Synth-o-theek (synths e.d. tijdelijk uitwisselen, levensvatbaar?)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
Geen idee of dit in deze tijd een goed idee is.. maar veel mensen hebben nu wel de tijd :)

Ik had dit idee al op zeer jonge leeftijd.. Maar helaas werd het door niemand gerealiseerd.. en bleef het bij plaatjes kijken :D

Zelf heb ik ooit 'n keer mijn 909 en Yamaha TG99 uitgeleend. Het risico is natuurlijk; kans op defect bij een ouder apparaat (je zal em net thuis hebben staan en hij gaat stuk... :( ) of je maakt er een kras op. Degene die uitleent zal in beiden gevallen ook balen. Maar bij sommig nieuwer (klein) spul is het risico op defect misschien wel iets minder.

Anyway.. zit al een tijdje te kijken naar een synthmodule, zou em natuurlijk kunnen kopen (genoeg op MP) maar ben bang dat het toch niet helemaal mijn ding is?? Ik heb in ieder geval genoeg module materiaal ter uitwisseling.. zei het niet als borg, is het tevens voor degene die een apparaat voor een maandje ofzo laat uit-logeren een kans om eens iets uit andermans collectie te proberen. :)

Zelf zou ik nooit oudere analoge synths uitwisselen, juist om risico's zoals hierboven. En dan kunnen er daarbij ook nog misverstanden ontstaan als een apparaat meegaat en het heeft al een defect bv.. (lekker dan..)
Met wat gangbaardere nieuwe synths/modules is dat risico misschien wat minder?

Maar goed.. tiz maar een ideetje dus he.. :) Maar bij deze gooi ik maar eens in de groep. :engel:
 
OK.. Je hebt idd mensen die alles wat ze niet meer gebruiken liever wegdoen en weer iets anders kopen. Ik heb genoeg wat ik niet gebruik en liever niet wegdoe omdat als ik het ooit zou willen gebruiken het dan weer niet kan vinden en dus liever bij me hou.. Het is sowieso leuk hoor, shoppen in eigen magazijn.. ;)
 
ik leende al een tr8 uit een bassstation 2 en een akai drumbak. Aan mensen die ik ken, met gear dat niet te fragile is en te kostbaar.
Als ik zie hoe mensen met (andermans) spullen omgaan zou ik dit ook nooit uitlenen aan onbekenden, zelfs niet aan bekenden ,laat staan duur spul van pakweg meer dan 300 euro waarde.
 
Ik vind het idee best sympathiek, maar zie me er niet in participeren.
Ik leen al bijna geen boeken meer uit omdat de ervaring mij geleerd dat niet iedereen dezelfde definitie van 'zorgvuldig met spullen omgaan' hanteert.
Bovendien geldt voor mijn instrumenten hetzelfde als voor mijn boeken, namelijk de enigszins egocentrische instelling dat ik wil er altijd over wil kunnen beschikken.
 
Mja.. heb laatst mijn ruimte leeggehaald (voor een kleine verbouwing) en heb wel e.e.a. wat ik tijdelijk zou kunnen missen.. maar los daarvan ben ik ook wel een hoarder misschien. :D Maar ik kan me volledig vinden in jullie standpunten en snap wel dat niet iedereen dit toejuicht. :)

Weetje.. Een avondje ff bij elkaar komen en vrij kunnen proberen is soms ook al fijn.. helaas nu even niet mogelijk dan... maar los daarvan.. vaak moet je iets meerdere avonden tot je beschikking hebben om een duidelijk oordeel te kunnen vellen. Je vindt sommige functies soms ook niet meteen.. zo kom ik gisteren de mogelijkheden tegen in een apparaat wat ik bijna alweer had afgeschreven en ben ik er weer helemaal happy mee. Heel soms doe ik dan weleens wat weg en dan kan ik weer wat anders voor kopen.. maar het meeste wat ik heb wil ik ook gewoon liever houden.. en ik denk dat er leden zijn die er ook zo over denken. Ik let bij geluiden misschien ook op details wat iemand anders totaal niet boeit.

