Korg Prologue/Minilogue tips+tricks+vragen en demo's

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.090
Locatie
HybriDe L!Fe
Op de Korg Prologue user groups op FB en her en der op het web word er goed over de Prologue gepraat.
Maar eigenlijk is hij een beetje weggesneeuwd in een tijd dat er iedere week analoog niews komt.
Op synthforum hoor je eigenlijk niets over de prologue.
Maar wat een te gekke synth is dat. Daar is over nagedacht.
Ook op papier, maar 1 lfo, geen mod matrix en 2 envelopes enz dat klinkt mager maar dat matched niet met de sounds die die kan maken.
Het is voor al de digital engine, FM, Additive, wavetables, Karpus plus etc etc en dan uiteindelijk door een romig filter.
Hij kan FM klanken, mooie warme pads, bassen, agressief, lieve eps.
Ik was het meest aangetrokken door zijn moderne sounds, Glazige pads en dikke dance stabs etc.

Bassgitaar en drum loop. De rest eigen patches, geen sequencers.

Bekijk bijlage prologue-demo.mp3

Yamaha PSSE-30 kinderkeyboard door gitaar fx en versterker de prologue doet het lfo - ruis geluid



Ik heb zelf de OSC's van sinevibes, mutable instruments.
Hoop dat hier wat mensen komen die een Prologue hebben en dat we wat dingen kunnen delen,
 
Ik vind de Minilogue XD echt een hele leuke bak.
Ondanks zijn beperkingen verrassend veelzijdig en een uitstekende klank.
Zo op het eerste gezicht dacht ik dat het een brave, enigszins karige, misschien zelfs wat saaie subtractieve synthesizer was, maar de waarheid is dat ik er niet op uitgespeeld raak.
Even een halfuurtje pielen lukt me niet, want voor je het weet ben je weer een paar uur verder.

Met name de user oscillator en FX maken er echt een uniek instrument van.
Interessante plugins heb ik gevonden op:
https://sellfy.com/soundmangling/
http://hammondeggsmusic.ca/logueplu...Cq7lHpxOKYdQib_IM4Bta27dHY-cBLdibNHymiPitNxwU

Het enige nadeel dat soms opspeelt is de polyfonie, maar ik heb intussen echt de ruimte niet meer voor een Prologue.
Een rackversie had in dat opzicht soelaas kunnen bieden, maar ik ga maar gewoon tevreden zijn met mijn Minilogue denk ik. :)

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat er ooit een opvolger komt waar meerdere user oscillators geladen kunnen worden.
 
mij staat het aan dat er sounds geladen kunnen worden. wel raar dat rack duurder is dan die met keys. net afstand gedaan van mn virus ti, misschien is dit wel een leuk vervolg hierop. als er nog iemand van zijn minilogue xd af wil ...

Als budget het toelaat zal ik echt een Prologue aanraden. Denk dat dat ding alleen maar goedkoper word.
Wat ik heb begrepen is dat het filter van de Minilogue laag verliest zodra je resonance instelt,
Dat is bij de Prologue niet. Maar als het echt om de sequencer gaat zal ik een Minilogue XD nemen.
 
Als je een xd hebt of prologue.
stel dan het filter in op 100% keytrack, drive 50 of 100%.
laat het filter zelf resoneren met cutoff op 50%.
Draai dan de resonance terug op het punt dat (zelf resonance) ophoud.
gebruik de vpn osc sin1 met shape op 0% (puur sine) en als je die hard in stuurd krijg je boventonen.
of als je geen xd of pl hebt gebruik dan een tri van je vco.

Het filter is nu een waveshaper. En deze techniek is de basis voor een hele serie aan mooie klanken.
Alleen klinkt dat al erg romig maar je kunt hier verder mee gaan.
Daarnaast kun je ook nog harmonische toevoegen met de shape knop van de sine osc ( fm ). En fm feedback in het menu.

En we hebben nog 2 analoge vco's.
 
1603834057399_dreamlands.mp3 1603834057399_dreamlands.mp3

Beetje een probeersel/nummer, maar goed alle sounds die je hier hoord gebruiken de techniek van hierboven.
In de intro hoor je echt distortion en later hoor je ook prophet 5 achtige pads. ( bv op 1 min )
jeetje wat is de prologue toch bijzonder.
 

Attachments

  • image_140292.mp3
    7,6 MB · Bekeken: 322
Laatst gewijzigd:
Ik heb de XD en is echt inderdaad een grote sweetspot, die bak... Hij komt nog wel een keer aan de beurt, als 't dit jaar niet is, volgend jaar. :mega: - Ik moet Jexus zijn patches er nog een keer op gooien ook :D
 
Ja de XD lijkt me ook tof. Ik vind het vet dat de vpn osc sine de DX sound kan doen die je dan lekker door dat romige filter kan driven.
De XD en de prologue zijn vergelijkbaar. Maar je mist wel split layers met 2 patches. Dat is erg mooi als je alleen de vco's gebruikt.
Fijne bakkies
 
Ik heb zelf Korg Minilogue XD maar wat zijn de verschillen met Korg Prologue ben ik wel benieuwd naar ?
 
De prologue heeft een beter filter met bas compensatie als je resonance opendraaid en meer voices.
De Mini heeft weer een sequencer.
Heb de XD hier naast de PL ghehad en ze klinken erg hetzelfde maar de PL toch wel dikker door het filter.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
De prologue heeft een beter filter met bas compensatie als je resonance opendraaid en meer voices.
De Mini heeft weer een sequencer.
Heb de XD hier naast de PL ghehad en ze klinken erg hetzelfde maar de PL toch wel dikker door het filter.

De XD heeft toch ook het bas gecompenseerde filter (de vanille Minilogue niet)?
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
nee zweker niet heb het met met eigen oren gehoord :)

The Minilogue XD is much closer to the Prologue in terms of voice architecture and filter design than the original Minilogue. The two VCOs are very similar, but the filters are distinct and the multi engine and effects are significant additions to the XD.
 
nee zweker niet heb het met met eigen oren gehoord :)
Even gechecked, de Prologue en Minilogue XD hebben idd verschillende filter designs.
Maar t.o.v. de originele Minilogue heeft de XD ook bas compensatie bij gebruik van de resonantie, maar blijkbaar anders dan op de Prologue.
 
Ik weet niet of deze site al eens voorbijgekomen is, maar er staan wat leuke user oscillator en FX op voor de Prologue, Minilogue XD en NT-1.
De CZ plgin is gebaseerd op de Casio CZ en vind ik interessant klinken. De anderen zijn ook zeker niet slecht.
Hoewel een donatie gewaardeerd wordt zijn ze gratis te downloaden.

 
ik ben nieuw op het forum en heb sinds kort een minilogue xd, maar worstel er behoorlijk mee ;-) Bij wisselen van de voorgedefinieerde klanken zit er enorm veel verschil in volume. En als ik zelf wat probeer te maken (starten met een leeg programma) si het geluid soms ook erg zwak. Ook als master volume vol open staat en vco mixers vol open. Iemand een idee?
 
geen idee. Wellicht een idee om een firmware upgrade te doen.
Heb je dit probleem ook met de koptelefoon?
 
Back
Top