Korg Kaossilator Pro als externe module (in Ableton)

Robi

Hega
Lid sinds
22 juli 2014
Berichten
4.815
Locatie
Groningen
Momenteel ben ik bezig om in Ableton de Kaossilator als externe module te proberen.
Via een externe midi-controller (Korg Taktile) wil ik deze ondermeer aansturen.
Tot dusver krijg ik echter nog geen geluidsignaal van de Kaossilator (wel als ik de Kaossilator zelf 'aansla'), wanneer ik deze via midi als externe module wil gebruiken.
Heb al verschillende aansluitingen geprobeerd en ook een aantal midi-instellingen veranderd en toegepast (external, auto etc).
Wat zou ik nog verkeerd kunnen doen?
 
heb je je midichannel goed geconfigureerd?
krijg je wel geluid via de headphone uitgang op de Kaossilator als je je midikeyboard bespeelt?
 
willem1958
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet helemaal zeker of ik deze wel echt goed geconfigureerd heb.
Zal toch nog het één en ander gaan proberen hiermee.
Weet echter momenteel even niet gped wat ik nog zou kunnen gaan proberen (heb al vele mogelijkheden geprobeerd).
Krijg ook geen geluid via de headphone uit de Kaossilator, als ik het midikeyboard bespeel.
 
willem1958
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet helemaal zeker of ik deze wel echt goed geconfigureerd heb.
Zal toch nog het één en ander gaan proberen hiermee.
Weet echter momenteel even niet gped wat ik nog zou kunnen gaan proberen (heb al vele mogelijkheden geprobeerd).
Krijg ook geen geluid via de headphone uit de Kaossilator, als ik het midikeyboard bespeel.

Als de Kaossilator wel geluid maakt dan ligt het of aan je midi ingang of de configuratie lijkt mij of wellicht heeft je midikabel een breuk?
Heb je eventueel nog een andere midicontroller waarmee je 'm kan testen?
Zit er misschien nog een setting op de kaossilator die je eerst (softwarematig) moet omzetten voor ie op een controller reageert?
 
willem1958
Daar heb je zeker gelijk in; het moet vermoedelijk iets met de midi-configuratie te maken hebben
Heb nog wel een andere midi-controller waarmee ik deze Kaossilator kan gaan testen.
Vermoed dat de huidige midi controller (Taktile) niet goed ingesteld staat.
De midi-kabels lijken verder wel in orde te zijn.
Momenteel ben ik echter niet thuis.
Zou hopelijk morgenmiddag hier weer mee aan de slag kunnen gaan.
 
Probeer iig eea te elimineren. Heb je een ander apparaat waar je midi vanuit ableton kunt sturen om te testen of je uberhaubt wel midi uit ableton krijgt? Verder goed om te checken in ableton preferences: staat midi out aan voor de taktile zodat ableton er wel midi naar toe kan sturen. En de taktile, kan je die wel instellen dat het inkomende signaal doorgestuurd wordt naar de midi out? Normaal zou dat via een midi thru gaan, maar die zie ik zo niet als ik een plaatje van de taktile zie.

Ik zou eerst dat laatste checken. Dan de koassilator proberen te bespelen puur vanuit de taktile. Als dat werkt en je weet dat je midi door de taktile heen kan sturen, kan je verder kijken naar de juiste midi channels vanuit ableton richting taktile en door naar de koassilator. Succes!
 
Als ik het goed begrijp wil je de kaossilator als 'soundmodule' gebruiken: dus MIDI erheen sturen, zodat er audio uitkomt, m.a.w. de kaossilator bespelen met een externe controller.
Als dat het geval is, dan moet ik je helaas mededelen dat dat niet heel eenvoudig is.
Er zijn wel manieren om het te doen, maar die gaan wat verder dan gewoon een midi-kabeltje er naar toe leggen.
Je moet in je DAW een stukje functionaliteit gaan maken die bepaalde MIDI messages verstuurt als je een toets op je controller indrukt.
Een meer eenvoudige oplossing is om de RK-002 'smart MIDI kabel' van Retrokits aan te schaffen: https://www.retrokits.com/rk002-kaossilator/
Dit werkt en bovendien kan je de kabel ook nog gebruiken voor een aantal andere creatieve toepassingen!

Als je toch zelf wil proberen om geluid er uit te krijgen, dan kan je op de website van Korg de MIDI implementation chart vinden: https://www.korg.com/us/support/download/manual/0/69/2679/
 
Laatst gewijzigd:
Deze kabel heeft een MIDI processor aan boord, die dit soort gegevens verwerkingen kan doen.
Via de website van Retrokits kan je een ander programma in de MIDI processor laden als je de kabel ergens anders voor wil gebruiken.
 
Heb geen ander ding dat op midi zou moeten reageren? Al was het maar een lichtje? Dit moet echt aan je instellingen op je daw, Taktile of Kaossilator liggen. Ga je niet oplossen met zo’n slimme kabel
 
Heb geen ander ding dat op midi zou moeten reageren? Al was het maar een lichtje? Dit moet echt aan je instellingen op je daw, Taktile of Kaossilator liggen. Ga je niet oplossen met zo’n slimme kabel

Zoals ik hierboven al aangeef kan een Kaosssilator Pro niet met een standaard MIDI-controller en -kabel bespeeld worden, zoals dat wel bij (bijna) elke andere synthesizer kan!
Als je daar even op googled kom je er achter dat er veel mensen zijn die dat ook willen, maar KORG heeft die functionaliteit (om e.o.a. vage reden) achterwege gelaten.
Ook in de handleiding wordt er over deze mogelijkheid niet gesproken. Wel over de mogelijkheid om andere apparatuur te bedienen met de Kaossilator, waarbij je de Kaossilator dus als MIDI controller gebruikt.

En jawel, met zo'n slimme kabel los je dat dus wel op, omdat die zo ingesteld kan worden dat er meerdere MIDI commando's uitgestuurd worden, wanneer er slechts 1 MIDI commando binnenkomt.
 
Back
Top