Roland JD-Xi of workstation?

Zal ik vanavond is uitproberen. Heb ook ooit een GAIA gehad dus weet wat je bedoelt. (GAIA was/is ook een leuke synth maar tegenwoordig is er veel recenter speelgoed)

Maar zo me verbazen indien dat zou tegenvallen aangezien het VA-deel van FA identiek is aan dat van de INTEGRA, Supernatural Synth. Ben benieuwd.

Hey, ik had ergens al iets gelezen over de supersaw in de Integra-7 dat dat samples zouden zijn, hetzelfde voor de noise. In principe kan je die variable detune voor de supersaw natuurlijk ook doen bereiken via samples maar er is dus overduidelijk te horen dat het een loop is.. iets wat een V-Synth of JP8000 niet heeft.
https://www.gearslutz.com/board/showpost.php?p=12896129&postcount=34

Dezelfde persoon weidt later in hetzelfde topic ook uit over de super natural synth golven.. (surogaat virtueel analoog??): "But they always have the same phase starting point , never free running ."
https://www.gearslutz.com/board/showpost.php?p=12896715&postcount=39
Dat van die supersaw is ook waarom ik de Integra uit mijn hoofd heb gezet als vervanger voor mijn V-synth. In een drukke mix valt het misschien niet echt op (heb mezelf met de MODX ook een Rompler gekocht :D) maar tijdens het afspelen met bv een stacatto arp-ed synthlijntje hoor je duidelijk dat 'sampled' effect.. terwijl het met een 'echte' (Virtueel) analoog levendig klinkt..

Maar opsommend; voor 500 euro is het zeker een mooi workstation. Een sequencer die goed werkt en is ook al heel wat waard maar ik zou het gewoon als een rompler beschouwen dan en bepaalde partijen daar gewoon nooit uithalen.

Of die super natural golfvormen in de JD-XI nu hetzelfde werken weet ik niet. Die heeft in ieder geval wel 1 analoog synthpart.. maar na mijn Roland GAIA ervaring ben ik altijd een beetje weggebleven van nieuwer Roland spul.. Heb een aantal jaren terug wel JP08 aangeschaft. Ok.. wel free run osc's.. dus ze snappen wel hoe het moet.. maar qua klank mist ie toch wel veel op het origineel.

Alhoewel ik altijd een beetje moet lachen om Roland en marketing termen (nu hebben ze na ACB weer Zen-core bedacht) zou ik die nieuwe Fantom gewoon weleens aan de zaagtand willen voelen.. De sequencer hebben ze echt top gedaan.. bijna een soort Ableton :okdan:

 
Of die super natural golfvormen in de JD-XI nu hetzelfde werken weet ik niet.

Volgens mij is de engine in alle modellen dezelfde, bijv ook in de JD-XA zit dezelfde als in de FA of de JD-XI, de sound bestaat uit 3 partials die je kan aanpassen/editten.
Ik weet niet hoe dat gaat op de JD-XA en de FA maar met de gratis editor voor de JD-XI gaat dat best handig op de pc en je kan dan ook je sounds saven zodat je na verloop van tijd best een flink aantal presets hebt.
Ja kan op die manier ook je drumkits aanpassen zodat je flink wat mogelijkheden hebt naast het bekende Roland drum werk.
Verschil is natuurlijk dat als stand alone je met de jD-XI wat presets betreft wat meer beperkt bent terwijl dat met de duurdere modellen wat uitgebreider is.
Je kan op de Roland site extra free patches dowwnloaden waarbij die van de JD-XI meer op EDM gericht zijn terwijl die van de FA zijn meer gevarieerd, oa ook jazz geloof ik.
je kan ook op het web best wel paketten kopen, hier bijv 720 patches voor de JD-XI voor 20 euro en als ik het ff zo hoor klinkt het lekker van jazz tot rock en funk, dan hoor je meteen de flinke mogelijkheden van de supernatural engine.
Heb je meteen een flinke set presets erbij in ieder geval.https://www.youtube.com/watch?v=sRJoF6zeC0g
 
