Polysynth gezocht: ervaringen met Novation Summit of DSI Prophet 12 of...?

nielsdt

Ingeburgerd
Lid sinds
3 april 2011
Berichten
49
Dag iedereen,

Tegenwoordig is even een synth in de shop gaan demo'en er niet bij, dus ik behelp me met reviews en hopelijk van jullie wat ervaring?
Ik heb een Virus TI Polar, een Moog Little Phatty en dan nog wat sequencers, en ik zoek een aanvullende synth met een keyboard dat ik ook als master MIDI-keyboard wens te gebruiken, dus het mag gerust een high-level instrument zijn.
Liefst had ik een analoge machine, maar ik begin meer en meer open te staan voor een analoog-digitale hybride, bijv digitale oscillators, maar dan wel analoge filters en een voor de rest zoveel mogelijk analoog signaalpad. Volledig digitaal of virtueel analoog wens ik niet te gaan want mijn Virus Ti heeft dat volledig gecoverd.

Ik hou van complexe evoluerende, rijke geluiden, en ik zoek een polysynth (De Sequential Pro 3 ziet er fantastisch uit, maar is slechts een monosynth)

De Novation Summit ziet er geweldig uit, duidelijke overzichtelike bediening. Hoe is de kwaliteit van de behuizing, de knoppen, de toetsen? klinkt ie goed, rijk, of vlak en dun? Wat kan je er mee, en vooral, inspireert hij als instrument?

De DSI prophet 12 lijkt ook aan mijn eisen te voldoen. Hij is wat ouder en bijna niet meer te krijgen. Maar wat is hier de ervaring mee? Kan ie veel soorten geliuden aan, makkelijk te bedienen, een eigen sound? Bouwkwaliteit ziet er degelijk uit en DSI heeft goede naam.

Kortom, graag wat inzicht in deze twee machines, of een alternatief voorstel mag ook natuurlijk. De REV2 (opvolger van de prophet 8) lijkt me te weinig specs te hebben, of vergis ik me?
Ik lonkte ook al naar de UDO Super 6, maar die komt nog niet uit, en niemand heeft hem al kunnen bespelen.(en die heeft maar 4 octaven), ik zoek er 5.

Alvast dank voor jullie reactie
 
Wat voor soort sound zoek je?
do not judge a synth by its specs :)
Wat is je budget?

Prologue 16 heeft een heel breed sound pallet. Maar moderne sound.
 
Ik kan me voorstellen dat de rev2 niet voldoet qua sounds, maar uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat hij erg fijn werkt in de bediening. Geosynths heeft er mooie sounds voor gemaakt en heeft ook een paar uitgebreide sound design tutorials op de rev2. Dat geeft je voor die synth wel een mooi idee van wat ie kan en hoe. En als je het kan betalen de moog one niet vergeten natuurlijk ;)
 
Persoonlijk vind ik de summit qua sound heel breed inzetbaar, van iele zweverige pads tot grommende bassliness. De bouw is echt heel erg goed, echt een tank met alle knoppen heel stevig.
Qua sound design kun je heel makkelijk aan de slag en is er genoeg diepgang om snel interessant gebied te bereiken.

Let wel dat alleen de vca/filter sectie analoog is, hierna gaat alles weer door de fpga voor de effecten welke digitaal zijn (behalve de distortion wat de laatste analoge stage is). Enige nadeel hier is dat een 'heet' signaal (dus met open VCA/overdrive/distortion) keihard kan clippen in de effect sectie (vooral uitkijken met deze 3 tegelijk, en anders de oscillators/vca flink terug schroeven).

De rest heb ik geen ervaring mee :)
 
Wat voor soort sound zoek je?
do not judge a synth by its specs :)
Wat is je budget?

Prologue 16 heeft een heel breed sound pallet. Maar moderne sound.

