Moog One: opnemen en afspelen van controllerwaarden in een externe sequencer

zaphod

Stamgast
Lid sinds
5 september 2001
Berichten
241
Locatie
Delft
Zijn er mensen met ervaring met opnemen en afspelen van controllerwaarden afkomstig van een Moog One in bijvoorbeeld Ableton?

V1: Welke instelling voor midi control output gebruik je daarbij?

Ik wil graag de volgende keten gebruiken

Moog One -> unitor amt/8 -> ableton -> unitor amt/8 -> Moog One

Hoe pakken jullie dat aan?

V2: Is er een manier om wat bij andere synths 'local off' heet, te kiezen ( keyboard stuurt geen toetsen direct naar de synth maar alleen via de sequencer ) ?
 
V2: Is er een manier om wat bij andere synths 'local off' heet, te kiezen ( keyboard stuurt geen toetsen direct naar de synth maar alleen via de sequencer ) ?

Dat kan die niet heb ik begrepen. Ff op een firmware update wachten daarvoor.

Beste in ableton midimonitor laden (maxforlive) dan zorgen dat je de cc waardes binnen krijgt.

Daarna Opnemen en dd midi outputs selecteren todat de one begint te reageren.
 
Click image for larger version  Name:	B37F1A4E-7046-4638-B1FD-2854812D789C.jpeg Views:	0 Size:	74,4 KB ID:	3753631

Live kan standaard niet met NRPN onderweg, dus ik gebruik CC. Bij opnemen in clipview zorgen dat je automation ook opneemt.

Optie voor local off is er (nog) niet.
 
Beste in ableton midimonitor laden (maxforlive) dan zorgen dat je de cc waardes binnen krijgt.

Daarna Opnemen en dd midi outputs selecteren todat de one begint te reageren.

Wat ik merk is dat er CC-s geproduceerd worden door de diverse knoppen waar ik aan draai. Maar als ik e.e.a. replay, reageert de Moog niet of nauwelijks op de CCs.

Gebruik je de standaard midi map, dus zeg maar gewoon alle CCs die de One zelf produceert, of heb je een aangepaste midi map gemaakt?
 
Live kan standaard niet met NRPN onderweg, dus ik gebruik CC. Bij opnemen in clipview zorgen dat je automation ook opneemt.

Optie voor local off is er (nog) niet.

Als ik de Moog NRPN laat produceren, blijk ik die op te kunnen nemen in Ableton en kan ik die ook afspelen. Die werken eigenlijk beter dan de CC's. CC's lijken af en toe genegeerd te worden.
Dat vind ik zelf gek aangezien het bij CC's om minder data gaat. Maar goed.

Als ik de Moog een externe klok meegeef, zie ik dat hij die detecteert en hij geeft het aantal BPM weer. Maar die waarde fluctueert nogal.
Als ik zo simpele sequence in Ableton afspeel met een paar noten, speelt de Moog die netjes af.

Maar als je dan b.v. aan een filterknop draait, worden de noten duidelijk vertraagd alsof de machine te veel andere dingen te doen heeft.

Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
 
Oh ja, SysEx pakt Live niet. I stand corrected.

Geen ervaring met de situatie die jij beschrijft. Voor mij is de midi connectie niet veel meer dan een manier om snel wat noten op te nemen en evt te quantizen en weer terug af te spelen voor opname. Mijn hardware synths bounce ik altijd zo snel mogelijk naar audio. De interne sequencer van de Moog One koppel ik nog weleens aan MIDI klok en dat loopt wel goed.
 
Geen idee of dit relevant is, maar je weet maar nooit: met de moog slim phatty had ik altijd problemen als ik zowel midi in als uit had aangesloten aan mijn daw (vooral met de filter). Een van de redenen dat ik dat nooit meer doe en maar 1 kant op werk of gewoon audio opneem terwijl ik aan de knoppen draai. Probeer eens jouw automation op te nemen met alleen maar midi out aangesloten en automation af te spelen met alleen maar midi in.
 
Geen idee of dit relevant is, maar je weet maar nooit: met de moog slim phatty had ik altijd problemen als ik zowel midi in als uit had aangesloten aan mijn daw (vooral met de filter). Een van de redenen dat ik dat nooit meer doe en maar 1 kant op werk of gewoon audio opneem terwijl ik aan de knoppen draai. Probeer eens jouw automation op te nemen met alleen maar midi out aangesloten en automation af te spelen met alleen maar midi in.

Ik heb vaak het idee dat de midi rondzingt, dus in een loop rondgaat. Als je nou gewoon net als in synths van 20 jaar geleden 'local off' zouden implementeren, hoe moeilijk kan het zijn, dan zouden deze problemen er niet zijn. Ik ga dit eens proberen. Thx.
 
Excuseer me als dit al ter sprake is gekomen.
Heb je de laaste firmware? If not updaten die handel.
Ken de Moog one verder niet. zit er allen op te geilen :)

Ableton max4live midi monitor kan je laten zien of je een loop hebt en wat je binnen krijgt ook cc en sysex.

https://maxforlive.com/library/devic...-filter-select

Wellicht kun je dit gebruiken ipv local off.​​​​​​
 
Excuseer me als dit al ter sprake is gekomen.
Heb je de laaste firmware? If not updaten die handel.
Ken de Moog one verder niet. zit er allen op te geilen :)

Ableton max4live midi monitor kan je laten zien of je een loop hebt en wat je binnen krijgt ook cc en sysex.

https://maxforlive.com/library/devic...-filter-select

Wellicht kun je dit gebruiken ipv local off.​​​​​​

Wacht ff met kopen tot dit soort midi geneuzel is opgelost, zou ik zeggen. Eigenlijk vreemd dat al die basale midi technologie niet fatsoenlijk werkt.
Maar goed het ding klinkt geweldig, daar heeft men zich kennelijk als eerste op geconcentreerd. En ja, laatste update is nog geen 3 weken oud, dus men is er gelukkig nog mee bezig. Mag ook wel voor dat geld.
Ik zal het maxforlive device eens bekijken. Bedankt voor de tip!
 
Heb je al geprobeerd Keyboard Control uit te zetten voor synth 1, 2 en 3? Dan heb ik in feite local off. Schijnbaar staat een 'echte' local off mode nog op de feature request lijst.
 
Heb je al geprobeerd Keyboard Control uit te zetten voor synth 1, 2 en 3? Dan heb ik in feite local off. Schijnbaar staat een 'echte' local off mode nog op de feature request lijst.

Dus er wordt dan wel nog midi-data naar buiten gestuurd? Bizar ! Maar goed, als dat werkt, kan ik daar mee leven. Ga ik gelijk proberen, thx!
 
Heb je al geprobeerd Keyboard Control uit te zetten voor synth 1, 2 en 3? Dan heb ik in feite local off. Schijnbaar staat een 'echte' local off mode nog op de feature request lijst.

Nope, werkt niet, in die zin: er wordt nog wel midi data naar de sequencer gestuurd, en die wordt ge-echoed, maar omdat de synth engines uit staan, hoor je niets. No joy, dus. Helaas.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top