Moest nog even aan deze draad denken.. Heb afgelopen week een Roland FA06 gekocht. Thanx nog Hover voor de tip ;)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
Echt een veelvoud aan rompler sounds!! en daarnaast nog al het JV en XV legacy aan patches + de SRX uitbreidingen kunnen laden. Eigenlijk net als de Integra waar ik eerst interesse in had maar dan veel beter te programmeren. De pads kun je op de FA ook ook instellen als partials on/off switch. En een rijtje om ze te selecteren.. ideaal voor het bouwen van patches. De directe shortcuts onder het display tov van een Roland JV en XV module mis je dan wel maar dit werkt voorlopig prima. :)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==


De super natural engine (zoals ze het noemen) heeft dus ook een 'Virtueel Analoge' modus maar dit is dus gewoon een rompler. PWM is het enige wat hier exotisch is.. net als op de GAIA eigenlijk. Het filter klinkt wel goed trouwens.. beter als op de V-synth vind ik. Maar de Supersaw detune is niets in vergelijk met de SH201, JP8000/8080 of V-synth. Van de Roland GAIA herinner ik me nog dat je moest schakelen tussen samples hiervan.. in de FA (en de Integra dan ook probably) hoor je dan iets van morphing (soortvan vloeiend wisselen tussen de supersaw samples) maar ik ga verder niet zeuren meer over Roland, de FA06 is een gewoon super compleet rompler workstation. Filters klinken wel weer beter als in de V-synth vind ik. Keys op FA06 zijn ook ook.. maar ben met name verrast over het rijke, goede klankenpallet en de FX mogelijkheden.. (insert per instrument). Echt mooie EP's!! (incl. keyoff geluid, dan ben ik al snel tevreden). Goed klinkende drumsets, met name die dynamisch gesampelde. Zeeën mogelijkheden om zelf drumkits bouwen, elke toets zijn eigen setting, ook fx send!!.. geloof dat ik laatst op mijn Kronos of Montage tot de ontdekking kwam dat ik die optie moest missen.. (ff kwijt welk).
Als dikke plus een super bruikbare sequencers idd!! De eenvoud in bediening en toch alle edit functies. Beetje kleine lettertjes maar da's op een Kronos nog erger.. igg wel een fijn display hier.. en de Kronos is bovendien stukken minder goed te doorgronden.. De sequencer in de Montage mist weer van alles aan edit functies. Chapeau dus Roland!! Ook 'n handige sampler en heb uiteindelijk minder dan de helft betaald als wat ik voor een Integra had uitgetrokken.. maar goed.. een module is soms wel weer handig.. Het enige verschil wat ik nu heb bemerkt is dat er max 2 SRX uitbreidingen zijn te laden. Dat zijn er op de Integra 4.. maar toch de compleetheid, een alles-in-een ding, alle extra features die de Integra mist en de extra knoppen maken dat ruimschoots weer goed.

Heb nog even getwijfeld toen ik em ophaalde. hoorde toen pas dat 1 van de master outputs niet werkte.. was bijna weer weggereden, mede omdat de verkoper eerder had bevestigd dat ie goed zou werken. Hij heeft me uiteindelijk overgehaald voor 350 euro. Gelukkig viel de output fixen mee en doet het nu weer goed. Alle waar is natuurlijk naar zijn geld.

Ik had Roland de laatste tijd niet zo hoog zitten, mede door mijn twijfel en kritische oordeel op het virtuele analoge deel.. maar ik neem het nu maar voor de Rompler die het is.. net zoals bij de Montage. :) Prijzen zijn ook maar getallen maar qua workflow en bediening is de psychologische waarde voor de FA iig een stuk gestegen. :D Ook geluidskwaliteit is gewoon goed. Ok, die nieuwe Fantom zal wel nog beter klinken en heeft een nog mooiere sequencer.. maar is ook weer een Rompler die op een listige manier toch VA probeert te zijn.. en dan heb ik met een Kronos, en anders de Alesis Fusion toch meer dan genoeg mogelijkheden.

