Een huwelijk tussen synth en keyboard?

Die DSR was ook best wel ok..

Ook best leuk. Het is minder compact, maar zoiets is aardig om mee te spelen. Klinkt ook niet slecht:



Ik bekijk nog even de QY-serie.

MacGyverGear : Tof dat je deze modellen noemt, brengt me op ideeën waar ik nog niet aan had gedacht. :okdan: Bedankt!


Edit:
willem1958 : ow, ik zie dat je ook nog suggesties hebt, ga dat ook bekijken. Bedankt! :)
 
Er zijn gewoon weinig apparaten die doen wat de QY 70/100/300 en 700 doen.

Al deze modellen wat demo's van bekeken, dit zijn leuke apparaten. Beetje uitpluizen wat precies de verschillen zijn tussen de modellen, qua functies.
 
Ook best leuk. Het is minder compact, maar zoiets is aardig om mee te spelen. Klinkt ook niet slecht:



Ik bekijk nog even de QY-serie.

MacGyverGear : Tof dat je deze modellen noemt, brengt me op ideeën waar ik nog niet aan had gedacht. :okdan: Bedankt!


Edit:
willem1958 : ow, ik zie dat je ook nog suggesties hebt, ga dat ook bekijken. Bedankt! :)


Hey, dat filmpje van die DSR2000 klinkt idd heel lekker.. maar is niet de begeleiding denk ik. ;) Is trouwens van Reddread van het forum hier.. die tovert altijd de waanzinnige demo's uit van alles en nog wat waar je het bestaan niet van eens van wist :)

Die Casio serie was erg leuk idd.. zit een leuke stepsequencer in en de sequences die je inspeelde kan je transposen maar geen intelligente akkooord herkenning zoals in de QY serie. ;)



De grote verschillen tussen de QY's zal ik (voor zover ik er bekend mee ben) even opsommen hieronder.. Laatst las ik wel dat de QY70 sneller op akkoorden zou reageren dan de QY700 maar zelf nooit echt vertraging opgemerkt die echt hinderlijk is.
Kwam trouwens ook nog een QY10, 20 en 22 tegen maar ben ik niet bekend
De QY100 kwam later en heeft meer samples. Is ook iets groter dan de QY70. De 700 was de eerste en grootste en heeft wel veel meer tracks om te gebruiken met die akkoord ingave en een groot display wat het editen overzichtelijker maakt. De QY300 ken ik niet zo goed maar de QY700 heeft in tegenstelling tot de anderen 16 begeleidingtracks

Yamaha heeft zijn eigen structuur met patterns die je per instrument maakt, dit noemen ze phrases.. en deze kun je samenvoegen in een pattern en weer bewerken met gate en quantize (andere swing bv) en transpose .. zo werkt het ook op de RM1x en RS7000.. .. het benoemen van phrases is aan te raden maar best wel een werkje (that's when qwerty keys come in.. :)

De QY100 had trouwens nog een gitaarinput en opslagmogelijkheid (smartmedia kaartje).. waar de QY700 een floppy drive heeft.

Dit is wel een interessant filmpje met de 70 en 100 en hij verteld ook nog wat over die andere QY's.. en daaronder nog een filmpje over het maken van een pattern. :)


 
MacGyverGear : Bedankt voor de uitleg, ook nuttige video om te zien hoe het werkt met patterns. :) Best leuk spul allemaal, ook waar ik nog niet van had gehoord. Heb nu wat ideeën van wat goed bruikbaar kan zijn en je met een beetje zoeken en geduld op de tweedehands markt kunt vinden.

Wat ik ook nog tegenkwam, deze Casio. Een keyboard met kennelijk best veel functies wat meer richting een synth gaat voor editen van geluiden.

 
De Yamaha DS-55 is wel degelijk programmeerbaar als het goed is (het is een 4-op FM synth uit dezelfde familie als de TX-81Z, YS-100/200 etc.). Het kan zijn dat een deel van de parameters echter alleen via MIDI toegankelijk is, net zoals bij de YS-100/200, die via de user interface maar beperkt programmeerbaar is (FM-synthese made easy).

