Alpha Juno waveforms, AM synthese?

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.715
Locatie
Utrecht
Ik vraag me al jaren af hoe het mogelijk is dat dit de enige analoge bak is die zulke waveforms heeft:

https://static.gearslutz.com/board/...Rd0LGj.png&h=dcd5463d190f00e1838e58c4e69c6efc

Ik ben een beetje aan de gang gegaan met AM op mijn ESQ-1 met het idee dat ik de waveforms van de Alpha Juno na kan doen, dus met name de niet gebruikelijke vormen van saw en square (vandaar ook de oscilloscoop thread). Zou het zo kunnen zijn dat ze die maken door een oscillator met een hogere frequentie via AM te moduleren?
 
Hey, geen expert of zo maar vind het leuk om mee te denken.
De Alpha Juno heeft maar 1 OSC. Dus als je de sub osc niet kan tunen dan kan het toch geen AM met een hogere frequentie zijn?

Hier zie je die waves in een OSC.
Ik denk dat het gemixte waveforms zijn. saw 4 lijk dat de sub osc juist heel hoog staat gemixt met de normale osc nog hoger.

 
Waar ik aan dacht is dat het eigenlijk gewoon een soort van orgel oscillator is die alle octaven van één noot tegelijk kan afspelen. Registers zeg maar. Voorheen (Juno 6 t/m 106 DCO's) werd dat alleen gebruikt om een suboscillator te genereren maar bij de Alpha Juno werden ze creatiever. Dat je één output kunt routen naar de normale output, dus zeg maar saw of (PWM) puls en dat je een tweede en/of derde (PWM) puls voor AM kunt gebruiken, en dan ook nog een keer voor de suboscillator. Daarom is die zaag ook dubbel onderbroken, omdat de AM PWM puls van een octaaf hoger gepakt wordt want de zelfde frequentie wordt al getapt voor de zaag.

Natuurlijk wel wat interessante vragen die over blijven, zoals "waarom kan ik niet PWM op de suboscillator doen?" of "waarom kan ik de zaag niet als AM source pakken?". Wellicht dat de mogelijkheden op zich wel in de package zitten maar Roland gewoon de meest bruikbare waveforms wilde gebruiken in plaats van alles wat kan dan ook maar meteen mogelijk te maken?
 
Dat je geen pwm kunt doen op de sub osc lijkt mij vrij logisch om dit altijd de normale dco door een devider is.
Maar met een clock devider kun je wel eindeloos rare golfvormen maken door de verschillende delingen te benutten. Dat heb ik ooit uit een boekje van audiocollage geleerd. Wellicht kan hij je hier bij helpen.
wellicht gebruiken ze juist een devider die niet alleen /2 maar ook /3 /4 /5 etc kan en worden die gemixt.

In de service manual ( jesas wat ben ik een nerd hahaha ) zie ik gewoon een normale 6 voice dco
Met een devider direct achter de wave out.
Wellicht dat iemand hier een beter antwoord op kan geven.
Well interresant. De Alpha Juno klinkt fijn ook.

https://www.synthxl.com/wp-content/uploads/2018/03/Roland-Alpha-Juno-1-Service-Manual.pdf
 
Dat je geen pwm kunt doen op de sub osc lijkt mij vrij logisch om dit altijd de normale dco door een devider is.
Maar met een clock devider kun je wel eindeloos rare golfvormen maken door de verschillende delingen te benutten. Dat heb ik ooit uit een boekje van audiocollage geleerd. Wellicht kan hij je hier bij helpen.
wellicht gebruiken ze juist een devider die niet alleen /2 maar ook /3 /4 /5 etc kan en worden die gemixt.

In de service manual ( jesas wat ben ik een nerd hahaha ) zie ik gewoon een normale 6 voice dco
Met een devider direct achter de wave out.
Wellicht dat iemand hier een beter antwoord op kan geven.
Well interresant. De Alpha Juno klinkt fijn ook.

https://www.synthxl.com/wp-content/uploads/2018/03/Roland-Alpha-Juno-1-Service-Manual.pdf

Ik zie geen divider, wel een "wave data latch" wat als ik het google een soort van flipflopsysteem lijkt voor het maken van allerlei combinaties van squares. Dus er worden eerst overal blokgolven gegenereerd en daarna door de oscillatoren omgezet. Of zo?
 
Ik denk juist dat de OP het geheim achter de Alfa Juno waves wil ontrafelen.

Als ik het goed begrijp is een flipflop ook de basis voor een frequency devider. Maar heb er niet echt kaas van gegeten.
 
