Waar blijft de Master-Stage-Piano-Controller nou...?

diffusion

Nieuwkomer
Lid sinds
10 juni 2004
Berichten
12
Locatie
Zoetermeer
Hey iedereen,

ik wilde mijn gedachten laten ventileren over het volgende:

Zou het niet ideaal zijn als men een goeie Stagepiano zou kruisen met een goeie Mastercontroller?

Ik ben op zoek naar een stagepiano met goeie, mastercontroller functies. Ik zal het voornamelijk voor live toepassingen gebruiken. Mijn ideale set-up zou zijn: Een krachtige synth boven (b.v. motif ES6/7) en onder mijn Master-Stage-Piano-Controller. Met de Master-Stage-Piano-Controller moet ik fijn piano kunnen spelen, en overige klanken van de bovenste synth aansturen. Het is wel belangrijk dat de pianoklank van de stage piano komt, zodat er ook nog genoeg stemmen overblijven voor de synth. Want een piano gebruikt veel stemmen, en zeker wanneer stereo samples gebruikt worden.

De Master-Stage-Piano-Controller zou voor mij aan de volgende eisen moeten voldoen (waarvan enkele triviaal, maar het is een eis):
- mooie en bruikbare piano sound (voor mij zijn zaken zoals geemuleerde snaarresonantie niet nodig; live zal het te weinig meerwaarde hebben)
- minimaal 64 stemmig polyfonie (128 is ideaal, maar ik denk dat dat live geen bijzondere meerwaarde heeft, en de processor wordt weer duurder)
- degelijk spelend klavier met gewogen toesten
- Master functies (zoals een externe klankbron met 4 zones aan sturen, en enkele paar aanwijsbare sliders)
- geheugen plaatsen!!
- niet te zwaar (liefst onder de 20 kilo)
- niet te breed (zodat hij vervoerbaar blijft)
- geen interne speakers

Het hoeft in ieder geval zeker geen workstation te zijn (zoals Motif ES8/Fantom X8/etc..) want dan betaal je veel voor een krachtige processor die ik in de bovenste synth al heb, en meestal zijn deze dingen loei zwaar. Een bijzonder krachtige processor zou 'ie niet nodig hebben voor enkel pianosounds met 64 stemmige polyfonie, en een paar (bruikbare) effecten.

Uiteraard heb ik research gedaan naar bestaande produkten. Mijn conclusie is dat ik bij elke stagepiano en controller een van de eisen die ik heb ontbreekt. Ik zou dan moeten gaan voor het instrument met de meest belangrijkste features.

De instrumenten die dicht in de buurt komen zijn op dit moment de Roland RD-170, en de Kurzweil PC1X (en PC2X). De Kurzweil produkten vind ik echter idioot hoog geprijsd. Als Roland de RD-170 zou opwaarderen met de piano sound van de Fantom X (of beter) zou het al een goeie kandidaat zijn. De RD-700 vind ik net te zwaar, en te uitgebreid. De P serie van Yamaha heeft niet de Master controller functies die ik zoek. En zo valt er van alle merken wel iets te zeggen.

De (tijdelijke) oplossing die ik nu bedacht heb is:
Yamaha Motif ES6/7 boven (met PLG150-AP, de nieuwe piano uitbreiding die ook 64 stemmen toevoegt enkel voor die piano sound). Roland RD-170 onder. De RD-170 is een lichte stagepiano en d.m.v. zijn controller functies kan ik de pianosound van de ES gebruiken. Ook kan ik de RD-170 altijd los ergens naar toe meenemen zonder externe klankbron.

Ohja heb ook nog gekeken naar de Studiologic SL880-Pro, maar heb er niets aan omdat'ie geen geheugen plaatsen heeft. Zie jij jezelf live tussen 2 nummers door ff snel 4 zones instellen??

Ben ik nou de enige die zoiets zoekt, of ligt hier wellicht een geweldige kans voor een fabrikant om 'big bucks' mee te scoren?
 
