Rijk klinkende VA synth - soort Syntronik in hardwarevorm

pip

Ouwe rot
Lid sinds
17 januari 2008
Berichten
1.209
Locatie
Delft
Ik heb al veel synths in mijn bezit gehad. De meeste waren monofoon en qua klank vaak fantastisch. Bij de polysynths was dit wat moeilijker:
-Veel oudere en sommige nieuwe VA synths hadden toch een beetje een dunne sound. Novation Xiosynth, Reface CS, Roland Gaia, etc
-Ik vond de Roland system-1 fantastisch voor de Plugouts zoals de sh-2 en promars, maar de system-1 synth zelf klonk in mijn oren toch wat strak en netjes.
-Het beste beviel me denk ik nog de Minilogue, al had die maar vier stemmen.

Nu heb ik op de iPhone / iPad apps als Moogs Model D app en IK multimedia’s Syntronik app. En ik vind ze fantastisch klinken, ook in polyfonische mode. Syntronik heeft een hele verzameling samples van oscillatoren van oude synths en voegt daar een verzameling gemodelde filters aan toe.

Fantastisch om 6+ stemmen te hebben, met voor iedere stem een SH-5 dual oscillator sample!

Misschien zit het tussen de oren, maar voor mijn gevoel is de klank veel voller/rijker dan de VA synths die hierboven staan.

Herkennen mensen dit?

En zijn er betaalbare hardware synths (oftewel synths onder de 1000 euro) met vergelijkbare mogelijkheden? Of een synth/sampler die met wat moeite samples accepteert van vintage synths?
 
Het zou overigens best kunnen dat ik een van de eerdere synths nooit een goede kans heb gegeven. Dus misschien toch weer eens die Gaia proberen bijvoorbeeld...:)
 
Als je de Roland plugouts mooi vind kun je eens naar de System-8 kijken. Daar kunnen alle plugouts van de System-1 in (weliswaar monofoon), en standaard zitten de Juno-106, Jupiter-8 en JP-3x erbij (8 voices en stapel/splitsbaar). Tweedehands al paar keer onder de 1000eu gezien. Voor analoog is de Prophet Rev2 ook wel tof, veel mogelijkheden en een goede klank en ook met beetje zoeken wel voor 1000eu te vinden.
 
Thanks, ik ga eens kijken/luisteren.
 
De rev2 is zeker een leuke (analoge) synth. Verder vind ik de virus b heel tof, een VA die je wel voor onder de 500 moet kunnen vinden.
 
De Virus is op zich wel een leuke bak, maar als ik kijk naar wat pip vraagt denk ik dat 'ie hem tegen zal vallen; de Virus is wel echt een kind van zijn tijd en kan naar mijn idee niet echt op tegen de laatste generatie(s) plugins en VA's - tenzij je echt heel specifiek die Virus sound zoekt natuurlijk. Maar een plugin als bijvoorbeeld Serum, Hive 2 of Avenger loopt echt rondjes om de Virus heen.
 
Ik heb wel vaker gekeken naar de Virus. In de praktijk hoor ik erg veel demo’s met dance-georiënteerde geluiden, en is het moeilijk in te schatten hoe hij het doet met simpelere patches.

De sh-2 plugout van de system-1 deed me destijds besluiten mijn Boomstar 5089 te verkopen, omdat ik voor mijn gevoel hetzelfde kon bereiken met de system-1. Uiteindelijk ben ik toch weer terug gegaan naar een echte analoge synth (de Leipzig), maar ik kreeg toen het idee dat de nieuwe generatie VA’s toch wat minder plastic klinkt dan de oudere Novations etc.
 
Ik gaf die virus aan, omdat ik dat tov een novation (ik heb de mininova gehad) wel een veel fijnere sound vind. Je hebt ook best wel sound design mogelijkheden, maar tov de vst die jij en van Naphoven noemen durf ik er niks van te zeggen.
 
De Virus wordt inderdaad nogal eens gepositioneerd als een dance/trancebak, maar uiteindelijk is het gewoon een synth met oscillators, filters en de hele rambam dus je kunt er in principe alles mee. De sound is wat 'glazig', niet per se heel vol/vet en veel van de charme zit in de effecten en arpeggiators e.d. Mixt lekker, allemansvriend. Maar als je echt oompf en diepte in je sound zoekt zou het niet mijn eerste keuze zijn.
 
