Waar blijft de Master-Stage-Piano-Controller nou...?

Ik heb hetzelfde probleem: Ik wil graag naar een Motif ES + Fantom XR rack setup maar kan gewoon geen echt goed masterkeyboard vinden. Wel vond ik de Roland X8 erg goed spelen maar aangezien ik al een Fantom XR module heb is dit geen optie (tenzij ik mijn zorgvuldig geselecteerde rack concept weer ga verkopen).

Is het Roland A90 master keyboard vergelijkbaar met een Roland X8 of is de VMK reeks van Fatar meer acceptabel? De CME UF8 en de Maudio keystation 88's vielen toch behoorlijk tegen t.o.v. de Roland X8....

Please help me want het is tegenwoordig moeilijk om bijvoorbeeld een Fatar of een Doepfer keyboard ergens uit te kunnen proberen.
 
Het klavier van de Roland A90 is type PA-4 van Roland zelf. De X8 heeft de PA-5. Beide klavieren zitten in dezelfde klasse en zijn veel beter dan de (Fatar) klavieren in de goedkopere modellen van Roland. Mocht je geinteresseerd zijn in een A90, dan kun je me een pm sturen. Ik heb er namelijk 1 te koop omdat ik weer op een synth klavier ga spelen (kurzweil PC2) ;)
 
Bedankt voor de informatie maar wat is verschil tussen de PA-4 en de PA-5 dan? Zijn deze klavieren niet van Fatar?

Ik heb onlangs mijn P250 verkocht om voor een rack setup te gaan waarbij ik een optimaal masterkeyboard wil combineren met 19" soundmodules. De P250 had ook een heel fijn klavier en het masterkeyboard moet dus erg goed zijn...
 
Origineel geplaatst door tnijland1
Bedankt voor de informatie maar wat is verschil tussen de PA-4 en de PA-5 dan? Zijn deze klavieren niet van Fatar?

Nope, bijna alle Roland synths en piano's hebben klavieren van Roland zelf. Zowel de PA-4 als PA-5 spelen goed, de PA-4 speelt wel iets zwaarder als ik het mij goed herinner.
 
Hum vindt eigenlijk dat de oberheim mc serie in dit verhaal een beetje ontbreekt. Ik speel al denk ik zo'n 3 jaar op een MC2000 daamee stuur ik zo'n 6 19" modules aan. Niet alleen geluid maar ook programma wijzigingen enzo. Ben hier echt zeer tevreden over. Is al heel wat optredens meegeweest en zeker niet altijd lief behandeld maar het ding is niet kappot tekrijgen. Ben er echt heel tevreden over. Ook een voordeel is dat het pitch en de controller wheels niet naast het toetsenbord zitten maar erboven zo is ie een stukje smaller en past die precies op de achterbank van mn auto :). Verder klijn puntje van krietiek, ik speel thuis vaak op de piano en vindt daarom dat het toetsenbord soms wat ligt is. Aan de andere kant is dit juist weer fijn omdat het wel lekker is voor bijvoorbeeld hammond sounds of over de top shred solo's:) Als deze ooit de geest geeft ga ik zeker weer opzoek naar een MC en dan mischien de 3000, nog meer zones :)
 
Zelf heb ik een Studiologic SL990 XP masterkeyboard.
Aanslag vind ik zelf GEWELDIG :D(weighted Hammer action)

hij heeft niet veel functies omdat deze serie meer voor live is gemaakt.
helaas heeft geen geen layers zoals bij de 880 pro ;{, maar daarintegen wel een memory functie met 100 slots die de 880 niet heeft ;)

Daarbij heb ik een Kurzweil ME-1 module gekocht voor de beste piano sound en een betere roadz piano dan uit de kurzweil heb ik nog niet gehoord 8).

het nadeel is wel dat je met di ding niet meerdere midi apperatuur kan aansturen, alleen als je midi thru zou gebruiken.
andere masterkeyboards van studiologic hebben dit wel zoals de VMK-88 of VMK-188, deze zijn special uitgerust met erg veel Masterkeyboard functies.
 
tjek voor goed glavier de p70/cp33 van yamaha

dacht dat de cp33 een mastermode functie had plus pitch en Mod wheel

p70 is gewoon een digipiano met een top klavier mijn inziens

suc6 met zoeken !:)
 
Origineel geplaatst door PietjePieter
Hum vindt eigenlijk dat de oberheim mc serie in dit verhaal een beetje ontbreekt. Ik speel al denk ik zo'n 3 jaar op een MC2000 daamee stuur ik zo'n 6 19" modules aan. Als deze ooit de geest geeft ga ik zeker weer opzoek naar een MC en dan mischien de 3000, nog meer zones :)

Je hebt helemaal gelijk, ik wist niet eens dat ze bestonden. Bedankt voor de tip. Qua bediening lijkt het ideaal bruikbaar voor een omvangrijke MIDI setup en zijn ze vergelijkbaar met het CME UF8 master keyboard. Helaas vond ik de CME UF8 een matig keyboard hebben in vergelijking met bijvoorbeeld een Yamaha P90, Roland RD300SX & Kawai MP4 om al helemaal niet te spreken van een Roland Fantom X8 (super klavier).

Mijn vraag is dus uiteraard wat de kwaliteit is van het gewogen hammer action keyboard van de Oberheim MC serie in vergelijking met bijvoorbeeld die moderne Roland X8?
 
Heb nooit op de X8 gespeelt, maar vindt de MC een goed klavier hebben wat aan de ligte kant maar dat neemt niet weg dat et erg degelijk aanvoelt en goed te dosseren is. Bij feedback staat trouwens een MC3000 dus als je is in de buurt ben kan je zelf oordelen.:mega:
 
Als ik nu voor de tijd mijn P250 had verkocht en niet eerst dat Fantom XR rack had aangeschaft... Tja dan had ik waarschijnlijk toch wel die Roland Fantom X8 gekocht maar ik wilde graag veel mooie en laatste hippe sounds tot m'n beschikking hebben zonder iedere keer een nieuwe synth voor 2500+ euro te moeten kopen. Toch weer niet goed genoeg nagedacht.