Wat ik zoek qua sound is een goeie vraag. Zowiezo house, maar liever wat breder dan dat. Ik hoop geinspireerd te worden met een ‘instrument’. Wat donkere techno stabs, en hier en daar een minimal bleep, en wat drones zouden fijn zijn. Mss verwacht ik teveel, maar trance heb ik goed gecoverd met de Ti.
Budget? Aangezien ik echt een centerpiece voor mijn setup zoek, en een goed klavier, en ik volgend jaar niet meteen weer een ‘zelfde maar net iets anders’ wil aanschaffen, denk ik dat budget max 3000 wel moet kunnen.

de prologue, idd, die bekeek ik ook. Moet zeggen dat ik nog nooit overtuigd ben geraakt door Korg, maar mss is dat meer gevoel dan rationele afgumenten. Wat ik tot hiertoe had van Korg of getest heb, was tot hier toe steeds zeer ‘plasticky’, ik heb nog nooit een echte vintage synth gehad.
Is de prologue een tof ding?
 
Ik kan me voorstellen dat de rev2 niet voldoet qua sounds, maar uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat hij erg fijn werkt in de bediening. Geosynths heeft er mooie sounds voor gemaakt en heeft ook een paar uitgebreide sound design tutorials op de rev2. Dat geeft je voor die synth wel een mooi idee van wat ie kan en hoe. En als je het kan betalen de moog one niet vergeten natuurlijk ;)

Ja, ik zag daar al iets van. Die kerel geeft goeie reviews over wat je met de sound kan bereiken. Verder vind ik de reviews van Nick Batt van Sonicstate wel goed, hoewel hij geen echte evaluatie geeft.

weet je wat het is: soms denk ik ‘die filtersectie’ van synth X, met ‘die OSC’ers’ van synth Y, met ‘die MOD matrix’, enz. Mss wil ik teveel?

en ja, de Moog One. Zoooveel krediet heb ik bij mijn vrouw niet opgebouwd . Voelde wel als de absoluste ubersynth bij Keymusic. Als hobbyist vind ik het niet te verantwoorden die prijs, maar mocht ik de cash hebben, ja! Vraag is of dat dan echt alles zou oplossen en zaligmakend zou zijn? Kan ie alles waar je ooit van droomde, kan hij elk geluid maken en vooral, hoe gemakkelijk of snel?
mss zijn er nog alternatieven...
 
Ik heb een halve summit (peak) en de bouwkwaliteit is super. De sound is ieder geval heel anders dan de virus. Hij clipt idd wel erg snel, met name als je resonantie gebruikt. Techno stabs met veel reso wordt een uitdaging. Helaas is de clipping volgens mij al in de analoge mixer/vca, want als je de fx uit zet clipt hij ook met high resonance. De oscs terug schroeven naar 25% helpt een beetje.
Maar heel veelzijdig verder.

 
Persoonlijk vind ik de summit qua sound heel breed inzetbaar, van iele zweverige pads tot grommende bassliness. De bouw is echt heel erg goed, echt een tank met alle knoppen heel stevig.
Qua sound design kun je heel makkelijk aan de slag en is er genoeg diepgang om snel interessant gebied te bereiken.

Let wel dat alleen de vca/filter sectie analoog is, hierna gaat alles weer door de fpga voor de effecten welke digitaal zijn (behalve de distortion wat de laatste analoge stage is). Enige nadeel hier is dat een 'heet' signaal (dus met open VCA/overdrive/distortion) keihard kan clippen in de effect sectie (vooral uitkijken met deze 3 tegelijk, en anders de oscillators/vca flink terug schroeven).

De rest heb ik geen ervaring mee :)

Dus ik hoor hier wel een happy camper? Is de faceplate metaal?
Welke muziek maak je ermee? Maak je zelf graag eigen patches from scratch? Klinkt ie mooi vol?
heb je de UDO super 6 al in reviews gehoord, en hoe vergelijkt de Summit zich daarmee?
 
Helaas is de clipping volgens mij al in de analoge mixer/vca, want als je de fx uit zet clipt hij ook met high resonance. De oscs terug schroeven naar 25% helpt een beetje.
Maar heel veelzijdig verder.

