zoek een stagepiano, maar weet niet waar te beginnen

Wat was die site met allemaal demo's ook alweer? Iets met de 'p'.. :)
Weet iemand nog meer van dat soort vergelijkende sites?
 
Aja, ik zie het.

Weet iemand of er toevallig ook zoiets is met andere geluiden dan piano? Ben namelijk nu wel benieuwd naar de RD-300SX maar daar vind ik eigenlijk nog nergens demo's van..
 
Nog even wat input van mijn kant :)


- yamaha speelt inderdaad erg zwaar, maar ik vind dat prettig. Mijn dynamiek komt dan beter uit en het voelt gewoon gecontroleerder aan. De yamaha's zijn inderdaad uitgerust met samples uit de grootste yamaha vleugel (c7 geloof ik).
De p60 vond ik trouwens wel héél anders dan de rest van de P serie. Ik vond 'm lelijk klinken en rottig spelen. Ook is het design gewoon lomp en zijn de speakers niet echt goed.
Er wordt hier gesproken over het lage aantal geluiden in de P90, maar daar koop je een digitale piano toch ook niet voor? Ik heb liever 1 pianogeluid van topkwaliteit, dan 100 geluiden waarbij er ingeleverd wordt op de kwaliteit van de piano. Voor andere sounds heb ik wel andere instrumenten.

-Van roland heb ik de RD170 getest, maar ik heb het idee dat die hetzelfde klinkt als patch 231 op het JV session board, en dus gaf dat mij geen verbetering ten opzichte van wat ik al gebruikte.

-kurzweil geluid vind ìk niet zo mooi. Luister maar eens naar Jordan Rudess... die vind ik echt geen mooi pianogeluid hebben

-Ik heb ook op een paar Korg modellen gespeeld (SP200 en SP500 volgens mij) maar dat beviel me gewoon niet. Ook het feit dat er een SLIDER op zat voor de snelheid van de metronoom stond me helemaaaal niet aan. Hoe wil je dan de snelheid precies regelen? Je kunt natuurlijk wel makkelijk van een laag naar een hoog tempo, maar ik heb liever precisie.

-Casio heeft wel leuke modellen voor lage prijzen. Als je zo min mogelijk wilt uitgeven zou ik er zo een nemen. Maar ik zou liever doorsparen :) Ze hebben al een piano voor 500 euro ofzo, daar vind je gewoon niks anders voor als je het nieuw wilt hebben.

-Technics (als ze tenminste nog bestaan) heeft de SX-p50 ofzo, die heeft ook een heel mooi geluid met 5-laags sample. Deze had ik eerst willen kopen, maar de yamaha p90 vind ik toch fijner spelen en de yamaha leek over het algemeen een betere kwaliteit te hebben.

-kawai had ik het al over gehad

-GEM heb ik niet getest... géén idee waar ze die dingen verkopen tegenwoordig


Verder heb ik niks getest geloof ik.
 
????
Snap niet jij Kurzweil niet mooi vind:confused:...

Tis natuurlijk een kwestie van smaak, maar als ik mijn Kurzweil Piano sound met Bv. een Kawai vleugel vergelijk, Klinken die sounds bijna exact t zelfde!!!

En als je van Dream Theater bv het nummer Wait for Sleep bedoeld, Die is NIET gespeeld door Jordan Rudess!!!
Maar door Kevin Moore. (en volgensmij is dat een Korg piano sound)

maarja t hangt er ook vanaf wat voor muziek je speelt... Als je van plan bent alleen in band formaat en/of wat stevigere nrs te spelen, dan is Yamaha inderdaad perfect!

Maar als je toch meer Soft Music en Solo speelt, Klinkt in dat geval Kurzweil een stuk echter, en meer als een acc piano/vleugel.

Voorbeeld:
Als ik Bv. "sweet home alabama: speel, is t Yamaha geluid daar veel beter voor geschikt dan Kurzweil.
Maar als ik stukken speel als Bv. Desperado van de Eagles of "Everything I do" van Brian Adams, is Kurzweil een stuk beter.

