Een huwelijk tussen synth en keyboard?

Lid sinds
12 oktober 2016
Berichten
6.308
Wat een synth is, dat weet iedereen. In verband met dit topic bedoel ik met keyboard het toetsinstrument dat meestal ingebouwde speakers heeft, een aantal klanken kan laten horen waar je meestal niet veel aan kunt veranderen en waarbij Casio en Yamaha bekende merken zijn. Iedereen kent ook dat wel.

Toevallig kwam ik op YT een nieuw keyboardje tegen van Yamaha, de PSS-A50. Leuk om op de bank wat mee te spelen, of om mee te nemen, denk ik zo. Kennelijk dezelfde toetsen van behoorlijke kwaliteit als bij de Yamaha Reface-serie en het heeft ook MIDI via USB. Best een grappig ding, voor 89 euro. Hieronder twee reviews als je een goede indruk wilt krijgen. Het keyboardje heeft ook wel wat nadelen, eentje is dat het niet veel verschillende klanken kan laten horen en die zijn ook niet echt fris en modern te noemen. Het blijft een beetje hangen in de "typische" keyboard-klanken. De geluidsbron onder de motorkap bestaat dan ook al wat jaren en is door Yamaha eerder in keyboards uit de PSR-serie gebruikt.

Bij het zien van de video's dacht ik steeds: leuk wat het kan, maar nog leuker zou een instrument zijn wat hier op lijkt met een echte synth-engine waarmee je veel meer klanken kunt maken. En waarbij de andere nadelen van deze zijn verholpen. Wat betreft de synth-engine, dat moet voor Yamaha toch niet zo'n probleem zijn, zou je denken. Een wat vereenvoudigde uitvoering van de klankopwekking zoals de Reface DX heeft, bijvoorbeeld? Dat zou al mooi zijn. Met een prijspunt dat een beetje in het midden ligt tussen dit keyboardje en de Reface, ik vraag me af of daar geen markt voor zou zijn. :?



 
Ik heb de PSS-A30 voor mijn tweeling meisjes gekocht. Geen usb midi en velocity maar de klanken zijn erg goed. Daar zou je wel op een podium me kunnen spelen..
Ik speel er ook wel eens op. Beter geluid dan bv de op1:)
De marimba, mysic box en rhodes bv. Maar ook sommige synth sounds.

Soms kun je via sysex parameters aanpassen. Nou niet echt zin om dat ding te hacken.
 
flyweight : Dat zou al leuk zijn als je via sysex wat kunt aanpassen. Ik krijg de indruk in deze demo's dat de klankkwaliteit inderdaad goed is, maar ik zou dus graag zoiets zien met mogelijkheden om zelf klanken te maken. En dat zou voor Yamaha toch niet zo'n probleem moeten zijn.
 
Tja zelf klanken maken. Nee maar ik zie we portemento, tune, release en bij de motion control (lfo wellicht) pitch en filter. En arp.
ik vind het keyboard van mijn kids erg leuk. Wellicht koop ik die a50 ook nog.
 
Toen YT mij die video van KeenOnKeys voorstelde was ik ook meteen verkocht. Vooral die keys en de Arp vind ik erg interessant, phrase looper is ook erg leuk. Er zijn wel wat UI awkwardheid dingen en de koptelefoon output is heel erg noisy. Prima als je het vantevoren weet, beetje irritant als je denkt dat hij klinkt als in de demo's. Maar daar hebben we gelukkig EQ en noise reduction plugins voor.
 
Toen YT mij die video van KeenOnKeys voorstelde was ik ook meteen verkocht.