Het is geen true-bypass, dus de clipping gebeurd toch echt op de ADC van de effecten stage ;)
 
Dus ik hoor hier wel een happy camper? Is de faceplate metaal?
Ja. Ja.

Welke muziek maak je ermee? Maak je zelf graag eigen patches from scratch? Klinkt ie mooi vol?
Vanalles en nog wat. Ja. Ja. (de chorus/delay/reverb zijn ook heel nice, beetje clean, maar je kunt ze ook moduleren voor extra viezigheid).

heb je de UDO super 6 al in reviews gehoord, en hoe vergelijkt de Summit zich daarmee?
Ja, maar zou ze moeilijk kunnen vergelijken. Het idee van de "stereo oscillators" is wel interessant. De interface is meer 'hands on' bedoelt (geen menu diven), maar ik weet niet hoe ver je kunt gaan met zaken als modulatie.
 
Is de prologue een tof ding?

Nou hij gaat bij mij niet weg. Nooit gedacht dat een synth zonder mod matrix zo krachtig kan zijn.
Die digitale osc's met bv fm en ander opties maken dit een synth met een heel breed palette aan geluiden.
Ik zou alleen willen dat de drive een draaiknop was ipv een switch met hard medium if geen drive.

Het filter is mooi maar kan ook smerig ms20 achtig klinken.

hij is heel goed voor synthwave ( houd daar niet zo van 80 achtig ) maar ook hele moderne sounds.
dance achtige sounds doen maar ook heel erg lush pads. Bv hier rond 0:19



Hij kan niet echt vintage klinken een beetje wellicht.

Ik heb hem over de peak verkozen omdat het organischer kan klinken. Maar het is een hybride met ook analoge osc's. De basis van toon van die is niet je van het en geen ob1 of zoiets. Maar icm met de digitale osc en een romig 12db filter gebeurd er iets wat dit ding uniek

Beste ff proberen alle genoemde synths een keer is het echt te horen en te proberen.
 
Ik heb hem over de peak verkozen omdat het organischer kan klinken. Maar het is een hybride met ook analoge osc's. De basis van toon van die is niet je van het en geen ob1 of zoiets. Maar icm met de digitale osc en een romig 12db filter gebeurd er iets wat dit ding uniek

Beste ff proberen alle genoemde synths een keer is het echt te horen en te proberen.

Ja, klinkt wel goed. Ik check hem even qua reviews. Maar idd, in het echt mee spelen en dan beslissen. alleen, wanneer...:(
 
Ja. Ja.


Vanalles en nog wat. Ja. Ja. (de chorus/delay/reverb zijn ook heel nice, beetje clean, maar je kunt ze ook moduleren voor extra viezigheid).


Ja, maar zou ze moeilijk kunnen vergelijken. Het idee van de "stereo oscillators" is wel interessant. De interface is meer 'hands on' bedoelt (geen menu diven), maar ik weet niet hoe ver je kunt gaan met zaken als modulatie.

Fijn te horen dat je er zo tevreden over bent. In reviews wordt ie idd wel geprezen. de Peak dan vooral, maar ben wel op zoek naar een 5-octaafs keyboard. Nu nog een kans om hem in het echt te horen.
 
Ik heb een halve summit (peak) en de bouwkwaliteit is super. De sound is ieder geval heel anders dan de virus. Hij clipt idd wel erg snel, met name als je resonantie gebruikt. Techno stabs met veel reso wordt een uitdaging. Helaas is de clipping volgens mij al in de analoge mixer/vca, want als je de fx uit zet clipt hij ook met high resonance. De oscs terug schroeven naar 25% helpt een beetje.
Maar heel veelzijdig verder.


Ja, die Peak trok me al langer aan, heel veel positiefs over gelezen, gehoord. Die clipping...kan het me niet voorstellen. Ervaar je het als een probleem? En is dat iets dat bij andere synths niet voorkomt?
 