Ik heb begrepen dat de M-audio Keystation Pro 88 meer bedoeld is voor thuis/studio gebruik omdat'ie niet bestand bleek te zijn tegen lichtelijk 'stage abuse'. Qua features vond ik dit zeker een interessante optie.

De A90 is gewoon te zwaar (27+ kg). Toevallig sprak ik laatst nog iemand die om die reden van zijn A90 af wou. Ik hecht veel waarde aan gewicht en omvang omdat het nog wel leuk moet blijven om er regelmatig mee op te treden (zonder roadies).
 
Gem Promega 3 voldoet aan al je eisen. Zelfs gemotoriseerde faders... 320 stemmig.

De 3 weegt echter 25 kilo. De 2 zal ongetwijfeld lichter zijn, maar dan kun je met het keyboard 'maar' 3 zones aansturen (met de Promega 3 4 zones).

En de RD170 heeft geen pitch bend en mod wheels, daar al aan gedacht? Niet bepaald een ideaal master keyboard als je het mij vraagt, wat Roland ook moge beweren...
 
Ja, ik was in eerste instantie bijzonder enthousiast over de Doepfer modellen.

Alleen de PK88 is zo beperkt in zijn mogelijkheden dat de externe klankmodule een flink beestje moet zijn om dat te compenseren.
De LMK2 heeft geen geheugen plaatsen (alleen 8 vaste presets).
De LMK4 zou een interessante optie kunnen zijn. Hij is echter best lang (155 cm ondank dat er geen case omheen hoeft).

De promega 3 is (voor mij) bijna te plaatsen in het kopje 'te zware processor' en daar betaal je eigenlijk voor. De 2 vind ik wel een leuk dingetje, maar is ook nog steeds 25 kg.

Ik heb live voor de stagepiano geen pitchbender en modulationwheel nodig. Die gebruik ik van de bovenste synth.
 
Weet niet hoeveel zones de RD170 kan aansturen (ik gok max 2 - splitted of layered). Afgezien daarvan lijkt het de beste kandidaat gezien je eisenlijstje. Wat betreft pianogeluid: als string resonance geen meerwaarde heeft (omdat je live speelt en niet alle nuances van de pianoklank dan door kunnen komen), dan is het pianogeluid van de RD170 misschien wel goed genoeg voor je. Dat weet je zelf het beste natuurlijk.

Dus óf de RD170 kopen, óf wachten op het perfecte instrument lijkt het devies.

Succes.
 
Zit met dezelfde soort vragen, zie deze thread

Momenteel heeft de Roland Fantom X-series naar mijn mening de beste piano sound, maar de X8 is 29.5 kg en ongeveer EUR 3000,-. Daarom zat ik aan het volgende te denken :eureka:

- Fantom XR module (engine identiek aan X8) => ongeveer EUR 1250,-
- 88 keys Master keyboard

Op het lijstje staan nu:
- Studiologic / Fatar SL-880 Pro EUR 600,-
- M-Audio Keystation 88 Pro EUR 600,-
- Oberheim MC-1000 EUR 700,-
- Doepfer LMK2 EUR 1000,- advies
- Doepfer LMk4 EUR 1300,- advies

De X8 heb ik op gespeeld en is OK maar te zwaar en te duur. Alle masterkeyboards zijn zo tussen de 20-24 KG, heb ik nog niet op gespeeld.

De Fatar zou volgens kenners OK moeten zijn maar is beperkt (geen controllers). De Keystation...geen idee, komt op de foto wat plastikachtig over. De Oberheim komt degelijk over en heeft ook meer controllers. De Doepfer's zijn duurder maar zijn ingebouwd in een flightcase. Een losse case kost toch al snel 200 EUR,-.

De Roland Rd-170, slechts 18 Kg maar geen pitch bender + modulation wheel.............

Controller probleem is ook op te lossen met een aparte unit, bv een Behringer, Evolution, Doepfer...etc kost 200-300 EUR.

Splits, layers, transposes etc...is voor mij geen issue want dat kan ik met mijn Miditemp. Een simpel master keyboard zonder splits kan ik dus toch splitsen in bv 3 zones op aparte midi kanalen.

