Nord Modular g1 VS Waldorf Q VS Reaktor

nixcc

Stamgast
Lid sinds
13 april 2004
Berichten
306
Locatie
Gent
Nord Modular g1 VS Waldorf Q VS Reaktor

Wat kan een Nord modular 1 nog aan de studio toevoegen als je al een Waldorf Q hebt???

Klinken de synths die je bouwt in de Nord Modular 1 dan ook echt als die synth die je nabouwd, of is REAKTOR daar toch beter in???
 
Als ik eerlijk ben, dan vind ik reaktor wel zo uitgebreid dat ik er kriebel van wordt..achter elke schermpje zit weer een schermpje en achter dat schermpje... afijn, de modular zit voor mij echt op een soort van muzikale/technische grens; reaktor heeft voor mij die grens ver overschreden met al die schermpjes. De klank van Reaktor is dan imo meer 'af' omdat er ook meer rand-effecten bij zitten enzo. Reaktor is sowieso uitgebreider dan de nord.
 
Reaktor is niet zozeer uitgebreider maar gaat wel dieper dan de Nord modular. De basismodules van de Nord bestaan al uit enkele componenten terwijl het in Reaktor wel mogelijk is om op een nog kleiner niveau te werken.

Verder kan Reaktor veel meer op gebied van sampling en dergelijk.....
 
Reaktor is leuk voor op de computer, terwijl de G2 en de Q eigenlijk voor op het podium zijn. Vooral de G2 is in eerste instantie ontworpen om het patches thuis te doen en op het podium dat te gebruiken.

Wout
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Reaktor is leuk voor op de computer, terwijl de G2 en de Q eigenlijk voor op het podium zijn. Vooral de G2 is in eerste instantie ontworpen om het patches thuis te doen en op het podium dat te gebruiken.

Wout

Niet met een laptop nee
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Reaktor is leuk voor op de computer, terwijl de G2 en de Q eigenlijk voor op het podium zijn. Vooral de G2 is in eerste instantie ontworpen om het patches thuis te doen en op het podium dat te gebruiken.

Wout

Hangt er maar net vanaf hoeveel vertrouwen je in je computer hebt. Heb al verschillende livesets gedaan met reaktor 3 en 4.
 
Re: Nord Modular g1 VS Waldorf Q VS Reaktor

Origineel geplaatst door nixcc
Wat kan een Nord modular 1 nog aan de studio toevoegen als je al een Waldorf Q hebt???
Oh, genoeg. Maar was jij niet degene die ook vroeg of er nog ergens sounds voor de Q te vinden waren zonder dat je aan de knoppen hoefde te draaien? En heb je 'm nu niet al 3-4 keer proberen te verkopen/ruilen? ;).

Ik heb zelf een Micromodular. Is maar 1/4e van de grote versie maar heeft een hoop sounds en mogelijkheden waar je op de Q in feite alleen maar van kunt dromen. FM en zo is stukken makkelijker, leuker ook, en klinkt op een of andere manier 'soepeler'. Hij is makkelijker in te zetten als filterbank. De sound is misschien wat minder als je de Q goed vindt; de Q dringt zich wat dat betreft meer naar voeren.

Klinken de synths die je bouwt in de Nord Modular 1 dan ook echt als die synth die je nabouwd, of is REAKTOR daar toch beter in???
Zowel Reaktor als de NM1 kunnen dat niet; dat heeft domweg te maken met filtertypes. Je kunt wel een vintage-filter in Reaktor gaan emuleren door er meerdere aan elkaar te koppelen en met kleine beetjes chaos toevoegen en blending dichterbij het resultaat komen dan de NM1, maar je moet van beiden geen perfecte Moog-emulaties a la Minimax of zo gaan verwachten. Reaktor is ook meer voor de programmeur die erg diep wil gaan; wat dat betreft is de NM1 misschien niet zo uitgebreid (en ontbeert 'ie een sampler), aan de andere kant is de community voor de NM1 ook erg actief (geweest) en kun je al een hoop vinden. Je hebt er overigens geen computer voor nodig om geluid te maken, nog een voordeel.
 
