mono synth beginneling

DJROBBIE

Nieuwkomer
Lid sinds
2 oktober 2019
Berichten
16
Locatie
België
Hoi Ik ben nog een beginneling en heb interesse in een mono synthesizer die voornamelijk leuke bassen en leads kan produceren. Mijn budget wat ik er aan wil geven zit tussen de 200en 500 euro.
Op youtube zag ik wat filmpjes van de Korg Monologue staan en die leek me wel zeer interessant.
Nu was mijn vraag wie heeft ervaring met deze synth en is hij aan te raden om mij beter in synthese te kunnen verdiepen of zijn er betere opties.

Wat ik nog erbij wou vermelden is dat ik de gebruiksvriendelijkheid ook belangrijk vindt. Het liefst zou ik een toestel willen dat niet te ingewikkeld is om mee te starten.

Ik ben alvast benieuwd naar goede ideeën.

Bedankt alvast.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb de korg monologue XD net (bstock, 500 betaald) en hij is heerlijk. - die speelt ook poly als je wil. Ingebouwde fx, analoog en digitaal, wat wil je nog meer? De gewone monologue lijkt ook een succes maar heb ik dus zelf niet. De XD heeft een 16 staps sequencer (de volgende tip, de novation, heeft ook een sequencer) de xd is niet voor niks uitverkocht bij bax (ze hadden nog 2 bstock vorige week, ik heb er één)
Ik raad 'm zeker aan. Er zijn al tutorials te vinden op YT
Als je enkel een mono synth wil zou ik zeker naar de novation bassstation 2 kijken.

Los van het feit dat die bakken niet té duur zijn, goede kwaliteit, hands on - is smaak ook een punt. Check filmpjes waar deze (en andere) gebruikt worden en luister of de klank je ligt.
Ik vind de bassstation behoorlijk Roland klinken. En de Korg klinkt eigenlijk altijd goed. Een en al sweetspot (mijn smaak)
Dat was NIET het geval bij Arturia, de minibrute heb ik snel verkocht. Ik hou niet van die klank (filter)

Wat ook geen slecht idee is : de korg oddesey. Die koop je tegenwoordig 2e hands voor weinig. Klinkt geweldig.
Behringer? Niet in mijn studio.
 
Ik wou net zeggen, check Behringer. Die komt de laatste tijd met heel fijne betaalbare analoge monosynths uit.
 
Novation Bassstation 2 ook zeker checken!
 
Als je een simpele monosynth wilt is een Uno synth één van de makkelijkste, net als de microbrute.
Maar daar ben je na enige tijd wel op uitgekeken vind ik als het om sounddesign gaat.
Wil je een wat uitgebreidere dan is de learning curve ook iets steiler natuurlijk maar er is genoeg keus.
Monologue is een goede en een Novation Bass station 2 is echt een aanrader en die kom je tweedehands voor zo'n 250 euro tegen.
En Behringer heeft zat lekkere synths natuurlijk binnen je budget, zo'n Odyssey bijv.
Maar neem er een die vooral klankmatig je goed ligt en met veel knoppen.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb de korg monologue XD net (bstock, 500 betaald) en hij is heerlijk. - die speelt ook poly als je wil. Ingebouwde fx, analoog en digitaal, wat wil je nog meer? De gewone monologue lijkt ook een succes maar heb ik dus zelf niet. De XD heeft een 16 staps sequencer (de volgende tip, de novation, heeft ook een sequencer) de xd is niet voor niks uitverkocht bij bax (ze hadden nog 2 bstock vorige week, ik heb er één)
Ik raad 'm zeker aan. Er zijn al tutorials te vinden op YT
Als je enkel een mono synth wil zou ik zeker naar de novation bassstation 2 kijken.

Los van het feit dat die bakken niet té duur zijn, goede kwaliteit, hands on - is smaak ook een punt. Check filmpjes waar deze (en andere) gebruikt worden en luister of de klank je ligt.
Ik vind de bassstation behoorlijk Roland klinken. En de Korg klinkt eigenlijk altijd goed. Een en al sweetspot (mijn smaak)
Dat was NIET het geval bij Arturia, de minibrute heb ik snel verkocht. Ik hou niet van die klank (filter)

Wat ook geen slecht idee is : de korg oddesey. Die koop je tegenwoordig 2e hands voor weinig. Klinkt geweldig.
Behringer? Niet in mijn studio.


​​​​​​Ik denk dat jij in de war bent met de minilogue. Ik heb een monologue en iedere functie heeft z'n eigen knop. Beginner vriendelijker krijg je het bijna niet volgens mij. Fijne 16stap sequencer met motion control per stap en je bent nog wel even aan het freaken. Ik zou hem aanraden.
 
Wil je presets op kunnen slaan of niet? De Basstation en Korg kunnen dat bijvoorbeeld. Veel van de nog goedkopere behringers niet. Een voordeel van preset-loze synths is wel dat ze nog een beetje meer hands-on voelen. De stand van de knoppen is alijd precies het geluid dat er uit komt. Maar het geluid dat je gisteren had is weg zodra je iets met de knoppen hebt gedaan.
 
juist ik bedoel de minilogue xd als tip. grote voordeel aan de basstation 2 is dat ie op 't scherm toont hoever je knop weg is vd preset patch positie als je m gebruikt, ik ken geen enkele synth die dat doet.
 