Als budget all-in-one workstation een echte aanrader dit!! Al zou ik er voor het mooie een ander keybed onder zetten, dan speelt zo'n EP toch stukken lekkerder.. ;) zo'n studio logic met gewogen keys bv.. kosten gebruikt iets van 100-150 dacht ik.. maar de FA06 is idd een ideaal ding om ff mee te nemen naar 'n chill plekje, letterlijk 'chill' in deze tropische tijden.. 8)
 
Leuk dat dit draadje weer omhoog komt, met indrukken van deze FA-06, daar hebben we wat aan! :) Waar ik een beetje mee zit, en dan workstations in het algemeen, dat de leercurve vrij steil is om alle functies te doorgronden. Dat is misschien de keerzijde van een instrument dat op zichzelf veel kan en stand-alone is te gebruiken. Plus dat in de praktijk veel menu-diving nodig is, om alle functies te kunnen bereiken. Maar ik krijg uit jouw verhaal de indruk dat het bij deze wel meevalt?
 
Leuk dat dit draadje weer omhoog komt, met indrukken van deze FA-06, daar hebben we wat aan! :) Waar ik een beetje mee zit, en dan workstations in het algemeen, dat de leercurve vrij steil is om alle functies te doorgronden. Dat is misschien de keerzijde van een instrument dat op zichzelf veel kan en stand-alone is te gebruiken. Plus dat in de praktijk veel menu-diving nodig is, om alle functies te kunnen bereiken. Maar ik krijg uit jouw verhaal de indruk dat het bij deze wel meevalt?

Ik heb wel wat ervaring met Roland synths en synths en sequencers in algemeen maar de functies zijn allemaal goed te vinden.. niet zo moeilijk als sommige Elektron apparaten bv..
Het display heeft wel wat kleine lettertjes tekens soms maar misschien zegt dat ook wel iets over mijn ogen?? De millimeters op een rolmaat worden ook wat te klein soms.. :D Maar wel een duidelijk display verder.. contrast tussen alles is zeker goed. Wat ik vooral leuk vind is dat je em gewoon stand-alone kunt gebruiken.. dus aanzetten en met de sequencer vlug ideetjes opnemen.. :) Dat is na een aantal maanden met de Kronos nog steeds niet helemaal het geval.. :erm: Dat zegt misschien wel iets over de sequencer in de Roland??
De Yamaha Montage werkt ook wel goed voor sequencen maar daar kan je juist niet het menu in om ff van wat steps velocity aan te passen bv... of simpel wat maten kopiëren..
Bij de Roland zie je een lineare sequencer met alle sporen onder elkaar in beeld.. en ook nog een virtueel keyboardje als je gaat editen.. echt heel klein maar goed te doen.. De pads kun je trouwens ook gebruiken om sporen aan uit te zetten.. leuk voor jammen met een aantal sporen bv... :)
 
Laatst gewijzigd:
MacGyverGear : Heb de onderstaande video bekeken om een indruk te krijgen, wat hij laat zien gaat allemaal wel vlot. Dat moet te doen zijn. :D Nu het allemaal weer goed werkt, denk dat je voor 350 euro een leuke aankoop hebt gedaan, niet gek. :)



Ja, dat het goed stand-alone is te gebruiken, daarom is het aantrekkelijk, om meerdere redenen. Om zonder andere apparaten te gebruiken veel mogelijkheden te hebben, maar misschien ook in een live-situatie. Heb eens (eind jaren '90, misschien net '00?) 'ns een duo gezien, een zanger en een toetsenist met slechts een Korg M1. Die Korg was toen al niet meer zo bij de tijd, desondanks was de muziek erg goed. Ik pijnig m'n hersenen hoe dit duo heette, ze kwamen uit België, dat weet ik nog wel. Met name voor mensen uit België die meelezen, het was in elk geval niet IC 434, die ook heel lang een M1 gebruikte. Andere stijl muziek ook, zou het omschrijven als soort "donkere" synth-pop.
 
