Synth op reis, Roland se-02? alternatieven?

homie

Ingeburgerd
Lid sinds
24 februari 2015
Berichten
54
Hoi

ik heb een Moog Grandmother, waarvan ik de sound te gek vind. Ik ga binnenkort een jaar op reis en wil 'on the road' een kleine synth om dingen mee op te nemen, die qua sound en 'bedienbaarheid' in de buurt liggen van de grandmother. Dus geen eindeloze menu's, maar gewoon knoppen om aan te draaien. Waar ik nu aan denk is een Roland Se-02 icm een Arturia Keystep. Ik vind het wel fijn om een seq/arp te hebben. En presets opslaan is ook wel lekker. Wat ik alleen mis (of zie ik iets over het hoofd?) is de grote filter knop van de Grandmother. Ik heb ook nog aan de Moog Sub Phatty gedacht, maar deze heeft dus geen seq/arp.

Heeft iemand nog aan goed alternatief?
 
Sub(sequent) 37 heeft wel seq/arp. De SE-02 is érg klein en heeft vrij beroerde aansluitingen. Zou niet mijn eerste keuze zijn in elk geval, ik vind het niet zo'n fijn ding.
 
Lastig om iets kleins te hebben met alle gemakken van een "groot" apparaat.
je gaat met een camper als ik het goed heb?
Je zal met wat je graag wilt hier en daar een compromis moeten stellen, k zelf denk dat je met een Bass station 2 een heel eind in de buurt komt.
Hier en daar een pietsie menu diving maar wel veel knoppen, patch geheugen, sequencer/arp en zit in de buurt van het soort synthesizers die je op het oog hebt.
Ook wel handig is dat die volledig usb gevoed wordt itt bijv een SE-02 en je hebt dan meteen een keyboard als midikeyboard ook ipv twee dingen mee te moeten meenemen.
Als je het echt heel klein wilt houden kan een uno synth iets voor je zijn maar is wel een stuk beperkter meteen.
 
Laatst gewijzigd:
Maar die GrandMother is toch niet zo heel groot? Waarom neem je die niet gewoon mee?
 
Volgens mij klinkt een se-02 best dik. En patch memory in die vorm factor zie je niet veel. En wrm wil je een grote filter knop? Je kan alles automatiseren bij die bak volgens mij.
 
Volgens mij klinkt een se-02 best dik. En patch memory in die vorm factor zie je niet veel. En wrm wil je een grote filter knop? Je kan alles automatiseren bij die bak volgens mij.

Ik heb 'm, je kan alles idd automatiseren.
Veel mogelijkheden ook maar terwijl ik geen grote handen heb vind ik ook de knoppies aan de kleine kant.
En je zit met netvoeding, volgens mij heeft de ts liever iets usb gevoed.

De SE-02 is érg klein en heeft vrij beroerde aansluitingen.

Ik moet zeggen dat de aansluitingen meevallen.
Ja, het is allemaal 3,5 mm, maar als je het formaat niet erg vind valt er mee te leven.
 
Ja ik zal my grootmoer ook niet meenemen.
Op reis? Zit je op 1 plek of ga je rondtrekken? Ik bedoel neem je een computer mee?

De SE-02 met bijbehorende keyboard is wel lekker compact en heeft een sequencer ( step en realtime )
Ook handing dat de knoppen cc uitsturen dus icm met een laptop heb je ook gelijk een comapcte controller.

Vind de sound iets minder dan de de Behringer Model D maar nog steeds vet en beefy. Meer mogelijkehden en patch memory.
Als ik geen BH model D had dan zou ik ook de SE-02 ook halen.

Minilogue XD is ook een aanrader. Heeft een breder sound pallete en fijn filter. Is ook een desktop versie van.
 