Bedankt alvast voor de leuke reacties. Ik wou er inderdaad presets mee kunnen opslaan. Maar ik zal die bass station 2 en die behringer synths zeker ook checken.
 
Waarom 'mono' ? met polyfone en of multitimbrale Synths kan je ook hele leuke bassen en leads maken en nog meer.
 
Wil je synthese leren? Dan is de Bass Station 2 echt heel veel waar voor geld! Ik had m lang, maar verkocht. Nu weer terug gekocht. Voelt als thuis komen.

redelijk 1knobperfunction. En als je meer wilt, dan zijn er meer instellingen door regelmatige updates. Het ding kan zich in veel opzichten meten met veel duurder mono/parafone synths. Is dan ook nog eens te krijgen voor weinig geld, €250,- 2e hands.

de minilogue xd is ook zo’n pareltje. Prachtig afgewerkt, prima ondersteuning, goeie sound met meer dan uitstekende effecten. 4stemmig polyfoon, toffe sequencer, bijna volledig hands on (zeker in het begin hoef je echt de menu’s niet in) en ook prima in te zetten als mono synth. Het low end zit ook wel snor namelijk! Is wel het dubbele...
 
juist ik bedoel de minilogue xd als tip. grote voordeel aan de basstation 2 is dat ie op 't scherm toont hoever je knop weg is vd preset patch positie als je m gebruikt, ik ken geen enkele synth die dat doet.

Precies!! Dat je kunt zien wat de oorspronkelijke stand was, is uiterst leerzaam. Heeft mij enorm geholpen om synthese onder de knie te krijgen. Nu draai ik bijna blind de meest gangbare geluiden wel in...
 
Bedankt voor de leuke reacties. Waarom mono wou ik nog op antwoorden omdat ik het liefst niet teveel functies op een synthesizer wou om mee te starten. Ik wou met niet te veel functies toch alles uit dat toestel kunnen halen wat mogelijk is met de korg of novation bijvoorbeeld.
En omdat Polysynths ook wel wat duurder zijn.
 
Waarom mono wou ik nog op antwoorden omdat ik het liefst niet teveel functies op een synthesizer wou om mee te starten. Ik wou met niet te veel functies toch alles uit dat toestel kunnen halen wat mogelijk is met de korg of novation bijvoorbeeld.
En omdat Polysynths ook wel wat duurder zijn.

Da's niet geheel waar, een deepmind 6 valt ook binnen je budget en is echt niet lastiger dan bijv een monosynth, verschil dat je meerdere noten tegelijk kan spelen maar qua synthese maakt het niets uit eigenlijk.
Voordeel van zo'n Deepmind is dat je met presets kan beginnen en dat je een compare funktie hebt zodat als je hebt zitten pielen met een patch dat je ook zo weer terug kan naar het origineel.
Het menudiven valt erg mee en zeker in het begin kan je gewoon met de vele presets en vandaar uit een beetje pielen al heel veel lol hebben.
En als je je dan een beetje thuis voelt dan kan je altijd nog wat verder de menu's in, lekker de fx verschillende routings geven en andere zaken moduleren bijv.
Het is dat je om een monosynth vraagt maar ook met de Deepmind zou je naast de verschillende monosynths die al genoemd zijn een hele goede keuze maken en op de langere duur als je ook akkoorden wilt spelen daar meer profijt van hebben.
 
krautrock1958 ben het gedeeltelijk met je eens dat poly vs mono synthese bijna hetzelfde is.... toch vind/vond ik mono overzichtelijker. Als er maar één noot speelt is veel duidelijker hoe het filter reageert. Dat wordt nóg duidelijker wanneer je parafoon speelt en je filter niet re-triggert, dan ga je (ik) nog weer beter horen hoe dat in elkaar steekt. Dat maakte dat toen ik in een later stadium de peak ging gebruiken, ik beter wist wat te doen. Waarom ik m dus bv in mono mode moest zetten om specifieke portamento dingetjes te doen...
 
ben het gedeeltelijk met je eens dat poly vs mono synthese bijna hetzelfde is.... toch vind/vond ik mono overzichtelijker. Als er maar één noot speelt is veel duidelijker hoe het filter reageert. Dat wordt nóg duidelijker wanneer je parafoon speelt en je filter niet re-triggert, dan ga je (ik) nog weer beter horen hoe dat in elkaar steekt. Dat maakte dat toen ik in een later stadium de peak ging gebruiken, ik beter wist wat te doen. Waarom ik m dus bv in mono mode moest zetten om specifieke portamento dingetjes te doen...

Maar je kan op een polysynth toch ook gewoon één noot/monofoon intoetsen en dan gaan pielen, da's hetzelfde als op een monosynth en je kan prima monofone baslijntjes op een Deepmind of een Minilogue maken maar je hebt wel het voordeel dat als je het wilt dat je ook akkoorden kan spelen.
Lijkt me dat je op de langere duur daar meer aan hebt toch?
Maar goed; het is aan de topicstarter net wat hij wil.
 
Back
Top