MOS-LAB ARP 2500

ishi

Administrator
Staff member
Lid sinds
16 december 2017
Berichten
2.656
Locatie
Utrecht
Seb (MOS-LAB) is al een tijdje bezig met een kloon van de ARP 2500. Het project begint nu toch wel heel serieuze vormen aan te nemen. Hij is van plan er nog een aantal te gaan bouwen. Niet veel. En waarschijnlijk zonder de matrix, want dat schijnt een vreselijk karwei geweest te zijn.

Vintage op z'n mooist:

78652076_10222551377039579_2556267653001904128_o.jpg
79375939_10222639116273005_5826208366355021824_o.jpg
 
'Vintage op z'n mooist' ?

Het is net of je een ARP2500 bezit ,maar eenmaal hij helemaal af is besef je dat je hem uiteindelijk toch niet bezit :D

Enfin,het komt er op neer dat het willen is maar niet kunnen,of het moet zijn dat het zuiver voor de bezigheid is.

Wel heel erg mooi gedaan natuurlijk,maar that's it.
 
Oh, dus alleen maar heel mooi gedaan? :gaap:
Hou eens op man, er zijn maar heel weinig van deze synths, die dan ook nog eens stokoud zijn, en dus allemaal anders klinken. Dus als je een serieuze muzikant bent, en je zoekt iets in deze formfactor, met dit geluid, dan is dit een echt genoeg.
Het is mooi dat er mensen zoals Mos-lab zijn die zoiets nauwkeurig recreeeren, en het is mooi dat er mensen op waarde weten te schatten en er dus markt voor is. Ik geloof niet dat die mensen zo'n ding kopen terwijl ze eigenlijk een originele willen, ook niet als ze hem eenmaal hebben staan.
Verzamelaars halen gewoon een originele in huis.

En als je gewoon eens wil proberen kom je naar Den Bosch! :D (probeer je meteen die twee echte 2600's die ze daar ook hebben)

https://www.willem-twee.nl/studio-2/
 
"Mooist" sloeg natuurlijk op het visuele. Maar Seb heeft een prima staat van dienst. Ik wacht op het moment dat ik het geluid van de Nederlandse ARP 2500 en Sebs instrument kan vergelijken.
 
Oh, dus alleen maar heel mooi gedaan? :gaap:
Hou eens op man, er zijn maar heel weinig van deze synths, die dan ook nog eens stokoud zijn, en dus allemaal anders klinken. Dus als je een serieuze muzikant bent, en je zoekt iets in deze formfactor, met dit geluid, dan is dit een echt genoeg.

Wel wat betreft het formaat en vooral die matrix schakelaars,dat wil je echt niet gebruiken hoor! (enfin een 2500 lijkt wel groter op foto dan in het echt..),ook nog eens beperkt kwa mogelijkheden trouwens hierdoor,de 'serieuze muzikant' zal eerder iets anders gebruiken,volledig patchbaar bvb.

Behalve de looks is er geen enkel nut zoiets na te maken met dit verbindingssysteem.

Dus als je dit zou kopen is het eerder voor de looks,en vandaar mijn willen maar niet kunnen statement.

(en ter info,heb al met een 2500 gepatcht en dus weet ik waarom ik post dat die matrix faders kompleet kut zijn!,2 ARP2600's heb ik al en een clone van de ARP1047 filter ook trouwens)
 
Laatst gewijzigd:
Lijkt me juist makkelijk om patches te recreeren dat matrix systeem. Of is het een gepriegel net als de eerste keer sex en het moeite kost om het gaatje te vinden?
Mooie bak toch?
 
Lijkt me juist makkelijk om patches te recreeren dat matrix systeem. Of is het een gepriegel net als de eerste keer sex en het moeite kost om het gaatje te vinden?
Mooie bak toch?

Mijn eerste keer op de 2500 had niks met sex te maken, of misschien.. neeeh. Ik vind het superfijn werken hoor. Precies wat ik zo mooi vind aan vintage analoog: onberekenbaar, totally weird, mind-blowing & boggling. Beetje zoals de matrix op de Putney, maar dan veeeel gekker.
 