Er zijn diverse jaren '80 Yamaha Portasounds die een beperkte synthesizer aan boord hebben, meestal 2-op, in sommige gevallen 2+2 op of zelf 4-op. Sommige daarvan hebben ook MIDI. Een klein aantal modellen gebruikt DASS, vector-synthese tussen FM en AWM (niet altijd editbaar). Veel hebben ook een custom drummer (heel primitieve drumcomputer). Sommige modellen hebben heel vreemde presets. De gebruikte chips variëren van de welbekende OPL2 die je ook in diverse jaren '80/'90 PC geluidskaarten vond, tot unieke chips die in een zeer klein aantal modellen is gebruikt. Op Gearslutz zijn diverse topics te vinden over de meest interessante modellen.

De jaren '90 AWM PSR keyboards zijn minder interessant, afgezien van sommige late jaren '90 high-end PSR keyboards.

Kawai heeft diverse PCM-keyboards met beperkte synthese mogelijkheden, waarvan sommigen klinken als een ghetto K1 (een prestatie...).

Een andere sleeper is de Yamaha WT-11 wind tone generator. Dit is eigenlijk een TX-81Z met windinstrument-georiënteerde presets (die naar mijn mening erg goed zijn) die niet al te erg editbaar zijn behalve via MIDI...volgens de handleiding. Het ding heeft echter een geheime edit-modus, via welke veel meer parameters kunnen worden aangepast.

Yamaha RY8 en 9 zijn drummachines met een gitaarsynthesizer aan boord.
 
De Yamaha DS-55 is wel degelijk programmeerbaar als het goed is (het is een 4-op FM synth uit dezelfde familie als de TX-81Z, YS-100/200 etc.). Het kan zijn dat een deel van de parameters echter alleen via MIDI toegankelijk is, net zoals bij de YS-100/200, die via de user interface maar beperkt programmeerbaar is (FM-synthese made easy).

Het ging om de begeleiding ;)
ow.. en wat betreft die DS55.. die video had ik gezien maar die begeleiding zijn dus presets en niet programmeerbaar zoals in het rijtje QY's
Yamaha heeft trouwens zelf ook van die keyboards zoals die Korg en zelfde prijsklasse maar die hebben minder synthese mogelijkheden dan die Korg.

Heb zelf ook de YS100 en 200.. is via steem (ST emulatie op de Computer) te editen.. heb altijd begrepen dat de DS55 ook een beetje hetzelfde is maar dan met begeleiding.. maar ik lees in de handleiding dat het niet programmeerbaar is en bovendien ook niet echt heel boeiend.

@Disharmonic: Ik heb die HT6000. Is leuk als synth maar eigenlijk nooit met de begeleiding en drums bezig geweest.. weet ook niet of dit programmeerbaar is.. maar qua drums is een QY wel stukken beter.. :)
Wat voor soort muziek wil je maken trouwens? Ik vind die Kleine QY dingetjes toch ook best leuk klinken als ik JayB daar mee bezig hoor :) Gebruik zelf ook wel afentoe wat klankjes uit een RS7000 (is ook een rompler) en kan daarbij samples laden.. drums vind ik alleen een beetje gedateerd klinken uit die QYs maar nog niet zo gedateerd als die Casio..

Btw... ik heb ook nog ergens een PSR9000 pro. Ooit gekocht met 1 defecte main out (dacht links) maar de sub outs doen het goed en heeft een super klavier (76 keys, was tijden mijn masterklavier). Hij kon ook samples laden.. heeft een HD en het ram was uitbreidbaar met computergeheugen.. Ritmes waren ook programmeerbaar maar vond em iets minder strak dan de QY700.. en hij is heeeeeeel groot. :D Staat nu tijdelijk ook opgeslagen omdat ik gewogen keys ben gaan spelen..
Maar de klanken die erin zitten klinken wel goed en waren volgens mij was dit ook edit-baar met filter en envelopes.. Op YT kom ik er alleen niets erover tegen..

ow.. ik vergat nog te melden dat de QY700 dubbele midi aansluitingen heeft.. is ook 32 sporen (16 begeleiding + 16 midi om in te spelen).

edit: Die PSR9000pro hebben ook nog plek voor 2 synthkaarten. Had er zelf een FM (DX7) board en een VL board in zitten.. dat was ook nog een leuke feature.. die boards zijn dus complete synths op 'n kaart.. ze hebben ook nog een AN board met 5 stemmen uit de AN1x. Het DX board is 16 stemmig en VL monofoon. Helaas zijn die boards wel mono-timbraal.
 
