Welke spacey synth( evt module) met veel polyfonie?

koediman

--<{(OoO)}>--
Lid sinds
11 augustus 2003
Berichten
3.481
Locatie
Rotterdam
Ik ben een beetje aan het rommelen met de Theoryboard en merk dat ik nu heel snel tegen polyfonie beperkingen aanloop met m'n huidige synths. Graag zou ik tips krijgen welke synth of synthmodule veel polyfonie heeft en goed atmosferische/spacey klinkt. Multitimbraal boeit me niet, het gaat puur om polyfonie, 16 stemmen is wel het minste.

Om een kader te geven; ik heb (en ben uitermate tevreden met) een Peak en een Prophet VS. Ik zoek iets wat in de buurt komt qua klank (helder maar toch solide zeg maar). Wat ik niet prettig vind klinken zijn bijvoorbeeld Waldorf synths. Ook een Virus is niet echt mijn ding hoewel dat wel een voorbeeld is van een synth met een grote keuze aan presets die in de buurt komen van wat ik zoek. Wie weet kom ik uiteindelijk toch op de Virus uit maar ik hoop hier nog wat andere tips te krijgen.
 
ik moest wel gelijk aan de virus denken bij spacy en veel polyfonie. Anders misschien de 16voice prophet rev 2? Fijne synth om mee te werken.
 
ik moest wel gelijk aan de virus denken bij spacy en veel polyfonie.

Ja, ik dus ook. :)

Die Prophet lijkt me geen verkeerde synth maar ik ben geen fan van moderne DSI synths. De klank is me net niet goed genoeg vergeleken met z'n broertjes uit de jaren 80 en daardoor vind ik'm ook te duur voor wattie levert. Ik zat te denken aan misschien iets uit de 90s? Kurzweil module of een Wavestation SR ofzo. Een keyboard is sowieso wat overbodig dus bij nader inzien zoek ik alleen een module of desktop model.
 
Volgens mij heb je heeeel veel synths die hieraan voldoen. Dus iets meer richting kan geen kwaad. Knoppen of menu's? Prijs? Analoog of digitaal? Veel presets of wil je je eigen geluiden maken?
 
Klopt dat er veel mogelijkheden zijn. Ik kan zelf ook wel het 1 en ander opnoemen maar ik vraag ook tips omdat ik wellicht apparaten over het hoofd zie.

Maar goed, je hebt wel gelijk dat wat meer duiding geen kwaad kan.

Geen toetsen dus, als het een desktop is dan zoiets als de peak waar veel zonder menu's te bedienen is. Als het een module is begin ik nog geeneens met programmeren, dan moeten er gewoon veel bruikbare presets inzitten (of van internet te halen) van het atmosferische soort. Denk aan textures, space pads maar ook FM-achtige bell of keysounds die wat gebroken of minder netjes klinken vind ik vet.

Morpheus en JV klinken beide interessant. EMU sound ken ik wel van die tijd (heb een command station gehad). Geen idee of je daar presetbanken van mijn gading voor kunt downloaden. De basic sound van EMU bevalt me wel.
JV heb ik nooit gehad. Bezwaar lijkt me dat je eigenlijk een paar extra kaarten moet hebben bij dat ding en ik weet niet welke voor mijn doeleinden handig zijn. Misschien is de JV iets té bread en butter?? Of zijn er veel banken/presets te vinden die in mij straatje passen?
 
Die D05 is geen gek idee. Ben alleen een beetje bang dat de 16 stemmen iets te weinig is. Ik zit een beetje te lezen over het ding en het lijkt dat die polyfonie al snel door de helft gaat als je patches gebruikt en dan zit je al weer aan de 8 stemmen limiet waar ik juist vanaf wil. Ik heb nooit een D50 gebruikt dus wie weet lees ik het verkeerd. Als dat zo is graag even laten weten want dit lijkt me een hele handige oplossing, ook al omdat er behoorlijk veel presetbanken te downloaden zijn als ik het goed heb.
 
Bedankt! Dat maakt de boel al duidelijker. Misschien dat de Emu proteus of een andere synth uit die range voor presets ook interessant zijn? Die bevatten veel presets en zijn net als de JV serie uit te breiden met kaartjes. Bovendien kosten ze vrij weinig.
Voor knoppen kan de nord lead serie misschien leuk zijn? De 2x is al 20 noten polyfoon. De 3 is nog steeds prijzig vanwege de encoders met led ringen. Dus die zou ik overslaan. de 4 en de a1 zijn dan interessanter. De nord wave is ook leuk!
En anders de novation nova of supernova als je ze kan vinden.
Voor spacy geluiden zou ik het trouwens niet alleen in de synths zelf zoeken. De Peak moet het daar ook van zijn effecten sectie hebben. Een goedkope preset bak zoals een emu voor de polyfonie met een of twee strymon pedaaltjes ofzo is misschien ook wel wat?
 
JV heb ik nooit gehad. Bezwaar lijkt me dat je eigenlijk een paar extra kaarten moet hebben bij dat ding en ik weet niet welke voor mijn doeleinden handig zijn. Misschien is de JV iets té bread en butter?? Of zijn er veel banken/presets te vinden die in mij straatje passen?

Qua spacy sounds zit er wel het nodige in en zijn er ook de expansions, maar als je alleen presets gaat gebruiken gaat 'ie wel erg ouderwets klinken denk ik, de kracht zit toch in het zelf programmeren. Dat werkt prima met een PC editor, maar op de unit zelf zou ik dat zeker niet aanbevelen.
 
Als je niet zelf wil programmeren: er is voor de JV1080 ook een ambient soundset van Don Solaris, geen expansions nodig daarvoor.

De JV2080 is trouwens wel flink beter te editen met z'n grotere scherm.
 
Of maatje groter met de Integra-7 - bevat XV5080 met alle expansions en de supernatural meuk en via groot scherm of VST/iPad te editen
 
Bedankt voor de tips weer allen.

De Nord-sound ligt me niet. Heb heel kort een Nord 3 gehad maar vond het niks voor mij.

ik zal eens wat dieper duiken in die JV mogelijkheden. Heb ooit een Yamaha TG-iets gehad, die had toch ook wel een hele dikke klank, misschien ga ik die richting ook eens opzoeken.

Toch wel leuk om weer eens op zoek te gaan naar een synth. Ik dacht onderhand klaar te zijn maar zo zie je maar weer.
 
Het leukste is om toch voor een paar 100 euro klaar te zijn maar ik kan wel wat meer besteden mocht het zo uitkomen. En ja, de Blofeld klinkt op papier goed maar ik heb ooit een Sledge gehad (heeft de Blofeld engine als ik me niet vergis) en hoewel het een supertof ding was om mee te werken kreeg ik er nooit een geluid uit waar ik iets mee kon in mijn mixen. Ligt vast aan mij maar zo heeft iedereen wel wat.
 
Back
Top