Ik moet zeggen dat het concept van die racks gewoon best wel goed te doen is mits die master controller zowel goede en praktische functies heeft en dat TOP klavier biedt:


Opties:
1. Doepfer LMK4+ (spartaans ding uit Duitsland (lijkt wel DDR spul:)
2. Roland A90 van horen zeggen uit dit forum
3. Oberheim MC3000 van horen zeggen uit dit forum
5. Afstappen van het rack concept en toch maar die Roland X8...
6 Yamaha P80/P90, Kawai MP4 of RD300SX als master controller?

De MAUDIO 88 keystation en de CME UF8 vallen wat mij betreft af door het matige keyboard.

Nog andere suggesties?
 
Overigens, hebben jullie (Sjaak en Diffusion) al een goed master keyboard gevonden of is de lange zoektocht naar de Holy Grale voor jullie ook nog niet beeindigd? :engel: :W
 
Dude dat heb ik weer........Heb ik hier de Oberheim MC2000 serie helemaal de hemel in geprezen, laat die me gistere avond in de steek:( Deed niks meer, maja denk dat et iets met de voeding is want hij was wel echt helemaal dood zegmaar, wordt vanavond effe openschroeven 8)
 
Origineel geplaatst door tnijland1
Overigens, hebben jullie (Sjaak en Diffusion) al een goed master keyboard gevonden of is de lange zoektocht naar de Holy Grale voor jullie ook nog niet beeindigd? :engel: :W

Ik heb sinds een jaar een Yamaha S90 ES...en die bevalt echt heel goed, geen moment spijt van. De S90 ES is echt wat Yamaha zegt, "best of both worlds" (lees stage piano en synth). Zie deze thread voor meer info https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=60300
 
Ja, de Yamaha S90ES is gewoon een optimaal ding en ik schat hem qua sounds en mogelijkheden vergelijkbaar in met de Fantom X synth. Helaas heb je dan wel weer een volledige synth i.p.v. losse componenten.

Het aardige van losse componenten is naar mijn idee dat je de investering in een perfecte mastercontroller maar 1x hoeft te doen en daarna met wat kleinere investeringen de modules kunt bijkopen. Voordeel van jouw oplossing is wel dat de S90ES een heel makkelijk in te stellen apparaat is zonder al teveel MIDI programmering.

Bedankt voor jouw antwoord.
 
Kawai MP9000

Kawai MP9000

"Zou het niet ideaal zijn als men een goeie Stagepiano zou kruisen met een goeie Mastercontroller?"

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Is blijkbaar toch altijd moeilijk om on topic te blijven ;) Als ik heb begin van de thread goed heb begrepen gaat het om dé combinatie van digitale piano en midi master functies. En iedereen promoot natuurllijk zijn eigen ding. Dus doe ik maar even mee, want niemand heeft blijkbaar een Kawai MP9000 of kent 'm voldoende.

Het is werkelijk een FANTASTISCHE digitale piano. met natuurgetrouwe acoustische piano's en de 3 belangrijkste EP's (Rhodes, Wurli en DX) in optima forma. Met idd een zware aanslag, die wel weer instelbaar is én lichter dan de MP9500. Daarnaast beschikt ie o.a. over zeer bruikbare organs (met standaard leslie-controle op het linkerpedaal!!!), clavinet, vibes, strings en basses. Alles heel makkelijk editable (zowel sound als div. FX) en te splitten/layeren.

Het ding zelf is loeizwaar (35 kg) maar ontzettend licht in opzet en gebruik! Niet te vergelijken met de complexiteit van de meeste masterkeyboards. Heel krachtig en eenvoudig zelf te programmeren om samen te werken met eender welk midi apparaat.

Sorry, maar het moest ff gezegd. De MP9000 is een compleet ondergewaardeerd instrument. Onbekend maakt onbemind, wat de boer niet kent ...?

Het klinkt dan misschien gek dat ik zelf op zoek ben naar een vervanger ... Tja, ik ben iets minder pianist dan algemeen toetsenist en zoek naar iets met een uitgebreidere soundengine aan boord. Ik oriënteer me dan ook bijv. op de S-90 van Yamaha, mede omdat ik als Roland adept als aanvulling toch ook wat meer 'edgy' yammie-sounds zoek. En het staat er aan te komen dat ik wat meer en vaker moet gaan sjouwen. En dan is 12 Kg toch een heel verschil!

Terug on topic, uit mijn eigen ervaring nog een 3-tal opmerkingen:
- de MP9000 voldoet misschien niet helemaal (vooral groot en zwaar), maar mag zeker niet ontbreken in je shortlist.
- Een Roland A-90 met VE-RD1 pianomodule (af fabriek aangeduid met A-90EX) is ook een optie, alleen vind ik daarvan de toetsen niet zo piano-ig. Misschien wel handig als je toch een lichte aanslag zoekt.
- Met alle respect, ik heb ook een SL-880 in gebruik, maar da's een dings zonder (piano)sounds en ondanks dat Fatar leuke dingen maakt zijn de toetsen absoluut niet vergeljikbaar met de houten toetsen van de Kawai.
 
Re: Kawai MP9000

Re: Kawai MP9000

Origineel geplaatst door HANS2
"Zou het niet ideaal zijn als men een goeie Stagepiano zou kruisen met een goeie Mastercontroller?"

Heel eenvoudig: Kurzweil PC2X. Punt.
 
Back
Top