Dat clippen is alleen een probleem als je vca-volume + filter overdrive + distortion ten volste gebruikt (met name die laatste 2) en wat sb-six al zei: met de oscillators en vca terug draaien is dat te voorkomen.
True bypass was leuk geweest natuurlijk, maar soms moet je de limitaties ook onderkennen en mee leren werken vind ik.
 
Vraag is of dat dan echt alles zou oplossen en zaligmakend zou zijn? Kan ie alles waar je ooit van droomde, kan hij elk geluid maken en vooral, hoe gemakkelijk of snel?

De Moog One is een fantastische bak en een bodemloze schatkist van mogelijkheden maar het is niet "zaligmakend" of de synth die alle andere synths overbodig maakt. Iedere synth heeft toch zijn eigen karakter, eigenaardigheden en workflow. Dat is niet te vervangen door één instrument, hoe machtig de specs ook zijn en hoe fijn ie ook werkt.
 
Dat clippen is alleen een probleem als je vca-volume + filter overdrive + distortion ten volste gebruikt (met name die laatste 2) en wat sb-six al zei: met de oscillators en vca terug draaien is dat te voorkomen.
True bypass was leuk geweest natuurlijk, maar soms moet je de limitaties ook onderkennen en mee leren werken vind ik.

Dat is niet helemaal waar. Probeer maar eens een akkoord met filtersweep, resonance op meer dan 60%. Zelfs met de oscs op 25% (wat de noise floor weer gevaarlijk dichtbij laat komen) en alle distortions dicht hoor je nog steeds clipping op bepaalde punten in de sweep. Geen digitale harsh clipping maar meer soft clipping, zoals een tube. Dit maakt dit soort akkoorden een beetje rommelig en doffig. Enige manier om dit op te lossen is door de reso terug te draaien tot je het niet meer hoort. Ik heb de peak al vanaf dag 1 en er komen superveel leuke sounds uit, dus begrijp me niet verkeerd maar ik zou echt nog een polysynth willen die dat ook goed kan.
 
Probeer maar eens een akkoord met filtersweep, resonance op meer dan 60%. Zelfs met de oscs op 25% (wat de noise floor weer gevaarlijk dichtbij laat komen) en alle distortions dicht hoor je nog steeds clipping op bepaalde punten in de sweep. Geen digitale harsh clipping maar meer soft clipping, zoals een tube.
Misschien ligt het aan mij, maar ik hoor het niet hoor (init patch, alle oscs op triangle, volume van elk op ~25%, vca op 100%, resonance vol open), maar misschien weet ik niet hoe 'soft clipping, zoals een tube' zou moeten klinken :)

Anyway, met elk instrument komen sidenotes en moet je weten waar de grenzen liggen en hoe je daar omheen kunt werken. Voor mij is het enige aan de summit de harsh-clipping die ik vooralsnog met name tegen kom als bijv overdrive en distortion ga combineren.

Verder moeten we hierover maar in een ander topic verder gaan ;)
 
Misschien ligt het aan mij, maar ik hoor het niet hoor (init patch, alle oscs op triangle, volume van elk op ~25%, vca op 100%, resonance vol open), maar misschien weet ik niet hoe 'soft clipping, zoals een tube' zou moeten klinken :)

Anyway, met elk instrument komen sidenotes en moet je weten waar de grenzen liggen en hoe je daar omheen kunt werken. Voor mij is het enige aan de summit de harsh-clipping die ik vooralsnog met name tegen kom als bijv overdrive en distortion ga combineren.

Verder moeten we hierover maar in een ander topic verder gaan ;)

Ach ja misschien is clipping niet het goede woord maar dit bedoel ik:

https://soundcloud.com/steeboo/sweeptest/s-Cg6RqMPGQj0

Eerste is een filtersweep van de peak, 2de van surge (free vst) en 3de van Diva (vst)
Peak heeft een osc volume van ongeveer 25%, reso iets van 75%. Ik ga tijdens de sweep even heen en weer over de stukjes die ik bedoel. Misschien is het voor de een is het een feature, voor de ander een artifact :) Maargoed, ik hoorde hetzelfde ook in de summit filmpjes.
 
Back
Top