Origineel geplaatst door Sander02
Als ik eerlijk ben, dan vind ik reaktor wel zo uitgebreid dat ik er kriebel van wordt..achter elke schermpje zit weer een schermpje en achter dat schermpje... afijn, de modular zit voor mij echt op een soort van muzikale/technische grens; reaktor heeft voor mij die grens ver overschreden met al die schermpjes. De klank van Reaktor is dan imo meer 'af' omdat er ook meer rand-effecten bij zitten enzo. Reaktor is sowieso uitgebreider dan de nord.
Daar ben ik het wel mee eens. Als je in reaktor een simpele oscillator wilt heben, dan ben je nog de hele tijd bezig met het aansluiten van knopjes en het veranderen van waarden. Terwijl je in de NM gewoon de osc pakt die je nodig hebt :). Bovendien vind ik de interface van de NM vele malen lekkerder werken.
Ik denk dat een Nord Modular zeker wat toevoegt naast de Q: je kan meer ingewikkelde en aparte geluiden maken hebt extra vrijheid. En je kan 'm natuurlijk ook nog als filterbank gebruiken. En, last but not least, hij klinkt gewoon anders dan de Q, dus alleen voor de klankkleur zou je het al kunnen doen. En als je dan al die modulaire opties er niet bij wilt maar het geluid wel lekker vind van de NM, dan kun je ook nog gewoon voor de nordlead 2 gaan, want die draait op dezelfde engine.
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Daar ben ik het wel mee eens. Als je in reaktor een simpele oscillator wilt heben, dan ben je nog de hele tijd bezig met het aansluiten van knopjes en het veranderen van waarden. Terwijl je in de NM gewoon de osc pakt die je nodig hebt :). Bovendien vind ik de interface van de NM vele malen lekkerder werken.
Ik denk dat een Nord Modular zeker wat toevoegt naast de Q: je kan meer ingewikkelde en aparte geluiden maken hebt extra vrijheid. En je kan 'm natuurlijk ook nog als filterbank gebruiken. En, last but not least, hij klinkt gewoon anders dan de Q, dus alleen voor de klankkleur zou je het al kunnen doen. En als je dan al die modulaire opties er niet bij wilt maar het geluid wel lekker vind van de NM, dan kun je ook nog gewoon voor de nordlead 2 gaan, want die draait op dezelfde engine.

Daarvoor heb je in Reaktor dus verschillende niveaus's. Macro's zijn dus op al op hetzelfde niveau's als oscillators bij de NM. Bij Reaktor kun je eventueel verder gaan en kun je dus ook macro's zelf bouwen. Modules zijn op het laagste niveau en zijn dus de bouwstenen voor macro's.
 
persoonnlijk vindt ik reaktor beter klinken dan de nord modular (de laatsteklinkt natuurljik ook super )maar ik ben er eerlijk gezegd nog niet geslaagd om een complex syntesizer model in reaktor na te bouwen ,terwijl mij dat met de nord modular wel lukt ....daar is alles veel overzichtelijkler ,de kleinstze bouwstenen van de modular zijn in feite te vergelijken mety de macro modules van reaktor(die op hun beurt nog eens zijn ondervedelld in modules ,zoal moleculen zijn opgebouwd uit atomen (en deze dan weer uit een kern met gluonen ,endaaronslingerend eelektronen,protonen .alles samengehouden oor de myterieuze quantumkrachten(bepalend door de up/down spin quarks,of misshien wel het zero point field .)
ik hou ook veel van koffie met een sigaretje,jij niet meer he ? 8o)
 
Ik vroeg mij eigenlijk af hoe de verhoudingen nu liggen tussen Reaktor 5 en een Nord Modular G2 (nu 7 jaar later ;))
 
Alle voordelen van de G1 gelden ook voor de G2, maar er is nog meer moois bijgekomen met de G2. Meer modules, ram-geheugen zodat reverb en delay modules ook beschikbaar zijn en natuurlijk die fantastische user-interface. Het mooiste vind ik de integratie tussen editor en user-interface van de G2. Daarmee wordt het meer een instrument. De rij encoders met lcd-schermen en drukknoppen zijn echt heel fijn om mee te werken icm de editor, maar ook los van de editor. Moet je natuurlijk wel de toetsenversie hebben en niet de rack, aangezien die beperkt is tot 1 knop: de aan/uit schakelaar...
 
Los van de verhouding tussen deze twee, werk ik in Reaktor altijd projectgericht. Daarmee bedoel ik dat ik een afgeronde synthesizer in het achterhoofd heb en die probeer uit te werken. En als dit af is, werkt het ook stukken gemakkelijker en afgelijnder dan een Nord Modular met zijn warboel van spaghettiverbindingen, omdat je de UI zelf kan bepalen. Maar de motivatie om enkele macros te nemen en daarme geluidsgewijs te experimenteren is er quasi niet. Misschien komt dit omdat een "foute" connectie genadeloos kan afgestraft worden (incompabiliteit van de range van de parameters, initialisatieproblemen etc..) en je best eerst de inhoud van een macro onder de knie hebt voor je deze aansluit (zoniet, de onverwachte problemen kunnen het modulair plezier eens vergallen en kosten te veel tijd om dan later te beseffen dat je de kennis niet hebt om het probleem op te lossen).

Nochtans heb je een hele reeks building blocks standaard mee die voor experimenteren à la Nord Modular gemaakt zijn. Ook zijn er in de User Library mensen die zo'n set gemaakt hebben.
http://co.native-instruments.com/index.php?id=userlibrary&type=0&ulbr=1&plview=detail&patchid=9310
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top