Bij mij gaat het om een apparaat wat nog nieuw te koop is zelfs.. maar ik ga liever niet wil retourneren. Een apparaat wat ik eind vorig jaar heb gekocht was ook een miskoop.. jammer gewoon dat je niet even in zo'n OS ergens online kunt proberen.. wel de handleiding op zaken bekeken maar sommige functies blijken zo beperkt.. en dan lees je reviews en mensen zijn er laaiend enthousiast over.. Tja..

Zelf heb ik ooit 'n keer mijn ... en Yamaha TG99 uitgeleend
* ik las in mijn openingspost nog.. maar 'TG99' moet TG77 zijn. De persoon die em leende had ooit iets van me gekocht en heeft de TG77 later ook zelf gekocht, daar doe je het een beetje voor zeg maar :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik doe dat wel, spullen uitlenen.. maar eigenlijk alleen aan goede vrienden. Ik heb ook wat synths in langdurige bewaring voor vrienden. Maar modules.. ik vind die dingen bij mezelf al kwetsbaar.. vandaag weer wat shuffling gedaan in de modular cases en ik vind dat nooit echt leuk. Dus modules zal ik minder snel uitlenen, synths geen probleem als je weet dat er een beetje rustig mee omgegaan wordt.

Modules en synths hier in de studio uit laten proberen vind ik altijd leuk. Het liefst zou ik onze gear sowieso toegankelijker willen maken. Zit nog te broeden op een modus daarvoor in een toekomstige studio.
 
Anyway.. zit al een tijdje te kijken naar een synthmodule, zou em natuurlijk kunnen kopen (genoeg op MP) maar ben bang dat het toch niet helemaal mijn ding is??

Om welke synthmodule gaat het? Wel benieuwd eigenlijk.. 8)
 
ishi thanks voor je reacties. :) Het gaat om een Roland Integra 19" module, had ook al een topic in 'gevraagd' aangemaakt ;) Maar module kan ook als iets voor een modulair geïnterpreteerd worden. :D iig fijn te lezen dat er toch ook mensen wel flex mee zijn.

Het gewoon bij elkaar op visite gaan is natuurlijk het allerleukst, eigenlijk net als bij een verkoop maar door Corona is dat geen optie momenteel..
Het risico dat er wat gebeurt met je spullen is natuurlijk wel aanwezig met zo'n tijdelijke ruil.. maar ga een beetje van mezelf uit.. Er is nog hier nooit een studio ongeluk met beschadiging tot gevolg geweest, gewoon voorzichtig zijn en een goede voorbereiding bij iets neerzetten.. Een ongelukje zit in 'n klein hoekje.. maar eerder met spullen verplaatsen. Ik denk ook dat het grootste risico in het transport zit. Een synth(module) daarom inpakken (als bij een verkoop) lijkt mij dan wel een vereiste, alleen niet de hele doos dichtplakken natuurlijk. 19" modules bv of van die Elektron dingen verpakken wel iets gemakkelijker dan een toetsenbord en vaak wordt een kleinere (originele) doos vaker bewaard. Voor toetsenborden heb hier dan toevallig van die hoezen liggen maar die heeft ook niet iedereen, dus dat maakt een toetsenbord alweer een stukje lastiger... maar die verpakking lijkt me wel een voorwaarde om risico op beschadiging tijdens de synth vervoeren (in/uit auto of huis halen) tot een minimum te beperken.

Een ander vereiste is dat er natuurlijk dat je een vervoersmiddel moet hebben... maar als je bij iemand langsgaat voor een verkoop of proberen heb je diezelfde situatie. Het zijn allemaal veel haken en ogen. Misschien dat de ene persoon het totaal niet zit zitten en de andere (en dan ga ik een beetje van mezelf uit met meer al veel te veel spullen) misschien wel.

