Korg romplers

- -

Ouwe rot
Lid sinds
7 februari 2003
Berichten
3.750
hoe zit het met Korg Romplers uit t verleden?

begint met de M1 zoals ik weet, daarna de t-serie ? hoe lager t nummer hoe beter? opvolger van de t serie is X-serie? dan is er ook nog een n-365 ofzoiets war hoort die dan?
 
dus M-serie, dan T-serie, dan Wavestation, dan O1/w, X3 /x2 Trinity, n365 /n265.
schijnt ook nog een i-serie te zijn, weet iemand waar die tussenhoort?

BV z'n x3 lijkt me een goede bak, gaat voor minder weg dan een M1 op marktplaats, hoe zit dat, zijn die minder goed?
 
M1 was hun eerste ROMpler workstation. Synth engine heet "AI".
Had 'n klein broertje, de M3. 'R' erachter voor de rack versie.
Wavestation is een wavesequencing synth die gebaseerd is op diezelfde ROMpler engine, maar veel meer mogelijkheden biedt. Heeft geen sequencer etc.
T-serie is een verbeterde M-serie (groter scherm, betere toetsen enzo) maar dezelfde engine als de M.

01/w is de opvolger van de M1 (draai 01/w maar eens om, dan krijg je M-10. Is een intern Korg grapje).Deze had ook weer een kleinere versie meen ik me te herinneren, de 03/w. 'rw' is de rack versie.
Deze heeft dus een nieuwere synth engine, genaamd "AI-2" met betere kwaliteit samples.
Mis je nog de X-serie, de opvolger van de 01/w. Technisch niet erg verschillend van de /w serie en de N serie.
i-series waren de 'intelligent arrangers' of iets dergelijks, op basis van de X.
Volgens mij had korg rond de X en de N een beetje een marketing probleem, en zijn ze rond die tijd dolgedraaid met types en subtypes op basis van hetzelfde. Vergelijkbaar met wat Roland deed met de Sound Canvas en JV engines.

Tot slot: Trinity ("Access synthesis") en Triton ("Hyper Integrated synthesis") met de Karma 'arranger' versie (om het maar een naam te geven)

Veel info is trouwens te vinden op Synrise: http://www.synrise.de/docs/types/k/korg.htm
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
dus M-serie, dan T-serie, dan Wavestation, dan O1/w, X3 /x2 Trinity, n365 /n265.
schijnt ook nog een i-serie te zijn, weet iemand waar die tussenhoort?

BV z'n x3 lijkt me een goede bak, gaat voor minder weg dan een M1 op marktplaats, hoe zit dat, zijn die minder goed?

heb zelf een X3 gehad en ook een 01W/fd..... X3 vond ik helderder klinken dan de 01W/fd ( deze had wel beter info LCD schermpje) zou dan zeker voor de X3 gaan.. bijv. 16 sporen seq. tegenover 8 sporen op de M1
 
dan eerder een x2 voor de meer toetsen :) Ub40 gebruikt oa. een X2. Goede bak. Beter ook dan de crappy X5 met de brakke toetsen. Als iets op speelgoed moet lijken is die het wel.

de I serie was dacht ik bestempeld als een keyboard serie. Maar het zijn idd meer workstations dan keyboards.

Korg heeft de waveforms uit de M serie, 01/w, wavestations en T series veelvuldig gebruikt over en over again... Heb bijna heel mijn M1R ook in mijn N5EX zitten samen met wavestation patches, 01/w patches, t serie patches en zelfs geluiden uit de karma/triton/trinity. Korg recycled al hun waveforms behoorlijk... zij het dat in mijn geval de M1R een echt koud bakje is waarbij laag ook best wel mist... De N5 daarin tegen is een lekkere warme bak met vol warm geluid...
 
heb jarenlang een korg X5 als werkpaard gehad. hele fijne synth, heb ik veel sounds voor gemaakt en is makkelijk te editten. ook via pc. toetsenbord speelt niet slecht hoor. tis maar net wat je wilt, tis geen piano. wil nog wel een keer een X5DR hebben voor de sounds.
 
de X5jes die ik onder me handen heb gehad (muziekwinkel hier en bij feedback) waren anders behoorlijk brak als ik dat vergelijk met mijn N5EX. Plus tis een best compact beestje... Al leken de druktoetsen me wel wat beter dan die hier...
 
ik zie nu z'n X3 op marktplaats staan voor 199,
een T3 ook voor onder de 200,
een 01w voor z'n 400-500 biedingen.
M1 gaat weg voor z'n 200 tot 300.

Heeft die 01/w dan meer parameters ofzo? dat er meer op geboden wordt?
X3 is dus de beste koop?
 
Origineel geplaatst door Slipperman
de X5jes die ik onder me handen heb gehad (muziekwinkel hier en bij feedback) waren anders behoorlijk brak als ik dat vergelijk met mijn N5EX. Plus tis een best compact beestje... Al leken de druktoetsen me wel wat beter dan die hier...

heben deze arpaeggios slipperman? aangezien t meer recente bakken zijn....?
 
Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
heben deze arpaeggios slipperman? aangezien t meer recente bakken zijn....?

X5 niet, N5(ex) wel. De ex heeft trouwens 18 megs aan rom en een stukken betere piano. Wat die X3 voor 199 betreft, volgens mij klopt daar iets niet en heeft de koper de beroemde 200-euro grens van MP willen vermijden.
 
Back
Top