De M1 ken ik wel redelijk goed qua soundengine maar de sequencer niet.. Heb ook geen idee welke band dat was.. maar revolutionair was een M1 destijds zeker :) Qua sounds maakt de Roland FA gehakt van de M1 en het is net als de FA ook een Rompler maar met veel minder groot ROM en ook maar 16 stemmig.. veel samples zijn single waves ipv langere samples waardoor sounds op 2 oscilatoren moeten draaien om toch nog enige indruk te maken.. De Roland FA is 128 stemmig.. en kan in de rompler mode gebruik maken van max 8 oscilatoren.. (L+R gescheiden *4). Dat is echt heel extreem maar zelfs dan is ie nog 8 stemmig.
Ik moet nog een hoop ontdekken.. er zitten ook preset ritmes in zie ik nu.. :D misschien wel makkelijk om ff vlug iets uit te kunnen werken?? De sequencers op Rolands zijn altijd wel ok geweest.. alhoewel.. mijn eerste echte synth (na mijn Casio CZ101) was de Roland D20. Die had ook een drumcomputer waar je ritmes in programmeerde. Daarnaast 8 sporen voor synthpartijen.. die was wel heel beperkt.. je kon niet meer ergens 'inhaken' nadat je gestopt was met opnemen van een spoor. Ook geen kopieer functies oid.. volgens mij was dit een van de eerste workstations ook. Ruim 3000 gulden nieuw, weet niet meer exact wat ik heb betaald maar het was zo'n beetje alles wat ik in mijn jonge jaren had gespaard als 16-17 jarige. De M1 kwam daar net weer na.. en klonk toch wel weer beter.. maar met minder polyfonie dan de D20. Aan de andere kant ook wel weer een uitdaging om daar iets mee te maken.. net zoals iets maken met een Amiga tracker ofzo.. wel heel krap met slechts 4 samples tegelijkertijd.. maar het kon wel dus.. :)

We leven nu in een andere tijd, gelukkig.. :) Met ook weer rare marktbewegingen soms. Mensen die menen dat iets future vintage ofzo aan het worden is.. :D Iets met beperkte specs (12bit, 30khz etc) worden ineens weer interessant omdat het donkerder zou klinken. Als ik dan zie dat er iemand op reverb.com dik 500 voor 'n M1 durft te vragen.. (.....) Het is misschien meer de emotionele waarde die voor iemand stijgt. Een mint exemplaar willen kopen uit nostalgie omdat je er ooit op begonnen bent oid?? Maar alles boven de 50 euro is teveel voor een M1 wat mij betreft.. feature en soundwise dan he.. ;) Waar ik wel wat voor over heb zijn oudere samplers die wat lagere specs hebben en daardoor crunchier klinken..
Qua prijs voor de Roland FA06 denk ik dat Hover goed zat met een gemiddelde van 500 euro. Die ik nu heb stond voor 450 en had best wel interesse.. het output verhaal was kennelijk wel eerder aan iemand gemeld.. die wilde er 350 euro voor geven en daarom zakte hij ook naar deze prijs om me over te halen.. als ik em niet wilde voor dat bedrag had ie ook reiskosten willen vergoeden.. dat had ook niet gehoeven, het was iets van 80km rijden.. maar als ik het wist was ik er niet naartoe was gereden. Je weet nooit of een vervangend output precies past in de behuizing. Als optie kon ik wel de hoofdtelefoonuitgang gebruiken en dan kan je zoiets toch weer niet laten staan ofzo.. als je er toch bent :D

Qua features en sounds denk ik nog steeds dat de MODX interessanter is voor de meerprijs die het nieuw heeft.. het enige nadeel is de sequencer die totaal geen 'job' functies (edit eigenlijk) voor als je even wat details of een nootje wilt aanpassen.. De enige optie is bij dat ding gewoon een nieuwe poging.. net zolang tot je tevreden bent. Wat wel handig is aan de sequencer zijn 'Scenes' en de 'arp' is super uitgebreid in dat ding. De Roland FA heeft ook een 'arp' maar dat is maar voor 1 track.. waar je bij de Yamaha complete begeleiding kan bouwen en via akkoorden een complete begeleiding kan aanpassen in toonsoort (soort van) zoals op een keyboard zeg maar... De Yamaha Motif XF heeft wel weer de nodige edit functies en bovendien is de sequencer veel uitgebreider.. gek dat ze dat dan niet in 1 op 1 overnemen in hun nieuwe apparaten.. Misschien dat het OS in de MODX nog wel wordt aangepast.. ze hebben er een paar maanden terug morphing tussen sounds aan toegevoegd en ook wat kleine toevoegingen voor de sequencer: https://www.youtube.com/watch?v=qzfsGDaqYaI

Van de Roland sequencer vind ik het wel positief dat je in ieder geval noten kunt aanpassen (zie hieronder wat screenshots).. maar misschien dat de Yamaha MODX bij het jammen wel iets sneller/beter werkt.. en er is dacht ik een VST om noten 1op1 in een DAW te krijgen (voor het betere editwerk..) MODX/ Montage connect heet dat dacht ik.