Maar als iemand tijdelijk iets zou willen aftasten is een berichtje in een topic daarvoor (of dit topic) misschien genoeg? Het blijft wel lastig om iets van dezelfde waarde tegenover te zetten natuurlijk, en dan moet de andere partij het maar net interessant vinden ook.. Misschien is gewoon bij elkaar komen wel het allerleukst (als dat weer kan). Was vorig jaar bij iemand die zijn Akai Force demonstreerde en daardoor uiteindelijk ook zelf heb gekocht. Toch vind ik de interne synth emulaties wel een beetje tegenvallen.. waarschijnlijk als ik em beter had kunnen testen had ik em niet gekocht.. De Force terugsturen wilde ik de winkel ook niet aandoen. Ik ga er in de toekomst vast wel leuke dingen mee doen maar em wegdoen denk ik iig zeker niet aan.
 
Laatst gewijzigd:
Op zich een sympathiek idee, maar ik zou daar niet zo snel aan meedoen denk ik. Op zich heb ik geen moeite met (uit)lenen, maar als je ziet hoe sommige mensen met hun spullen omgaan...
 
Bestaan er geen bedrijven meer die synths en dergelijke verhuren?
 
https://www.gearbooker.com/nl/home/search
Dat is ook wel iets.
Zelf ben ik niet zo van uitlenen / lenen. Optische of technische schade is toch altijd een risico.
Langs gaan is wel leuk natuurlijk en gear proberen ook : )
 
Sympathiek idee die uitleenservice maar dat gaat goed tot er een keer een probleem is, sommigen lossen dat vlot op met elkaar en bij anderen zal het tot een discussie komen.
En wat als een apparaat wat je hebt geleend kuren krijgt wat niets van doen hebt met het gegeven dat je ermee bezig bent want er kan altijd iets spontaan de geest geven, dat kan ook gebeuren als de eigenaar ermee bezig is, toch lullig op zo'n moment.
Het wordt anders natuurlijk als je iemand persoonlijk kent en regelmatig mee omgaat.
Helaas kan je door de corona moeilijk mensen bezoeken maar dit blijft niet zo en zoals nu ook al gebeurt dat mensen bij elkaar komen en wat uit proberen vind ik wel sympathiek in ieder geval, zeker als het om oudere synths gaat die je niet meer nieuw kan kopen.
Ik denk dat je voor een nieuwe synth het risico bij de dozenschuiver moet laten en dus gewoon besteld bij een shop en dan uitproberen.

Het blijft wel lastig om iets van dezelfde waarde tegenover te zetten natuurlijk, en dan moet de andere partij het maar net interessant vinden ook..

Toen in 16 jaar was had ik op een gegeven moment een 20 jaar oude Zundapp van een vriend voor 50 gulden overgenomen en reed daar al een half jaar vrolijk mee rond.
Ik leen 'm uit voor een dag aan één van m'n beste vrienden en belt ie me de volgende dag op dat de brommer gestolen was, het hangslot was doorgeknipt.
Ik kreeg een nieuw boek van hem ter waarde van iets van 30 euro, leuk natuurlijk maar ik had geen brommer meer. :?=(
 
Gearbooker ook weleens iets op voorbij zien komen ja.. ineens herinner ik me ook weer een lid die in Utrecht die een soort ruimte had met allemaal vintage gear en waar je je compositie kon uitwerken (ben zijn naam even kwijt). Ok.. is wel geen uitlenen.. en bovendien allemaal redelijk commercieel ipv elkaar blij maken met wat je al hebt. :)

Het is idd zo dat getouwtrek over schade of storing die zou kunnen ontstaan het er niet erg aantrekkelijk op maakt.. maar daarvoor ben ik vooral bang bij ouwe analoge zooi.. dat wil ik liever niet (uit)lenen. Zo deed toevallig net mijn OB8 het niet meer toen ik em aanzette, 'n paar dagen nadat er iemand mee had gespeeld bij mij thuis.. je zal em net aan iemand meegegeven hebben.... Het probleem zat uiteindelijk in de voeding en is natuurlijk gewoon ouderdom.. maar zoiets kun je niet zien aankomen.. (ben niet zo van het preventief recappen) maar zoiets is voor beide partijen geen pretje, vooral als je niet weet wat het is.
 
