mono synth beginneling

Ja dat klopt wel, maar als je net een overlappende noot speelt, dan retriggert de envelope toch? Maar je hebt gelijk, poly is wel fijn!
 
Bedankt voor de leuke tips en reacties alvast. Ik kan uiteindelijk beter naar een Polysynth gelijk die Deepmind kijken omdat je daar op termijn meer mee kan wat betreft geluiden en akkoorden
ten opzichte van een mono synth.
 
Mijn doel en mijn gedacht was eerst een mono synth omdat ik het liefst niet teveel functies wil om leuke bassen en leads mee te maken. Maar toekomstgericht is een polysynth waarschijnlijk beter.
 
Het is misschien een verschil van visie. Zo ben je aan de ene kant misschien toekomst bestendiger, aan de andere kant is een eenvoudige synth goed om op te leren. Dat is althans mjn mening... jij moet je eigen route nu gaan kiezen
 
maar als je net een overlappende noot speelt, dan retriggert de envelope toch?

Maar ik vraag me af of je daarom een polysynth moet laten staan als je verder nog geen hardware hebt?
Toen ik begon was dat met een Blofeld, niet de makkelijkste in het begin maar ik heb 'm nu nog omdat die zoveel mogelijkheden heeft.
Maar iedereen doet het op z'n eigen manier natuurlijk.

Mijn doel en mijn gedacht was eerst een mono synth omdat ik het liefst niet teveel functies wil om leuke bassen en leads mee te maken.

Vergis je niet; zoals een aantal mensen waaronder ik de bass station 2 tipten is geen simpele synth met z'n vele mogelijkheden, hij is mono dat wel maar kent veel mogelijkheden dus ook wel een zekere leercurve.
Heeft ook indertijd een paar updates gehad waardoor er nog meer in zat, dat kan zeker in het begin best wel wat veel zijn zo bij elkaar.
Als je iets simpels wilt moet je bijv een Uno synth nemen of een Crave van behringer.
Alleen denk ik dat als je daarna verder niets meer aanschaft dat je toch over een tijdje verlangt naar meer.
Wil je wat makkelijker neem dan iets met beperkingen, wil je iets waar je op de langere duur meer aan hebt neem dan iets uitgebreiders.
 
Interessante theorieën. Zo had ik het iet bekeken. Als je een Poly ook in mono mode kan zetten lijkt het mij twee vliegen in 1 noot:dubbel:
 
Interessante theorieën. Zo had ik het iet bekeken. Als je een Poly ook in mono mode kan zetten lijkt het mij twee vliegen in 1 noot:dubbel:

Ach, ik ben vrij praktisch, als je een snelle attack en release kiest dan gaat het prima, er zijn mensen die op die manier prima bas- en leadlijntjes op een polysynth spelen.
Maar goed, je kan precies datgene benoemen wat op een mono anders is dan op een poly natuurlijk.
Voor een pro of iemand die al 20 jaar bezig is zullen er ook andere maatstaven gelden dan voor iemand die voor het eerst hardware aanschaft denk ik, wellicht kijk ik hier wat makkelijker tegen aan?
 
Zou voor een beginner geen Behringer mono aanraden, geen patchgeheugen, eurorack in / outputs is leuk maar heb je als beginner ook niks aan.
 
Ik raad de roland sh01a aan. Met dat apparaat ging ik precies begrijpen hoe de verschillende onderdelen elkaar beïnvloeden. Toekomstbestendig ook, want je kunt er een poly van maken als je wilt, hij heeft patch geheugen en hij is goedkoop, €250 tweedehands. Kenners zeggen dat ie nagenoeg niet te onderscheiden is van een echte jaren 80 101.
 
Lekker die monologue kopen, krijg je echt geen spijt van. En met osciloscoopje, dus je kunt zien wat je doet.
 
Mijn doel en mijn gedacht was eerst een mono synth omdat ik het liefst niet teveel functies wil om leuke bassen en leads mee te maken. Maar toekomstgericht is een polysynth waarschijnlijk beter.

Om hands-on ervaring op te doen vind ik een monosynth geen rare keuze. Als die je bevalt ga je daarna sowieso meer gear kopen, en als je erachter komt dat het toch niets voor je is heb je geen fullsize synth staan die stof staat te happen.
 
Zou voor een beginner geen Behringer mono aanraden, geen patchgeheugen, eurorack in / outputs is leuk maar heb je als beginner ook niks aan.

Het ontbreken van patchgeheugen op mijn eerste synth heeft mij juist geholpen om het principe te leren kennen. De leercurve is natuurlijk wel steiler dan bij een pre-set bak.
 
Oké ik ga die Behringer Crave en de Roland SH101 nog wat meer over opzoeken op internet en anders gaat de voorkeur zoiezo uit naar de korg monologue of novation bass station 2.

Bedankt alvast.
 
Het ontbreken van patchgeheugen op mijn eerste synth heeft mij juist geholpen om het principe te leren kennen. De leercurve is natuurlijk wel steiler dan bij een pre-set bak.

Snap je punt niet, zonder preset-geheugen heb je het ook geleerd maar de leercurve was steiler? Klinkt als een goede reden voor een 'pre-set bak' ;)
 
Snap je punt niet, zonder preset-geheugen heb je het ook geleerd maar de leercurve was steiler? Klinkt als een goede reden voor een 'pre-set bak' ;)

Ik begrijp de verwarring.:) Wat ik probeerde te zeggen, en waar ik dus onfortuinlijk genoeg twee pogingen voor nodig heb - en de verantwoordelijkheid daarvoor wil ik niet ontlopen - is dat ik het gevoel heb ik dat ik het nu sneller geleerd heb dan wanneer ik een pre-set bak had, maar dat het wel meer moeite koste. Of althans dat is mijn vermoeden. Natuurlijk kan ik de situatie niet overdoen, maar dan met een pre-set bak, en is er dus geen enkel empirische onderbouwing. ;-)
 
Ik wou ook nog vragen of iemand misschien ervaring heeft met de Doepfer Dark Energy. Dat zag er mij ook een leuke mono synthesizer uit.
Is deze de moeite om te checken voor bass en lead sounds ?

Bedankt alvast
 
Ik wou ook nog vragen of iemand misschien ervaring heeft met de Doepfer Dark Energy. Dat zag er mij ook een leuke mono synthesizer uit.
Dit is een aardige synth, maar er zijn tegenwoordig voor minder geld betere synthesizers te krijgen. Het is een vrij beperkte bak met maar 1 oscillator en hij is nog relatief duur ook. Ik denk dat ik iedere synth die eerder in deze thread genoemd is eerder zou aanraden dan deze. Zeker om mee te beginnen. Simpel is goed maar hier ben je denk ik zo op uitgekeken. Zeker voor lead sounds zou ik meer dan 1 oscillator willen hebben.
 
Kijk ook eens naar een DW8000 of SQ1. Dat zijn hybrides die heel analoog klinken, qua programmeren ook heel erg de analoge analogie volgen, maar wel gewoon full size velocity/aftertouch keybeds hebben en polyfoon zijn (8 stemmig). Alleen geen draaiknoppen, maar toch heel makkelijk te programmeren. Doen zo rond de 400-450€.
 
Back
Top