Roland JD-Xi of workstation?

Lid sinds
12 oktober 2016
Berichten
6.224
Al een tijdje ben ik op zoek naar een leuk synthje, maar met een beperkt budget. Kan dus ook niet hele hoge eisen stellen. Twee dingen wat ik graag zou willen: een synth-engine die redelijk diep is zodat je een behoorlijk gevarieerd palet van klanken kunt maken, en een redelijke sequencer zodat je ook stand-alone met het instrument al iets van een nummer kan maken.

In een recente discussie tussen MacGyverGear en krautrock1958 noemde laatstgenoemde de Roland JD-Xi, vooral hier en hier, die had ik nog niet overwogen. Na het lezen van reviews en het bekijken van video's lijkt me dit wel wat. Boel voordelen, de synth-engine lijkt redelijk diep en krachtig, veel drums, mooi compact instrument en kennelijk een goede klankkwaliteit. Het nadeel van de minikeys is voor mij niet erg, en het gebruik van een editor om veel menu-diving te voorkomen is geen dealbreaker.

Wel heb ik een beetje het gevoel bij de JD-Xi dat het wat sterk georiënteerd is op dance e.d. Dus ik vraag me af, kan de JD-Xi nog meer, is het breder inzetbaar?

De prijs voor een tweedehands JD-Xi lijkt rond 300 euro te liggen, nieuw kun je 'm krijgen voor ca. 450. Dat is ook ongeveer de bandbreedte van mijn budget, wat ik wil uitgeven. Ik dacht als alternatief misschien een oude workstation die ongeveer hetzelfde kost. Het zal in dat geval dus al redelijk oud zijn, maar als het doet wat ik wil, geen probleem. Eentje met een redelijk diepe synth-engine en omdat het een workstation is ga ik ervan uit dat de mogelijkheden om er een nummer op te maken altijd meer dan voldoende zijn. Ik hou er rekening mee dat de leercurve bij een workstation wel (een stuk?) steiler is. En dat het meer ruimte in beslag neemt. Eventuele suggesties voor een workstation zijn dus ook welkom.
 
Ik ken de jdxi niet, maar wellicht dat je in je budget een gebruikte korg kross2 kunt vinden. Een workstation met makkelijke sequencer en zelfs vocoder. Ik had vroeger een korg X5 en die sound engine kon je tot in de puntjes editten. Dat zal bij de kross vast niet anders zijn. Ook zijn er talloze soundpacks voor korg kross. Die van Dan Stesco klinken erg goed.

ik heb er overigens zelf geen maar speel wel eens met de gedachte er eentje aan te schaffen als all-in-one woonkamer synth en heb al veel tijd op de korg forums en youtube doorgebracht.
 
Ook ik ken die Jd niet, maar tweedehandsjes.. SY 77, kan je tegenwoordig ook samples in laden via een nieuw ontworpen tool. of Sy 99 van Yamaha als je hem kan vinden. Ensoniq TS 10 of TS 12. Denk wel dat belangrijk dat je voor jezelf duidelijk hebt wat voor klank zoek ik..
 
Hey.. ik was getagged geloof ik.. ;)

Die JDxi leek me zeker leuk, ook compact maar ik vind het aantal parts wel wat krap.. die ouderwetse workstations hebben nog gewoon 16 parts.. en dat is toch wel prettig als je een wat gevarieerder arrangement wilt maken.
Wil je persee de onboard sequencer gebruiken?? op die JDxi is dat wel leuk natuurlijk.. zo'n step sequencer.. Eigenlijk is een RS7000 een perfecte sequencer maar alleen als synth weer beperkt. Mocht je niet met een computer willen werken zou ik er altijd een (goede) externe sequencer naast zetten.. een apparaat wat alles in-1 is er volgens mij niet echt.