Laatst gewijzigd:
Btw... ik heb ook nog ergens een PSR9000 pro. Ooit gekocht met 1 defecte main out (dacht links) maar de sub outs doen het goed en heeft een super klavier (76 keys, was tijden mijn masterklavier). Hij kon ook samples laden.. heeft een HD en het ram was uitbreidbaar met computergeheugen.. Ritmes waren ook programmeerbaar maar vond em iets minder strak dan de QY700.. en hij is heeeeeeel groot. :D Staat nu tijdelijk ook opgeslagen omdat ik gewogen keys ben gaan spelen..
Maar de klanken die erin zitten klinken wel goed en waren volgens mij was dit ook edit-baar met filter en envelopes.. Op YT kom ik er alleen niets erover tegen..

edit: Die PSR9000pro hebben ook nog plek voor 2 synthkaarten. Had er zelf een FM (DX7) board en een VL board in zitten.. dat was ook nog een leuke feature.. die boards zijn dus complete synths op 'n kaart.. ze hebben ook nog een AN board met 5 stemmen uit de AN1x. Het DX board is 16 stemmig en VL monofoon. Helaas zijn die boards wel mono-timbraal.

Ja, de 9000Pro is heel interessant, met heel veel mogelijkheden. Hij heeft ook een gemodelleerde orgel-simulator aan boord, en een vocoder/harmonie effect. Met de uitbreidingskaarten moet je uitkijken, omdat niet alle uitbreidingskaarten even goed zijn ondersteund (sommige werken niet goed). Zolang je je beperkt tot de in de handleiding genoemde kaarten gaat het goed.

Yamaha heeft ook een aantal GM/XG modules met interessante mogelijkheden:

- De TG-300 is min of meer een halve TG-500 minus de uitbreidbaarheid in 2U halfrack formaat met een heerlijk groot ergonomisch scherm. In tegenstelling tot bijna alle daaropvolgende XG-modules kan je patches gewoon diep editen. Je bent beperkt tot 2 elementen, in tegenstelling tot de TG-500 en andere geavanceerdere modules (4-8 elementen).
- De MU-10 heeft van de MU-lijn (beperkt editbare XG modules) eigenlijk alleen de naam. Hij heeft dezelfde MIDI spec als de QS-300 synthesizer, met een beperking tot het gebruik van 2 elementen per patch i.p.v. de 4 die de QS-300 biedt. Verder kan hij alles. Het is een doosje ter grootte van een videotape dat op batterijen kan werken. Hij moet worden gebruikt met een computer en een patch-editor, want hij heeft geen eigen geheugen. Easter-egg: Als je de seriële verbinding gebruikt voor de verbinding met de PC kan je 48 MIDI kanalen aansturen i.p.v. de gebruikelijke 16 (op zich een beetje vreemd want de polyfonie is maar 32...).
- De MU128/1000/2000 zijn in principe beperkt editbare XG-modules voor je niet echt eigen patches kan maken (sommige presets zijn wel interessant). Ze hebben daarentegen wel het effect-blok van de oorspronkelijke Motif en een audio-input waarop zowel de effecten als diverse parameters zoals de filters (high- en low-pass) kunnen worden toegepast. Verder kan je er 3 PLG-uitbreidingskaarten in stoppen, die grotendeels onbeperkt te gebruiken zijn inclusief het editen en opslaan van patches (i.t.t. de eerdere MU-100/100R).
- De Gakken Pocket Miku is een door Yamaha voor Gakken vervaardigde XG module met USB-verbinding en Vocaloid sample-based hardware voice-synthesizer (helaas alleen in het Japans).

De rest van Yamaha hun XG modules is eerlijk gezegd uitermate oninteressant vanuit een synthese-oogpunt.
 
Die boards zijn trouwens best wel weer duur.. maar leuk dat het kan. Het AN board klinkt echt supergoed. Ik heb ook nog een SW1000xg computerkaart waar zo'n board op kan en dan kan je gelijk de editor draaien in de PC.. zo heb ik hele leuke dingen gedaan met het AN board. Het editen is trouwens sowieso niet te doen op het keyboard zelf. Ook niet in de CS6x bv.. daar had ik eerder mijn AN board in.

Misschien dat ik die PSR9000pro wel weg kan doen aangezien ik em toch niet meer gebruik. De Boards wil ik graag wel houden. Heb er wel wat geheugenuitbreidingen in gezet. Geloof dat ie 32MB had en ik heb er een 8gb hd in gezet (max grootte).
Effecten klinken ook heel goed vind ik.. sowieso goede DA's.