Persoonlijk ben ik ook geen fan van die matrix, zeker niet zoals ie geimplementeerd is op de 2500. Maar karakter heeft ie zeker. Het zou mooi zijn om met zo'n matrix te kunnen switchen tussen settings of patches, dat zou nog eens echt meerwaarde zijn, IMHO. Kan alleen niet vinden hoe ze het bij Mos-lab doen, grote jacks? Werkt ook prima (beter), en goed te servicen.

Doe mij maar een lel van een eurorek modular met klauwen vol VCO's, emmers filters, kilo's VCA's, een mud envelope generators, een hele zak logica en sequencers, een emmer weirde modules en samplers etc. Wat dat betreft is zo'n 2600 eigenlijk mooier, meer functionaliteit per vierkante centimeter (en hetzelfde filter).
 
Lijkt me juist makkelijk om patches te recreeren dat matrix systeem. Of is het een gepriegel net als de eerste keer sex en het moeite kost om het gaatje te vinden?
Mooie bak toch?

Het is makkelijk als de schuivers nieuw zijn en je geen slechte contacten hebt!,maar je zit dus wel met beperkingen t.o.v patchcords,dus idd je kan het vergelijken met de matrix van een EMS Synthi.

Een voordeel is dat het goed overzichtelijk is

Je hebt idd meer flexibiliteit op een 2600 maar die 1047 filter heeft de 2600 niet en dat is wel een top filter,als je die toevoegd aan een 2600 heb je wel de gehele ARP sound zeg maar.

Dat elke 2500 anders klinkt komt juist vooral omdat er massa's matched pair transistoren in de modulles zitten,de 1047 zit er vol van ,dus als die uit spec. gaan door ouderdom geeft dat allerhande eindresultaten.
Maar dit filter is wel 1 van de meest organisch klinkende filters die ik ken,waanzinwekkend goed.
 
Dat solderen van die matrix zal idd een ramp zijn. Maar misschien heb je inmiddels ook soldeer robots zoals je CNC/lathe achtige machine robots al hebt.

En ik vraag mij af hoe de maker het zonder matrix dan gaat doen.
 
In het kort: het meeste werkt inmiddels!


"ARP2500 news :

Le 1006 est dépanné et fonctionne parfaitement maintenant. En cause : un appairage de transistors mal effectué. Un
appairage parfait des transistors, c'est pas fait pour les chiens !  
Le 1050 quant à lui, fonctionne plutôt bien malgré quelques petits bugs de TTL avec les 7474. Entre SN7474, SN74LS74 et 74HCT74, c'est 74LS74 qui s'en sort le mieux. (Il me reste encore les 74S74 à tester) . C'est un vraiment un super module, très inspirant.On peut faire vraiment plein de choses avec.
Voila, en gros, tout les modules fonctionnent correctement maintenant . Le clavier attendra un peu car je vais faire une petite pause bien mérité avec cet engin.
Et voila pas loin de 50 000€ à 100 000€ d'économisé en construisant son propre ARP 2500 (ça n'a tout de même pas été donné, loin de là....)
Je ferai des démos dans quelques temps ; il faut juste le transporter un étage au dessus, passer un 'escalier, et lui trouver une place..."

En verder: veel werk, dure onderdelen en een unieke matrix.

"on va dire 5 mois à mi temps (environ...) entre le développement des façades, circuits imprimés, et la construction des modules. J'ai donc débuté + ou - au mois d’août. Au niveau coût, je ne donnerai rien de précis, mais bien au dessus de 4000€ (sans compter le temps passé dessus) Absolument tout coûte cher dans un 2500, du potentiomètre (haut de gamme) au boutons (haut de gamme, 7€ pièce environ)., les switchs illuminés carrés, les switchs ronds, les transistors d'époque et autres pièces de la fin des années 60. Beaucoup de choses sont fabriqués par Switchcraft qui est connu pour être au top mais aussi excessivement cher.
Dans l'histoire, j'ai eu l'énorme chance de connaitre des personnes possédant un stock complet de matrices, afin de pouvoir refabriquer un 2500 à l'identique. Ces matrices étaient tout simplement introuvable sur le marché."
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top