Het is jammer dat die sequencer op de Alesis Fusion niet zo uitgebreid is maar qua synth is dat nog steeds mijn allessie :D super diepe synthese en genoeg polyfonie om een compleet arrangement mee te maken. Dat apparaat met een losse sequencer is de perfecte combi voor een compacte setup voor mij ;) De 61 key versie lijkt alleen minder te koop aangeboden te worden.. maar het 88 key klavier vind ik wel fijn.. speelt best lekker.. :)

ow.. las ook nog iets anders in dat bericht waar ik getagged was. :D inmiddels heb ik ook een Yamaha workstation ;) De sequencer op de Yamaha (Montage en Modx) is zeker bruikbaar.. en tevens heeft deze ook een soort keyboard (intelligente arpeggiator) zoals die PSRs. Op eerdere (goedkopere) versies schijnt dit ook al te zitten.
Wat ik minder vind aan de sequencer is: note data niet kunnen editen (kan op de Fusion bv wel) je bent dus echt verplicht alles in 1 x goed te spelen.. songblocks kunnen maken en deze in een chain zetten werkt erg goed. Qua synthese blijft het een rompler, hoeveel trucjes er ook uit de kast worden getrokken.. maar da's mijn persoonlijk mening. Filters zijn wel erg ok.

Sy77 vind ik ook leuk, heb ik ooit gehad maar eigenlijk nooit met de sequencer gewerkt.. FM is wel behoorlijk complex maar leuke dingen mee te doen.. samples vond ik iets minder bruikbaar..
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb de jd-xi gehad. Twee keer... het lijkt redelijk handson, maar eigenlijk moet je voor vrijwel alles menu’s in. Er is een iPad editor te krijgen, maar dan werk ik liever met de iPad zelf. Ook de toetsen zijn niet zo fijn - er zijn betere mini keys. Geluiden en vocoder zijn overigens prima. Het is meer de workflow. Ik gebruikte de drumsequencer niet zo veel, die is overigens wel vrij makkelijk en veelzijdig.
 
Ik zou persoonlijk eerder gaan voor een mc-101 met midi keyboardje. Beter voor niet-synth sounds ook. Ik gebruik hem als ROMpler op batterijen, en drummachine.

maar smaken verschillen! :)
 
Wel heb ik een beetje het gevoel bij de JD-Xi dat het wat sterk georiënteerd is op dance e.d. Dus ik vraag me af, kan de JD-Xi nog meer, is het breder inzetbaar?

Daar is ie door Roland wel een beetje voor in de markt gezet om voor mensen die in de EDM zitten snel wat leuks in elkaar te zetten.
Omdat de drums/sequencer automatisch alles quantized leent ie zich goed voor dat soort dingen.
Leuk is dat je met een sequence daarna motion recording hebt en dus je synth of drumlijntje daarna opnieuw kan tweaken maar door max 128 voices kan je dat niet onbeperkt blijven doen.
Qua engine is het gewoon de Supernatural synth met 3 partials en de kwaliteit is zonder meer erg goed te noemen.
Er zit ook een hele leuke effect sectie op en bij elkaar is het voor het geld een heel leuk ding vind ik.
Je kan stand alone 'm snel pakken en wat leuks maken met de presets en de knoppen die er op zitten en zeker helpt die sequencer met de drums erbij voor wat leuke synth/new wave, Italo, disco enz.
Wil je helemaal de diepte in dan moet je de editor erbij nemen en dan heb je de pc nodig, dan kan je echt hele mooie patches maken.
Als je dan toch de pc aan hebt dan kan je natuurlijk ook bijv met een daw erbij gewoon dingen maken die niet gequantized zijn en is de sky de limit wat dat betreft.
Hij verzend en ontvangt audio en midi dus midi kan je makkelijk editten achteraf in een daw.
Dan kan je ook met meer tracks werken en daar is die engine wel goed voor, je kan dan natuurlijk ook met plug ins erbij werken.
Als stand alone is 4 parts natuurlijk wat beperkt maar icm een pc kan je goed aan de gang
Het ligt er een beetje aan of je alles buiten de pc om wil doen op een workstation en dan klaar wil zijn of dat je toch op een daw nog verder dingen uitwerkt, afmixt enz.