Gewicht en lengte zijn inderdaad belangrijk want ik sleur er iedere week mee + de rest....mijn setup komt dan op 70-80 kg in totaal ;) Totaal prijs van een Fantom XR + master keyboard komt uit tussen de 1850-2250.

Zaterdag ga ik eens e.e.a. uitproberen qua master keyboards.

Vraag: waar kun je Doepfer's en Fatar's uit proberen?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb e.e.a. eens in een spreadsheet gezet:
- StudioLogic SL-880 Pro
- M-Audio keystation pro 88
- Doepfer LMK2+, LMK4+
- Roland RD-170, X8
- Oberheim MC-1000,MC-2000,MC-3000

Voor aanvullingen of correcties, stuur een PB, dan werk ik de lijst bij
 

Attachments

  • master_keyboards.zip
    3,3 KB · Bekeken: 136
Doepfer testen kan (als ze op voorraad zijn: ff bellen dus!) in Utrecht: bij Music House

Fatar weet ik zo gauw ff niet..



succes
 
Hey Sjaak,

Jij zit ook te tobben met (ongeveer) dezelfde problematiek als mij.

Wat de controllers betreft:
De M-audio Keystation ziet er inderdaad een beetje plastic-achtig uit, en zoals ik eerder in deze thread gezegd heb; Het schijnt dat deze controller niet bestand is tegen lichtelijk 'podium-misbruik'. Hoorde verhalen van toetsen die gingen haperen. Qua features zit deze wel goed, maar als je optreed wil je ook een road/stage-worthy apparaat.

De SL880Pro heeft wat mij betreft het grote nadeel dat deze geen user-preset geheugenplaatsen heeft. Je kan dus geen instellingen opslaan. Als je live speelt is het juist jandig als met (liefst 1) enkele drukken op de knop je volgende instelling op kunt roepen. Het programmeren van 4 zones kan lastig worden tussen 2 nummers door.

De pianoklank van de RD-170 vind ik eigenlijk net onder de maat, maar zoals ik ook eerder in deze thread genoemd heb, wou ik met de masterfuncties de pianoklanken van de Motif ES aansturen (met plg150-ap uitbreiding). Dus daarmee heb ik dan een soort van controller/soundmodule constructie gecreeerd. Ik had namelijk ook kunnen kiezen voor controller+motif-rack(met plg150-ap uitbreiding), maar de exrta set toetsen kan ik goed gebruiken voor brass, hammond en overige opvul geluiden.

Wat betreft de Oberheim: daar zijn de meningen verdeeld wat betreft aanslag. Dit is onbekend terrein voor mij, dus zal daar niet veel over zeggen. Je kunt dit meenemen in je overwegingen net zoals ik dit ook doe.
 
Oh en Sjaak,

zijn de Kurzweil PC1X, PC2X en SP88X ook nog de moeite waard om aan je lijstje toe te voegen? De eerste 2 hebben bijzonder krachtige master-functies. Voor mij heeft de PC1X lang op mijn wanted-lijstje gestaan.

Zou Roland geen klapper kunnen maken met een apparaat dat de omvang en gewicht van de RD-170 heeft, gelijke of betere master-functies heeft dan de RD-170, en de pianoklank (en eventueel enkele classic-key klanken zoals Wurlitzers en Rhodes e.d.) van de Fantom X serie. De RD-X??? Waarschijnlijk moet'ie dan ook pitch-bend en mod-wheel hebben voor een echt kassucces. Voor mij zijn die features niet bijzonder nodig, maar voor vele anderen weer wel.
 
Origineel geplaatst door diffusion
Hey Sjaak,
Jij zit ook te tobben met (ongeveer) dezelfde problematiek als mij.

Inderdaad. Sinds ik weer live speel wordt ik toch regelmatig geconfronteerd met problemen. 19" modules zijn OK, maar de synths en toetsen, das een ander verhaal:
- Spontane midi messages naar alle modules...klinkt ongeveer als een symfonisch orkest ;)
- Nord Lead 3 die staat te rebooten
- Sustain pedaal dat niet werkt
- Toetsen die haperen

Oorzaken: bugs in operating systemen, gevoelige voedingen, degelijkheid.

