KRONOS 2015: ervaringen met systeemcrash?

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.811
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi :doei:,

Sinds een jaar ben ik in het bezit van dit krachtige workstation en het heeft mij al prachtige composities opgeleverd. Doch, de laatste maand is het twee maal voorgevallen dat tijdens het werken in SEQUENCER-mode van de ene op de andere moment de synth totaal blokkeert. De cycle van het geluid dat op dat specifieke moment afspeelt, blijft permanent door klinken ... geen enkele van de bedieningsknoppen reageert (ik kan dus ook niet van mode veranderen of zo). Het enige wat ik in zo'n situatie kan doen is het toestel afzetten, een halve minuut wachten en terug aan zetten. Vanaf dan werkt ie (uiteraard) terug normaal.

Dit is dus de laatste maand twee maal voorgevallen met als gevolg twee keer enkele uren werk kwijt =( (ja ... ik kan tussentijds weg saven maar in een muzikale roes is dat niet altijd even evident :engel:).

Hardware:
KRONOS 2015 met actuele OS versie

Aangesloten accessoires zijn:
  • USB CDR-spelertje van HP
  • USB hub en 1.5m USB verlengkabel met daarin
    • USB QWERTY PC keyboard
    • USB Korg NanoPad 2
    • USB 2 geheugenstick 16 Gb
Al deze randapparatuur werkt wel degelijk. Ik kan CD's via dat spelertje en de KRONOS afspelen of sample CD's inlezen. Het QWERTY keyboard geeft z'n karakters door aan de KRONOS, de NanoPad is perfect te gebruiken en de stick is ook te bevragen en wegschrijfbaar.

Na de eerste crash heb ik de geheugenstick weg gelaten omdat ik op het internet gevonden had dat die soms wel eens problemen geven. Maar dit weg laten heeft gisteren de twee crash niet verhinderd ;{. Nu heb ik de hub er tussen uitgehaald en enkel de NanoPad en CD-speler rechtstreeks aangesloten gelaten. Maar ik ben niet zeker of het daarmee verholpen zal zijn.

Mocht het nog eens voorvallen, dan ga ik ieder accessoire achterwege laten, maar dat kan uiteindelijk niet echt de bedoeling zijn (zeker niet de NanoPad).
Na de crash heb ik iedere keer een diskcontrole laten uitvoeren en die gaf geen problemen of herstellingen aan.


Heeft iemand van de KRONOS 2015 bezitters een soortgelijk probleem ondervonden en zo ja, is het dan opgelost geraakt en hoe?


Groeten,

Danny :doei:
 
Wat ik wel al eens meemaak is dat de Kronos plots geen geluid meer produceert, en dat terwijl ik gewoon aan het spelen ben. Switchen naar een andere preset lost het probleem meteen op, waarna ik dan weer terug kan naar de preset waar ik initieel mee aan het spelen was. Geen wereldramp, maar eigenlijk zou het gewoon niet mogen met een toestel van deze prijsklasse.

Korg heeft een aantal zaken mbt de Kronos niet goed op orde: zo werkt de library/editor nog steeds niet op het nieuwe Mac OS systeem (dat toch al meerdere maanden uit is) en nu hebben ze weer een mooie promo lopen op klanken en samples (Korg shop), maar als je iets concreet probeert te bestellen loopt de boel vast. Kortom: Korg maakt heel mooi spul, maar er lopen daar ook gigantische knoeiers rond.
 
ThomazBelgium : Bedankt voor de reactie. Het komt niet volledig overeen met het probleem dat ik heb ervaren. Wel jammer dat ook jij bijwerkingen ervaart. Langs de andere kant is het, net zoals andere workstations, een ontzettend complex platform is en dan zijn bugs evident. Ik heb een vermoeden dat de crashes die ik zelf ondervind te maken hebben met randapparatuur en ik moet uitsluiten wat dan juist de oorzaak is. En dat is lastig wanneer het niet permanent voor komt. Ik zet mijn zoektocht verder :walker:.


Hoe dan ook bedankt voor je reactie en ik hoop dat ook jij van jouw probleem af geraakt :okdan:.


Groeten,

Danny
:doei:
 
Paulogic : Ik zou denken van wel. Tot voor een maand heb ik nooit dergelijke crashes gehad én werkte alle aangesloten USB randapparatuur. Maar nu is de hub er tussen uit en hangen er dus minder accessoires aan. Als het niet meer voor zou vallen, ligt het inderdaad ergens in die USB-keten (wat ik nu eigenlijk al verdenk).

Thank :okdan:

Danny
 
Graag gedaan, ik probeer als collega-ITer mee te denken. Als muzikant sta ik eigenlijk nergens doch het gaat hem om de fun, bij mij.
Ik ben een techneut en synths en aanverwanten hebben mij altijd geboeid...

USB : Oorzaak van vele hersenbrekers. U = universeel ? Amahoela, ha. Serial : je zou er serieel zot van komen. Bus : ik pak nog liever de tram... haha.

Ik zal het u niet moeten uitleggen wat er allemaal misgaat met deze soort connectie, u zal dit wel ook wekelijks als het niet dagelijks is, tegenkomen.

Ik zoek zelf al maanden naar de reden waarom ik pas mijn Komplete S61mkII en mijn Machine Mikro3 pas kan laten werken in Cubase als ik ze pas
inschakel/aankoppel nadat Cubase is gestart. Doe ik dit niet, werken ze wel in alle standalone programma's behalve in Cubase.
Tja drivers en drivers zijn 2.
 
Paulogic : "Ik zoek zelf al maanden naar de reden waarom ik pas mijn Komplete S61mkII en mijn Machine Mikro3 pas kan laten werken in Cubase als ik ze pas
inschakel/aankoppel nadat Cubase is gestart. Doe ik dit niet, werken ze wel in alle standalone programma's behalve in Cubase.
Tja drivers en drivers zijn 2."


Lijkt me alsof Cubase enkel en alleen een toestel herkent wanneer het soort van "interrupt" binnen krijgt wanneer het aangezet wordt? (Ik ken wel niets van computer sequencers wegens het alleen met "hardware" sequencers werkend).

Maar het is inderdaad wel zo dat het met de moderne hard- en software dikwijls de mist in gaat omdat het té complex lijkt te worden. Dit afzetten tegen de drang om nieuwe producten of updates té snel in productie brengen om de concurrentie voor te zijn, zorgt voor kopzorgen bij vele mensen. En dat geldt trouwens niet alleen voor synths maar ook voor zoveel andere dingen.
:beard:

:doei:
Danny
 
Back
Top