Als je wil weten of je ook andere muziek kan maken; ja natuurlijk, dat heeft vooral met de maker te maken.
Ik zal een paar probeerseltjes die ik nog heb even uploaden en hier een paar yt clips, kijk verder op yt voor meer.



 

Attachments

  • slowly but surely.mp3
    10,9 MB · Bekeken: 181
  • jd xi soundscape 7 min.mp3
    6,9 MB · Bekeken: 169
Laatst gewijzigd:
Iedereen heel bedankt voor het meedenken! :)

krautrock1958 : bedankt voor de voorbeelden. Ja, de JD-Xi heeft een aantal aantrekkelijke punten, het klinkt goed en door de compactheid kun je misschien zelfs op de bank ermee pielen. Met een 88-toetsen workstation zal dat iets lastiger zijn... Niet dat dit perse moet, trouwens. MacGyverGear : inderdaad iets waarbij je ook zonder computer iets kan doen. Een externe sequencer plus synth zal het budget overstijgen, vrees ik. Waarschijnlijk stel ik ook wat minder hoge eisen aan een "alles-in-één" instrument dan jij doet, we zitten wat dat betreft op een wat ander niveau. Laten we zeggen dat ik in vergelijking maar wat aan pruts. :D De RS7000 is wel een gaaf ding, wat ik ervan zie.

Ik ga de hierboven genoemde workstations nog verder bekijken.
 
Ik kom nog even terug op dit draadje. :)
In het draadje over de Roland Integra, waar Willem de JD-Xi aanraadde had ik de Yamaha MODX al best hoog zitten.. is uiteindelijk de Yamaha Montage geworden maar is qua geluiden hetzelfde als de MODX en ben toch wel enorm verrast.. ook al heeft ie best een hoog rompler gehalte. De Kronos vind ik dan weer iets interessanter qua synth engine's maar als we het over een huwelijk tussen het keyboard hebben zit de liefde hier (bij mij) best wel hoog ;) Eerder had ik een Pa4x aangeschaft en is qua synth geluiden toch lang niet zo veelzijdig als de MODX. Er zitten wel een veel allround stijlen in de Pa4x maar daar moet je maar net naar op zoek zijn.
Met wat ik tot nu toe heb mogen bespelen heb ik hierbij toch 'n veel grotere 'wow' ervaring als het op 'synth geluiden' aankomt.
Korg Karma (in Kronos) is ook te gek maar hangt een ander prijskaartje aan.. ok. Korg M3 is het goedkope alternatief maar is toch lastiger te vinden.
Een MODX koop je nieuw nu voor 1100 dacht ik en misschien is ie tweedehands wel te vinden voor een interessante prijs.
Het is nog niet helemaal als mijn RS7000, die blinkt uit door zijn sequencer maar je kunt hier net als op de RS diverse arrangementen maken en selecteren tijdens het jammen. En daarbij zit er dus nog die arp modus in. Dus via verschillende akkoorden bepaalde parts binnen een patterns moduleren in toonhoogte.. een soort kruising tussen de QY700 en RS7000 ofzo.
Via een simpele chain modus plak je de ingespeelde arrangementen die je hebt gemaakt achter elkaar en bouw redelijk gemakkelijk een songstructuur. Hieronder een demo:

https://www.youtube.com/watch?v=KP2p4awFaXE
 
In de video hieronder zitten wel een aantal mooie FM (DX) sounds en sommigen met gebruik van de arppegio's..
https://www.youtube.com/watch?v=XtciIuPc360
wel jammer van het kraakje afentoe.. maar hij is tevens ook via PC/DAW als multiple channel geluidskaart in te zetten waardoor je alle DA/AD conversie kan omzeilen :)
 
Een mooi alternatief is een Roland FA-06. Uitstekende geluiden, diepe engine, veel synthgeluiden (supernatural synth engine - compatible met Integra) en een goede, bruikbare en toch eenvoudig te bedienen sequencer. (en een 'basic' sampler)
2dehands vind je deze tegenwoordig rond 500 euro.
 