Ja het is zeker iets interessants wat die alphajuno's doen en volgens sdiy waar ik toch enkele synth guru's zie reply'en gebruikt de alphajuno meer een NCO dan een DCO. Die IC5/MB87123 heeft 8 data inputs en een clock input en 6 wave outs voor de 6 voices. Blijkbaar zijn het clock dividers en een phase accumulator en R2R DAC die erin zitten. Dit omdat er zowel op de oscilloscope digitale artefacten te zien zijn en zou er bij bepaalde noten aliasing optreden. Die SAW met onderbrekingen zou dan idd komen door op bepaalde momenten de SAW gewoon zolang een bepaalde pulse van een klok hoog is bv. naar 0 te indexeren. Van NCO's ken ik net te weinig om het volledig te begrijpen ... dus moest iemand dit in JIP en Janneke's taal eens kunnen uitleggen :D Zo'n (meer geavanceerde)NCO's zitten ook in de Peak en de Modulus 002 .

Flipflop's zijn een soort van geheugenelementen waar je veel digitale logica mee bouwt , bv. tellers , dataregisters, schuifregisters of een tweedeler om een square sub oscilator te maken ... Vroeger kocht je in IC vorm bv. een 4 bit teller of enkelvoudige flipflops etc... Nu doe je dat meestal met een grote IC zoals CPLD of FPGA


http://synth-diy.org/pipermail/synth...ay/164266.html

Heb zelf een MKS50 die ik geweldig vind!
 
Ja het is zeker iets interessants wat die alphajuno's doen en volgens sdiy waar ik toch enkele synth guru's zie reply'en gebruikt de alphajuno meer een NCO dan een DCO. Die IC5/MB87123 heeft 8 data inputs en een clock input en 6 wave outs voor de 6 voices. Blijkbaar zijn het clock dividers en een phase accumulator en R2R DAC die erin zitten. Dit omdat er zowel op de oscilloscope digitale artefacten te zien zijn en zou er bij bepaalde noten aliasing optreden. Die SAW met onderbrekingen zou dan idd komen door op bepaalde momenten de SAW gewoon zolang een bepaalde pulse van een klok hoog is bv. naar 0 te indexeren. Van NCO's ken ik net te weinig om het volledig te begrijpen ... dus moest iemand dit in JIP en Janneke's taal eens kunnen uitleggen :D Zo'n (meer geavanceerde)NCO's zitten ook in de Peak en de Modulus 002 .

Flipflop's zijn een soort van geheugenelementen waar je veel digitale logica mee bouwt , bv. tellers , dataregisters, schuifregisters of een tweedeler om een square sub oscilator te maken ... Vroeger kocht je in IC vorm bv. een 4 bit teller of enkelvoudige flipflops etc... Nu doe je dat meestal met een grote IC zoals CPLD of FPGA


http://synth-diy.org/pipermail/synth...ay/164266.html

Heb zelf een MKS50 die ik geweldig vind!

Bedankt! Goede link!
 
Lijkt er toch op dat je in de goede richting dacht en werkt het als een soort van devide down orgel.
zeer interessant. De alfa juno heeft dus digitale oscillators.:okdan:
 
Niet specifiek over de Alpha, maar over de Juno-reeks in het algemeen, is dit interessant om te lezen.

Ja het is dezelfde kerel, Tom Wiltshire/electric druid , die ook in die sdiy thread reageert. Ik heb ook altijd gedacht dat de MKS/Alpha dat soort van DCO's had (integrator die gereset wordt door een clock divider netwerk) maar dat zou dus niet zo zijn .
 
Als die oscillator eigenlijk een soort hoge resolutie DA is, waarom doet hij dan alleen maar zaagtand als extra golfvorm?
 
Als die oscillator eigenlijk een soort hoge resolutie DA is, waarom doet hij dan alleen maar zaagtand als extra golfvorm?

Toen was dat een kwestie van kosten besparen en het IC ontwerp zo eenvoudig mogelijk houden waarschijnlijk ... zelfs een triangle wave vraagt extra hardware of anders een hogere clockrate (je kan bv. je teller naar boven laten tellen en terug naar beneden ). Voor een sinus laat je de teller een ROM adresseren , ook weer extra kosten ... voor een saw wave heb je echt slechts de uitgangen van een teller nodig die een R2R netwerk aansturen , voorafgegaan door wat clock dividers en een master clock. Daar moest dus ook nergen een microprocessor voor tussenbeide komen. Die heeft in de alphajuno's al genoeg werk met al de rest waarschijnlijk.
 
Back
Top