Duistere en boze synthesizers

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.028
Locatie
HybriDe L!Fe
Ben momenteel erg fan van 12db filters mede door de korg Prologue.
man wat kan dat ding eng en duister klinken.
Toen bedacht ik dat de Prologue overeenkomsten heeft met de tb303.
Had die ook niet een 12db filter? Het filter kan lekker schreewen en wha-en net als een tb.
Of is dit gewoon filter drive (distortion)

Wat zijn nog meer synths die boos, agressief of duister kunnen klinken?
Ok beetje vage term maar het geeft mij flashbacks naar duistere underground tekno/acid/electro party's.

- Oberheim Matrix 6 heeft een duistere sound maar kan niet echt aggresief klinken.
- Prologue
- tb303
- Mini moog
- MS20 10
- Yamaha DX, ofwel fm in het algemeen
 
Last edited by a moderator:
... de tb303. Had die ook niet een 12db filter?

De TB-303 heeft een 24dB/oct. filter, het gedrag kan lijken op een 18dB/oct. filter. Daar is al veel over gezegd, meer over dit onderwerp in een uitstekende uitleg van Tim Stinchcombe hier.
 
Ensoniq 80 heeft digitale oscillatoren door een analoog filter. Klinkt zeker in de lagere regionen gewoon erg goor en kapot. De MicroWave serie heeft dat ook. Er is ook nog een Korg DW-8000 uit mijn hoofd maar die heb ik zelf nooit aangeraakt. De Casio CZ reeks heeft ook een bepaalde rare bijklank die ik wel iets Duits vind hebben.
 
Octave cat. Geweldige synth, een van mijn favorieten.

Enorm breed palet aan klanken.
​​​​​
​​​​​​
 
Kan elke synth niet gemeen klinken met een leuke distortion en wat delay/reverb ?
Beetje de lage regionen aanslaan.. wat portamento of pitch wheeltje gebruiken.
Ik zelf heb dat al vaker gedaan .
Maarja ,... als het allemaal al kan zonder extra fx :P
 
Virus B maar dat kon je zelf wel invullen denk ik?
Synths van MFB vind ik vaak lekker agressief en duister klinken.
Wat Hilltree zegt; met wat fx kan je al gauw agressief of duister klinken.
 
Hilltree ja idd distortion is denk ik wel de key maar sommige synth zijn zonder een distortion effect al in staat om je bang te maken.
Deze bakken hebben idd vaak wat drive de vcf in.

Ik kom op dit topic door een jam met de prologue. Viezigheid komt uit crossmodulatie en wat filter drive. Wat voor mij wat gecontroleerder klinkt dan gewoon een distortion.
heb trouwens nog steeds die Ibanez sessionman van je. Echt een mooie distortion.

Op de moog en de ms20 is er de bekende koptelefoon naar external audio in..

demian geweldig die The Cat. Is het de cross mod waar hij agressief word?

bikkel kan me daar wel wat bij voorstellen. De ensoniq mirage is ook duister en vies

brz ja de polivoks is de koning van smerigheid.
die party's waar ik het over had kon best wel eens jouw feest xijn geweest.

Disharmonic, ooow ok 18db komt wel in de buurt.
iig f*ck wat is dst Prologue 12db filter vet.


Voorbeel op 1:30 en 3 min. Attachment openings post ( niet echt een track nog ) https://www.synthforum.nl/forum/syn...ologue-minilogue-tips-tricks-vragen-en-demo-s
 


[USER="13862"]demian
geweldig die The Cat. Is het de cross mod waar hij agressief word?

De Crossmod is zeker een factor, maar niet alleen dat, de modulaties gaan best wel ver op deze synth, en het feit dat je 7 golf vormen tot je beschikking hebt die je zeer genuanceerd kunt mixen biedt dat het klanken pallet zeer breed is. Zelf had ik SRM versie met SSM2040 filter wat ook een buitengewoon goed filter is. De bouw kwaliteit van de CAT's is wat brakkig helaas, niet onoverkomenlijk overigens, maar de sound is echt bruut, maar ook betoverend mooi zo je wilt. Je kan er alles mee. Of in ieder geval, erg veel.
 
Wasp is ook zo’n lekker agressief apparaatje, alleen de naam al... Schreeuwt en gilt lekker, zonder effecten!
 
Pro One kan d'r ook wat van overigens, kan lekker 'vies / electro' klinken.
 
Das wel grappig dat alle Behringer mono clones qualified duister kunnen klinken.

is dat dan een kwaliteit van alle classics?
 
Nog eentje in de buitencategorie, de Swarmatron. Helemaal in handen van Trent Reznor komt er iets uit dat donker is.

 
Back
Top