Hij heeft trouwens wel too much instellingen voor midi (best verwarrend), voorzien van dubbele midi aansluiting ook maar je heb geheugens om de settings op te slaan. Het aansturen van synths via de interne begeleiding heb ik eigenlijk nooit gedaan.. wel een aantal keer de PSR baslijn laten doen (bespelen met links) en rechterhand de QY700 voor chords, stabs en arps.. dat was ook heel vet aangezien je dan by accident op de meest waanzinnige chord turnarounds komt.. 8)
 
@Disharmonic: (...) Wat voor soort muziek wil je maken trouwens?

Na een lange aanloop ben ik weer een beetje begonnen met muziek. Een tekstje schrijven, ongeveer duidelijk maken wat je ermee wil en dan samen met de anderen van je band er een nummer van maken, het is iets heel anders dan muziek maken met elektronische instrumenten en je het helemaal zelf moet doen. Maar ik wil er graag naar werken dat ik in elk geval een stukje muziek kan maken waar ik m'n zang aan kan toevoegen. Ik neem er de tijd voor, het is hobby en het heeft geen haast. Zie het ook een beetje als m'n eigen projectje. Wat ik daarmee bedoel, ik sta daarnaast ook open voor een samenwerking met iemand die veel meer thuis is in het maken van elektronische muziek, in dat geval zou ik me richten op tekstschrijven, zang, en hoe je dit op de bühne neerzet. Een beetje niet al te zware EBM-achtig iets met een knipoog naar synthpop, dat zou leuk zijn. Maar dat is iets anders dan waar het hier over gaat, hoewel het natuurlijk in dat geval ook zou helpen als ik zelf al een beginnetje kan maken om zo ideeën aan een muzikale partner te kunnen laten horen.

Heb een tijdje geleden een Zoom Arq 96 gekocht, voor niet veel geld best een aardig apparaat. Ik probeer het gebruik van een computer zoveel mogelijk te vermijden. Lees ook even wat ik kortgeleden hier schreef op het forum, komt dus omdat het spelen met geluidjes leuk is en de mogelijkheid te willen hebben om zelf klanken te maken. Dit draadje begon met een keyboardje dat klein en licht is, dat thuis zo voor het grijpen ligt en gemakkelijk is mee te nemen, maar nu loopt het wat samen met die andere vraag in dat andere draadje. Zo krijg ik een beetje een overzicht wat de mogelijkheden zijn en wat bruikbaar is. Wil er op dit moment ook niet erg veel aan uitgeven, dus ben daarom om blij met ideeën voor spullen die ik tweedehands kan krijgen en waar ik mee vooruit kan. De suggesties en uitleg waardeer ik dan ook! BlackRain : ook jouw suggesties, bedankt voor het meedenken. :)
 
Na een lange aanloop ben ik weer een beetje begonnen met muziek. Een tekstje schrijven, ongeveer duidelijk maken wat je ermee wil en dan samen met de anderen van je band er een nummer van maken, het is iets heel anders dan muziek maken met elektronische instrumenten en je het helemaal zelf moet doen. Maar ik wil er graag naar werken dat ik in elk geval een stukje muziek kan maken waar ik m'n zang aan kan toevoegen. Ik neem er de tijd voor, het is hobby en het heeft geen haast. Zie het ook een beetje als m'n eigen projectje. Wat ik daarmee bedoel, ik sta daarnaast ook open voor een samenwerking met iemand die veel meer thuis is in het maken van elektronische muziek, in dat geval zou ik me richten op tekstschrijven, zang, en hoe je dit op de bühne neerzet. Een beetje niet al te zware EBM-achtig iets met een knipoog naar synthpop, dat zou leuk zijn. Maar dat is iets anders dan waar het hier over gaat, hoewel het natuurlijk in dat geval ook zou helpen als ik zelf al een beginnetje kan maken om zo ideeën aan een muzikale partner te kunnen laten horen.

