Rijk klinkende VA synth - soort Syntronik in hardwarevorm

Wat ik herken is dat er voorheen bij bepaalde plugins gegoocheld moest worden met unison - dus 1 osc speelde er eigenlijk 2 - en dat dat tegenwoordig bij goede plugins niet echt meer nodig is. Op een gegeven moment zijn de VA’s in hun ontwikkeling gestopt en hebben ze niet meer de voordelen meegekregen die je bij plugins tegenkwam. Giet de RePro in een VA en gooi er een SEM filter bij - maar aan de andere kant, als je voor dat geld ook een OB6 of P6 kan kopen, waarom dan nog een VA? Polyfonie en multitimbraliteit zijn dan de hoofdredenen, maar die zijn stukken minder belangrijk dan in de hoogtijdagen van VA waar alles nog met MIDI moest.

Dit maakt het wel interessanter; je VA hoeft dan ook niet meer klakkeloos beperkt te zijn tot het apparaat van vroeger nadoen. Wavetables, FM, single cycle - gooi er maar in. Hopen modulatieslots, jeuj! Ik zou graag nog steeds zien dat de Solaris een boost kreeg - de chips van toen moeten nu toch wel een hoop goedkoper en sneller zijn.
 
maar aan de andere kant, als je voor dat geld ook een OB6 of P6 kan kopen, waarom dan nog een VA?

Ja idd, die analoge synths hebben hun bestaans recht.
Alhoewel het lijkt dat de massa anagloge bakken alweer zat is.
 
jazeker herken ik dit. Multisamples van analoge synth s behouden veel van hun analoge kwaliteit en zijn door mij een veel gebruikte methode.

Dit is hoe Oliver hun gear gebruikt; ze hebben een massale stapel vintage, maar ze bouwen de patches en samplen ze dan. 1) gratis MIDI, 2) gratis polyfonie, 3) geen gedoe met opwarmen.

Het nadeel is dat je dan wel (als je niet round robin samples gebruikt) je dan wel elke keer dezelfde fase hebt, en dat er weinig meer aan te tweaken valt. Je wilt toch liever een filtersweep van de bak zelf horen ipv wat de sampler aan filters heeft, in een hoop gevallen.
 
ja idd nu noem je de twee belangrijkste nadelen van multisampling.
Evt de fase kun je bv ook met "sample start point modulation doen"
Tja lekkere analoge filters daar is geen oplossing voor.
Gewoon het echt filter gebruiken.
Filter sweeps samplen gaat wel maar is toch weer anders dan het echte werk.

Ik doe alle drie, analoge bakken, pure OSC sound samplen, of hele patches samplen.
 
Laatst gewijzigd:

Ik heb de Origin Keys gehad. Moeilijk 2dehands te vinden! Top machine wat klank betreft.
Enkel goed opletten dat je de laatste OS hebt, anders kans dat je een heel buggy toestel hebt. Naar mijn gevoel nog steeds de best klinkende VA op de markt. Wat velen niet weten is dat dit ook een 1:1 VA kopie van de Prophet VS is. Naast tal van andere synths zoals MM, JUP8, ARP 2600
Heb mijn Origin met spijt in het hart (voor flink geld) verkocht om plaats te maken voor de Summit..
Hier staat een desktop versie te koop :
https://www.2dehands.be/a/muziek-en-...reviousPage=lr
 
Back
Top