Oftewel, Kurzweil piano sound is meer Klassiek Piano geluid.

Hier is de Mp3 demo file van de Kurzweil Piano sound, Kun je m nog een keer naluisteren:
Piano.mp3
 
vanaf 23 seconden verandert het geluid... daar vind ik het echt niet mooi meer. Aan het begin vind ik het een beetje, tja.. plastic klinken. Maar ieder z'n meug he :)

Ik doelde trouwens niet op wait for sleep, maar op bijv. liquid tension experiment. dat is wel jordan rudess...
 
ach ja, ieder zn ding 8)

ik heb m dus wel eens getest met een kawai vleugel ernaast en das toch wel, vind ik, bija t zelfde. en t hangt er ook vanaf wa voor verserking je erbij heb zitte ;)
 
Nou ja, als ik het album Scenes from a Memory van Dream theater luister... vind ik het pianogeluid nog steeds niet mooi. En die heb ik al wel op aardig wat verschillende speakers gehoord.


Wat maakt het ook uit. Misschien vind ik kawai vleugels ook niet mooi klinken. Geen idee
 
Ik heb net de Roland RD-300SX uitgeprobeerd en ik vind het echt een top ding..
Pianogeluid is mooi (klein beetje vlak in het hoog), de E.Piano's klinken ook goed en de Organs eveneens. Leuk dat er per klank nog een stuk of 10 variatie's zijn, die (vooral bij EP) net weer een mooie afwisseling kunnen zijn.

Er zitten wat coole effecten op die misschien wel eens van pas kunnen komen (phraser, auto wah, 'telephone', een beetje van die geinige probeer dingen, in totaal 78) en nog een aantal andere geluiden (waarvan ik overigens van een paar niet zeker weet of je ze ooit gebruikt).

De aanslag vind ik erg relaxed. Als ik het vergelijk met de Yamaha's (die ik veel te zwaar vind) en bijvoorbeeld een Kurzweil die ernaast stond (die naar mijn mening weer te licht is) vind ik dit klavier het fijnst.

Al met al vind ik het echt een mooi apparaat en hij is lekker licht ook nog (15,5 kg dacht ik). Hij kost rond de 1275 euro. Ik denk dat deze piano het voor mij wordt..
 
ik zit ook te kijken naar een digitale piano en ben na heel wat luister sessies bij Roland blijven hangen, een RD700, een RD700SX of een RD300SX. Ik vind de touch van de 700's lekkerder, de Ultimate-X piano en Grand RD piano geluiden uit de SX serie lekker, maar de RD700SX te duur. Ik overweeg dus ook de optie om een RD700 te kopen en daar later een SRX-11 in te schroeven.

En nu even iets anders, ik heb ongeveer een maand geleden bedacht dat ik wel een stage piano wou hebben, dus ben gaan lezen, specs en reviews, mp3tjes. En bij de locale dealers langs om eens te voelen en luisteren. Bij een piano is het nogal subjectief, en ik wil verschillende modellen kunnen A-B-en. Nu een maand later heb ik de financiering voor de nieuwe aankoop op orde en een idee van wat ik wil. Dus ik denk opeens, van die Roland stagepiano's heb ik eigenlijk de FP's niet echt bekeken, dus ging ik nog even langs een muziekzaak hier in Amsterdam. Wordt daar eerst een beetje genegeerd, en daarna wordt me verteld dat ie nu geen tijd heeft, dat ik nou nog geen keuze heb gemaakt, dat het wel erg lang duurt zo. Ik ben daar 3 keer geweest in een maand. Ik heb daar in het verleden veel geld uitgegeven. Hier ga ik dus deze keer geen 1500 euro uitgeven!!

Hoe lang doen jullie over het kopen van een nieuw bordje?
 
Ik heb ongeveer 3 kwartaal of een jaar besteed aan het uitzoeken van een piano. Uiteindelijk wist ik wel dat ik de P90 wilde hebben, maar toen was het geld er nog niet.
Nu is het geld er ook niet meer, maar de P90 wel :D
 
Back
Top