Heb een tijdje geleden een Zoom Arq 96 gekocht, voor niet veel geld best een aardig apparaat. Ik probeer het gebruik van een computer zoveel mogelijk te vermijden. Lees ook even wat ik kortgeleden hier schreef op het forum, komt dus omdat het spelen met geluidjes leuk is en de mogelijkheid te willen hebben om zelf klanken te maken. Dit draadje begon met een keyboardje dat klein en licht is, dat thuis zo voor het grijpen ligt en gemakkelijk is mee te nemen, maar nu loopt het wat samen met die andere vraag in dat andere draadje. Zo krijg ik een beetje een overzicht wat de mogelijkheden zijn en wat bruikbaar is. Wil er op dit moment ook niet erg veel aan uitgeven, dus ben daarom om blij met ideeën voor spullen die ik tweedehands kan krijgen en waar ik mee vooruit kan. De suggesties en uitleg waardeer ik dan ook! BlackRain : ook jouw suggesties, bedankt voor het meedenken. :)

Ah.. okey.
Als ik een tip mag geven voor een alles kunner. De Alesis Fusion. Die doet redelijk goed analoog emuleren.. heeft ook FM en daarnaast ook samples. Ik heb daar de gewogen key versie van maar en een 61 synth-key versie. Die laatste kocht ik voor 300 euro.. de 88 gewogen key versie voor 400. Er zit wel een sequencer in maar die werkt niet heel lekker. Je ziet ze nu wat minder vaak maar je kunt met zoiets en een sequencer of een arranger apparaat complete songs doen. Drums haal ik er zelf weer niet uit maar kan je, als je de tijd ervoor neemt ook allemaal inprogrammeren. Er zitten ook goeie arps in trouwens.

Heb de muziek hieronder op de drums na met de Fusion als synth gemaakt.. hij heeft echt meer dan voldoende power in huis om een hele productie te doen qua polyfonie en is 16 parts multi-timbraal. :)
Zoiets dus met een QY en je kunt lekker schetsen ;)

https://www.synthforum.nl/forum/alge...ssie-confusion
https://www.synthforum.nl/forum/muzi...16#post2921216
Hieronder zit nog gitaar, zang en sax bij.. met DAW opgenomen.. maar synths uit de Fusion.. Die pad sound in de chorus heb ik met FM gemaakt maar klinkt zo ontzettend warm en inpsirerend als ik erop speel :)
https://www.synthforum.nl/forum/muzi...82#post3641982

Maar leuk dat je ook teksten schrijft, en zingt.. :) Heb er nu minder tijd voor maar zelf ook gedaan dus. ;)
 
Alesis Fusion (...) Zoiets dus met een QY en je kunt lekker schetsen (...) Hieronder zit nog gitaar, zang en sax bij (...) Maar leuk dat je ook teksten schrijft, en zingt.. :) Heb er nu minder tijd voor maar zelf ook gedaan dus. ;)

Om met dat laatste te beginnen, ik hoop dat je weer tijd kunt vinden om het weer op te pakken. Dat stukje met zang en ook gitaar en sax, klinkt gewoon hartstikke goed! :)

Ik bekijk wat demo's van de Fusion, net die hieronder gezien wat een indruk geeft van wat mogelijk is qua klanken. Lijkt me inderdaad niet gek.

 
Om met dat laatste te beginnen, ik hoop dat je weer tijd kunt vinden om het weer op te pakken. Dat stukje met zang en ook gitaar en sax, klinkt gewoon hartstikke goed! :)

Ik bekijk wat demo's van de Fusion, net die hieronder gezien wat een indruk geeft van wat mogelijk is qua klanken. Lijkt me inderdaad niet gek.



Hey. dank je voor je reactie op dat liedje. Liedjes schrijven is ook iets wat bij vlagen komt.. (zul je misschien wel herkennen).. en je moet er de tijd voor hebben. Momenteel ben ik gewoon iets te gefocused op werk en daarnaast nog optredens en de voorbereiding daarvan, wat ook muziek maken is natuurlijk. :)

Ik hoor vaak over de Fusion dat ie ontzettend ugly is. :D Zelf totaal geen problemen mee. Het menu gebeuren had gestroomlijnder kunnen zijn maar als je em een beetje kent (en bekend bent met syntheseo opzich) kun je em prima temmen.. maak echt in no-time de geluiden die ik wil. De FM is wel veel anders dan op een Yamaha DX. Ik heb ze allemaal weleens geprobeerd maar dit is gewoon een hele andere benadering en veel uitgebreider. Ik maak nu gek genoeg via FM de meest volle geluiden.. iets wat me op een DX7 nooit lukte. :)

Wat wel een probleempje kan zijn is dat sommigen een voedingsprobleem hebben. Heb nog steeds een 88 key versie staan met een niet goed werkende voeding. (wel een spare voeding gevonden gelukkig). Soms zie je ze weleens defect ook voor nog lagere prijzen.. en wellicht is die voeding gewoon te fixen.. er komen verschillende voltages vanaf waarvan er 1 uitvalt dan schijnt het. Moet het nog steeds onderzoeken bij de mijne die stuk is samen met een werkende.. dat staat voor januari op de planning nu. :)
 