De SL880Pro heeft wat mij betreft het grote nadeel dat deze geen user-preset geheugenplaatsen heeft. Je kan dus geen instellingen opslaan. Als je live speelt is het juist jandig als met (liefst 1) enkele drukken op de knop je volgende instelling op kunt roepen. Het programmeren van 4 zones kan lastig worden tussen 2 nummers door.

Ik heb daarom afgelopen jaar als eerste een 8*8 Miditemp gekocht met remote control, daarmee kun je alles op midi gebied regelen en met 1 druk op de knop per song van de setlist goed zetten. Alles wat ik qua kanalen, midi messages en modules niet gebruik filter ik uit, dat voorkomt al heel veel als er toch iets mis gaat. Zeg maar het firewall principe. De SL-880 zou voor mij voldoen want ik split het keyboard dan in de Miditemp. Maar een paar extra controllers zou wel handig geweest zijn.....

Next op de list: een kwalitief hoogwaardig master keyboard, liefst 88-keys en niet te zwaar en een betere piano sound (Acoustisch, Rhodes, CP70, Wurlitzer). Voordeel is dat, als tie vervangen moet worden, dat ook een stuk goedkoper is dan bv een nieuwe X8 of Motif ES8. Hij is ook makkelijker te vervangen door een willekeurig ander klavier als er iets kapot gaat en gerepareerd moet worden. Een X8 die het ff niet doet,tja...dan heb je wel een probleem want dan heb je ook geen synth en piano sounds meer.

De pianoklank van de RD-170 vind ik eigenlijk net onder de maat, maar zoals ik ook eerder in deze thread genoemd heb, wou ik met de masterfuncties de pianoklanken van de Motif ES aansturen (met plg150-ap uitbreiding). Dus daarmee heb ik dan een soort van controller/soundmodule constructie gecreeerd. Ik had namelijk ook kunnen kiezen voor controller+motif-rack(met plg150-ap uitbreiding), maar de exrta set toetsen kan ik goed gebruiken voor brass, hammond en overige opvul geluiden.

Ik ga de RD-170 wel uitproberen, het gewicht is in elk geval OK en hij heeft als extra voordeel dat je deze ook ff los kan meepakken.

De nieuwe setup zou er dan als volgt gaan uitzien:
- Patchbay: 8*8 Miditemp
- Rompler: Roland Fantom XR voor synths, piano's, hammonds en samples, 16x multitimbraal, 128 stemmig
- FM Sounds: Yamaha FS1-R - 4x multitimbraal, max 16-32 stemmig
- VA / analoge sounds: Nord Lead 3 - 4x multitimbraal, 20 stemmig
- Bovenste master keyboard: Nordlead 3
- Onderste master keyboard: 88 keys voor splits en layers
 
Origineel geplaatst door diffusion
Oh en Sjaak,
zijn de Kurzweil PC1X, PC2X en SP88X ook nog de moeite waard om aan je lijstje toe te voegen? De eerste 2 hebben bijzonder krachtige master-functies. Voor mij heeft de PC1X lang op mijn wanted-lijstje gestaan.

Ik heb zelf een SP-88 gehad. Is voor die prijs best OK, maar niet top. De mijne was betrouwbaar, maar ik heb er niet live mee gespeeld, alleen thuis. Ben net ook even aan het bellen geweest met 2 zaken. Wat info:

- Kurzweil PCx series wordt afgeraden, zijn veel technische problemen mee (Fatar klavier). SP-series is betrouwbaarder als je naar het aantal storingen kijkt. Moet ook nog eens opgestuurd worden naar Kurzweil Europe in Denemarken...duurt dan 4 weken.

- Fatar / Studiologic: wordt ook afgeraden....zelfde problemen als met de Kurzweil's (= Fatar)

- M-Audio: leuk voor thuis met softsynths maar niet voor live...is gewoon niet degelijk genoeg, daar krijg je gegarandeerd problemen mee

- Roland: RD series en X8 zijn 1 van de beste klavieren, klavieren zijn heel betrouwbaar. Roland Benelux zit vlak bij Antwerpen...service is daar beter en veel sneller, als je het al nodig hebt.