Deze laat ik schieten. Maar als de PSS-A50 en de Reface DX nog 'ns een liefdesbaby krijgen, dan ben ik er wel bij. :)

Hallo, Yamaha, leest u mee? :doei:
 
Heb toevallig net een Korg PA4x gekocht als vervanging van mijn Yamaha QY700. Daar kun je begeleiding in programmeren en tevens moduleren via een akkoord (midi) en dat is toch wel de voornaamste eigenschap van een keyboard dacht ik..
De QY700 heeft alleen een XG geluidsset met samples.. wel redelijk filter en de standaard ADR envelope X 2. Maar er een leuke VA aanhangen bv maakt em stukken interessanter.
Heb in het volgende linkje hieronder een stukje muziek staan wat ik ooit met de QY700 heb gemaakt, met gebruik van externe klankbronnen dus.. Met de ene hand speel ik de akkoorden terwijl ik met rechts nog wat filterknopjes bedien.. ;)
https://www.synthforum.nl/forum/muziek-algemeen/tracks/197678-qy700-jam?p=2927702#post2927702

Wat trouwens echt een leuk dingetje is en ook werkt als accompaniment (keyboard begeleiding) is de QY70/100. Tevens een sequencer.. zelfde geluidsset als de QY700 dacht ik. Alleen heeft die 16 programmeerbare tracks voor begeleiding waar de QY70/100 er 8 heeft. Demootje hieronder: met interne geluiden gedaan..
https://www.youtube.com/watch?v=kloXMPqMc-4


Maar ben het ermee eens! Een combinatie van (een) echte synth(s) en die begeleiding is te gek. Partijtjes of melodietjes inprogrammeren en kijken hoe het reageert op akkoorden en by accident uitkomen op nieuwe ideetjes.. echt super vermakelijk.. :)
De Korg heeft trouwens echt super drums aanboord... Dat miste ik ook wel een beetje op de QY.. meestal gebruikte ik wel externe samples maar Best wel een klus als je met meerdere ritmes krijgt en alles een beetje organised wilt houden.. De Korg kan ook samples in ritmes zetten en dan zo dat het stretched op BPM.. Was wel een prijzig apparaat maar kan echt ontzettend veel dus :)

edit: de SF link naar de QY700 audio lijkt naar Youtube te linken?? Dit is het draadje iig : https://www.synthforum.nl/forum/muzi...7678-qy700-jam Post 14 staat nog wat audio..
 
Laatst gewijzigd:
oh.. in deze link: https://www.synthforum.nl/forum/synt...6325-korg-pa4x is een en ander te vinden over de PA4x ;)

Linkje hieronder is mijn eerste pattern te horen wat ik geprogrammeerd had op mijn Qy700, stuur ik via linkerhand aan met midiklavier. Drums haal ik uit een RS7000..
Verder nog wat synths die ik bespeel met rechts en de QY700 die bedien (apparaat met grote display ;) )

 
Laatst gewijzigd:
de PA4x

Dat is een mooi ding, maar valt wel een beetje in een andere prijsklasse dan wat ik voor ogen heb. Ahum, een beetje meer dan een beetje. lol :D Leuk jam, trouwens! :)

Waar ik aan denk, zo'n klein en licht keyboardje dat je gemakkelijk mee kunt nemen. Om thuis voor de grijp bij de hand te hebben, maar vooral ook om bv.mee te nemen op vakantie wanneer je geen groot en duur ding wil/kan meeslepen, etc. Met zo ongeveer de functies als dit nieuwe keyboardje heeft, maar dan met wat meer mogelijkheden om de geluiden te editen. Hoeft niet FM te zijn, iets anders kan natuurlijk ook. Maar je kunt je zo voorstellen dat het vooral voor Yamaha niet al te moeilijk moet zijn om met iets te komen dat zoiets kan, voor niet al te veel geld. Een wat vereenvoudigde versie van de synth-engine die de Reface DX aan boord heeft ligt een beetje voor de hand, denk ik.
 
Dat is een mooi ding, maar valt wel een beetje in een andere prijsklasse dan wat ik voor ogen heb. Ahum, een beetje meer dan een beetje. lol :D Leuk jam, trouwens! :)

Waar ik aan denk, zo'n klein en licht keyboardje dat je gemakkelijk mee kunt nemen. Om thuis voor de grijp bij de hand te hebben, maar vooral ook om bv.mee te nemen op vakantie wanneer je geen groot en duur ding wil/kan meeslepen, etc. Met zo ongeveer de functies als dit nieuwe keyboardje heeft, maar dan met wat meer mogelijkheden om de geluiden te editen. Hoeft niet FM te zijn, iets anders kan natuurlijk ook. Maar je kunt je zo voorstellen dat het vooral voor Yamaha niet al te moeilijk moet zijn om met iets te komen dat zoiets kan, voor niet al te veel geld. Een wat vereenvoudigde versie van de synth-engine die de Reface DX aan boord heeft ligt een beetje voor de hand, denk ik.

