Wie heeft ervaring met de Yamaha Motif 6?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

DJROBBIE

Nieuwkomer
Lid sinds
2 oktober 2019
Berichten
16
Locatie
België
Hallo

Ik ben Robbie en ben een beginneling op het gebied van synhesizers en workstations.

Na wat research op het internet had ik interesse om een tweedehands workstation aan te schaffen om mee te starten. Ik zoek voornamelijk piano klanken, gitaar en strings en orgels enz...
Ik heb op YouTube wat video's bekeken en de handleiding al wat doorgenomen en ik wil graag een Yamaha Motif synthesizer. Het betreft de Motif 6.

Nu weet ik dat deze synthesizer al een bepaalde leeftijd heeft. Maar mijn vraag was of het nog een toestel is waar je in 2020 mee verder kan.

Zijn de klanken nog bruikbaar of kan ik beter mijn budget geven aan een ander toestel.

Het budget wat ik er aan wil besteden zit tussen de 500 en 1000 euro ongeveer.

Ik zoek voornamelijk een workstation voor een beginneling met toch goede akoestische en synth sounds.


Alvast Bedankt.
 
Beste DJ Robbie,

Als je budget tussen de €500 en €1000 is en je wilt graag een Motif 6 (ook nu wel Classic genoemd), dan zou ik je adviseren om te gaan kijken voor de Yamaha Motif (6)XS. Die heb je zeker dan binnen je budget en daar kun je nog heel lang mee voort. Ik heb zelf de overstap gemaakt van de Yamaha CS6x naar de Motif 6XS en heb daar geen moment spijt van. De Motif Classic is de eerste in de Motif reeks en klinkt zeker niet slecht, maar de XS is echt wel veel beter. Na de Classic kwam de ES en toen de XS en er zijn nu (uit mijn hoofd) ook alweer twee modellen verder en is de Motif reeks gestopt en vervangen naar de Montage.

De XS was de eerste Motif welke tot maximaal 8 elementen gebruikt om een patch (geluid) te maken. De Motif Classic en ES kan er maximaal 4 gebruiken.

Ik gebruik de Motif 6XS ook voor piano's, strings, blazers etc. en daar vindt ik hem het erg goed doen, maar ik gebruik hem ook voor trance/EDM geluiden. Dan maak ik vaak gebruik van de (gratis) soundset van JayB. Overigens werkt deze ook op de Motif ES, maar niet op de 6 Classic. Hier voorbeeld van die soundset:



Enige ding is dat Yamaha vanaf de Motif XS geen mogelijkheid meer heeft om er een plugin board in te stoppen (b.v. de PLG-150AN of PLG-150DX).
 
Ik zou je gewoon adviseren om info op te zoeken over de gekende workstations:
Yamaha motor XS/XF serie of een moxf 6/8
Korg Triton, M3 of een Kronos 1ste generatie
Roland Fantom X of G
Kurzweil PC3/K

Bedenk wel dat al deze toestellen allemaal heel veel functies hebben en dat daardoor de leercurve nogal stijl kan zijn, zeker als je nog niet zo erg in de materie thuis bent.

Maar ze hebb n allemaal hun eigen sterke en zwakkere punten. Probeer zoveel mogelijk filmpjes en info over die modellen te verzamelen en als je een mogelijkheid zou hebben, er op spelen.

Succes met je zoektocht :okdan:

:doei:
Danny
 
Alvast bedankt voor de leuke reacties. Ik ga die Motif XS zeker ook eens checken en meer informatie er over te zoeken en naar andere workstations te kijken.
 
Vergeet de Roland Fantom G of X niet. Enorme hoeveelheid goede patches, zeer goede sampler en de ultieme sequencer/audio recorder. En vooral een workstation die, ondanks de vele mogelijkheden ontzettend intuïtief is qua bediening.
 
Oké die ga ik ook zeker eens checken de Roland Fantom G of X en de Yamaha MODX

Thanks voor de reacties
 
Ik wou ook nog vragen of iemand ervaringen heeft met de Roland FA-06. Is deze ook een goede keuze als workstation ?
 
Wel met de FA-07, dezelfde bak met een ander klavier.

