[review] Creamware NOAH EX

Lacertus

*ISOCHRONE*
Lid sinds
2 mei 2003
Berichten
2.114
Locatie
0492
Hierbij wil ik ff mijn ervaringen tot nu toe met de Creamware NOAH EX met jullie delen...

Voor wie niet bekend is met het NOAH concept, hier een kleine introductie van de Creamware site:
Noah combines the innovativeness of software plug-in technology with the advantages of a traditional instrument: Simplicity. Reliability. Mobility. Spontaneity.
Based on the latest DSP plug-in technology, Noah offers absolutely accurate reproductions of legendary instruments. Along with completely new, previously unheard sounds. Noah unites a huge range of different synthesis forms, delivering a quality and variety of sound never before heard from a keyboard.
Reclamepraat natuurlijk, maar het moge duidelijk zijn: NOAH is een Instrument Modeller, een DSP bakkie waar plug-ins (zgn. instrumentmodellen) op gedraaid kunnen worden. Helaas geen VST’s, maar Creamware’s eigen of third party plug-ins.

Hardware
NOAH is dus een eigenlijk niets meer dan een hardware 2HE 19" bakje, met een zooi aansluitingen (MIDI IN, OUT, THRU; AUDIO OUT, AUDIO IN (stereo), ADAT OUT, SPDIF, en USB1) om hem te kunnen integreren met je hardware en/of software studio. Vooral de ADAT optie is voor mij interessant omdat ik dan alle vier de slots op een ander (stereo) signaal van mijn mixer kan afspelen! Aan de binnenkant van het bakje zitten een hele grote bult DSP power! Via de USB optie is de NOAH te gebruiken als geluidskaart van je PC, en volgens mij is het zelfs een MIDI I/O module.
Verder zit er een 2x40 karakters LCD scherm op, één jog dial, en vier druk-(endless)draaiknoppen. Helaas is de feel van de draaiknoppen heel erg cheap!! De module voelt verder heel degelijk en solide aan, alleen die dingen waar je het meeste aanzit, voelen té goedkoop... De druktoetsen voelen overigens heel redelijk aan.
De module heeft ook nog een CF-card slot voor het opslaan van instrumentmodellen en/of patches.

DSP & stemmen
De NOAH EX heeft 10 DSP chips, verdeeld over vier DSP-slots. In één slot kun je één instrumentmodel draaien. Je kunt -in multi mode- dus maximaal met vier instrumenten tegelijk spelen! Afhankelijk van hoe je de slots indeelt wordt de polyfonie van de betreffende instrumenten verdeeld. In single mode staat alle DSP power ter beschikking voor één instrumentmodel. (de standaard NOAH heeft de beschikking over twee slots, en is verder identiek...). Onderaan heb ik een tabel neergezet die de verdeling van het aantal stemmen over de slots laat zien.

Te zien is dat niet elk model hetzelfde aantal stemmen kan leveren. Dit ligt aan het feit dat sommige modellen gewoon meer DSP kracht nodig hebben dan anderen. Het leuke aan het dingetje is dat je met deze stemmen kunt spelen! Een voorbeeldje: Een Minimax in slot 1, een Prodyssey in slot 2 en een Pro-One in slot 3, en slot 4 leeg, levert 3 stemmen voor slot 1, 2 stemmen voor slot 2, en 5 stemmen voor slot 3. Slot 3 snoept in dit geval dus de DSP kracht van slot 4 op. Heel flexibel dus! Ooit met een drie-stemmige Minimoog willen spelen??

Software & PC
Het installeren van de NOAH software op de PC ging minder soepel... Hoewel het volgens de Creamware eisen zou moeten draaien op Win2000, lukte dat bij mij niet! :( Na wat gefoeter en gevloek, heb ik er uiteindelijk WinXP opgezet, en sindsdien gaat het vlekkeloos!
De installatie bestaat uit een paar delen: MIDI driver, AUDIO driver en NOAH software. Volgens de –summiere- handleidingen moet deze installatie in een bepaalde volgorde verlopen, omdat het anders niet functioneerd. Ik heb de handleiding braaf gevolgd, en het werkt prima!
De NOAH software is grafisch heel mooi en zeer gebruiksvriendelijk. Instellingen zijn eenvoudig aan te passen en op te slaan. Instellingen op de PC dienen met de NOAH ‘gesyncroniseerd’ te worden. Je kunt álle instellingen die je op de PC kunt doen, ook op de NOAH zelf instellen. Je hebt de PC dus strict genomen niet nodig... maar het is wel verdomde handig! Live performers kunnen bijvoorbeeld al hun instellingen thuis op hun gemakje op de PC maken, en live terugroepen en met de knoppen spelen voor wat meer fun!
Even een zijsprongetje: alle instellingen van alle instrumentmodellen zijn via eenvoudige MIDI CC#’s aan te passen; geen moeilijke RPN’s of NRPN’s of SYSEX. Mijn Clavia Modular is nu gedegradeerd tot MIDI controller... Dit werkt perfect!
De communicatie met de NOAH gaat via USB1.1. Geen supersnelle verbinding dus, maar voldoende om binnen het digitale audio domein gebruik te maken van de steengoede effecten (inclusief vocoder en filterbank) – digitaal helaas alleen via de PC dus, analoog kun je direct gebruik maken van de AUDIO IN’s!