Hoi
het idee is om met een camper rond te trekken, laptop mee idd, ik heb een flink zonnepaneel een een 220v omvormer, dus eea is mogelijk. Moet alleen even uitrekenen hoelang:)
 
Bassstation 2 - kan ook je midi zaak doen en eventueel een rack nord 2 voor de poly? Compacte power.
 
Mijn reactie is niet het antwoord wat je zoekt, maar als ik lees, "ik ga een jaar op reis" dan denk ik meteen aan een OP-1 (evt aangevuld met ipad ofzo). Nee het is geen grandmother en ja de "learning curve is steep". Maar als je hem een beetje in je vingers heb is het echt te ideaal voor op reis. Ik ga verder ook niet uitleggen waarom ofzo. wilde het gewoon ff kwijt :D
 
Ik zie soms analog four’s van elektron voor minder dan 600 euro te koop staan. Daarmee haal je een erg veelzijdige synth binnen, met tot 4 mono tracks met eigen sequencer. Door middel van sound locks kan je zelfs percussie met meerdere sounds op 1 track maken en dus nog 3 voices overhouden voor andere dingen. Qua workflow wel ff stukkie ingewikkelder, maar zo te lezen heb je straks tijd zat om je er in te verdiepen en zijn prima tutorials voor te vinden.
 
Als je van Moog houdt; misschien de Moog Sirin? Geen arp of sequencer, maar misschien daarvoor een Keystep en/of Beatstep er bij.
 
Ik heb 'm, je kan alles idd automatiseren.
Veel mogelijkheden ook maar terwijl ik geen grote handen heb vind ik ook de knoppies aan de kleine kant.
En je zit met netvoeding, volgens mij heeft de ts liever iets usb gevoed.



Ik moet zeggen dat de aansluitingen meevallen.
Ja, het is allemaal 3,5 mm, maar als je het formaat niet erg vind valt er mee te leven.

Geen audio via usb?

Voeding via usb is handig als je heel weinig plek hebt. Maar een camper heeft genoeg ruimte. Al zou het kunnen dat netvoeding meer stroom trekt en als je met zonnepanelen en accu’s aan de gang gaat kan dat een ding zijn ja.

Kan je parameters steppen? Slides en accenten? Poly steppen? En daar mee vst aansturen? Step seq midi uit via usb? Dat geeft wel echt meerwaarde in mijn optiek.

En de interface is niet iets wat mij heeft weerhouden in het verleden. Maar ik sta er anders in dan velen. Sounds en mogelijkheden staan bij mij altijd vooraan.

Wil je simpele 3 steps arps maken dan is een bs2 leuk. Maar het mist wel een beetje de geraffineerde sound van een mini clone.

En nieuw analoog klinkt in mijn beleving toch plat in het laag. Ik zie de bs2 een beetje als 101 clone+ dus ik zie dat niet echt als nieuw analoog. Ik heb een se1 en als de se2 in de buurt komt zou ik het wel weten.

Anyway wat je er mee wil is dus bepalend denk ik. Wil je snel tracks bouwen of veel met sounddesign bezig zijn? En vergeet de extra overdrive niet of wat dat extra se02 kastje ook precies is. En je kan de se-02 polyfoon maken door te samplen. Al is dat met de rest ook zo.
 
Je kunt de SE-02 als interface gebruiken en dan heb je ook audio over USB, maar hij heeft in tegenstelling tot de andere Boutiques ook nog een externe voeding nodig.
 
Je kunt de SE-02 als interface gebruiken en dan heb je ook audio over USB, maar hij heeft in tegenstelling tot de andere Boutiques ook nog een externe voeding nodig.

Dat laatste kan best wel eens beter voor de sound zijn. Ik heb begrepen dat een hoger voltage in bepaalde gevallen een betere analoge sound kan creëren.
 
Ik weet niet hoe de SE-02 er van binnen uit ziet, maar ik kan me voorstellen dat al die analoge componenten een stuk meer vermogen nodig hebben dan de PCB'tjes die ze gebruiken voor die digitale emulaties.
 
Back
Top