Oberheim Xpander (CEM3374 Dual VCO) "faseprobleem" saw/square?

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Lid sinds
18 februari 2003
Berichten
3.931
Locatie
Leeuwarden
Ik heb een Oberheim Xpander en wat me opvalt is dat als ik op een van de twee oscillators de saw en square simultaan aanzet de waves elkaar deels lijken te cancellen. Het geluid neemt aanzienlijk af in volume en het resultaat klinkt niet als een mooie rijke optelsom van beide zoals op andere synths wel gewend ben wanneer ik dat doe.
Dit resultaat verkrijg ik op zowel oscillator 1 als 2 en bij alle voices van de XPander dus het lijkt me niet een technisch euvel. Weet iemand hoe dit zit? Lijkt me niet echt een artistieke ontwerpkeus van Oberheim namelijk.

Als bijlage een audio opname waarbij als volgt speelt: Saw, saw/square gecombineerd, square, nogmaals saw/sq, nogmaals saw. Vervolgens hetzelfde riedeltje nog een octaaf hoger.
 

Attachments

  • Xpander fase.wav
    4,1 MB · Bekeken: 124
In de datasheet van de CEM staat precies een rising saw , die bereikt misschien z'n maximum als de square z'n minimum heeft ? Verander je de pulse width (>50%) krijg je een vollere combinatie maar andere klank natuurlijk ... tenzij je ergens iets kunt inverteren ...of dit nu harmonisch een héél andere klank oplevert dan met een falling saw wave weet ik eigenlijk niet (buiten de volume drop erop na dan ) ...
 
Back
Top