Instrumentmodellen
De NOAH wordt geleverd met een hele klont instrumenten. Hieronder een korte introductie en mijn mening over deze instrumenten. Zie de SOS reviews en de Creamware site voor wat meer diepgang. Ik vind de SOS jongens redelijk negatief over het ding... Vooraf: Ik heb vooral met de Minimax, de ProTone en de Prodyssey gespeeld... Over de rest kan ik minder goed oordelen:
- Minimax: emulatie van de Minimoog! En hoe! Ik hoef geen Minimoog meer! Ik heb slechts één keer met een echte Mini gespeeld, en weet dus niet of dit echt een accuraat model is. Hieronder een (bewerkte) quote van de SOS review van de SFP versie van deze Minimax, dit zegt genoeg volgens mij:
One of the optional synths from Creamware you'll just have to buy is Minimax, a modelled emulation of the Minimoog. Hans Zimmer summed it up perfectly when he told us "you know, everybody's done models of Minimoogs, but this one — I put it up against my real, slightly ailing Minimoog and it's absolutely identical." It's impossible to argue — the response you'll get from playing from the very first note, and every one subsequently, will be one of inspirational amazement, because not only does it sound exactly like the real thing, its depth (I refuse to use the word 'fat') will make you realise just how bad some virtual synths really are.
When you take a look at the DSP load, though, you'll soon realise why Minimax sounds so good — it's greedier than Homer Simpson in a doughnut factory…DSP models that sound as good as Minimax are always going to require a great deal of processing resources. While few would turn down a Minimoog Voyager, it really could be thought of as a monophonic luxury in many ways, compared to the fact a 15-DSP SCOPE system can run two six-
voice or seven monophonic instances of Minimax without sweating. Admittedly, though, I'm comparing different products for different markets here.
Minimax is one of the instruments included in Creamware's upcoming Noah, and I think it's safe to say there'll be many people who wouldn't buy a computer to run the SCOPE Fusion Platform, but will buy a Noah just to get their hands on Minimax — it's that good.
- proTone: Sequential Circuits ProOne model. De bassen die hieruit komen zijn geweldig: bruut, krachtig!
- Prodyssey: ARP OdysseyIII model. Voor mij een gedeelde tweede plek met de proTone. Of het accurate modellen zijn weet ik niet, maar ze klinken heeeeeerlijk! Vooral pads op deze zijn fantastisch levendig.
Drie bovenstaande emulaties bieden meer mogelijkheden dan de originelen. Zie hiervoor de Creamware en de SOS sites.
- B-2003: Hammond B-3 emulatie met 92 tonewheels, key-click etc. Ik ben geen orgel freak en kan alleen maar zeggen het heel lekker klinkt.
- Vectron Player: Hier heb ik nog niet echt mee gespeeld… ik heb begrepen dat dat ook niet echt kan omdat je aan de presets vast zit… Hij klinkt wel lekker.
- Lightwave: Wavetable synthesizer met typische kille sound. In veel van de multi-presets van de NOAH zit deze synth verweven. Het is een mooie aanvulling op al het warme geweld van de analoge klassiekers.
- Six String: Gitaarmodeller. Grootste tegenvaller wat mij betreft… De standaard gitaartjes zijn ietsje beter dan die je in een goede rompler vindt. Het wordt wel leuk als je iets wilt maken wat helemaal niet op een gitaar lijkt! Dan kun je dingen maken die ergens anders niet zo eenvoudig uit kunt halen.
- EDS 8i: (gratis) Analoge drummodule. Grappig, maar (te) beperkt drumdoosje. BD, SD, RIM, CLP, 3*HH, en CYM opties. Paar knopjes voor wat instellingen. Via de Step Sequencer kun je hiermee leuke analoge loopjes maken.
- Effects Section: erg goed en zeer zeer uitgebreid! voor meer info: zie SOS review (link onderaan)
- Vocodizer : Emulatie van enkele populaire hardware en software vocoders! Nog niet mee gespeeld, kan er dus nog niets over zeggen…
- Interpole : Een stereo filterbank gebaseerd op de 24dB cascade filter van de Minimax. Helaas ook hier heb ik nog niet mee gespeeld...
Een Step sequencer, een Arpeggiator en een Mixer maken het geheel af. Eigenlijk kun je met deze bak (en een multitracker) complete songs maken, deze bewerken en masteren.