Sequencer%201.jpg - Click image for larger version  Name:	Sequencer%201.jpg Views:	0 Size:	47,5 KB ID:	3774494

Seq%20Piano%20Roll.jpg - Click image for larger version  Name:	Seq%20Piano%20Roll.jpg Views:	0 Size:	45,0 KB ID:	3774495

Seq%20Microscope.jpg - Click image for larger version  Name:	Seq%20Microscope.jpg Views:	0 Size:	50,4 KB ID:	3774496

Seq%20View%20Select.jpg - Click image for larger version  Name:	Seq%20View%20Select.jpg Views:	0 Size:	45,4 KB ID:	3774497
 
Laatst gewijzigd:
MacGyverGear : Zal je post met alle info over de verschillende modellen later nog een keer lezen, als het hier iets koeler is om achter de laptop te zitten... het is warm. :frons: Heel tof om je kennis hierover te delen. :) Misschien dat de prijzen van het oude spul sowieso aan het stijgen zijn, ik heb sterk de indruk dat de vraagprijs voor bv. een DX7 tegenwoordig op MP duidelijk wat meer is dan een tijdje terug.
 
You're welcome.. en idd iets te warm ja.. ik realiseerde me later na mijn bericht nog dat ik een rekenfoutje had gemaakt.. 8 x 8 is natuurlijk geen 128.. :D
De Roland FA is 128 stemmig.. en kan in de rompler mode gebruik maken van max 8 oscilatoren.. (L+R gescheiden *4). Dat is echt heel extreem maar zelfs dan is ie nog 8 stemmig.

Maar het is idd zo dat sommige synths (misschien door video"s??) lijken te stijgen in prijs. Een DX7 (de ouwe bruine) was 5 jaar terug iets van 150 ofzo... Ik zie er op Ebay.kleinanzeigen.de trouwens nog wel 1 voor 250.. maar niet lang terug ook een aantal op MP voor rond de 400 gezien.
Wat helemaal hard is gegaan de laatste tijd zijn samplers.. ik heb 5 jaar terug een EMU ultra 5000 sampler gekocht voor 75 (was de vr.prijs).. als ik nu kijk op MP zie ik er geen en op Ebay.kleinanzeigen.de gaan ze richting de 500 euro.. maar dat zal wel door reverb.com komen.. dat volgen verkopers maar al te graag op. :D

Ik heb in de laatste 12 jaar aardig wat oudere synths verzameld maar vind dit voor wat het allemaal moet opbrengen tegenwoordig totaal niet meer interessant.. Na de Alesis Fusion die ik een paar jaar terug kocht is dat een beetje gestopt denk ik en ben ik wat meer richting de Virtueel Analoge hoek gegaan. Ook wat VA's gekocht en daardoor eigenlijk uitgekomen bij wat nieuwere VA's en Romplers.. eigenlijk zijn die net zo duur als een gemiddelde vintage analoog maar je kan er zo ontzettend veel meer mee.. Sommige oudere modellen die ik ooit heb gekocht ben ik super blij mee en zou ik voor geen goud willen missen maar de honger naar meer vintage is bij mij wel een beetje over. bij de huidige prijzen :)

Natuurlijk kun je ook prima met een computer muziek maken tegenwoordig.. vooral als het op sequencers aankomt is het leven nog veel makkelijker.. en ook plug-ins zijn tegenwoordig supergoed. Ik heb ooit mijn Prophet 5 en een plug-in daarvan aan een blind-luistertest onderworpen en iedereen had het toch best moeilijk om de hardware te onderscheiden van de VST.. sommigen zaten er naast zelfs. Ik bedoel maar.. 8D
 
Back
Top