Voeding AS Nyborg-12

ishi

Administrator
Staff member
Lid sinds
16 december 2017
Berichten
2.656
Locatie
Utrecht
Een klein mysterie. Nyborg-12 op de kop getikt (nieuw). Als je een Colossus overweegt, wil je toch een beetje uitproberen wat zo'n bedrijf maakt. :geslaagd:

Voordat ik een apparaat aansluit, kijk ik toch altijd even naar de specs op adapter en apparaat. Gewoonte, nooit wat aan de hand. Tot vandaag. Voeding is een AC/AC 15V, maar wat zie ik tot mijn verbazing bij de power plug achterop de synth staan: 12V DC (en een polarity marking). Manual opengeslagen: "sluit alleen de meegeleverde 12-15V AC supply aan". Plaatjes op internet van de synth opgezocht: daar staat warempel wél "AC" op de achterkant. Wat kan hier aan de hand zijn? Analogue Solutions een bericht gestuurd, ben heel benieuwd naar het antwoord. Moet toch bijna wel een complot zijn? =)

IMG-20191130-WA0008.jpg
 

Attachments

  • IMG-20191130-WA0006.jpg
    IMG-20191130-WA0006.jpg
    23,8 KB · Bekeken: 106
Heel raar. Van hier een plaatje van een ander exemplaar, daar staat inderdaad 12-15V AC. Maar ook een serienummer, staat er bij jouw exemplaar ook zo'n nummer als op dit plaatje? Is het misschien een heel laag nummer of is het anderszins afwijkend? Misschien heb je een soort van prototype, of een proefexemplaar voor de eerste productierun, en hebben ze nog wat wijzigingen aangebracht voor de definitieve versie?

nyborg-12.jpg - Click image for larger version  Name:	nyborg-12.jpg Views:	0 Size:	48,6 KB ID:	3721028
 
Aan zoiets zat ik ook te denken. Mijn exemplaar heeft wel een veel hoger serienummer, 933XX. Maar wat ik bij deze foto zie, is dat alle tekst op een soort sticker staat. Dat is bij de mijne niet zo, de tekst is direct op het metaal gedrukt. Dat zou erop kunnen wijzen dat er een fout is gemaakt bij het bedrukken van het metaal en dat er later stickers overheen zijn geplakt. Bij de mijne zou dan per ongeluk de sticker vergeten kunnen zijn. Zoiets.

Ik zie het als een kleine oefening in zelfbeheersing: de synth staat te pronken op mijn bureau, maar zolang ik geen uitsluitsel heb, gaat de stekker er niet in.
 
Ben zelf geen electricus maar heeft AC of DC ook niet deels te maken met het land waarin het verkocht word?
 
Je kan toch de psu meten. Ben ook niet zo heel handig met me multimeter ;-)
 
Dat zou erop kunnen wijzen dat er een fout is gemaakt bij het bedrukken van het metaal en dat er later stickers overheen zijn geplakt. Bij de mijne zou dan per ongeluk de sticker vergeten kunnen zijn. Zoiets.

Ik zie het als een kleine oefening in zelfbeheersing: de synth staat te pronken op mijn bureau, maar zolang ik geen uitsluitsel heb, gaat de stekker er niet in.

Ja, dat zou kunnen. Beetje knullig als dat inderdaad het geval is, een sticker om een foutieve bedrukking op het metaal te corrigeren.

Bewonderenswaardige zelfbeheersing trouwens, ik had vermoedelijk het apparaat al lang opengemaakt om te kijken wat er achter die voedingsingang zit... :D (en gelijk van de gelegenheid gebruik maken wat er verder zoal te zien is)
 
Ik heb inderdaad even overwogen de case te openen, maar daarvoor moet het frontpaneel eraf. Dat betekent 30 knoppen losschroeven en daarna weer precies terugplaatsen, goede markeerposities bepalen, 1 mm zwevend etc.

De externe PSU heb ik gemeten. Het is zoals de specs erop aangeven een nette AC/AC transformator. Maar ik kan niet meten wat er in de synth zit (AC of DC-circuit).
 
Laatst gewijzigd:
Ben zelf geen electricus maar heeft AC of DC ook niet deels te maken met het land waarin het verkocht word?

Nee, dat maakt niet uit. Zolang je transformator de landgebonden netspanning maar omzet in de spanning en spanningssoort waarvoor het apparaat is ontworpen. En dat is onduidelijk hier door een inconsistentie tussen psu, synth en manual.
 
Nee, dat maakt niet uit. Zolang je transformator de landgebonden netspanning maar omzet in de spanning en spanningssoort waarvoor het apparaat is ontworpen. En dat is onduidelijk hier door een inconsistentie tussen psu, synth en manual.

Nu je het zegt idd. Als je via google oid ziet dat andere ook zn zelfde psu hebben dan zou ik hem gewoon aanzetten ;-)
 
Ik zou even bellen, met je telefoon.

Heb jij een telefoonnummer van ze? Ze weten zich bij Analogue Solutions aardig goed af te schermen. Nog geen reactie gehad op mijn bericht via hun website.
​​​Berichten via FB worden wel meteen gelezen, maar niet beantwoord.
 
Ah, bedankt. Tom gesproken, hij heeft ooit een batch in DC gedaan. Maar dit moet een AC-versie zijn. Mysterie hoe deze backplate ertussendoor is geglipt. Net aangesloten en hij doet het. Mooi.
 
Mooi, dat is dus opgelost. Heb nav. dit draadje even op YT gekeken, leuk ding is dat. Veel plezier ermee! :okdan:
 
Sessie van een uur of wat mee gedaan. Leeg bureau, alleen deze synth. Boven verwachting. Volledig opgeslokt, prachtige klankkleur. Glas whisky erbij, perfecte avond. Analogue Solutions heeft mijn volledige interesse. :engel:
 
Sessie van een uur of wat mee gedaan. Leeg bureau, alleen deze synth. Boven verwachting. Volledig opgeslokt, prachtige klankkleur. Glas whisky erbij, perfecte avond. Analogue Solutions heeft mijn volledige interesse. :engel:
Met een Colossus heb je meteen een leeg bureau erbij...;)
 
Back
Top