zijn niet zo erg, maar het is gewoon gepriegel. Ook zul je live hoogstwaarschijnlijk de sequencer niet nodig hebben.

Kijk hier eens naar een videootje van de Juno-D > http://trio.harmony-central.com/ramgen/SNAMM04/Roland-Juno-D.rm

't is helaas wel Realplayer, maar goed.
 
Got Realplayer ;)



Bedankt voor het advies, maar k ga toch bij die gast kijken voor de Korg.. De Roland valt toch al een beetje buiten mijn budget, en ik hoor van meerdere kanten dat die Korg ook meer dan OK is.. dus zodoende

:)
 
Korg M1 ja/nee -> nee

Dit is geen synth... het is een rompler die weinig spannende geluiden biedt.. nee dus voor Korg M1
 
Origineel geplaatst door demian
Korg M1 ja/nee -> nee

Dit is geen synth... het is een rompler die weinig spannende geluiden biedt.. nee dus voor Korg M1

hmmm lig er heel veel aan hoe je er ZELF mee omga.. 9 van de 10 synths hebben bagger presets.. dus wees creatief

M1 was tijdens z`n verschijnen een senstatie.. was min of meer het eerste WORKSTATION.. dus een synthegine, (ja. je kan geluiden editen dus maakt het niet een duffe rompler....) seqeuncer en effecten en dat in 1 bak... ik vind beetje jammer dat er nu enigszins minderwaardig over gedaan word....

als je een M1 kan krijgen voor 300 euro vind ik het een hele leuke instapper....

kijk hier ook es ff naar....

KORG M1
 
Heb er ooit 2 gehad en mis af en toe er wel 1tje vanwege het fijne toetsenbord en de geluiden.
De synth is makkelijker te proggen dan je denkt, het menu is niet mijlendiep ofzo, voor dance is het niet de eerste synth waar je aan denkt maar je kan er aardig mee weg komen. Voorwaarde is dan wel dat je een béétje kan proggen anders wordt het nix.

Royksopp gebruikt(e) nog lange tijd een M1 live.
 
6 Track: Ik was benieuwd of je er goeie dance geluiden uit kunt halen en naar welke kant ie het meest georienteerd is.. Ook rock dus, OK

The Q: Ik kan dus niet tot nauwelijks proggen (hoe hebben jullie dat in godsnaam geleerd? :P), misschien moet ik het er maar is met mn keyboard lerares over hebben... Zijn er misschien ook tutorials op internet?
 
nouja.. bij mij was het eerst aanklooien.. eerst orgelles gehad :D ... daarna me eerste synthjes.... draaien hier.. luisteren.... schuifje daar...en weer luisteren... erna pas gaan intereseren in synthese...

kweet niet of je bij een M1 een tutorial moet hebben voor programeren... met de manual, leren en begrijpen wat het inhoud en de mogelijkheden zijn .. kom je stuk verder mee.. enne vooral luisteren...
 
De M1 is best een hele leuke preset bak met goede geluiden welke goed zijn te editten.
Ook wordt deze synth. nog veel live gebruikt door diverse bekende bands.
Gaarne deze super vintage synth. dus niet afzeiken ;)

Dus lijkt mij volstrekt geen slechte keuze.:okdan:
 
de 01Wfd was/is ook zo`n lekkere bak.. heb een tijdje de X3 gehad.. ook niks mis mee... maar vond de 01WFD fijner klinken. warmer..... (vergeef me hetzelf nog nie dat ik die opgeruimd heb)

de X3 werd gedoodverfd als de opvolger van de M1 nah nie mee eens.. vond daar juist de 01Wfd beter in :)
 
Origineel geplaatst door Brooke

The Q: Ik kan dus niet tot nauwelijks proggen (hoe hebben jullie dat in godsnaam geleerd? :P), misschien moet ik het er maar is met mn keyboard lerares over hebben... Zijn er misschien ook tutorials op internet?

Tja d'r is zat en met de manual kan je ook een end komen. Zat te denken: als je echt iets danzigs wil: de Yamaha CS1x of de AN1x komen ook in je budgetstraatje. Relatief makkelijke synth met een onovertroffen prijs/kwaliteit verhouding.

enneh.. alle begin is moeilijk ;)
 
Origineel geplaatst door The Q
Tja d'r is zat en met de manual kan je ook een end komen. Zat te denken: als je echt iets danzigs wil: de Yamaha CS1x of de AN1x komen ook in je budgetstraatje. Relatief makkelijke synth met een onovertroffen prijs/kwaliteit verhouding.

enneh.. alle begin is moeilijk ;)


de AN1x is inderdaad leuk bakkie ook voor dance dingetjes.. maar again.. als je r maar mee om kan gaan

gebruik zelf de AN1x ook.. heerlijk bakkie voor veel stijlen geschikt
 
Heb zelf sinds kort ook een M1. Mar dan wel naast 2Va's een samples en een drumdoos.
Vindt het een leuk ding om te gebruiken als rompler, leuke geluiden maar Dance zou ik hier niet snel uithalen. Typische snijdende dance leads haal ik meestal uit m'n An1x.
M1 is wel erg fijn als master klavier.
 
ga de geluiden eerst eens op je gemak beluisteren bij diegene die hem te koop heeft staan... laat hem zo nodig wat dingetjes showen aangaande het programmeer werk (ik neem aan dat ie dat wel onder de knie heeft?) en bedenkt dan welke geluiden je voor ogen had...

zoals The Q al aangaf is het toetsenbord zeer ok, dus mocht je ooit in de toekomst de geluiden zat zijn kun je hem altijd nog als master keyboard gebruiken!
 
leuke bak dat zeker maar zitten geen supersaws in, geen dance kits, geen 808 en 909 en tot de effecten zit ook al geen distortion. Verder zitten er WEL goede synth leads in (al is dat niet in de factory settings)
En voorts goede bediening en goede implementatie. Nadeel wel is dat hij best kil en koud klinkt. Er mist laag in die bak. Diepe rijke sounds haal je er niet uit...
Neem eerder een N5EX oid. daar kan je meer geluiden uit halen al is het niet helemaal voor dance.
maar idd An1X, CS1X, CS2X zijn goede beginnersbakken hiervoor al is de AN1X soms misschien wel wat verder gevorderd...
 
Back
Top