Je kunt per preset de instellingen van de Step sequencer/Arpeggiator/FX etc. opslaan, zodat je hele freaky dingen kunt doen!

Alle modellen zijn keurig verzorgd, zien er netjes -vintage- uit en klinken subliem. Feitelijk is elk model natuurlijk een zelfstandige synth, die veel aandacht verdient. Ik heb het expres summier gehouden, anders wordt het een gebed zonder end...

Conclusie
Met de NOAH EX koop je geen synthesizer. Je koopt een studio! Afhankelijk van je muziekstijl mis je alleen nog een goede drummachine, een rompler, een sampler, een microfoon en een multitracker...
Zoals je wellicht gemerkt hebt ben ik razend enthousiast over de NOAH! Hij klinkt goed, is prettig in de omgang, en voor 1.111EUR (excl. 6-string) zeker zijn geld meer dan waard. Nadeeltjes zijn er natuurlijk ook: gammel aandoende knoppen, geen digitaal in (voor mij echter geen probleem), geen directe aansluiting bij het Scope platform (niet echt een nadeel, maar het was wel supercool geweest!), de NOAH start niet altijd perfect op: ik krijg dan geen geluid (wat gekraak); na een herstart is dit echter verholpen: tijdens het gebruik heb ik dit (nog?) niet meegemaakt.

Links
SOS Review: NOAH (heel goed!)
SOS Review: SCOPE
Creamware (ff doorklikken naar NOAH)
Gebruikers Forum
 

Attachments

  • tabelnoah.gif
    tabelnoah.gif
    5,2 KB · Bekeken: 209
Laatst gewijzigd:
Is de Noah niet uit produktie?Laatste wat ik er van las was een grote korting bij aankoop.Meestal duidt dit,dat het niet goed verkoopt.Maar ik weet dat het een beauty van een synth is.Maar of je support genoeg krijgt,na aankoop?Uitbreidingen,nieuwe synths?Het is zoals bij roland,de eerst twee jaren alles,daarna,trek je plan.
 
Gave review! :okdan:
 
Origineel geplaatst door sinew1958
Is de Noah niet uit produktie?Laatste wat ik er van las was een grote korting bij aankoop.Meestal duidt dit,dat het niet goed verkoopt.Maar ik weet dat het een beauty van een synth is.Maar of je support genoeg krijgt,na aankoop?Uitbreidingen,nieuwe synths?Het is zoals bij roland,de eerst twee jaren alles,daarna,trek je plan.

De NOAH is inderdaad uit produktie... er is op de fora sprake van een opvolger, maar dat wil ik eerst nog wel eens zien!

Echt goed verkocht is de NOAH ook niet... Dat komt met name door zijn hoge prijs. Echter de laatste 111 stuks zijn voor 1.111EUR verkocht, en dat vond ik heel redelijk, dus eentje gekocht!
Support na aankoop is natuurlijk altijd een vraag, zelfs met courante synths... OS updates zullen niet meer komen denk ik nee... Creamware heeft belooft dit jaar nog enkele nieuwe plugins te lanceren, en waarschijnlijk is het dan basta!

Maar... voor 1.111EUR koop je 7 brute synths (89EUR extra voor 6strings), een mega filterbank, een super vocoder, een stepsequencer, een arpeggiator en een topeffecten bak! Als dat niet genoeg is, dan weet ik het niet meer... Ook als er niets nieuws meer uitkomt voor het NOAH platform, kan ik nog jáááren vooruit met dit bakje!

PS: op de Creamware site staat dat er nog slechts 10stuks te koop zijn... mijn advies: heb je de centjes: sla je slag! Hier krijg je geen spijt van!
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Denk eraan 'm ook even te posten op het recensiegedeelte van de site

Bedankt voor de tip! Dat zal ik zeker doen! Maar ik wacht ff op reacties, op/aanmerkingen, mp3's... zodat daar een complete review komt te staan...
 
Origineel geplaatst door sinew1958
Is de Noah niet uit produktie?Laatste wat ik er van las was een grote korting bij aankoop.Meestal duidt dit,dat het niet goed verkoopt.Maar ik weet dat het een beauty van een synth is.Maar of je support genoeg krijgt,na aankoop?Uitbreidingen,nieuwe synths?Het is zoals bij roland,de eerst twee jaren alles,daarna,trek je plan.

Ik dacht dat ook ergens gelezen te hebben dat de Noah uit produktie is/gaat. Wat ik me wel afvraag: kan die Noah de gewone plugins laden (die die voor de scope geluidskaarten zijn)?
 
