Vraag over Monologue

willvandervliet

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2004
Berichten
616
Locatie
rotterdam
Wie kan me met het volgende helpen?

Sinds een paar dagen heb ik een Monologue waar ik best tevreden mee ben, maar zit ik met het volgende probleem; hoe kan ik met het modulatiewiel van mijn midikeyboard de hoeveelheid vibratie op de ML sturen.
Ik weet dat ik de slider van de ML aan diverse zaken kan toewijzen maar om een simpele vibratie te maken lukt me niet; niet op de Monologue zelf ,maar ook niet met het modulatiewiel van het externe keyboard.
 
Inmiddels lukt het me om de Lfo met de slider te sturen, maar nog steeds kan ik de modulatie van de Monologue niet vanaf een externe controller sturen.(wel kan ik de pitchbend aansturen)
niemand die hier iets over kan vertellen ?
 
Ik heb geen Monologue, maar in principe zou je het modwheel toe moeten wijzen aan de depth van een LFO. Die LFO laat je dan de oscillator frequentie moduleren. Zoiets?
 
Ga eerst eens uitzoeken hoe ik dit kan doen.
ik stuur de ML aan vanaf een Samson Graphite 49 en/of een Kingkorg.
Het lijkt erop dat het Samson modulatiewiel aan een vast cc nummer staat ingesteld (waarop eigenlijk al mijn synthesisers en modules goed reageren:behalve dus de Monologue).
Van de Kingkorg heb ik nog niet kunnen vinden of en hoe ik het modulatiewiel kan aanpassen.
Het lijkt wel of de Monologue anders reageert op het modulatiewiel.

in ieder geval veel dank voor het meedenken
 
Ja zeker, pitchbender werkt wel.

als ik het goed begrijp gebruikt de Monologue midi cc 26 voor de modulatie intensiteit.
Terwijl mijn controllerkeyboards hiervoor midi cc1 gebruiken; iets wat bij alle instrumenten die ik heb gewoon goed werkt.
het probleem is dan ook om mijn controllers -Kingkorg, Samson Graphite - zo in te stellen dat ze op dezelfde midi cc verzenden.
zou het op de een of andere manier niet in een DAW aan te passen zijn, b.v. Door midimapping ?
 
Cc 26 is gewoon de aansturing van de “LFO depht”.
https://raw.githubusercontent.com/usercamp/midi/master/KORG/monologue.csv

Dat is wel makkelijk als je even snel een vibrato effect op een modulatie wiel wil toewijzen. Ik zal mijn monologue even uit het stof halen om het op te zoeken, maar ik vermoed dat in de presets die jij hebt, de modulatie wiel niet is toegewezen naar de LFO depth.
Je kan eventueel via MIDI uitlezen wat er gebeurt als je de modulatiewiel beweegt op de ML, maar ik denk dat deze op CC1 staat
 
Hoi Marco, dit is inderdaad het aansturen van de "LFO depth". Als ik deze toewijs aan de slider van de ML kan ik dan ook fijn vibrato aan mijn geluid toevoegen.
Het probleem is dat ik dit niet kan doen vanaf een extern controllerkeyboard (Samson Graphite of Kingkorg) .
Zoals je zei heb ik in de preset ook eerst cc 26 toegewezen aan de slider van de ML en dit werkt prima op de ML maar dus niet vanaf een extern keyboard.
 
Back
Top