Ah.. I see :D Eigenlijk zijn die kleine dingen (QY70/100) dan leuk.. soms voor 100 euro te vinden maar geen speakers en helaas klinken ze gedateerd. Het lijkt echt een gat in de markt te zijn.. Je wordt tegenwoordig overspoeld met apparaten die een stepsequencer hebben of mono-timbrale synthese.. maar iets met intelligente akkoordherkenning 16 analoge of VA stemmen (of meer) en die je dan kan toewijzen aan mono arplijntjes, stabjes en een lekker basje... Ik zeg JA!

Heb trouwens voordat ik de QY700 aanschafte nog een tijdje het ding uit t filmpje hieronder gehad. Was ook leuk.. maar het mono arplijntje wordt gewoon ge-transposed en niet aangepast op het akkoord wat je ingeeft.. was een beetje een afknapper..
De QY700 had ik ooit aleens mee gewerkt en dus die daarna gekocht. Maar een verbeterde versie van het ding hieronder zou zeker een hit zijn. Ik heb de mijne ooit voor een paar honderd gekocht en weer weggedaan.. Maar nu zitten ze in de 3 nullen.. duidelijk dus dat er vraag naar is. :)

Die Korg zit volgens mij geen virtueel analoge synthese in.. geluiden klinken wel super maar het zijn veelal samples van authentieke geluiden.. Ik ga er nog een extra VA aanhangen die ik al heb en dan ben ik er ook.. maar toch nog een behoorlijk grote en vooral prijzige setup idd.

Misschien dat Berry Ulinger zoiets als hieronder in een verbeterde versie uit zijn MusicGroup hoed kan toveren? :D
 
Laatst gewijzigd:
MacGyverGear : Die kende ik niet, best een grappig ding en beetje jammer dat je 'm weer hebt weggedaan. Maar je voelt 'm inderdaad wat ik zo ongeveer bedoel. En zoiets zou een fabrikant ook in verschillende modellen kunnen maken, een kleintje waar ik in eerste instantie dus aan denk, maar ook wat groter of gewoon full-size met alle toeters en bellen wat je zou willen. Je zou er een hele lijn van kunnen bedenken. Dus: Yamaha, u lees nog steeds mee? :doei:

;)
 
(...) de PSS-A30 (...) om dat ding te hacken.

Nog wat technische achtergronden gevonden over deze serie van Yamaha, voor de liefhebber. En voor wie mss zin heeft om het te hacken. :D Maar hoe dan ook best interessant om te lezen hoe het werkt.

Lees hier en hier.
 
Nog wat technische achtergronden gevonden over deze serie van Yamaha, voor de liefhebber. En voor wie mss zin heeft om het te hacken. :D Maar hoe dan ook best interessant om te lezen hoe het werkt.

Lees hier en hier.

Cool, had laatst de koptelefoon erop gedaan. Beetje noisy maar sommige sounds zijn bests goed. Rhodes, synths, MusicBox. Andere sounds zijn weer heel erg lofi.
Anyhow kan hem niet hacken want hij is van mijn kids, maar ga er zeker wel wat sounds uithalen.
 
Was de Technics WSA-1 niet zoiets?
Je bedoeld de SX-WSA1?? Maar heb ik gehad en is een modeling synth.

Ik heb zelf trouwens nog een DSR2000 gehad.. daar zitten ook mogelijkheden in om de FM synth te proggen. en er zijn meer oudere Yamaha synthjes die dat kunnen.
Volgens mij had Technics ook een model met synthese mogelijkheden..

Ow.. heb ook nog een JVC KB700 die is zelfs analoog. :) Wel wat summiere synthese instellingen als release/attack vibrato on/off maar begeleiding kan jeniet van aanpassen.. dat kon bij de DSR2000 dacht ik wel. In ieder geval de drums aanpassen.. die had ik ooit voor 35 op een rommelmarkt gekocht maar inmiddels ook alang al weer weg..

