Origineel geplaatst door [fe]nix
Dus eigenlijk precies hetzelfde alleen meer mogelijkheden dan een kb? Heb ik daar dan ook speciale software voor nodig?
Aaargh! Stel je vragen eens in een enkele post, joh!
.
Wat heb je nodig:
- computer (die heb je al)
- ASIO geluidskaart, liefst een redelijke/goede (die kun je voor 99 euro kopen)
- sequencing software (die kost dan weer extra geld, tenzij je even doorspaart en 't in de tussentijd met een niet zo legale versie doet, maar iets als Tracktion is absoluut haalbaar, Fruityloops ook)
- controller (met knopjes)
Wat geeft een keyboard je? In feite alleen een toetsenbord en een geluidsbron. Als je mazzel hebt (dus niet bij een E-15) krijg je alleen maar toetsen en een gedateerde geluidsbron (geluiden zijn niet bewerkbaar en klinken ook niet echt realistisch meer). Je kunt het ding niet uitbreiden, je kunt geen sounds downloaden, je kunt niet samplen, je kunt niet synthetiseren (geluiden van basisgolfvormen opbouwen).
Waarom is het eerste een beter idee?
- computer heb je al
- soundcard is niet duur en geeft je gelijk ook nog eens inputs/outputs
- sequencer is veel overzichtelijker dan alles wat er op zo'n keyboard zit (als het er uberhaupt al op zit, want op een VA zit 'ie vrijwel nooit, op lagere-klasse romplers zit 'ie vaak ook niet, en workstations kosten je teveel)
- controller geeft je knopjes. Die knopjes kun je gebruiken om vrij toe te wijzen zodat je niet de hele tijd met de muis zit te slepen. Een E-15 heeft geen knopjes, dus je kunt er vrijwel niks mee, alleen je melodietjes inspelen en je knopbewegingen later met veel gedoe er in tekenen.
Plus, jij begint net en hebt geen budget. Voordat je je een buil valt aan een of ander duur apparaat waarvoor je nog een jaar moet kromliggen, probeer dit eens. Die geluidskaart is sowieso altijd een vooruitgang, van software kun je altijd trials downloaden, die controller verpats je als je 'm moe bent, en da's ongeveer het hoe en waarom.
Je moet even "gescheiden" proberen te denken hier. Wat er in een synth zit en geluid maakt is al lang niet meer onlosmakelijk vastgelast aan waar jij op speelt; dit dankzij MIDI. Je keyboard is dus een toetsenbord + "engine".
Nu gaat het om die "engine". Toetsenborden zijn immers inwisselbaar. Als jij een toetsenbord koopt met een oude, beperkte engine erin (zoals de E-15) zonder uitbreidings of bewerkingsmogelijkheden geef je teveel geld uit aan onnodige dingen. Die geluiden erin zijn niet geschikt voor trance, en je kunt ze er ook niet geschikt voor maken.
Een controller is alleen maar een los toetsenbord. Het gedeelte van de "engine" wordt door je PC opgeknapt en je geluidskaart, en die hoeft daar nog niet eens zo absurd snel voor te zijn.
Het mooie van die engine is dat je gewoon (trials dus) kunt proberen zonder dat je er voor naar de winkel hoeft; je kunt dus even snel kijken of er iets tussenzit voor jou zonder er een buil aan te vallen. Wat nog mooier is is dat enkele vrijgevige mensen die "engine" weggeven voor nop en niks. Je kunt dus gauw een hoop engines bij elkaar sparen zonder meer uit te geven dan de prijs van de controller en de geluidskaart.
Goed, derde deel; als jij ooit geluidjes wil gaan opnemen zit jou E-15 met een probleem; die kan dat niet, alleen maar uitgaand verkeer. Toch zul jij wat gaan opnemen; samplen is heel erg leuk om je collectie geluiden uit te breiden. Die geluidskaart heeft mooi 2 plugjes achterop die dat wel kunnen, en dan gebruik je een engine die er geschikt voor is (een software sampler dus) om ze weer op tijd af te spelen en als 'instrument' te gebruiken.
Bij je E-15 zou dat dus betekenen : kromliggen. Je moet namelijk een sampler kopen. Je hebt niet veel geld, dus dat wordt een apparaat met een klein displaytje en een hoop diskettes erbij; niks makkelijk knippen en plakken, getalletjes raden en op "audition" drukken wordt 't voor jou. Probleem 2 : je hebt meer dan 1 apparaat, je hebt een mengpaneel nodig. Dus, dat komt er nog eens bij. Probleem 3 : Je hebt een mengpaneel en wilt wel eens hardop luisteren wat je doet, dus dat worden speakers en een versterker erbij, en geen simpele Sony stereoset.
Zie je ongeveer het scenario? Hardware dwingt je in bepaalde situaties om er domweg extra spul bij te kopen, en dat kun jij niet betalen. Maakt niks uit, toen kon ik dat ook niet, maar ik had steeds 1 workstation waar ik gedurende het jaar geld bijspaarde en dat weer inruilde voor een andere synth, en zo "omhoogklom" totdat ik apparatuur ging 'sparen'. En dat kan pas bij een bepaald inkomen. Als je dat nog niet hebt of je waagt je er net in is het gewoon niet slim om maar iets te kopen puur omdat je het kan (omdat dat je misschien een verkeerd beeld gaat geven van wat het allemaal is) of omdat een of ander familielid/verkoper/oplichter je lekker heeft gemaakt met een verhaal.
Nu hoef je ook niet als Heilige Schrift aan te nemen wat ik allemaal zeg, maar ik heb er geen belang bij om jou iets te verkopen, en ik heb jouw leeftijd gehad en heb een aantal foutjes en een aantal goede keuzes gemaakt. Lijkt me niks meer dan fatsoenlijk dat ik je waarschuw voor mijn foutjes, toch?
de foutjes:
- het verkopen van een Juno-60. Voor 400 gulden. In 1992.
- het verkopen van een Solina String Ensemble voor 100 gulden
- het opblazen van een DR-110 drumcomputer
En toen was ik dus amper 14 of zo.
- het vervolgens kopen van een PSR-7 (keyboard, 1 speaker). Weg geluidenspectrum.
- het kopen van een PSR-500 voor 1200 gulden die achteraf maar nog 645 gulden waard bleek te zijn (Qua opties gelijk of beter aan je E-15)
- het kopen van een Yamaha W5 workstation. Ik had voor de Kurzweil K2000 moeten gaan.
- het aanschaffen van een sampler in 2000 waar ik veelteveel voor betaald heb (had domweg moeten wachten op beter en had geen idee van wat ik mocht verwachten - plus er kwam nog een stapel spul bij, zoals dure SCSI kabels, harddisks, en cd-romspelers. Oh ja, en intern geheugen.
- het kopen van een overgedimensioneerde audio interface
En ongetwijfeld nog een paar. Maar okee. Dat hele PSR-verhaal daarboven is het relevante gedeelte, en dat wil ik je bij deze besparen.