Een vol-vet klinkende VA is eigenlijk wat bijna iedereen wil, maar volgens mij nog steeds niet echt bestaat. Wil je analoog en rond de €1000, dan is er naast de DSI Rev2 ook binnenkort de MFB Synth Pro.
 
Hoi, ik gebruik de Zynthian met ZynaddsubFX. Dan heb je een multitimbrale VA die echt supervet klinkt! Hier een video van een track van mij, allen op de Zynthian gemaakt is

Combineert ook heel goed met een monophone analoge synth.
Eenig probleem is nieuwe sounds programmeren is best lastig, je zit toch redelijk vast aan de presets met maar 4 encoders. Qua geluid klinkt mijn reface cs daarintegen hartstikke saai. Zynthian klinkt best dun, maar om sommige reden veel harmonischer en meer karakter hebbende dan zeg een reface. Vind em zelfs better dan mijn Nord modular en kost rond 250 euri.
 
Laatst gewijzigd:
Nu heb ik op de iPhone / iPad apps als Moogs Model D app en IK multimedia’s Syntronik app. En ik vind ze fantastisch klinken, ook in polyfonische mode. Syntronik heeft een hele verzameling samples van oscillatoren van oude synths en voegt daar een verzameling gemodelde filters aan toe.

Fantastisch om 6+ stemmen te hebben, met voor iedere stem een SH-5 dual oscillator sample!

Misschien zit het tussen de oren, maar voor mijn gevoel is de klank veel voller/rijker dan de VA synths die hierboven staan.

Herkennen mensen dit?

jazeker herken ik dit. Multisamples van analoge synth s behouden veel van hun analoge kwaliteit en zijn door mij een veel gebruikte methode.

De VA's zijn niet slecht maar je hoort het gewoon. Dunner en in het hoog verraad het digitaal zich. Als ik een analoge multisample in mijn Blofeld laad klinkt dat een stuk analoger.

Multisamples kun je makkelijk maken met je model D en exs bv.
Het is wel belangrijk dat de filters van je sampler goed zijn.
 
Okee, ook maar eens proberen dan.
Jij gebruikt zelf een Blofeld hiervoor? Multi-samplesets inladen en die vervolgens als “oscillator” gebruiken?
 
Okee, ook maar eens proberen dan.
Jij gebruikt zelf een Blofeld hiervoor? Multi-samplesets inladen en die vervolgens als “oscillator” gebruiken?

Nou in mijn DAW voornamelijk Camel Audio Alchemy en abletons's sampler. en de Blofeld Keys, die heeft 64MB aan sample en/of wavetable geheugen.
Ook gebruik ik de XV5080 die ook een multisample speler is. Ieder apparaat wat voldoende synth mogelijkheden` heeft en multisamples ondersteund doet het hem wel denk ik.

Leuke vst die IK multimedia’s Syntronik, ik zoek al jaren een multisample collectie van de OSC's van alle bekende synths. Wellicht die vst maar leeg samplen :D
 
Ik vind hem echt te gek. De presets gebruik ik niet zoveel, maar pak een van de waveform-samples (een saw, of saw+sub, of saw+square sample bijvoorbeeld) en je hebt in no-time een goed klinkende polysynth. Eigenlijk is het perfect voor mij qua sounds en benadering, maar als ‘t even kan heb ik liever hardwaresynths.
 
De system 8 van Roland. Standaard patches zijn veelal middelmatig, maar als je zelf aan de gang gaat met sound design op dat ding dan levert het moddervette sounds op.
 
Thanks voor alle suggesties.

ik denk dat ik eerst eens ga proberen hoe ver ik kom met multisamples van vintage synths; ik heb me daar nooit al te veel in verdiept maar het is eigenlijk ook hoe Syntronik werkt.

Die System-8 en Arturia Origin waren me niet ontgaan, en het idee van een synth waar er valt te kiezen voor verschillende gemodelleerde filters en oscillatoren vind ik erg leuk.
 
Back
Top