Dat is zeker een mooi alternatief!! :okdan: Bij Roland snappen ze tenminste nog hoe een sequencer moet werken. :) Alleen jammer dat ze niet gebruik maken van de pads voor grid sequencing.. daar hebben ze bij de JD-XI en nieuwe Fantom de 16 knoppen voor gebruikt. Maar deze sequencer is sowieso wel veel bruikbaarder dan die op de Yamaha MODX iig.. al moet ik nog even in de nieuwe update duiken die er net is.. maar je kunt gewoon niet ff in de event edit duiken om een nootje te veranderen oid voor zover ik nu begrijp, best jammer.

Hieronder de FA seqeuncer":

https://www.youtube.com/watch?v=md--CiGvSKE

Stepsequencer werkt opzich ook wel.. maar waarom nu weer gebruik maken van 'rest' ipv gewoon met de "step >" toets?
https://www.youtube.com/watch?v=5CBhmiOGdBo

Maar zeer bruikbaar idd.. echt een workstation.. :)

edit: misschien is dit nog wel een stukker interessanter dan de Integra waar ik over twijfelde.. :D thanx ;)
 
Laatst gewijzigd:
De Montage en MODX hebben intussen door een update ook een 'bruikbare' sequencer maar is niet te vergelijken met de sequencer op de Motif series. Mogelijks dat ze dat in de toekomst nog verder uitbreiden.

Intussen staat mijn MOTIF XF te koop (hint) en intussen is de FA-06 voor mij een goed alternatief, weliswaar aangevuld met een StudioLogic SL Grand.


Zelf heb ik een ruime ervaring met alle Motif workstations (Motif 8, Motif ES8, Motif XS8 en Motif XF8) en weet dat het puike machines zijn maar .... gebruiksvriendelijk? niet echt. Lijkt alsof de UI ontworpen is door ingenieurs en niet door muzikanten. De nieuwe MODX en Montage zijn ook mooie speeldozen maar ik wil nu wel eens na ruim 20 jaar ... de andere kant uit (lees VSTi) met minder hardware (en dus minder gewicht)
 
hmm.. ik heb toch na veel met vst's te hebben gedaan juist de neiging naar een bruikbaar alles-in-een ding waarop je lekker kan songwriten.. ooit was mijn eerste synth een Roland D20.. en toen ik weer begon in 2007 met synths kocht een Alesis Fusion (die nieuw al defect was). Paar jaar terug alsnog gekocht en gaan liefhebben. Had al eerder eens geïnformeerd bij je over de Motif ;) En na de aanschaf van de Fusion begint de interesse en verzameling van alles in 1 apparaten ook toe te nemen.:D

Naast VST's heb ik ook al een kapitaal aan analoog uitgegeven, daar valt zo'n Fusion of MODX echt bij in het niet.
Wat ik vooral mooi vind en mis met analoog is; een apparaat wat echt alles kan (sequencen en ook divers kan klinken (VA/Samples of rompler zijn). Je moet zo'n grote ruimte hebben om een beetje een arrangement te maken.
Ik twijfel nog steeds bij de modeling in de Integra en Fa. Heb ooit een Roland GAIA gehad en die klonk steriel als een rompler. De PWM klinkt wel realistisch maar meerdere oscilatoren met elkaar heeft nog steeds dat statische rompler effect lijkt het. Bij de Montage heb ik dat maar voor lief genomen maar voor mij was de Alesis Fusion die ik een paar jaar terug kocht tot nu de best bestede 300 euro ooit aan een synth. ;) Het is alleen jammer dat de sequencer het een beetje laat afweten maar verder ben ik er nog steeds tevreden mee.
De MODX heeft mijn interesse gekregen als een soort alternatief voor de QY700 en samen met de veel betere sounds is dat zeker een geslaagd alternatief. :)
 
MacGyverGear ; Hover : Bedankt voor jullie inbreng, heb weer wat materiaal om in te duiken. En dat gaat de keuze vast ook weer wat lastiger maken... ;) Moet alles wat jullie aandragen nog beter bekijken, maar de FA-06 lijkt me niet gek. Voor tweedehands moet ik er waarschijnlijk wat meer bij doen dan ik eerst in gedachten had, maar dat is niet onoverkomelijk. Ik lees dat deze uitkwam in 2014? Dan moet er af en toe toch een gebruikt exemplaar aangeboden worden, dacht ik.
 