Er was ook nog een Yamaha FM synth, gebaseerd op de TX81z die wel iets als begeleiding had.. moet even diep nadenken welk type dat nu was..



Edit: Die Yamaha was de DS55.. en ze noemen het auto performance.. hoe het klinkt, en vooral of het programmeerbaar is weet ik niet. Geen enkele demo van deze mode te vinden op YT.
 
Laatst gewijzigd:
Die DS55 Is niet programmeerbaar helaas.. details op pagina 17: https://usa.yamaha.com/files/downloa...0841/DS55E.PDF

MacGyverGear : Die kende ik niet, best een grappig ding en beetje jammer dat je 'm weer hebt weggedaan. Maar je voelt 'm inderdaad wat ik zo ongeveer bedoel. En zoiets zou een fabrikant ook in verschillende modellen kunnen maken, een kleintje waar ik in eerste instantie dus aan denk, maar ook wat groter of gewoon full-size met alle toeters en bellen wat je zou willen. Je zou er een hele lijn van kunnen bedenken. Dus: Yamaha, u lees nog steeds mee? :doei:

;)

Hm ja.. ik had em beter kunnen houden idd.. maar ik vond het een echte one-trick pony. En juist deze Italo stijl haal je uit bijna alles. Als ik em langer had gehouden had ik bijna de Korg ervoor terug kunnen kopen ja.. :D Maar zo blijft het.
De Korg heeft meer de begeleiding die ik zoek om op te jammen met de sax.. van die lekkere funky grooves met blazer swells die zich aanpassen aan het tempo.. daar merk je echt dat de techniek niet heeft stil gestaan. Wat me wel tegenvalt zijn de funky slaggitaartjes.. dat klinkt nog wat kunstmatig maar die kan ik zelf wel inspelen evt. De basgeluiden en drums klinken wel onwijs goed en best wel realistische EP klanken. :) Maar dit soort apparaten is dus duidelijk voor een andere doelgroep gebouwd. Iets met VA synthese die intern aangestuurd wordt op basis van akkoorden.

Moest ook ineens weer aan dit ding denken.. leuke tool maar is niet wat je zoekt.. doet wel een beetje iets in die richting geloof ik..

 
Hier de DS55:



MacGyverGear : leuke tips, ga nog even kijken wat die kunnen.
Wel allemaal grote dingen, dacht ik, zou juist een leuk klein keyboardje willen. :)

Edit: handleiding van de DS55 hier. Och, het is niet helemaal wat ik in gedachten heb, maar als ik tegen deze aanloop voor een zacht prijsje, dan laat ik 'm niet liggen, denk ik.
 
Laatst gewijzigd:
Die DSR was ook best wel ok.. alleen drums een beetje lo-fi.. maar hieronder een demootje van het programmeren.. ;) Akkoord en bas waren ook mogelijk.. al was akkoord alleen het ritme wat het volledige akkoord triggerde dacht ik.. maar heb daar ook wel wat leuke momenten mee beleefd.. Geloof dat ik daarna mijn eerste QY700 kocht.. maar ook weer verkocht. Jaren later dus weer opnieuw aangeschaft. Er zijn gewoon weinig apparaten die doen wat de QY 70/100/300 en 700 doen. Dat samen met een los multi-timbraal VA synthje is ook een oplossing natuurlijk..

https://www.youtube.com/watch?v=LBFm...youtu.be&t=288
 
Laatst gewijzigd:
ow.. en wat betreft die DS55.. die video had ik gezien maar die begeleiding zijn dus presets en niet programmeerbaar zoals in het rijtje QY's
Yamaha heeft trouwens zelf ook van die keyboards zoals die Korg en zelfde prijsklasse maar die hebben minder synthese mogelijkheden dan die Korg.
 
Je had indertijd de Casio XW-P1, zo'n allround keyboard, handig ook als je bruiloften en partijen doet.
Je had ook de GW uitvoering, die was meer gericht op synth.
Die G1 toen ie eruit ging heb ik ze gezien voor 299 en je komt 'm tweeedehands nog wel 'ns tegen voor bijv 200 euro








 
Back
Top