Hulp expressie pedaal in algemeen en voor Hammond XB1

Achelousje

ober(heim) sturm strummer
Lid sinds
9 januari 2003
Berichten
837
Wilde mijn expressie pedaal van Yamah de FC7 aansluiten en er gebeurde niks. Wel als ik het pedaal via mijn stage piano gebruik en via midi naar mijn Hammond verstuur. Als ik er een sustain pedaal in stop zie ik, en hoor ik dat het geluid wel op eens harder wordt zoals het zou moeten, maar helaas niet regelbaar. Heb Oostendorp gebeld en de importeur en niemand heeft een idee welke type expressie pedaal er op moet. In de handleiding en op internet niks te vinden. Heeft iemand ideeën? Zijn er verschille de soorten?
 
In de meeste gevallen bedien je met een expressiepedaal een interne potmeter. De waarde van die potmeter is niet voor elke fabrikant hetzelfde.
ik zou een potmeter van 500 kOhm over de aansluiting plaatsen en dan tijdens het draaien eraan luisteren wanneer het geluid verandert. Dan met een multimeter meten wat de huidige waarde van de potmeter is. Daar kun je dan van afleiden welke potmeter je het beste kunt gebruiken.

Wellicht zijn er ook complexere schakelingen voor bepaalde instrumenten. Als de potmeter niet lukt en je hebt geen documenten van het instrument, dan wordt het lastig.

succes
 
Expressie-pedalen zijn ook berucht qua verschillende aansluit-details.

Uitgaande van een TRS-jack is voor sommige merken de 'T'(Tip) de 'ingang' (bovenkant vd potmeter), en 'R'(Ring) de uitgang (loper),
waar andere merken deze twee verwisselen.

Hier een thread over de problematiek, en hoe het (simpel) te verhelpen:
https://www.soundonsound.com/forum/v...php?f=35&t=800

Daarnaast zijn er expressiepedalen die met TS-jacks werken (Line6 comes to mind), waar het gewoon een weerstandswaarde is die gevarieerd wordt tussen 'T' & 'S' (Sleeve, ground, massa, aarde).
 
Op mijn Hammond XB-1 werkt het kurzweil expressie pedaal prima.
 
Back
Top