Ik zou persoonlijk eerder gaan voor een mc-101 met midi keyboardje. Beter voor niet-synth sounds ook. Ik gebruik hem als ROMpler op batterijen, en drummachine.

maar smaken verschillen! :)

Dit kan ik ook zeker aanraden. De MC-101 heeft alle sounds van de JV en XV synth modules aan boord, plus nog een hele bundel die speciaal voor de nieuwe engine zijn gemaakt. Daarnaast heb je een sequencer met vier tracks, en per track kun je ook nog per sound clip switchen van patch. En je kunt tracks combineren (bouncen) zoals vroeger met een Tascam tape recorder. De meeste mensen kopen zo'n Arturia Keystep (Pro) erbij, maar heb zelf een Studiologic SL73 Studio erbij met full size gewogen toetsen en drie kleine joysticks erop. Daarmee kun je vier MIDI-kanalen individueel aansturen. Qua workflow is deze combi voor mij meer geschikt dan bijvoorbeeld een Korg workstation. De Roland sequencers kan ik beter mee overweg.
 
Ik blijf een beetje twijfel houden over de VA sectie in de FA maar hey.. that's just me :D
Een super saw lijkt wel gemodelled. Je kunt in ieder geval traploos de detune instellen.. iets wat met de GAIA niet mogelijk was, dat waren gewoon kille samples waar je tussen moest schakelen.
Hover Als je in de VA afdeling 2 zaagtanden programmeert, deze een beetje detuned, klinkt het verloop in zweving daartussen bij een toets herhaald indrukken dan hetzelfde of is het meer random, zoals een lfo een PWM beïnvloed zeg maar? Hopelijk begrijp je wat ik bedoel. :)
Op mijn Alesis Fusion kan ik bv 'restart' voor VA uitzetten voor de oscilator.. dat maakt echt een wereld van verschil (levendig vs levenloos in mijn beleving)
 
...
Hover Als je in de VA afdeling 2 zaagtanden programmeert, deze een beetje detuned, klinkt het verloop in zweving daartussen bij een toets herhaald indrukken dan hetzelfde of is het meer random, zoals een lfo een PWM beïnvloed zeg maar? Hopelijk begrijp je wat ik bedoel. :)

Zal ik vanavond is uitproberen. Heb ook ooit een GAIA gehad dus weet wat je bedoelt. (GAIA was/is ook een leuke synth maar tegenwoordig is er veel recenter speelgoed)

Maar zo me verbazen indien dat zou tegenvallen aangezien het VA-deel van FA identiek is aan dat van de INTEGRA, Supernatural Synth. Ben benieuwd.
 
Zal ik vanavond is uitproberen. Heb ook ooit een GAIA gehad dus weet wat je bedoelt. (GAIA was/is ook een leuke synth maar tegenwoordig is er veel recenter speelgoed)

Maar zo me verbazen indien dat zou tegenvallen aangezien het VA-deel van FA identiek is aan dat van de INTEGRA, Supernatural Synth. Ben benieuwd.

Hey thanx alvast! En fijn te lezen dat je begrijpt wat ik bedoel. :) Op de Kronos/Oasys is dit bv ook niet standaard in de AL-1 engine. Je kunt de startphase per osc instellen.. pas als je doordraait >180 graden kom je in 'random' en ben je de statische reset iedere keer soort-van kwijt maar het is niet hoe analoog circuit werkt.. daar draaien in de achtergrond de oscilatoren door en opent een toets het VCA zodat ze te horen zijn..
 
Back
Top