- Yamaha: topklavieren, vergelijkbaar met Roland

- Oberheim: onbekend, wordt ook niet veel verkocht.

- Doepfer: onbekend

Morgen ga ik eens e.e.a. uitproberen.
 
Al eens gedacht aan een Kawai MP9500? Heel mooie klank. Houten toetsen :{

Ik heb er echter eens op gespeeld en vond de toetsen echter een iets te zware aanslag hebben voor mijn goesting... Maar we weten allen dat zoiets heel subjectief is.
 
Ik ken de Kawai's piano's nog van begin jaren '90, vond ze toen al heel goed klinken en spelen. De MP9500 is qua midi specs uitgebreid en er zitten ook veel controllers op waaronder een pitch bender...vrij uniek in stage piano land.
Hij zal ongetwijfeld goed klinken maar ik vind hem "iets" te zwaar om mee te gaan leuren...32 kg :)

http://www.kawai.nl/dp/mp9500.html
 

Attachments

  • mp9500.gif
    mp9500.gif
    17 KB · Bekeken: 138
Heb gisteren e.e.a. getest mbt het klavier:
- Roland RD-170
- Roland RD-700
- Roland X8
- Yamaha P90
- Kurzweil SP-88x en PC2x

Roland RD-170 heeft een hammer action klavier van het goedkopere type (laag/hoog even zwaar) die gemaakt wordt door Fatar (geen grap!). Ook de Kurzweil's hebben een Fatar klavier.

Alle andere klavieren worden door Yamaha en Roland zelf gemaakt en zijn van het type Graded of Progressive Hammer-Action. Dit type speelt dus in het laag zwaarder dan in het hoog, net als op een echte piano. Het verschil tussen de RD-700 en RD-170 is groot...ze zouden beter andere type aanduidingen kunnen gebruiken. Het verschil tussen de RD-700 en X8 is minimaal, deze worden in dezelfde fabriek gemaakt (Japan).

Helaas stond er even geen Motif ES8, had ik graag ook nog even meegenomen in deze test. Maar de ES8 had ik al eens op gespeeld en dat zit 100% snor. Yamaha of Roland...dat is een kwestie van voorkeur denk ik maar het komt er op neer dat, als je voor het hogere segment kiest, je zo-wie-zo top kwaliteit krijgt en daarom kost het ook wat meer.

Het verschil zit hem niet alleen in het klavier, het is ook de afwerking van de bedrading van de inputs naar het moederboord ipv rechtstreeks op het moederboard etc... ik heb e.e.a. aan de binnenkant gezien en dan zie je wel het verschil tussen de diverse prijsklassen. Uiteindelijk moet die hoge prijs toch ergens vandaan komen....niet? :)
 
het blijven allemaal concessies, ik heb exact dezelfde setup nodig als in de thread wordt bedoeld.

Mijn huidige oplossing (bevalt toch behoorlijk goed):

Masterklavier: Kurzweil Sp-76 (lichtgewichtje 14 kg inclusief Kevlar flightcase, let ook op een 88 toetsen keyboard past niet op de achterbank van de meeste personenauto's een 76 wel))
Synth: Triton LE 61 + sample optie (goedkoop en behalve minder insert effecten toch volwassen + smartmedia wat de standaard tritons niet hebben, ik vind het echt een wereldbak).
Om op de SP toch wat meer/betere geluiden te hebben stuur ik met de SP naast de triton ook een Kurzweil module aan (PC2R), geweldige piano, wurlitzer, rhodes, mellotron en KB3 orgels + enkele mooie synthsounds. (Ben echt helemaal weg van de Kurzweil 'bread & Butter' sounds.
Ik stel de geluiden in op de Triton en op de PC2r, dit gaat allemaal goed samen en is met weinig kennis goed voor elkaar te krijgen als je geen extreme dingen wil.
 
Back
Top