Akoestische geluiden is geen probleem, je kunt kiezen uit een berg "oude" pcm-sounds van Roland en SN-A (akoestische) en SN-S (synth) geluiden, bekend van de integra.
De pcm-sounds zijn wel diepgaander te editten dan de SuperNaturals, maar je kunt zeker vooruit.
De piano's vind ik niet heel spannend, maar dat zal zeker een kwestie van smaak zijn.
Orgels, synthsounds, blazers en gitaargeluiden zijn erg goed.
Er zitten ook bergen drumsounds in, die gebruik ik nooit.
Een sequencer zit er ook in, maar daarvoor geldt hetzelfde: die gebruik ik nooit.
Samplen is wel een beetje drama: je kunt dingen opnemen (sampletijd onbegrensd volgens mij, een complete track is iig geen probleem) en afspelen met de 16 (niet-aanslaggevoelige) pads.
Een sample triggeren met de toetsen kun je vergeten.
Editen van samples is beperkt tot start- en eindpunt en volume.

Er is geen editor of librarian voor de FA. Da's best lomp voor een hedendaagse synth, maar eigenlijk kun je best zonder. Het scherm geeft duidelijke info en het geheel zit niet te ver verstopt in allerlei vage menu's.

Het klavier van de FA-06 vond ik echt gruwelijk bagger, dat van de FA-07 vind ik dan wel weer erg fijn. Als dat belangrijk voor je is: ga zeker even testen voor je iets koopt.
 
Oké thanks alvast voor de leuke reactie.

Ik ga de FA 06 zoiezo eens uittesten als ik de kans heb. Dan heb je uiteraard een beter idee hoe de toetsen aanvoelen en heb je beter beeld van de mogelijkheden.
 
Ik wou ook nog weten of het de moeite is om de Yamaha MX61 te checken omdat er Motif XS Sounds inzitten. Nu was mijn vraag klinkt deze goed en is het een motif ES of XS type synth
of kan ik hem beter laten en de MOXF of de MODX kopen als de workstation het liefst een Motif zou moeten zijn waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Alvast Bedankt
 
Ik zou ook zeker de Korg Krome en Kross2 uitproberen. Mocht de Kross2 aan je eisen voldoen dan kun je een hoop geld op zak houden want die zit rond de 500 als ik me niet vergis.
 
Oké bedankt alvast voor de reacties. Ik ga deze 2 korg synthesizer workstations zeker checken. Thanks !
 
Wel met de FA-07, dezelfde bak met een ander klavier.

Akoestische geluiden is geen probleem, je kunt kiezen uit een berg "oude" pcm-sounds van Roland en SN-A (akoestische) en SN-S (synth) geluiden, bekend van de integra.
De pcm-sounds zijn wel diepgaander te editten dan de SuperNaturals, maar je kunt zeker vooruit.
De piano's vind ik niet heel spannend, maar dat zal zeker een kwestie van smaak zijn.
Orgels, synthsounds, blazers en gitaargeluiden zijn erg goed.
Er zitten ook bergen drumsounds in, die gebruik ik nooit.
Een sequencer zit er ook in, maar daarvoor geldt hetzelfde: die gebruik ik nooit.
Samplen is wel een beetje drama: je kunt dingen opnemen (sampletijd onbegrensd volgens mij, een complete track is iig geen probleem) en afspelen met de 16 (niet-aanslaggevoelige) pads.
Een sample triggeren met de toetsen kun je vergeten.
Editen van samples is beperkt tot start- en eindpunt en volume.

Er is geen editor of librarian voor de FA. Da's best lomp voor een hedendaagse synth, maar eigenlijk kun je best zonder. Het scherm geeft duidelijke info en het geheel zit niet te ver verstopt in allerlei vage menu's.

Het klavier van de FA-06 vond ik echt gruwelijk bagger, dat van de FA-07 vind ik dan wel weer erg fijn. Als dat belangrijk voor je is: ga zeker even testen voor je iets koopt.
 
Een sample triggeren met de toetsen kun je vergeten.


Je kan wel degelijk de samples triggeren met de toetsen
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top