Sympathiek idee die uitleenservice maar dat gaat goed tot er een keer een probleem is, sommigen lossen dat vlot op met elkaar en bij anderen zal het tot een discussie komen.
En wat als een apparaat wat je hebt geleend kuren krijgt wat niets van doen hebt met het gegeven dat je ermee bezig bent want er kan altijd iets spontaan de geest geven, dat kan ook gebeuren als de eigenaar ermee bezig is, toch lullig op zo'n moment.
Het wordt anders natuurlijk als je iemand persoonlijk kent en regelmatig mee omgaat.
Helaas kan je door de corona moeilijk mensen bezoeken maar dit blijft niet zo en zoals nu ook al gebeurt dat mensen bij elkaar komen en wat uit proberen vind ik wel sympathiek in ieder geval, zeker als het om oudere synths gaat die je niet meer nieuw kan kopen.
Ik denk dat je voor een nieuwe synth het risico bij de dozenschuiver moet laten en dus gewoon besteld bij een shop en dan uitproberen.



Toen in 16 jaar was had ik op een gegeven moment een 20 jaar oude Zundapp van een vriend voor 50 gulden overgenomen en reed daar al een half jaar vrolijk mee rond.
Ik leen 'm uit voor een dag aan één van m'n beste vrienden en belt ie me de volgende dag op dat de brommer gestolen was, het hangslot was doorgeknipt.
Ik kreeg een nieuw boek van hem ter waarde van iets van 30 euro, leuk natuurlijk maar ik had geen brommer meer. :?=(

Ja, zoiets is zeker balen..
De Integra zou ik in Rotterdam bij Bax ook kunnen uitproberen.. misschien is dat ook een optie.. maar heb alweer wat nieuwe info gekregen in het nieuwsdraadje erover. :)
 
ineens herinner ik me ook weer een lid die in Utrecht die een soort ruimte had met allemaal vintage gear en waar je je compositie kon uitwerken (ben zijn naam even kwijt). .

Sonar Traffic? Zat lang op de Oudegracht in het oude Tivoli.
 
Ja, dat was em.. forumlid heette Allert.. heb volgens mij nog eens een Boss CE3 vintage chorus bij em gekocht.
 
Sorry niks voor mij. Vind marktplaats al een prima platform voor uitwisseling.

Voor mij meer een last-resort. Vreselijk site is het geworden, inclusief bijpassend gemiddeld gedrag gebruikers. Gelukkig zijn er sporadisch nog aanbiedingen met een directe goede vraagprijs met vermelding van telefoonnummer zodat je direct zaken kunt doen, maar het is zeldzaam.
Maar on-topic, ik ben best te porren om e.e.a. uit te lenen, maar wel liefst in de buurt. Hoe dat een beetje handig te organiseren is... geen idee eigenlijk.
 
Sonar Traffic? Zat lang op de Oudegracht in het oude Tivoli.

Hallo!

bestaat nog, echter opgeknipt. We bestaan nu eigenlijk als paraplu voor 2 bedrijven op 2 locaties. Bij die van mij kan je theoretisch nog langskomen om op te nemen met synths. Daar was echter erg weinig vraag naar en ik ben me meer gaan richten op educatie en sound/ preset design.
 
Ik zit ook te neuzen op gearbooker, iemand hier ervaringen mee ? Zowel als verhuurder of als huurder ?
Ik heb wel wat "ouwe meuk" wat je nergens anders kan huren, wellicht interessant om te proberen.
 
Laatst gewijzigd:

Vergelijkbare discussies

Back
Top