Roland Jupiter 6 VCO-2 in low mode probleem

N871

Ingeburgerd
Lid sinds
9 Maart 2012
Berichten
62
Locatie
Antwerpen
Wanneer ik op mijn Jupiter 6 (met europa mod) VCO-2 in low mode zet (=lfo) heeft het klavier niet langer invloed op de toonhoogte. Alle toetsen geven dezelfde frequentie die je weliswaar kan wijzigen met de tune knop. Als gevolg klinken bij cross-mod de lfo's (6 voices van VCO-2 zijn nu als LFO's ingesteld) voor elke toets even snel. Hoge noten zouden een snellere lfo moeten hebben dan lage tonen.

Wanneer ik VCO-2 in high mode zet, heeft het klavier wel invloed op de toonhoogte (werkt dus zoals verwacht). Maar mooiste effect van cross-mod is wanneer je met VCO in LFO range blijft, toch waar ik op zoek naar ben. Volgens de manual zou low mode 1.5hz tot 50hz moeten geven, deze range is exact 5 octaven dus lijkt toch wel op de range via het klavier te duiden en niet louter via de tune knop. Heeft mijn Jupiter een revisie nodig of is dit een bug?

In de manual van de europa mod vind ik niet meteen info die hierover handelt.
 
Laatst gewijzigd:
Als je de jupiter in rolandmode opstart, zou je het toch kunnen checken? Of is het een Europa functie die niet standaard op de 6 zit?
 
Die low mode is gewoon standaard op de JP6. Heb het nog nooit getest op de mijne maar waarschijnlijk gewoon geen scaling.
 
Kijk eens naar het schema, ik kon daar niet zo gauw de 'lo' switch vinden en of die iets doet met de IC die de keyboard CV verwerkt.
 
Ikzelf heb weinig kaas gegeten van circuits en schema's, maar het zal vast te vinden zijn.

Bijzonder is dat de tune knop normaal ongeveer een halve semitone omhoog en omlaag kan pitchen, maar in high en low mode zo'n 5 octaven(!!!). Dat betekent dat de hoogste C in high mode met tune op max zo'n 48000(!) hertz is. Leuk dus om vleermuizen te lokken :duivels:

Dat aangepaste bereik van de tune knop in hi en low mode zal toch ergens in het schema te zien zijn lijkt me.
 
Back
Top