Origineel geplaatst door kefkekeyser
Wat ik me wel afvraag: kan die Noah de gewone plugins laden (die die voor de scope geluidskaarten zijn)?

Helaas helaas kan dit niet... NOAH is een ander platform dan de Scope. Veel plugins voor Scope zijn ook voor NOAH uitgebracht, maar helaas niet allemaal. Die Modular III zou ik graag eens aan de tand voelen!
 
Leuke recensie :)

Ik ben ook al 3 jaar een Creamware gebruiker en geniet nog dagelijks van de Scope Fusion Platform...
Volgens de site van Creamware zijn er nog maar 10 NOAH exemplaren over, om via hun te bestellen.
Er zijn inderdaad nieuwe ontwikkelingen gaande, ik ben benieuwd wat voor nieuw produkt er gaat komen...
 
Hieronder wat best flinke mp3's met wat geneuzel op een paar afzonderlijke modellen:
(allen mp3 op 128k, geen effecten, arps en sequencing ook NOAH, enkel genormaliseerd...)
MINIMAX - NB: 8.18MB!
LIGHTWAVE - 4.12MB
...meer volgt snel...

Laat aub horen wat je van de sound vindt... sleuk voor anderen!
 
Origineel geplaatst door Lacertus
Hieronder wat best flinke mp3's met wat geneuzel op een paar afzonderlijke modellen:
(allen mp3 op 128k, geen effecten, arps en sequencing ook NOAH, enkel genormaliseerd...)
MINIMAX - NB: 8.18MB!
LIGHTWAVE - 4.12MB
...meer volgt snel...

Laat aub horen wat je van de sound vindt... sleuk voor anderen!

Leuk gedaan, je kan inderdaad zo wel de sound beter beoordelen als met fx.
de minimax kwa sound klinkt lekker herkenbaar voor mij. ik heb zelf ook een demo met minimax gemaakt voor creamware. die kun je hier vinden. http://www.cwaudio.de/download/demosounds/Minimax - Trancesounds.mp3
 
de plugins, is dat software? zijn die (nog) los te koop?
is het anders te kopiëren?
 
Origineel geplaatst door Leo
de plugins, is dat software? zijn die (nog) los te koop?
is het anders te kopiëren?

De plugins is software ja... Deze zijn -volgens mij- nog wel los te koop via de Creamware site.
De plugins zijn volgens mij niet te copiëren omdat Creamware werkt met een sleutel die gerelateerd is aan de hardware-unit.
Er is op het NOAH forum sprake van dat er een Profit5 plugin aankomt, maar helaas nog niets officieels...
 
maar lacertus
schreef jij eerst niet dat alle beschikbare plugins erbij zaten, bij de jouwe? of heb ik me vergist...
 
Origineel geplaatst door Leo
maar lacertus
schreef jij eerst niet dat alle beschikbare plugins erbij zaten, bij de jouwe? of heb ik me vergist...

Je hebt je niet vergist hoor... De mijne werd geleverd met alle beschikbare plugins. De Profit5 plugin is nog niet officieel beschikbaar. Ik heb wel van mensen gehoord die een beta-versie hebben.
Of doel je ergens anders op...?
Misschien is dit een discussie die we beter off-line kunnen houden...
 
Origineel geplaatst door Lacertus
Hieronder wat best flinke mp3's met wat geneuzel op een paar afzonderlijke modellen:
(allen mp3 op 128k, geen effecten, arps en sequencing ook NOAH, enkel genormaliseerd...)
MINIMAX - NB: 8.18MB!
LIGHTWAVE - 4.12MB
...meer volgt snel...

Laat aub horen wat je van de sound vindt... sleuk voor anderen!


Kutjemutje, die minimax klinkt inderdaad erg goed. Mooi diep geluid....knappe jongen die dit blindelings kan onderscheiden van echt analoog.
 
Origineel geplaatst door Lacertus
Of doel je ergens anders op...?
Misschien is dit een discussie die we beter off-line kunnen houden...

nee hoor, ik doel nergens anders op. ik dacht dat ik eerst had gelezen met alle plugins, en later stond het er niet meer bij in de thread, toevallig net toen er stond dat er een bod van 700 binnen was.
ik ken het systeem niet en dacht dat je misschien de plugins aan een andere passagier van de ark van noah had overgedaan en dat het nu nog om de kale noah ging. zeg maar.

was ook geen begin van een discussie, gewoon een informatieve vraag.
ik schijn hier nogal als een zuiger bekend te staan, maar laat je niks wijsmaken, dat zit vooral in de hoofden van de assistent-boekhouders of gemeenteraadsleden in spe die hier ook rondhangen. meestal bedoel ik niets met iets.
 
Back
Top