MacGyverGear : Ach, als lelijke gear gewoon doet wat het moet doen, dan maakt het mij niet veel uit. Maar inderdaad, dat mensen het geen schoonheid vinden, kan dat wel een beetje beamen... ;) Zag trouwens ook nog dit, misschien handig, al moet je alles toch in principe op het apparaat zelf kunnen editen. En je moet voor zo'n editor toch weer een computer gebruiken. Maar ik zet deze Alesis op m'n lijstje, dit lijkt me heel geschikt en hopelijk loop ik 'ns tegen eentje aan voor niet al te veel. :)

Ik kan zelf e.e.a. repareren, mocht dat nodig zijn voor de voeding. Zie nu dit document over de PSU (hier vandaan) , kennelijk wil die nogal warm worden. Maar daar valt iets aan te doen, wel handig als je een fan neemt die stilletjes z'n werk doet.
 
Disharmonic Die editor is voor multisamples om te zetten naar Fusion format. Ik heb zelf zo trouwens een super Rhodes EP in elkaar gezet met samples uit een Native Instruments pakket met 12 velocity layers en 12 key-off layers. Was een boel werk maar super veel jamplezier mee beleefd al.. :)

De 61 key versie schijnt nogal warm te worden door zijn kleine behuizing. Om eerlijk te zijn.. toen ik mijn eerste in 2008 nieuw kocht (was mijn eerste synth als herintreder toen).. had ik al problemen met uitvallen (een soort hoorbaar relaisgeluid wat em na een paar uur uitschakelde. Heb em toen ter reparatie aangeboden, nooit meer teruggezien helaas. Wel mijn geld teruggekregen.
Er schijnen dus versies te zijn met andere voedingen maar ik heb dus een latere versie met 88 key met hetzelfde probleem.
Dat document heb ik volgens mij weleens gezien. Zou dat ook kunnen proberen met mijn voeding natuurlijk maar ik heb dus een spare voeding kunnen kopen en ga deze erin zitten..

Msts freak van het forum hier heeft de zijne ook gemod met een fan geloof ik maar wel met een nieuwe voeding. Hij had ook een haperende voeding dus..
 
MacGyverGear : Ah, dan had ik niet helemaal goed begrepen waar die editor voor is.

De voeding is dus beetje een zwak punt. De voorkeur zou uitgaan naar de 61 key, omdat de 88 key versie mij een behoorlijk groot ding lijkt dat ik hier moet plaatsen. Hoewel ik de grotere niet zou laten liggen, als ik die geschikt zou kunnen kopen. Maar beide versies kunnen dit probleem dus hebben, iets om rekening mee te houden dat een nieuwe nodig is.

Ik heb even gekeken naar redelijk recente advertenties van tweedehands, allemaal 88 keys en de prijs ligt ongeveer rond 500 euro. Soms iets meer, soms iets minder.
 
Beetje off-topic, maar eigenlijk ook weer niet. Kreeg de smaak te pakken, wat betreft keyboardjes. De oudere zijn wat gemakkelijker te modificeren en benden, om er andere geluiden uit te krijgen. Met dat doel voor ogen kwam ik een Casio SA-35 tegen hier in de buurt, voor weinig. Maar het blijkt dat deze er heel goed uitziet, kan nauwelijks gebruikssporen ontdekken en nu heb ik het gevoel dat het een beetje zonde is om hier aan te gaan knutselen. Zo is er altijd wel wat. :D

SA-35.jpg
 
BlackRain : ook jouw suggesties, bedankt voor het meedenken. :)

Nog eentje: Korg AG-10 en AG-3 (en Korg wavetable boards voor de PC). Verkocht als een General MIDI doosje voor gebruik met de computer. Eigenlijk een zeer vereenvoudigde afgeleide van de 01R/W die volledig programmeerbaar is via sysex. Een deel van de presets klinkt absoluut niet zoals ze zouden horen te klinken (in vergelijking met andere GM modules), waarschijnlijk omdat de onderliggende architectuur ongeschikt is om ze te synthesizeren. Hij heeft ook een bug die o.a. voor cross-modulatie van de oscillators kan zorgen.
Ik zal nog moeten proberen of dit truukje mogelijk is: http://www.donsolaris.com/?p=482
 
Back
Top