Apparaten als Roland MC-505?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.622
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Als ik vast zit vind ik het heerlijk om naar mijn oude Roland MC-505 te grijpen. En dan met name naar de voorgeprogrammeerde patterns. Die synchroniseer ik dan met mijn eigen nummer, ik zet het pattern in dezelfde toonhoogte en dan pruts ik lekker met riffs en ritmes.

Nou vroeg ik me af: zijn er meer van dit soort alles in een apparaten met voorgeprogrammeerde patterns. De RM1x heb ik ooit gehad, die ken ik :okdan:
 
Hey Bombario,
ik ga dat ook eens proberen wat je daar schrijft. Hier staan nog 2 505's en een EMX1 die bijna niet gebruikt worden.
Hoe doe je dat eigenlijk op zo een MC-505, die presets veranderen naar een bepaalde toonhoogte?

Ik doe wel vaak iets gelijkaardigs. Ik heb ook een roland D2, een poor mans 505 en die gebruik ik wel veel, kan je mee in bed nemen of op vakantie en daar maak ik dan tracks op. De midi neem ik nadien op in mijn DAW en vaak gebruik ik dan VST's voor de sound maar omdat die D2 zoveel leuke presets heeft (net zoals de 505) en omdat die onderverdeeld zijn in parts, gebruik ik hem ook vaak als midicontroller en stuur midiparts naar mijn DAW, die die data dan weer doorstuurd naar mijn VST instrumenten.

De RM1x ken je dus al, maar die gebruik ik op dezelfde manier. De RM1x heeft een hele boel midi effecten die je ook perfect kan gebruiken in je DAW en je kan ook de sequencer syncen met je DAW en je track op de RM1x ingeven. Op die manier kan ik eender welke drumVST sequencen vanop de RM1x. Voor mij is het een veel creatiever proces als alle drumnoten intekenen in de DAW.
 
Hoe doe je dat eigenlijk op zo een MC-505, die presets veranderen naar een bepaalde toonhoogte?

Gewoon via de algemene transpose knop. + 2 of -3 is het vaak. Ik start de MC-505 ook altijd handmatig in: 3, 2, 1 en op de Play knop drukken. Echt puur ter inspiratie en vaak hoor ik partijtjes langs komen waar ik wel wat mee kan. Ook uit patterns die totaal buiten het genre vallen.

"Op die manier kan ik eender welke drumVST sequencen vanop de RM1x."

Goede tip :okdan: Ik had een RM1x maar de knoppen waren nogal gammel en ik vertrouw hem niet helemaal meer. Van de 505 nu trouwens ook hoor, de helft doet het niet meer. Geen idee waarom.. hoewel. Ik heb hem al 20 jaar.
 
Wat voor jou misschien ook handig is,zeker als er een aantal knoppen niet meer werken op je 505, is die gratis MC-505 VST. Die heb ik wel eens geprobeerd en daarmee kan je heel de 505 besturen vanop je scherm, alles behalve de sequencer denk ik. De VST geeft je ook nog een hoop extra opties die je met de hardware alleen niet kan. Je kan hiermee ook al je userpresets opslaan op pc zonder dat je een 505 opslagkaart nodig hebt want die zijn zeldzaam en heel duur. Of in de andere richting, gedownloade presets naar je 505 sturen.

Hier de link: https://ctrlr.org/groovebox-editor-f...jx-305-and-d2/
 
Ik ben van de MC-505 overgestapt naar de RS7000.

Erg fijn :-)
 
Ik ben van de MC-505 overgestapt naar de RS7000.

Ik zie allemaal apparaten voorbij komen die ik ooit heb gehad, of overwogen. Zo'n 15 jaar geleden had ik een Yamaha SU-700. Voor live was dat erg leuk. Het liefste heb ik een apparaat met ingebouwde patterns, zoals de 505 en RM1x.

Dank voor je tips ook EdwinSL, die zijn destijds aan me voorbij gegaan. Ik ga er naar kijken.

De MC-303 begon ik ooit mee flyweight. Daarna kocht ik een CS1x en kwam nieuwe gear vervolgens net zo snel mijn studiootje in als het er weer uitvloog :D
 
Geen idee of de nieuwe MC-101 of MC-707 iets zijn?
 
hallo..
zelf ook begonnen met de mc-303 tot ie gestolen werd..heb toen ook gelijk de 505 gekocht en vind het vandaag de dag nog steeds een prachtbak. overwogen om de mc-909 toen te kopen maar niet meer gedaan. de 505 is naast mn jp-8000 en nog wat andere gear mn favoriet.
 
De 505 is naast mn jp-8000 en nog wat andere gear mn favoriet.

Daarom heb ik hem ook nooit weggedaan, het is echt een leuke bak. Ik heb er een paar jaar geleden voor een paar tientjes een nieuw LCS-scherm in gezet en dat werkt. De helft van de knoppen doet alleen niets meer. Kan dat ook een softwarefout zijn?

Als ik de reacties zo lees kom ik toch uit op een RM1x, wie weet tik ik er binnenkort een op de kop. Die nieuwe MC's zou ik eerst willen uitproberen.
 
Zijn gewoon super machines ik mag van geluk spreken dat de mijne nog steeds 100% zijn. De interne batterij nog een keer vervangen en weer door. Soms gebruik ik dan de mpc2000xl maar dat is meer een hebbeding dat ik toen gekocht heb.
 
Qua klank en sequencer capaciteiten is het wellicht allemaal wat gedateerd, maar de MC505 heeft na al die jaren nog steeds twee ijzersterke troeven: de mixer, waarbij je eenvoudig realtime volume, delay en reverb per part kunt mixen en de groove quantise die eveneens realtime kan werken. Zelfs Rolands eigen nieuwe MC707 vind ik door het ontbreken van de groove quantise geen 100% vervanger.
De al genoemde en inmiddels ook behoorlijk oude XL7 van Emu is zeker het aanbevelen waard; klinkt gewoon goed, is goedkoop, eenvoudig te verkrijgen en is toch wat degelijker gebouwd dan de MC505. Met de Protean Drum card erin (standaard in PX7, maar moeilijker te verkrijgen) is het helemaal top.
 
Bombario, ik had daar nog een vraag. Kan je met de MC-505 de individuele drumsounds pitchen? Met de Roland D2 kan je de envelopes en de cutoff en resonance op de drums gebruiken maar dat is steeds op de hele drumpatch en niet "alleen" op bepaalde drumsounds.
 
Vraagje van een newbee, nemen jullie ook dingen op, op je DAW of houden jullie alles apart?
 
Kan je met de MC-505 de individuele drumsounds pitchen?

Volgens mij niet nee, ik ben die setting in elk geval nooit tegen gekomen. Je kunt wel complete kits pitchen, maar dan doet hij het op alle geluiden.

Ik gebruik de MC-505 trouwens vooral als inspiratie-bak. Ideaal om af en toe een partijtje te 'lenen' als ik vast zit. Drumsequences afspelen met een drum-vst als Battery is ook leuk. Ik hoor altijd wel iets waar ik wat mee kan.
 
Back
Top