Motif xf6 en Moxf6 exact dezelfde geluiden ?

fisfanaat

Stamgast
Lid sinds
12 januari 2010
Berichten
153
Hallo, ik lees verschillende dingen op internet, dacht ik stel de vraag hier maar even :)
Ik twijfel tussen de Motif xf6 en de Moxf6.
Ik moet eigenlijk een synth hebben met veel goede geluiden.
En ik moet makkelijk kunnen schakelen tussen de geluiden tijdens optredens.

De vraag is: hebben beiden exact dezelfde geluiden?
Of heeft de Motif xf6 betere geluiden dan de moxf6?
Misschien een domme vraag, maar wie kan me helpen?

Dank je!
 
De soundengines van beiden zijn identiek en dus ook 100% uitwisselbaar. Denk daarbij dat de Motif XF een sampler aan boord heeft t.o.v. de MOXF, een groter en een kleurenscherm en wat meer toeters en bellen. Voordeel van de MOXF t.o.v. de Motif XF: de prijs uiteraard maar ook het gewicht (wat voor een optreden interessant kan zijn).

Als het je enkel en alleen om de geluiden te doen is, zou ik voor een MOXF gaan. Hoe dan ook zijn het beiden erg goede toestellen.

:doei:

Danny
 
De MOXF kan ook uitgerust worden met een Flash-board van 512/1024 MB om samples te laden. (Motif XF kan 2 Flash-boards aan tot 4 GB).
De MOXF heeft standaard ook een USB audio interface terwijl dat een optie is bij de Motif XF (mLAN).

De MOXF heeft dezelfde geluiden als de Motif XF en is volledig compatibel.

Voor beiden zijn er al opvolgers. Voor de Motif XF is dat de Montage en voor de MOXF is dat de MODX. De MODX is, volgens mij, de meest interessante en rond 1000 euro (nieuw) te koop.

Ik werk zelf al heel wat jaren met een Motif XF8 en dat is nog steeds een uitstekend instrument. De AWM2-synthese is heel uitgebreid en veelzijdig.

Voor live gebruik is het wellicht belangrijk om te letten of je snel klanken moet kunnen wisselen zonder dat noten worden afgebroken. Bij de MOXF en Motif XF kan dat enkel in sequencer mode (mixing mode). Bij de Montage en MODX werkt het veel beter want deze heeft geen verschillende modi meer.

Yamaha workstations nemen wel 'wat' tijd vooraleer je die in de vingers hebt maar als muzikant hoor je jouw instrument te leren gebruiken en te kennen natuurlijk.

Als ik nu zelf zou moeten kiezen dan zou dat een MODX7 of MODX8 zijn. Die heeft alles wat de Montage ook heeft, inclusief hetzelfde scherm, enkel wat minder knoppen om realtime functies te bedienen maar die kan je ook via het aanraakscherm bedienen.

Of je nu een MOXF, Motif XF, MODX of Montage kiest, er zitten veel geluiden in en het is een synthesizer dus je kan ook zelf geluiden maken.

Het kan zeker geen kwaad om ook eens elders te kijken naar bv een Korg Krome, Korg Kronos, Roland Fantom en Fantom G of zelfs de Roland FA-06.


Een tijd geleden heb ik een Roland FA-06 gekocht omdat ik iets nodig had met veel klanken, makkelijk mee te nemen, voor jams en repetities. De Motif XF8 weegt zo'n 30 kg terwijl de FA-06 heel wat minder weegt. De FA-06 is heel wat makkelijker in gebruik (de Korg Krome ook trouwens).

Keuze genoeg en dan heb je misschien nog niet eens gedacht aan een MIDI-controller i.c.m. softsynths.
 
Ok, bedankt! Het gaat vooral om veel goede preset geluiden voor optredens :) Zowel in de voice als in de performance mode hebben de Motif XF6 en de MOXF6 dezelfde prest geluiden? Ook qua aantal? Dan is de MOXF6 dus qua geluidskwaliteit geheel gelijkwaardig aan de Motif XF6..
 
Ik heb zelf een MOXF6 en ik vind de aanslaggevoeligheid wat matig, hierdoor klink de pianosounds niet zo goed uit, echter je kunt de aanslag gevoeligheid op soft zetten en dan klinkt het beter. Maar dat hangt ook van je speelstijl af.
evt heb ik nog een een 1G flash kaart voor je (Yamaha FL1024M) als je die wil stuurdan een PM.
 
Back
Top